Dit is het equivalent van (achteruit)tegen een paaltje aanrijden. Maar dan in het groot, kan gebeuren.
Containers worden alleen vertikaal gesjord, dus per stapel en niet ook nog horizontaal. Dit bovenin horizontaal sjorren zou het werk in de haven ook bovenmatig lastig maken. (Wat zou de arbo wel niet zeggen als je moet werken op een metertje of 15 hoog zonder hekwerk) Bovendien zouden dan alle stapels evenhoog moeten zijn.
Dus sjorren met twistlocks tussen de containers onderling & sjorstangen tot meestal de derde laag. Vaak staan de onderste lagen nog in geleide railsen maar dan vanaf 3 lagen boven de rails.
Dit betekent wel grote compressie krachten in de onderste containers. Maar die zijn sterk genoeg en moeten ook regelmatig gekeurd worden. Dat wil zeggen sterk genoeg tot er een beschadiging komt
Dan knikt de containerstijl en gaat de gehele stapel overboord.
Dat schip in het kanaal vervoerde staal, dus zeker geen deklast. Daar zijn waarschijnlijk een paar ballast tanks in de zij opengescheurd, het hele zaakje erg scheef gevallen en de lading gaan schuiven.
http://gcaptain.com/cargo-ship-turned-over-adrift-in-english-channel-after-collision/ En als ik kijk hoe hoog het wrak nu drijft zijn de luiken er ook afgebroken en ligt de lading nu ergens op de bodem.