Omdat zeilen bij mij niet met de paplepel is ingegeven en ik ook niet in mijn tienerjaren op zeilkamp ben geweest is mijn zeileducatie beperkt. Mijn vrouw daarentegen is wel van kind af aan mee gesleept op allerlei zeilvakanties, heeft zeilles gehad en zelfs gegeven en dus wie de kapitein is staat niet ter discussie. Nu heb ik ondertussen wel de nodige praktijkervaring opgedaan op onze eigen boot en de nodige wijsheid uit boekjes en dit forum gehaald maar toch blijft die onzekerheid van "doe ik het wel goed" of "zit die stag niet te los" en dat soort dingen. Bovendien komt het er bij de gewone weekend- en vakantietochtjes niet van om de gewone handelingen als overstag en gijpen eens goed in de vingers te krijgen omdat je vooral onderweg bent naar je bestemming met de familie. En daarom maar eens besloten om een "
zeilles op eigen jacht" te regelen.
Vorige week woensdag was het dan zo ver. Het weer kon niet beter: droog, niet te koud en een windje van 15-20 kts over het Gooimeer. Een prima windje om eens te kijken of die reeflijnen niet beter kunnen. 's Ochtends de tent huik en rolfokhoes er af, spinnen over boord gezet en me vervolgens gemeld bij de zeilschool. Daar hebben we eerst eens de basis besproken. Wat doet de wind met je schip, wat doen de zeilen etc. en daarna was het trossen los!
Eerst even motoren naar het eiland de Schelp en daar in de luwte van de bomen het zeil gehesen en het eerste rif er in. Hier al de waardevolle tip om een dunnere lijn te gebruiken. Dit verklaarde dus waarom het zetten van een rif altijd zo #@*#lastig ging. Dan meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens op zeil weg te varen, want de eigen kapitein zou dit vast geen goed idee hebben gevonden, en uit de luwte van de bomen de fok er bij. Een korte uitleg over het gebruik van de lei-ogen zorgde er voor dat de fok een stuk beter stond dan afgelopen vakantie. De tweede waardevolle tip dus. De wind blies lekker door, en op de aandewindse koers lag de boot flink scheef in het water. Waarschijnlijk zouden de kinderen nu al moord en brand hebben geschreeuwd, maar behalve dat het oncomfortabel was en dat de boot af en toe uit het roer liep (oh…. dat bedoelen ze dus! waardevolle ervaring 3) gebeurde er eigenlijk niks. Wel fijn om te weten hoe ver je eigenlijk kan gaan en dat was dus meteen de volgende waardevolle ervaring. Ook iets wat we nooit hebben gedaan: Bijdraaien. Wow…. wat een rust in de tent. Dit gaat zeker wel eens van pas komen.
Ondertussen was het lunchtijd, dus terug naar Naarden. Nog een tipje hier en daar om de box in te varen en een broodje eten en het middagprogramma eens doorgelopen. En 1 rif is geen rif, dus besloten we om het tweede rif eens functioneel te maken. Lijntje gekocht, gekeken hoe je deze handig door de giek rijgt en zo hadden we ineens reef 1 en reef 2 operationeel. Haven uit, grootzeil met tweede rif omhoog, fok uit en gaan. Dit zeilt echt super met deze wind. Voor de wind gekeken hoe de fok het beste uitgeboomd kan worden (tip zoveel), bijliggen met alleen grootzeil en toen was het ineens al weer bijna 5 uur. Dus maar terug naar de haven, zeilen strijken en de box in met heel veel ervaringen rijker. Ik stap nu een stuk zelfverzekerder op de boot, weet wat ze kan, wat ik kan en waar ik op moet letten. De lijnen zitten net wat beter, hebben een tweede rif er in en ik heb in oktober nog lekker eens echt kunnen zeilen in plaats van alleen maar mijlen afleggen.
De moraal van dit verhaal: Ben je iemand die hier net op het forum komt rond koekeloeren omdat je een boot hebt gekocht of wilt kopen? Of voel je jezelf de matroos maar vraag je jezelf wel eens af of de kapitein het wel allemaal goed weet? Ga eens een dagje varen met een instructeur die echt weet hoe het moet en het OOK nog uit kan leggen.