Herman Hartman schreef :
Als ik nadenk over jouw wensen zie ik iets tegenstrijdigs. Dat de boot uitgerust met de zeilen van je vorige schip niet eender reageert ligt voor de hand. Vraag is of de rompeigenschappen niet mede debet zijn aan de door jouw beschreven tekortkomingen. Ik meen me uit een eerder berichtje te herinneren dat je het schip wel vrijwel op romsnelheid kunt varen over langere afstand wat bij een dergelijk schip in de praktijk best wat inspanning kost en betekent dat je op de limiet vaart. Een zeilmaker moet maar vertellen hoe hij voorkomt dat je als er meer zeil opstaat door het uitbouwen ervan bij meer wind niet juist de helling vergroot, waardoor de uitkomst is dat je vaker een rif moet zetten en dan een minder controleerbaar grootzeil overhoud vanwege de uitbouw bovenin. Je schreef dat je vind dat het schip te snel helt. Inhoeverre gaat dat gepaard met onbalans in het sturen en wordt het schip erg loefgierig op die momenten of niet? Als dat laatste niet aan de hand is weet ik niet of een aangepast zeil veel verandert. Een langkieler met een behoorlijke overhang heeft soms baat bij het varen onder helling doordat de waterlijnlengte toeneemt.
Ben benieuwd naar de (hoop ik eerlijke) antwoorden van de zeilmakers die je spreekt.
Goede opmerkingen, dank daarvoor!
Het grootste "probleem" en ik zet het even tussen haakjes, is dat ik vermogen mis, met name op de ruimere koersen, zowel in lichte condities als in middelmatige condities. Met meer wind is het wel te doen, daar heb ik wel foefjes voor.
Balans: Halve wind, tot ruime wind vind ik soms wat lastig, maar in principe kan ik alles dicht trimmen, en dan heb ik nog geen noemenswaardige roerdruk, ik kan zelfs het roer loslaten.
Niet loef of lijgierig, belangenrijk daarbij is dat je de bolling in beide zeilen wel goed naar voren houd.
Snel hellen komt doordat het een langkieler is met niet al teveel diepgang, inherent aan het ontwerp van de boot denk ik zo. Ondanks meer dan 50% ballastratio.
Iets sneller reven zou ik niet erg vinden, maar het moet natuurlijk wel wat opleveren.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat een grootzeil met wat meer vermogen en trimbaarheid wel gaat opleveren wat ik zoek. Het uitbouwen was min of meer een vunzige gedachte, eerst zien wat er mogelijk is, en dan afwegen of het de moeite waard is.
De Marieholm heeft geen overhang (tenminste ik neem aan dat je de achterkant ermee bedoeld?), maar als je de voorkant van de boot goed in het water krijgt, groeit de waterlijn wel, en kan je op ruime net geen halve wind tegen de 7 knopen halen volgens polair.
En dat klopt in de praktijk ook wel, maar daar heb je een bak wind voor nodig hoor! Het zou leuk zijn als ik dat ook kan halen met wat minder wind.
De watertank in de punt heb ik altijd leeg, maar ik ga die wel even een keertje vullen om te kijken wat het precies doet, het kan ook nadelige dingen met zich meebrengen.