Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Joop en Scheveningen 2

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 13:04 #990757

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
Voor Joop en Scheveningen 1, zie hier:

zeilersforum.nl/index.php/foru...-gisteren?start=%1$d

Maar nu dus 2.

Zoals we allemaal weten is Scheveningen een doodlopende straat. Wat er in gaat, komt er ook weer uit. Je kunt niet het achterland in.

Afgelopen weekend was ik dus in Scheveningen en had t wel gezien. Maandag zou het NW 5-6 worden en afnemend, dinsdag NW 6-7 de hele dag strak door, en dat zou pas woensdag in de loop van de dag weer afnemen.

Enfin. Maandag dus. Volgens de tijplanning zou ik om 6:30 naar buiten moeten. Het waaide flink in de haven, het was donker en ik flink zenuwachtig. Rond 6:00 de Centrale gevraagd naar de wind: 5-6, zoals beloofd. Dan kan het. Losgemaakt, opgeroepen dat ik er aan kom. Antwoord: NW7. Shit. Dat is echt een ander beest. Weer aangelegd. Maar ja, dan zit de stress er in, en gaat t allemaal niet zo makkelijk meer. Zonder schade wel, maar achterstevoren op een lege plek die afgezet was. Nou ja. Ik lig. Even uithijgen, en naar t strand, waar t inmiddels licht werd. Daar aangekomen voelde ik wel wind, maar echt geen 7 meer. Dus terug naar de haven. Aan boord. Centrale om de wind gevraagd: 5-6. OK, we gaan.

Tegelijk met mij vertrokken 2 kotters uit de 2e haven. Ik liet ze voorgaan. In de voorhaven zetten zij vistuig overboord, en stoomden naar de pieren. Sterk knikkebollend drukten ze door de branding heen. Dat wordt wat!

In kun kielzog zeil gezet. 2e rif. Het was pal in de wind, dus de fok komt zo wel. Net als de kotters dook ook Sister Moon diep de golven in, die recht op kop liepen. En licht braken. De schuimkoppen rolden zo tot aan de mast over dek voor Sister Moon haar neus weer eigenwijs ophief en de volgende golf het hoofd bood.

Nadat de havenhoofden voldoende vrij waren, koers gezet. Halve wind. De halve fok uitgerold. De wind pakte de zeilen en sleurde ons Zuidwaarts. De Weg Terug was duidelijk afgesloten. Het ging hard. APpie deed zijn werk fantastisch. Stuurde keurig de koers. De golven, hoog maar lang, rolden ruisend onder ons door. Soms was het strand niet meer te zien. Verborgen achter een golfrug. We gaan hard. De officiele rompsnelheid is 6.6kn Het log slingert zo tussen de 6.5 en de 8 kn. Soepel. Ik houd met vast aan de preekstoel en de stuurkolom. Ik staar gebiologeerd naar t spectakel. Ja, je bent echt een Bona-kuipje. Een enkele golf pakt Sister Moon op en rolt haar wat schuiner dan ik gewend ben, maar nooit eng. Nooit vervelend. AP herpakt zich keer op keer en onvermoeibaar.

Zo gaat t door tot aan de MN1. Daar meld ik me af bij Scheveningen en aan bij de Maasmond. Men meldt mij niet te zien op de radar. Wat???? Dat is voor t eerst. Er hangt een Tri-lens in de mast, en heb dit nog nooit gehoord. Misschien weggefilterd bij de hogere seaclutter? Enfin, moet iets mee. Maar niet nu.

Maar goed. We zijn ietsje afgevallen. Ruime wind nu. Nog 30 gr van voor de wind af. Lopen nog immer boven de 7 kn gemiddeld. De zee is hier wat bokkiger. Dat is altijd zo. En begin wat na te denken over de aanloop van t Slijkgat. Dat kan ook nog wel een dingetje worden. Ondertussen klaagt een loods op een containerbak, dat ik inderdaad geen radarreflectie heb, en dat dat gevaarlijk is. Point taken, mezelf weer gemeld, en overeengekomen wat de gang van zaken zal zijn.

Enfin, het Slijkgat dus. Normaal loop ik tussen de SG4 en de SG6 aan. Maar dan zit je een heel stuk boven waar het langzaam ondieper wordt, tot een meter of 4. Lijkt me niet opportuun. Ik kijk nog immer regelmatig niet boven de zee uit. De meeste golven houden zich aan de overeenkomst dat zij beneden blijven en ik boven. Maar niet allemaal. Een enkeling stapt vrijmoedig over de railing de kuip in. Dat moet een beetje binnen de perken blijven. Bovendien is het stuk naar de SG2 nu pal voor de wind. Lijkt me ook niet ok. Rolt te veel en geen zin in klapgijpen. Dus doorgevaren tot ik 60 graden kan gijpen, naar de SG2. Die ligt in redelijk diep water en daarmee moeten de grondzeeën meevallen. Dat klopte ook. Maar na de gijp liggen we pal met de kont in de golven en redt APpie het niet meer goed genoeg naar mijn zin. Een golf komt grommend met een witte kop aanzetten, maar bedenkt zich en glijdt toch maar zedig bruisend onder ons door. Aan de SG2 is het oploeven. Na de eerste bocht is het rustig. De wind is er nog immer. En we speren nog immer ruim boven de 7 kn door het water. Dit blijft zo tot de aankomst in de voorhaven.

Zeiltjes er af, aanleggen buiten de steiger. Zo, nu is het tijd voor vis, friet en cola voor de schipper. Op de GPS staat max speed 11.8kn. Oepsa. Knoop of anderhalf voor de stroom er vanaf... Best hard.
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 14:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 13:14 #990760

  • Tulipe
  • Tulipe's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Mooi verslag. Weet je al wat de oorzaak is van het falen van je radarreflector?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 13:42 #990776

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2546
Mooi verwoord Joop!

Welk formaat Trilens heb je, en waar is die gemonteerd aan de mast?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 13:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 13:54 #990781

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
Hans V schreef :

Welk formaat Trilens heb je, en waar is die gemonteerd aan de mast?

Ik ga er van uit dat dat inderdaad de oorzaak is: de kleine. Die hadden ze toen ik m nodig had. Toen had ik ook nog geen testen gezien. Bij vlak water niet zo'n probleem, maar wel als de zee wat hoger is, en er meer clutter op staat.

Hoe dan ook, daar moet iets mee.
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 13:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 14:23 #990791

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
Respect! En mooi geschreven! Ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van die radarreflector?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 14:24 #990792

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3071
Wij hebben zo'n simpele foolproof regenvanger bovenin de mast (zie bijlage). We zijn onder alle omstandigheden vaak de Maasmond gepasseerd, nog nooit klachten gekregen over de waarneembaarheid op de radar.

Wij hebben begin juni de tocht van Joop in omgekeerde richting gemaakt, van Maasluis via de Maasmond naar Scheveningen. Was ook onverwacht heftig. De golfhoogte kan behoorlijk opgeklopt worden door slecht weer in de buurt, het hoeft niet eens hard te waaien. Naar onze ervaring was deze hele zomer de nauwkeurigheid van de wind- en golfhoogte voorspelling absurd slecht. Verslag Maassluis- Scheveningen op waarvarenwij.blogspot.com/2018...is-scheveningen.html

Vanaf windkracht 5-6 zou ik het Slijkgat niet aanlopen. De diepte neemt komend vanaf de Noordzee snel af, er kunnen behoorlijke brekers staan bij flinke golfhoogte. Die zijn zelfs zichtbaar vanaf de Haringvliet kering. Je krijgt dan niet alleen groen water aan boord, maar als je pech hebt ook een flinke lading zand.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 14:38 #990798

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13055
Een mooi geschreven verslag Joop. Heel herkenbaar ook die beslissingen die je moet nemen en de afwegingen die daarbij een rol spelen. Er is op zee zoveel meer dan alleen de koersen uit de boekjes die bepalen wat er kan. Leuk om te lezen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 14:47 #990804

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Timo, jij hebt toch ook zo'n trilens?
Ik kan me herinneren dat jullie op de terugreis van de pinkstertrip ook regelmatig van mijn radaracherm verdwenen.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 15:17 #990813

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
CeesS schreef :
Vanaf windkracht 5-6 zou ik het Slijkgat niet aanlopen. De diepte neemt komend vanaf de Noordzee snel af, er kunnen behoorlijke brekers staan bij flinke golfhoogte. Die zijn zelfs zichtbaar vanaf de Haringvliet kering. Je krijgt dan niet alleen groen water aan boord, maar als je pech hebt ook een flinke lading zand.

Nou ja, dat heb ik natuurlijk overwogen. Deze rit ging het, maar dit is wel ongeveer de grens van wat de schipper leuk vindt. Veel meer en t was echt onprettig geworden. Aan de andere kant: je weet t niet als jent niet echt probeert. Wat wel zo is: je ziet gigantische brekers boven de echte ondieptes staan. De vaargeul ia redelijk schoon. Vanat de stormvloedkering kun je echt niet zo ver de zee op onderscheiden wat waar precies zit. Doe brekers zijn ook meteen de reden dat t na de tweede bocht helemaal vlak is: de energie is verloren gegaan in t breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 16:05 #990822

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10540
Wat een rit! En Joop, je bent wel degelijk een schrijver. :)
Een jongen met een goed verstand, bemint de zee maar blijft aan land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 16:58 #990833

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
Albert 45 schreef :
Wat een rit! En Joop, je bent wel degelijk een schrijver. :)

Dat vind ik een fijn compliment. Zeker komende van zf's huisschrijver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 17:38 #990846

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Een mooi verhaal en een mooie tocht Joop!

Juist door net ff buiten je comfortzone te gaan doe je ervaring op en leer je het meest.
Ik heb in de 35 jaar die ik zeil zeker op het begin dingen gedaan die uitermate leerzaam waren. Als ik deze zou delen op dit forum zou dit ongetwijfeld terechte en onterechte reacties uitlokken dat het niet zo slim was.
Jij doet het gewoon en kan het ook nog zo opschrijven dat het voelt dat je er bij was en meeleeft wat je gemoedsrust was.

Hulde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 17:45 #990851

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Tip: in Scheveningen hijsen/strijken grootzeil bij westelijke en noordelijke winden in de 1e haven, bij oostelijke/zuidelijke winden in de 3e haven.

Vraag: wat zetten de vissers over boord in de voorhaven?

Vraag: ik heb altijd het Slijkgat bij NW en W >5 Bft vermeden vanwege de kans op zandstralende brekers. Is dus niet aan de orde (meer)?

Bij zulk weer dook ik immer de Waterweg op en via Oude Maas en Spui (of Kil en Hollands Diep) naar het Haringvliet.
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 18:32 #990864

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
La Mavare schreef :
Tip: in Scheveningen hijsen/strijken grootzeil bij westelijke en noordelijke winden in de 1e haven, bij oostelijke/zuidelijke winden in de 3e haven.

Klopt, doe ik normaal. In de eerste was te veel activiteit naar mijn zin. Daar had niemand behoefte aan een hijsend K-jaggie. Vanaf de verkeerspost de AP er op, en er is tijd genoeg om te t grootzeil te zetten.
La Mavare schreef :
Vraag: wat zetten de vissers over boord in de voorhaven?

Iets kor-boom-achtigs.
La Mavare schreef :
Vraag: ik heb altijd het Slijkgat bij NW en W >5 Bft vermeden vanwege de kans op zandstralende brekers. Is dus niet aan de orde (meer)?

Durf ik geen sluitende uitspraak over te doen. Dit is wat ik gezien en ervaren heb. Let wel op: zondag was het bijna bladstil. Dus niet veel opbouw.
La Mavare schreef :
Bij zulk weer dook ik immer de Waterweg op en via Oude Maas en Spui (of Kil en Hollands Diep) naar het Haringvliet.

Is een optie die ik overwogen heb. Te kort, toegegeven. De waarheid is dat ik ergens een inschatting had dat t niet gevaarlijk zou zijn. En dan wilde ik t wel eens zien. Terecht of overmoedig? Geen idee. Het is goed afgelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 18:42 #990868

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16713
Goed gedaan, Joop!
Had je ook stroom mee? Sinds de tweede Maasvlakte loopt er rond die 'kaap' meer stroom dan voorheen. Bij wind tegen stroom dus een navenant woeliger zee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 18:54 #990874

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
Ja, Steg, alleen in t Slijkgat had ik een half knoopje tegen die had ik verspeeld door te laat te vertrekken.

Hoewel, normaalndoenio een uur of 6 over deze 29 mijl. Nu nog geen 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 24 okt 2018 19:53 #990894

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13055
PvO schreef :
Timo, jij hebt toch ook zo'n trilens?
Ik kan me herinneren dat jullie op de terugreis van de pinkstertrip ook regelmatig van mijn radaracherm verdwenen.
Klopt, maar de middenmaat (iets groter dan Joop heeft dus); indertijd gekocht via de ZF inkoopactie. Post Maasmond had op de heenweg in ieder geval geen moeite ons te volgen, al weet ik natuurlijk niet of zij radar of AIS gebruikten. Hoe goed een radarreflector van een jacht ook is, het blijft een relatief klein oppervlak. Ik hoop dat de pro radars die toch wat gemakkelijker oppikken dan jouw jachtradar. Los daarvan, de AIS geeft naar mijn mening veel betere info aan de buitenwereld. Iets voor jou Joop om toch maar in te bouwen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 19:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 09:44 #991271

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
ilCigno schreef :
PvO schreef :
Timo, jij hebt toch ook zo'n trilens?
Ik kan me herinneren dat jullie op de terugreis van de pinkstertrip ook regelmatig van mijn radaracherm verdwenen.
Klopt, maar de middenmaat (iets groter dan Joop heeft dus); indertijd gekocht via de ZF inkoopactie. Post Maasmond had op de heenweg in ieder geval geen moeite ons te volgen, al weet ik natuurlijk niet of zij radar of AIS gebruikten. Hoe goed een radarreflector van een jacht ook is, het blijft een relatief klein oppervlak. Ik hoop dat de pro radars die toch wat gemakkelijker oppikken dan jouw jachtradar. Los daarvan, de AIS geeft naar mijn mening veel betere info aan de buitenwereld. Iets voor jou Joop om toch maar in te bouwen?

Dit avontuur wijst een beetje in de richting van een AIS transponder, en een regenvanger in de mast.

De testen die ik kan vinden van reflectors, daar wordt je ook niet erg vrolijk van. Behalve dan de grote (niet eens de middenmaat) Tri-lens. Die overigens niet meer leverbaar lijken te zijn.

De truuk is: feitelijk moet je beide hebben. De AIS data is verouderd. De radar is acuut, maar onpersoonlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 11:04 #991282

Joop66 schreef :
De AIS data is verouderd.

Beetje overdreven , tenminste als je de alarminstellingen goed hebt staan.
Zeker bij de groet vaart (A Ais) zie je die prima op tijd aankomen .
Die 10 seconden betekenen bij 14 knopen een update elke 33 meter en bij 40 knopen van 40 meter . Als je dat zover laat komen mankeert er wel wat aan je navigatiekunsten .
En een CPA alarm kun je al lang van tevoren krijgen en dat dat schip dan in de gaten houden.
Met radar doe je dat immers ook.
Hier nog maar een keer het lijstje uit die AIS Info van Jugo.Kun je het zelf uitrekenen.
Tuurlijk , bij een B-transponder is dat meer nl. bij de normale senelheden van een zeilboot zo'n 50-100 meter maar ook dat is voldoende als je de range goed instelt.
Alleen bij heel slecht zicht is een radar natuurlijk beter.
Ad
Laatst bewerkt: 26 okt 2018 11:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 12:29 #991294

okay dan haal ik alles maar weg... lijkt met beter.
Laatst bewerkt: 26 okt 2018 17:04 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 12:59 #991297

Maar waarom dan geen ( eventueel tweede , kleinere) kaartplotter met AIS weergave in de kuip?
Er zijn er zat waarmee dat geen probleem is.
Ik heb er al vele jaren een vast ingebouwd in het kajuitschot zitten. Veel types van bijv. Raymarine kun je ook loshalen van een vast geinstyalleerde steun en meenemen als je diefstalrisico te groot vind.
Ook een tweede display buiten is vaak simpel mogelijk.
Dus naar binnen om een AIS of plotetr te bekijken is misschien leuk als je met bemanning vaart maar niet solo.
Eigenlijk heb ik navigatie binnen en ook nieuwe zeilboten die zo satndaard zijn uitgerust nooit echt begrepen , zeker als je alleen of met je gezin vaart.
Marifoon alleen binnen te bedienen idem ditto .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 13:02 #991298

Yellow Boat schreef :
Maar waarom dan geen ( eventueel tweede , kleinere) kaartplotter met AIS weergave in de kuip?
Er zijn er zat waarmee dat geen probleem is.
Ik heb er al vele jaren een vast ingebouwd in het kajuitschot zitten. Veel types van bijv. Raymarine kun je ook loshalen van een vast geinstyalleerde steun en meenemen als je diefstalrisico te groot vind.
Ook een tweede display buiten is vaak simpel mogelijk.
Dus naar binnen om een AIS of plotetr te bekijken is misschien leuk als je met bemanning vaart maar niet solo.
Eigenlijk heb ik navigatie binnen en ook nieuwe zeilboten die zo satndaard zijn uitgerust nooit echt begrepen , zeker als je alleen of met je gezin vaart.
Marifoon alleen binnen te bedienen idem ditto .
Ad

drie woorden YB: tra-di-tie

Beste veel woor weinig met een € 5,- fix en bijvoorbeeld omdat ik best vaak op andersmans boot zit en die daar soms de boel niet zo lekker voor de bakker heeft of zoals ik het gewend ben. Dan is het beter iets dan niets
Laatst bewerkt: 26 okt 2018 13:14 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 13:03 #991299

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
Over de onbetrouwbaarheid van AIS via internet is hier al veelvuldig geschreven, laat ik graag verder aan WnW.

De 1e keer dat ik met transponder Maasmond passeerde zei de verkeeersleider desgevraagd, dat ze (toen) niet met AIS werkten, aleen RADAR. Kan veranderd zijn, geen idee.

Wat de verkeersleiders doen (net als de beroepsvaart) is je echo 'taggen' en dan zien ze je K&V over het scherm lopen en kunnen met ARPA CPA en TCPA berekenen. De beroepsvaart heeft meestal de mogelijkheid om een AIS-overlay over het RADAR-scherm te tonen. Dat maakt de identificatie en het aanroepen van andere schepen een stukje gemakkelijker.

Dus toch maar zorgen voor een goede RADAR-reflector! Met een slechte voldoe je ook aan de regelgeving, maar :sick:
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 13:13 #991300

Joop66 schreef :
ilCigno schreef :
PvO schreef :
Timo, jij hebt toch ook zo'n trilens?
Ik kan me herinneren dat jullie op de terugreis van de pinkstertrip ook regelmatig van mijn radaracherm verdwenen.
Klopt, maar de middenmaat (iets groter dan Joop heeft dus); indertijd gekocht via de ZF inkoopactie. Post Maasmond had op de heenweg in ieder geval geen moeite ons te volgen, al weet ik natuurlijk niet of zij radar of AIS gebruikten. Hoe goed een radarreflector van een jacht ook is, het blijft een relatief klein oppervlak. Ik hoop dat de pro radars die toch wat gemakkelijker oppikken dan jouw jachtradar. Los daarvan, de AIS geeft naar mijn mening veel betere info aan de buitenwereld. Iets voor jou Joop om toch maar in te bouwen?

Dit avontuur wijst een beetje in de richting van een AIS transponder, en een regenvanger in de mast.

De testen die ik kan vinden van reflectors, daar wordt je ook niet erg vrolijk van. Behalve dan de grote (niet eens de middenmaat) Tri-lens. Die overigens niet meer leverbaar lijken te zijn.

De truuk is: feitelijk moet je beide hebben. De AIS data is verouderd. De radar is acuut, maar onpersoonlijk.

Waar heb je de reflector nu dan ???
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Joop en Scheveningen 2 26 okt 2018 14:10 #991314

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
noggeentweerechterhanden schreef :
Yellow Boat schreef :
Maar waarom dan geen ( eventueel tweede , kleinere) kaartplotter met AIS weergave in de kuip?
Er zijn er zat waarmee dat geen probleem is.
Ik heb er al vele jaren een vast ingebouwd in het kajuitschot zitten. Veel types van bijv. Raymarine kun je ook loshalen van een vast geinstyalleerde steun en meenemen als je diefstalrisico te groot vind.
Ook een tweede display buiten is vaak simpel mogelijk.
Dus naar binnen om een AIS of plotetr te bekijken is misschien leuk als je met bemanning vaart maar niet solo.
Eigenlijk heb ik navigatie binnen en ook nieuwe zeilboten die zo satndaard zijn uitgerust nooit echt begrepen , zeker als je alleen of met je gezin vaart.
Marifoon alleen binnen te bedienen idem ditto .
Ad

drie woorden YB: tra-di-tie

Beste veel woor weinig met een € 5,- fix en bijvoorbeeld omdat ik best vaak op andersmans boot zit en die daar soms de boel niet zo lekker voor de bakker heeft of zoals ik het gewend ben. Dan is het beter iets dan niets
Nee hoor niks traditie, bewuste keus.
Binnen heb ik alles bij de hand, plotter, radar, navtex, vhf.
Maar ook papieren kaarten, pilots en niet te vergeten ik zit er droog en warm.
Op ruim water vaar ik voor 90% op de AP.
Bij mooi weer zit ik dan in de kuip voor de stuurstand, bij minder weer sta ik vaak in de kajuitingang onder de buiskap.
Voor die enkele keer dat ik wel een plotter bij de stuurstand nodig heb, heb ik een tablet met daarop ook ais weergave.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl