December 2017 besluiten we om op zoek te gaan naar een eigen boot. Belangrijkste eigenschappen: trailerbaar, hef/klapkiel, snel, open spiegel, zelfrichtend en zo zeewaardig mogelijk. Er bleven een paar boten over (zie de bootjeslijst
hier) die echter nauwelijks tweedehands te krijgen zijn. Dat wordt geduld hebben....
Maart 2018 bel ik met Peter Keus van de zeilschool de Ulepanne om te informeren of hij ook een occasion van een Keus 22 te koop heeft. Dat blijkt niet het geval en Peter ziet ook geen kans om voor de zomervakantie nog een nieuwe Keus 22 te bouwen voor de zeilschool zodat hij mij een Keus 22 kan verkopen. Hij geeft aan dat we in de zomervakantie wel een boot van hem kunnen huren. Als we vertellen dat we naar Denemarken op vakantie willen om op de Limfjorden te varen, is dat helemaal geen probleem, we krijgen er een trailer bij om de boot te vervoeren.
Met die optie in ons achterhoofd blijven we nog even doorzoeken maar kunnen niet vinden wat we willen. Zo voor de zomervakantie is de botenmarkt natuurlijk altijd wat overspannen dus het is erg fijn dat de druk om een boot te kopen er een beetje af is. De eerste week van mei maken we nog een proefvaart met een andere boot maar komen er niet uit met de verkoper. De week er op maken we een afspraak met Peter voor een proefvaart in de Keus 22.
De betreffende zaterdag zeilt Koen, de zoon van Peter met ons mee en geeft ons een aantal tips en truc's. Een ontspannen, leerzame en leuke middag. De Keus is een leuke sportieve boot met een hoop ruimte en voldoende uitdaging door een flinke hoeveelheid zeil, de aanwezigheid van een gennaker op een uitschuifbare boegspriet en een trapeze uitrusting. Na de proefvaart nog een tijdje met Peter gepraat over zijn ideeën voor een volgende versie van de Keus 22. We komen er achter dat het ontwerpen, doorrekenen en bouwen van de Keus grotendeels door Peter zelf is gedaan en dat hij de benodigde kennis en vaardigheden zichzelf heeft geleerd. Petje af!
We hebben in Hjarbaek een huisje vlak bij de haven gehuurd. We emailen met webmaster van de website van de haven omdat de havenmeester geen engels kent. We proberen een plekje in de haven te reserveren, maar daar wil de havenmeester niet van weten. De webmaster, die zelf een boot heeft, biedt aan dat we zijn plek in de haven mogen huren dan legt hij zijn boot zo lang ergens anders. Mooi aanbod dat we graag aannemen. Alternatief is namelijk dat we de boot in de haven van Virksund leggen, maar dan moeten we elke dag een eind rijden en daar hebben we niet zoveel zin in. Een beetje onderhandelen over de prijs kan trouwens geen kwaad, want voor een periode van 3 weken krijgen we 40% korting op de havengelden.
Twee weken voor onze vakantie mailt de webmaster dat zijn boot is afgebrand en dat zijn plek in de haven nu aan iemand anders is gegeven... Balen! Hij meldt ook dat er meestal plek genoeg is in de zomer, we zullen de gok moeten nemen omdat we de boeking van het huisje niet meer kunnen intrekken.
Half juli is het dan zover. Vrijdagavond rijden mijn zoon en ik met de auto naar Balk en pikken daar de Keus 22 bij Peter op. Even spannend natuurlijk, de boot met trailer wegen samen zo'n 1000 kg en de combinatie steekt zo'n 8.5 meter achter de auto uit, dat rijden we niet elke dag. Maar de trailer ligt verrassend goed en stabiel achter de auto.
De volgende dag rijden we met het hele gezin richting Hjarbaek Denemarken (700km). Het zit niet mee want rond Bremen, Hamburg en Keulen zijn flinke files waardoor we inclusief stops er zo'n 12 uur over doen. De volgende dag laten we de boot bij de boothelling van Hjarbaek te water. Dat is met een vreemde boot altijd een uitzoekklusje maar blijkt verder goed te doen. We bellen nog even met Peter om te informeren hoe we de voorstag beter kunnen doorzetten want die staat niet strak genoeg.
De eerste dag trekken we er met onze kano's op uit om uit te zoeken of de waterdiepten die door Navionics worden weegegeven een beetje overeenkomen met de werkelijkheid. Dat lijkt zo te zijn, maar op de eerste zeiltocht met de Keus lopen we (met een licht windje) toch aan de grond op een plek waar het volgens de kaart diep genoeg zou moeten zijn. Vanaf dat moment nemen we ruim afstand van de ondiepten. Gelukkig heeft Peter de boot ontworpen voor de Friese meren en steekt hij maar 90 cm waardoor verdere vastlopers ons bespaard blijven. Wel merken we later in de vakantie dat de boot door de ondiepe kiel wat lift mist, een diepere kiel zou de vaareigenschappen verbeteren.
De weken erna hebben we prachtig weer. In Denemarken is het net als in heel Europa tropisch warm, maar aan het fjord is het goed uit te houden omdat het 2 a 3 graden koeler is en er eigenlijk altijd wel wind staat. De eerste twee weken staat er bijna elke dag een dikke 4 Bf met uitschieters naar 5. De derde week valt de wind vaak weg en is variabel 1-3 Bf. We klokken de eerste week 9.3 knopen bij halve wind met een rif in het grootzeil! Fun!
We leggen de boot af en toe voor anker bij de zwemsteiger die vlak bij het huisje ligt en varen de eerste week voornamelijk op de Hjarbaek fjord. Die is door zijn beperkte diepte wat aan de kleine kant (zeker als je geen dieptemeter hebt). Via het sluisje bij Virksund kun je echter gemakkelijk naar de aangrenzende Lovns Bredning. Die is van Markermeer formaat, prima diep en alle ruimte om eens flink hard te varen. Wat opvalt is hoe weinig er gezeild wordt. We zijn vaak de enige zeilende boot. Een verademing vergeleken met de overvolle Nederlandse wateren.
Nadat we de Keus wat in de vingers hebben gekregen maken we met het gezin een paar mooie tochten vanaf Hjarbaek via Virksund naar Hvalpsund. Een tocht naar Ronbjerg valt in het water omdat de wind halverwege de middag totaal wegzakt. Een dag later zeilen we alsnog wel via de Risgarde Bredning en de Livo Bredning langs het eiland Fur naar Livo. De randen van de meren doen denken aan de kliffen van Gaasterland (Friesland). De schaal van de hele Limfjorden is 1.5 keer IJsselmeer, maar dan verdeeld over verschillende aanelkaar geschakelde meren.
Een (electronische) waterkaart is wel aan te bevelen omdat de Denen niet zo scheutig zijn met betonning als bij ons in Nederland. Overigens staan een aantal tonnen wel in Navionics maar zijn deze in het echt niet aanwezig, dus het blijft opletten. De Navionics waterkaart op de (waterdichte) telefoon met een touwtje aan het reddingsvest werkte verder prima, maar een backup versie op de waterdichte tablet houden we onder handbereik.
Veel te snel naar onze zin is het eind van de vakantie al weer in zicht en hijsen we de boot weer uit het water. Ondanks goed spoelen van de trailer zijn de remmen toch vastgeroest. We bellen even met Peter voor een oplossing waarna het probleem uit de wereld is. De terugreis gaat iets vlotter dan de heenreis maar ook nu weer file bij Hamburg. Om half acht stallen we de boot weer bij Peter, eten een patatje in Balk en zijn om 11 uur 's avonds weer thuis. Het was geweldig, dit gaan we nog een keer doen!
Een paar conclusies:
- De Keus 22 is een snelle, stabiele, zeewaardige zeiler met een hoop mogelijkheden om te trimmen en sportief te varen. Door tijdig te reven en wat behoudend te varen is er ook met jongere kinderen goed mee te toeren zeker omdat er een hoop ruimte in de kuip zit.
- De boot mag een diepere kiel hebben en voor de deense fjorden zou het handig zijn als dit geen hefkiel is maar een klapkiel (de hefkiel van de Keus kan niet op en neer gelaten worden tijdens het varen). Daar wordt over nagedacht in een volgende versie van de Keus 22. Ook een dieptemeter is voor de deense wateren wel handig.
- Het contact met Peter is een genoegen; hij neemt de tijd, denkt pro-actief met je mee en is er op gericht om je een leuke vakantie te bezorgen.
- De zuidelijke Limfjorden zijn prachtig. Het is hoofdzakelijk een agrarisch/visserij gebied, dus veel natuur (zeehondjes!) maar niet veel oude stadjes en cultuur.
- De denen zijn vriendelijk, maar behoorlijk op zichzelf. Tijdens de vakantie geprobeerd om via de zeilclub in Hjarbaek in contact te komen met plaatselijke bewoners maar een gezellig praatje aan de stamtafel wilde niet echt van de grond komen. Waarschijnlijk speelde het gebrekkige engels daar parten.