Hallo Allemaal,
Voor degene die erop zaten te wachten na het lezen van mijn introductie post... hier komt ie...
Op zaterdag 27 juni was het dan zo ver.
Ik ging samen met mijn vriendin Naomi en mijn schoonouders onze eerste boot ophalen.
Ik had deze boot gevonden op marktplaats nadat Naomi en ik besloten hadden dat we graag een betaalbaar, ketch getuigd, zeilschip met achterkajuit wilden van rond de 10 meter.
De vraagprijs was laag en de boot voldeed aan al onze verwachtingen.
Er zit wat werk aan omdat de vorige eigenaar, die hem aan het opknappen was, tussentijds is overleden.
Een korte omschrijving van het schip:
Sonderberg Compass 31
BJ: 1980
+/_ 9,80m LOA
3,10m breed
5 slaapplaatsen
Polyester romp
6 ton
1,40m Diepgang
Ketch getuigd
Teak houten dek
Binnen veel hout
Vast toilet
Douche
2*70L diesel tank
200L vers water tank
Boiler
Elektrische zelfstuurautomaat
VDO kaartplotter
Ingebouwde marifoon
Log echo
Windmeter
Electrische ankerlier
2 Huishoudaccu's
1 Startaccu
Omvormer en acculader
4-cilinder 2500cc 50pk Leyland thornycroft BMC dieselmotor
vp verkoper: €3250
Bij de eerste bezichtiging bleek dat er al best veel gebeurd was.
De elektronica leek allemaal vernieuwd of in ieder geval in keurige staat, het (veelal hout afgewerkte) interieur zag er netjes uit, de zeilen zijn als nieuw en het teak houten dek lijkt ook in prima staat.
Binnen zijn wat lekkage punten te zien, maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om, dat kunnen we oplossen.
Een eerste blik op de motor gaf ook rust omdat alle kabels, slangen, buizen, koppelingen en aansluitingen slim en vakkundig waren geïnstalleerd.
In de achterkajuit, waar 3 slaapplaatsen zijn (1 aan sb, 1 aan bb en een overdwars tegen de spiegel) en in de voorkajuit, met ruim 2 persoons bed, was de vorige eigenaar bezig met het vervangen en opnieuw isoleren van het plafond.
Het "skelet" is al gemonteerd, dit hoeft slechts nog afgewerkt te worden.
Na een uurtje aan boord te hebben rond geneusd besloot ik een aanbetaling te doen en de boot te kopen.
Een week later reden we naar Enkhuizen om de boot op te halen en over te varen naar Ketelhaven.
Met zijn 4en zijn we eerst eens flink aan het schrobben gegaan om zoveel mogelijk gladde groene aanslag van het dek te verwijderen en alle losse spullen op te bergen.
Samen met mijn schoonvader Robert (ervaren zeiler en techneut) deden we een zeer uitgebreide controle ronde over het schip.
We controleerden alle technische zaken zoals de werking van het anker, elektronica, olie, koelwater, diesel, etc. etc.
Alles leek in orde en met een lach op ons gezicht vertrokken we uit de haven.
De verkoper wenste ons alle geluk en zwaaide ons uit toen we de vaargeul voor de sluis van Enkhuizen invoeren.
Verbaasd over hoe mooi en stil het motortje liep bij 1500 toeren en nogmaals positief verrast door de technische staat stond ik vol trots aan het roer van mijn eerste echte boot.
Toen de sluis in zicht was klonk er uit het niets een licht knal en uit was de motor...
Mijn gevoel zegt me dat dit bijna niets anders kan zijn dan een vastloper omdat er geen aparte geluiden vooraf gingen aan het stilvallen.
Ook heb ik niet gemerkt dat de motor "zwaarder" of warm liep.
De startmotor klikte wel maar ging de motor niet rond. (ook niet nadat de motor was afgekoeld)
Een snelle oogopslag naar de rustige blik op het gezicht van Robert stelde me onmiddelijk op mijn gemak.
Geen moment was er paniek bij iemand aan boord waardoor we op een rustige manier konden overleggen over wat te doen.
Met minimaal effect probeerde ik zoveel mogelijk de neus van het schip in de wind te sturen.
Ondertussen wuifde Robert een groot motorschip langszij met de vraag of hij ons misschien een sleepje wilde geven terug naar de haven.
Ons terug naar de haven slepen zag de beste man niet zitten (wat ik overigens compleet begrijp) maar hij wilde wel voor ons een hulpvraag uitzenden. (Onze mobiele marifoon zat nog ergens in een tas en de ingebouwde waren we vergeten aan te zetten
)
De KNRM reageerde snel en door de inmiddels tevoorschijn getoverde marifoon kwamen we met ze in contact.
Advies was om een klein stukje zeil te hijsen om het schip in ieder geval een beetje stuurbaar te houden.
Zo gezegd zo gedaan en na een minuut of 10 kwam er een oranje rubberboot van de KNRM de sluis uit varen met 3 mannen met helmen, al snel gevolgd door een grote rubberboot.
Met de kleine rubberboot sleepten ze ons terug richting de haven (500m terug) van de verkoper.
Met de grote rubberboot werden we vakkundig terug aan de kade geduwd waar de verkoper ons al stond op te wachten.
Hij had onze masten gevolgd achter het dijkje en zag ons al rare manoeuvres maken.
Toen hij ons terug zag komen met een KNRM boot had hij direct zijn monteur gebeld maar deze was helaas niet in de buurt en niet in staat om binnen afzienbare tijd aanwezig te zijn voor een snelle controle.
Alle lof overigens voor de ethiek van de verkoper, een van de eerste dingen die hij zei was dat ik me geen zorgen moest maken en dat ik mijn geld terug krijg als ik dat zou willen. (zulke zijn er weinig meer)
Hij had gezien dat we uitgebreide controles hadden gedaan en rustig en beheerst de haven verlieten.
Hij had nog gekeken of de boot koelwater pompte toen we weg voeren en had zelf al met de boot gevaren alvorens hem te verkopen.
Hij was er van overtuigd dat de motor goed had moeten zijn.
Ook bood hij aan zijn monteur naar de motor te laten kijken om te zien wat de oorzaak was van de vastloper.
De monteur zal de motor uit het schip halen en deze open maken om de oorzaak te achterhalen.
Helaas is er vanwege het weer van afgelopen week nog geen mogelijkheid geweest om dit te doen en we houden contact over hoe en wat nu verder.
Zoals je misschien begrijpt zegt mijn hart me dat ik door deze kleine tegenslag deze boot nog niet op mag geven
Helemaal niet omdat we al vooraf besloten hebben hem 'Reinald' te dopen, wat wijze raadgever betekent.
(Voor zover we weten was de boot naamloos!
)
Momenteel ligt Reinald nog in Enkhuizen en wacht ik op een reactie van de verkoper.
Ondertussen ben ik zelf ook maar eens aan het zoeken geweest naar een vervangend motortje, maar de leyland/thornycroft/BMC motortjes worden nou niet bepaald in overvloed aangeboden.
Ook onderdelen lijken me niet heel gemakkelijk te verkrijgen.
Nu zit ik met een aantal vragen/ideeën...
Zou het wijsheid zijn het blok te laten repareren/reviseren? (Uiteraard afhankelijk van de oorzaak van de vastloper en of niet alles krom is geslagen) of zou ik er verstandiger aan doen om hem sowieso te vervangen door een meer gangbare motor zoals bijv. een volvo penta oid.?
(voordeel hier is dat ik mee kan helpen met het inbouwen en dat ik dan meteen weet hoe alles zit en hoe alles is aangesloten)
Welk merk/type zou dan een goede optie zijn?
Welke kosten kan ik verwachten bij het vervangen van de motor door een ander merk/type?
(Naast aanschaf, manuren en onderdelen om alles pas te maken)
Voor iedereen die de moeite heeft genomen het hele verhaal te lezen... ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details toe te voegen maar ik ben vast dingen vergeten dus vraag gerust wat je vragen wil... ik ben benieuwd naar de reacties!
Groetjes,
Een nog steeds enthousiaste eerste booteigenaar