Toen wij onze Dehler 34 kochten was ons idee al direct om hier ook langere reizen op te kunnen maken. Voor ons is drie weken een lange reis. Vorig jaar hadden we onze eerste zee ervaring en hadden we bedacht misschien eens een keer naar Engeland te gaan over een paar jaar. Door de trips die we het afgelopen jaar hebben gedaan, hebben we goed gevoel bij de boot gekregen. Waarom zouden we dan niet een keer naar Engelend gaan? En zeker Londen, dat leek ons helemaal gaaf. Rekenen, rekenen en rekenen en we kwamen tot de conclusie dat dit waarschijnlijk toch niet ging lukken. We wilden namelijk met daglicht aankomen in havens (en het liefst ook vertrekken), en het tij kwam gewoon niet goed uit.
Daarnaast vonden we meer dan 15 knopen wind een goede reden om niet uit te varen. Vlak voor de vakantie waren de voorspellingen in elk geval voor de eerste dagen 18 tot 20, met vlagen tot 25. Voor ons een reden om te zeggen dat we dan maar naar de Grevelingen zouden gaan.
Op donderdag kwamen we, nadat we onze kat naar het pension gebracht hadden, om 13:00 aan in Noordschans en zijn we na het uitladen van onze spullen naar de Steenbergsche Vliet gegaan. Een heerlijk tripje waarbij we lekker hebben kunnen zeilen. High aspect erop en wisselen tussen eerste en tweede rif. Voor ons doen stond er al best wat wind, maar we zagen al snel dat met het tweede rif erin de boot perfect luisterde. Toen op een gegeven moment de windmeter 25 knopen schijnbaar aangaf keken wij elkaar aan zeiden: “ow, als dit goed gaat, dan moeten we misschien onze grens wat verleggen”.
Vrijdag zouden we dus uitwijken naar de Grevelingen, maar na het bekijken van de weerkaarten kwam ik tot de conclusie dat we misschien toch maar richting de Belgische kust moesten gaan: een paar dagen later kwam er een rustige dag die we goed voor een eerste oversteek konden gebruiken. Dat hebben we geweten: in drie dagen zeilend van Steenbergsche Vliet via de Roompot Marina en Cadzand naar Nieuwpoort gegaan. Al deze dagen waren qua zeilen redelijk gelijk: fantastisch. Voor ons doen veel wind, maar door het vertrouwen dat wij begonnen te krijgen in Evenaar en onszelf vonden we dat geen probleem. Natuurlijk waren er ook wat dingen: we hebben momenteel een bulletalie, die we los moeten halen en opnieuw moeten plaatsen als we over de andere boeg het zeil willen zetten. Hierdoor werd het een hele toer om onze koers te verleggen.
Na een rustdag in Nieuwpoort ging het dan toch gebeuren: we zouden oversteken naar Ramsgate. Via het betonde kanaal langs de kust zouden we naar Duinkerken gaan en daar afdraaien richting Ramsgate. De hele route heeft de motor gelopen omdat er vrijwel geen wind stond. En was is dan de kust saai: in België de appartementen en in Frankrijk de industrie. Een mooi moment om te kijken of we de stuurautomaat beter afgesteld kregen. De TSS oversteken was de mijlpaal waar we erg benieuwd naar waren. Het was vrij rustig en moesten eenmaal inhouden om een grote jongen voor te laten.
Het is wel van belang de TSS netjes haaks over te steken. Wij deden dat, in tegenstelling tot een ander jacht dat al vrij snel de Dover coastguard op de marifoon had. In keurig beschaafd Brits kregen ze de vraag of ze bekend waren met de reglementen en dat ze toch echt dan maar op de motor verder moesten. Wat een verschil qua marifoongebruik ten opzichte van de Nederlandse binnenwateren. Om 1600 CET kwamen we aan in Ramsgate. Na toestemming te hebben gekregen om binnen te lopen, de boot kort langs de bakboord pier getrokken om de verzanding bij de stuurboord pier te ontwijken. Even tanken en een plekje zoeken. Vervolgens een goede back fish and chips naar binnen gewerkt.
In Nieuwpoort hadden we op aanraden van enkele leden van ZF de East Coast Pilot aangeschaft. Een echte aanrader! Hiermee konden we goed zien hoe de haven er uit zag en er waren tips voorhanden die niet in de Reeds stonden.
Om in Londen te komen hebben we een stop in Queenborough gemaakt. Onze eerste ervaring met een mooring en dit ging heel soepel. Wel bijzonder om het water nog zo hard te zien stromen terwijl je vastligt. Vroeg naar bed, want we moesten de volgende dag om 0630 losgooien om met het tij goed in Londen te komen. Maar niet voordat we nog even van de prachtige zonsondergang konden genieten.
Om 0630 startte onze nieuwe pruttel en waren we op pad. Het eerste stuk langs de mooie krijtkusten, daarna gekozen voor het Princess Channel in verband met de banken dichter op de kust. Het eerste stuk van de Thames deed we erg aan de staandemastroute denken. Leuk om een keer te doen, maar daar laat ik het ook liever bij. Na de barrier kom je duidelijk in de stad: Canary Wharf doemt al snel op. We hadden gekozen voor de Limehouse Marina. Dit omdat deze bredere bereikbaarheid heeft ten opzichte van de overige marinas: je kan vier uit voor tot vier uit na hoogwater terecht. Bij St Katharine is dit twee uur voor tot twee uur na. Omdat we zo vroeg waren zijn we nog even doorgevaren naar de Tower Bridge en daar hebben we ook direct getankt. Met alle snelle boten die rond varen hebben we wel weer wat gelcoat reparaties te doen na die tankbeurt... Tegen de stroom in richting de Limehouse Marina duurde aanzienlijk langer dan het naar de brug spoelen, maar op het afgesproken tijdstip waren we er. Even opgeroepen en er kwam een gezellige meneer ons schutten. De bezoekersplaatsen zijn helemaal achter in de haven. De kosten waren aanzienlijk: 205 GBP voor 3 overnachtingen. Daarbij zijn er vrij beperkt douches (hadden we nu geen last van omdat we als enige passant in de haven lagen) en is er geen WiFi op de passantenplaatsen.
We did it!
Wachten voor de brug bij Limehouse Marina
Helemaal alleen
In Londen hadden we drie overnachtingen. Heerlijk even lekker de stad bekijken, naar het theater en verder relaxen.
Tot nu toe zijn er een aantal lessen voor ons:
- Vertrouwen in je kunnen komt door telkens je grens te verleggen
- Vertrouwen in je spullen komt door diezelfde grens te verleggen
- Vertrekken in het donker hoeft geen probleem te zijn, zeker niet als je bij aankomst al goed gekeken hebt naar wat je mogelijk tegen kan komen
- We hebben een tweede bulletalie nodig, naar het voordek gaan is niet erg prettig met de wind die we hadden
- Een goed werkende stuurautomaat zorgt ervoor dat je veel uitgeruster blijft, dit heeft veel meer impact dan ik van te voren had verwacht
Tot zover het eerste deel van onze vakantie, indien er interesse is wil ik het vervolg ook nog wel uitwerken.
Mooi! Fijn dat het zo goed ging, dat geeft vertrouwen. Automatisch sturen is ook heel fijn.
Een jaar of vijftien terug deed de kolibri vereniging ook wel eens deze tocht, dus afzakken naar Nieuwpoort en dan oversteken naar Ramsgate en door naar Londen met een kolibri 900 en een hele reeks kolibri 560 er achteraan. De oversteek daar is korter dan de Small Ships Race. Jammer genoeg had ik toen nog geen apparatuur (o.a. marifoon en plotter) en heb ik dit nooit mee gedaan.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
29 sept 2019 07:46 #1088311
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760. www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
29 sept 2019 08:56 #1088341
Zelf Londen binnenvaren staat ook (hoog) op mijn to-do-lijst. Geen idee of het er van komt, maar met dit soort verhalen wordt de drang wel steeds weer sterker.
Mooi geschreven!
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
29 sept 2019 14:34 #1088460
Ha, bedankt allemaal voor de reacties
Ik zal in elk geval eerst nog even wat foto's gaan toevoegen in het eerste deel en binnenkort eens gaan zitten voor het tweede deel van de reis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
29 sept 2019 18:48 #1088585
Heel leuk m te lezen, het kriebelt en moet er denk ook maar eens van komen
plan al een jaartje in de klast maar geen lef.
momenteel wel de ervaring reiger van een paar grote meer daagse tochten
maar nog geen overtocht.
2020 de noordvaarder solo naar de overkant ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
29 sept 2019 21:52 #1088645
Bedankt voor het delen van de ervaringen. Zelf hoop ik over enkele jaren ook zo ver te zijn dat we dit gaan doen.
Dat dachten wij vorig jaar ook, maar wij hebben zo veel vertrouwen opgebouwd afgelopen jaar dat we dit nu al aandurfden. Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen dat het weer voor de oversteek zelf erg kalm was. Enkel de motor en een spiegel als zee is ook niet erg indrukwekkend...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
De eerste oversteek op eigen kiel
05 okt 2019 19:14 #1090234
Mooi dat je je grenzen verlegd. De eerste keer in london was ik 20 met een albin Vega, buitenboord motor, dieptemeter en marifoon. SPANNEND!
En ja aanleggen aan de tanksteiger is alsof je naast een botsauto ligt.
Mijn voor keur gaat ook naar Limehouse. Goedkopêr, vlotte verbinding met de metro en vooral rustiger.
De east coast is een mooi stukje vaargebied. niet altijd even makkelijk met de ondieptes maar wel gastvrijer dan de west coast.