Welkom,
Gasten
|
Onderwerp: Naar de Med
Naar de Med 08 aug 2020 17:38 #1193229
|
Deze stukjes komen van mijn facebookpagina. Ik had ze hier al eerder cpoy-paste gedaan maar ergens liep iets mis met lettertype?
Dag1 Even een update voor dag1: vanmiddag 12.15u vertrokken vanuit Jachtcentrum Dintelmond richting de Krammersluizen. Het hele stuk gezeild aan goede snelheid, tss 5,2 en 6 kn met uitschieters tijdens windvlagen tot 6,3 kn. Vanaf de Krammer hebben we het hele stuk op de Oosterschelde op motor gevaren , wind en golven tegen, wat veel gebonk en water over de sprayhood liet komen. Omdat we nog 8mijl moesten varen tot Roompot, besloten we na de Zeelandbrug Zierikzee binnen te varen waar we vannacht overnachten en de weerkaarten gaan bekijken voor morgen. Tot binnenkort! Dag 2: we hebben net de windkaarten voor vandaag bekeken en besloten om rond 11u Roompot buiten te varen en koers naar Oostende te zetten. De wind staat morgen pas echt in ons voordeel en dan zouden we varen richting Normandie. Waar in Normandie weten we nog niet, misschien meer klaarheid vanavond. Oh ja, telkens we varen staat de AIS aan, komen we in een haven, schakelen we hem uit om stroom te sparen. Update dag 2: een heel rustige nacht in Zierikzee gehad, wakker geworden om 6u onder een stralende zon. Rustig koffie gedronken, klaargemaakt en om 10.30u op motor naar sluis Roompot gevaren. De schutting verliep heel snel, we waren de enige boot die het ruime sop koos. Spijtig de hele dag wind tegen en wanneer hij dan uit de goiede hoek kwam, was hij te slap. Verder op de motor dus. Oversteek van de monding van de Westerschelde ging heel vlot, maar Zeebrugge was enorm druk: verschillende keren moeten uitwijken om zeeschepen voorrang te geven. Vanaf Zeebrugge nog 2u varen. Om 21.50u Oostende binnen gevaren en aangelegd in de de Royal North Sea Yacht Club. Waar we een kuipbiertje en -koffie gedronken en wat koelkast-amuse-guelles verslonden hebben. Nu is het alweer 0.23u en ga ik stilletjes mijn slaapzak opzoeken. Morgen beginnen we aan een non-stop etappe van Oostende naar Bretagne, Het is nog niet duidelijk op de weerkaarten of we in 1 ruk in Brest gaan geraken. Maar geen nood, er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden. |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:40 #1193231
|
Heel fijn dat je het hier wilt plaatsen!
|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:46 #1193234
|
Ik zit met plezier je FB pagina te lezen David. Bedankt voor het accepteren...
|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:47 #1193235
|
Update nr4-5?? Weet het zelf niet meer. Ok, het laatste nieuws dus: gisternamiddag in Oostende vertrokken, windvoorspelling zat goed 10kn NO draaiend naar O. Vol goede moed op weg en idd het zeilen ging wel, we haalden snelheden tot 5.6kn. Niet mis met dat beetje wind en stroming mee tot....middernacht, we waren Duinkerken net gepasseerd en weg wind... Het ijzeren zeil dan maar gestart en besloten om deze voormiddag Boulogne sur mer aan te doen om ten 1ste te tanken, 2de te eten, 3de rusten. 2 en 3 zijn reeds gedaan, 1 moet nog.
Nu zitten we hier te bakken in de zon (wel zonnescherm op en windvanger in het klapluik maar toch... Ondertussen ook de plannen bijgesteld: door te weinig wind, moeten we op motor varen; en omdat Bert's tijd beperkt is, gaan we vanaf nu de kust afvaren in dag- en eventueel nachtetappes en telkens een haven binnenlopen. Van hieruit rechtstreeks naar Brest halen we niet voor het weekend en vanaf vrijdagnamiddag wordt er ZW 15-20 kn wind gegeven aan de Bretoense kust. Dit, samen met een tegenstroom die op zijn hoogtepunt tot 12kn loopt, dat haalt zelfs onze 3-cylinder niet. Dus, flexibiliteit van de zeiler toegepast en plannen veranderd. Dit houdt wel in dat ik dan bijna dagelijks een update kan geven. Op de volgende foto's zie je achtereenvolgend de Baltica in de jachtclub te Oostende liggen, de 2de foto is het passeren van Cap Griz Nez met op de 3de foto wat er zoal rond ons vaarde en de laatste een zicht vanuit de boot op de jachthaven Port de plaisance in Boulogne sur mer, waar we trouwens heel vriendelijk ontvangen werden. Update 6?? Ok, we zijn sinds vrijdag 26 juni omstreeks 17.00u toegekomen in Cherbourg na een tocht van 138mijl op motor met steun van het grootzeil. Met stroom mee ging het snel, tot 8.4kn, stroom tegen op een bepaald moment 0.4kn. Extreme uitersten dus allemaal te danken aan de stroming in het kanaal en de baai van de Seine. 's Morgens bij de aflossing om 06.00u stak er dan ook nog eens een mistbank op, richting Cherbourg waar we inzaten tot omstreeks 9u. Kan je zeggen dat AL je zintuigen dan overdrive draaien en je niet moe wordt door de adrenaline die door je lijf giert. De vooruitzichten nu zijn voor de volgende 5 dagen: hier blijven want tegen 25-30 kn uit het ZW tot W ga ik niet opboksen, temeer die wind ook nog eens golven meebrengt tot max. 4m. Dank u. Dus daarnet even windy.com opgestart en die geeft wel hoop voor volgende week dinsdag 7 juli. Er zou en uitloper van het hogedrukgebied van de Azoren over het kanaal komen te liggen op maandag met wind vanuit het NW en maar 6-10kn. beetje weinig wind maar toch genoeg om te trachten Brest te bereiken. Maar dit is nog verre toekomstmuziek... Ondertussen ruimen we de boot op, Bert gaat morgen naar huis, zijn verlof is afgelopen op 4 juli en hier zitten niksdoen en wachten is maar niets. Ik hou jullie verder op de hoogte van de situatie. Update 7. Laptop heeft het begeven, te veel vocht via klavier naar binnen. Nu online mbv ipad, wat wil zeggen dat ik geen foto's van mijn gsm hier kan plaatsen. Life is a bitch and then you die, zeker? Nu planning: na de kaarten deze morgen bestudeerd te hebben, was er het idee om morgen af te varen naar Roskoff. Na een paar uur kauwen op dat idee, is het afgevoerd omdat Roskoff zich in eenzelfde geografische situatie bevindt als Cherbourg: bij verkeerde wind, kun je er niet weg. Ok, plan afgevoerd, nieuw plan: het hoogdrukgebied van de Azoren zou volgende maandag een klein broertje bijmaken net hogerop. En net dat kleine broertje stoot dan de lage drukgebieden onder Ierland en boven Schotland hogerop zodat de wind, die uit ZW/W kwam, in de nacht van maandag op dinsdag naar NW en later verder naar N draait. En net dat hebben we nodig! Plan is dus dinsdagmorgen rond 4u Cherbourg verlaten op motor, naar bakboord draaien richting Cap de la Hague en Alderney en de rest van de kanaaleilanden aan de Engelsen laten. Dus het noorden van Alderney passeren en dan onderaf steken naar Camaret sur mer. ALS het weer stabiel blijft (ttz de wind komt van overal behalve Z of ZW) steken we met inmiddels 4 boten door naar La Coruna. Dromen mag, het weer bepaalt..... Update 8 ( je ziet, ik begin het tellen te leren ). Deze namiddag Cite de la mer bezocht, eigelijk speciaal om de Le Redoutable te zien, de eerste franse kernonderzeeer met 16 kern-missiles aan boord. Heel impressionant, vooral die kleine bunks waar van commandant tot soldaat toch ongeveer dubbel geplooid moest in liggen? Ik schatte de bedjes ongeveer 1,60m lang... Geen wonder dat die mannen 10weken gingen varen en dan vervangen werden. Maar het was dus wel een hele belevenis, wandelen door heel de boot met uitleg in het nederlands. Hel fijn, ik heb genoten. Ok, over tot de orde van de dag: morgen omstreeks 7 u opstaan, boot klaarmaken: water tanken, diesel indoen en afvaren naar Camaret sur Mer. Een tocht van +|- 135mijl met ZWwind de eerste 6-7u, hopelijk zijn we dan voorbij Alderney, koers 270° en wanneer de wind pal west komt te staan in 1 rechte lijn voorbij Ile d'Ouessant, koers 225 en onderaan het eiland bakboord koers naar Camaret sur Mer, zo'n 30u varen. En eens daar, wachten we op de NW die voorzien is voor maandagochtend om door te steken naar La Coruna. Zoals steeds zijn we te volgen op polarsteps, trouwens de enige plaats waar ik foto's kan plaatsen aangezien de laptop nog steeds kuren heeft. Ik hou jullie op de hoogte en tot vrijdag! Update 9 Na 35 uur zeilen, motoren, motoren met steunzeil (tegen het schommelen van de boot), golven tot 1,5m, zon-regen-terug zon, ben ik afgepeigerd toegekomen in Roscoff. Eigelijk alleen de eerste 6u echt kunnen zeilen, hoog aan de wind op koers 303° tot het VSS (verkeerscheiding tss beroepsvaart richting kanaal en pleziervaart, kun je ook de autostrade voor zeeschepen noemen) En met tot 3knopen stroom mee, haal je dus snelheden tot 8,7knopen onder zeil. Zo belangrijk is stroming van het water dus. Maar dan overstag gaan was wat anders, ik rekende met deze boot op 100° koersverandering, wel dat viel dik tegen: 110° en dan nog wat. Nu ik wist, toen ik ze kocht, dat het geen scherpe aan de wind zeiler was, dat trukjes uithalen ( voorzeil een stukje indraaien om het strakker en meer inwaarts te houden) wel een beetje helpen, maar die golven en deining, opgejaagd door 4 en 5bft, duwen je gewoon weg. Je geeft dan zoveel tegendruk op het roer om de koers te houden, dat je snelheid niet boven de 3kn gaat. Dat valt dus tegen maar, zoals ik al eerder zei: ik wist dat toen ik ze kocht. Ik heb wel genoten van de tocht, ondanks ik gedurende 35u geen koffie kunnen maken heb. En ja, ik heb ook dolfijnen gezien langs de boot, eerst 1 dan 2 gevolgd door een derde, maar de heren/dames hadden het te druk met voedsel jagen om even langszij te blijven voor de foto. En wat me weer opvalt, is wanneer je die beesten ontmoet, je telkens emoties krijgt welke ik toch, helemaal niet hebt als je bvb dolfijnen op tv ziet. Het is telkens weer, en ik heb al dikwijls dolfijnen langs gehad, net of ze je komen zeggen: je bent niet alleen, het gaat goed, geniet zoals wij van het water. Prachtige dieren... Nog 1 minpunt: mijn campingdouche is ergens overboord gegaan, dus de volgende zeildagen zal het wassen met koud water worden. Hopelijk valt de temperatuur in de Biscaye mee. Oh ja, het rituele kuipbiertje, na het aanleggen in een haven, is gewoon een heerlijke koffie met melk geweest. Tot binnenkort! Update 10 Na veel beraadslagen met Corona Borealis, mijn weerman/coach/raadgever/zuinige zeeuw maar vooral goede vriend is de kogel door de kerk wat betreft de oversteek naar La Coruna. Vertrek is vastgesteld op dinsdag 00.00, middernacht dus, om bij Ile de Ouessant de stroming mee te hebben bij het ronden van de noordkant van het eiland. Vandaar varen we dan koers 204° voor 304nM richting La Coruna. steeds met NW tot 10-15kn en 1,5m golven uit dezelfde richting, wat voor dit type boot de beste koers is. Wel willen we ten allen tijde een snelheid van 5kn aanhouden, desnoods starten we de motor om de 5kn te houden. Ongeveer 40m buitengaats La Coruna draaien we dan bakboord (links) omdat tegen vrijdag er bij La Coruna een Z-wind zou staan, dan kunnen we binnenlopen met weer halve wind (komt dus 90° van rechts=sturboord) de haven binnenlopen. We zullen dan in totaal 429mijl gevaren hebben en aankomen op vrijdagmorgen 10 juli omstreeks 02.00u Nu dus maar hopen dat het weer niet nog eens verandert, want hier in Roscoff hebben we reeds 2 dagen windstoten tot 40kn en vandaag ook nog eens volledig dichtgetrokken hemel. Niet aangenaam dus. Maar ik heb nog wat binnenklussen te doen: het scharnier van een kastdeur terug vastzetten, de was gaan doen, olie van de versnellingsbak controleren, de motor is reeds gecontroleerd, tank vullen uit de jerrycans, dan jerrycans bijvullen en, het belangrijkste: naar de winkel gaan om wat eten en drank te kopen. Leef al 5 dagen op water, koffie, pakjes soep en cider. Tot straks. PS En nee, ik vaar niet alleen naar La Coruna, krijg hulp van een oud-collega om de overtocht te doen. Wel wil hij omwille van priveredenen zijn naam niet in de blog. Hij helpt me vooral omdat ik anders solo moest varen, waarvoor mijn eeuwigdurende hartelijke dank voor de toeren die hij moet doen om hier maandagavond te zijn. Zo dat is het voorlopig. Veel leesplezier en ja haal die kaarten maar boven om te volgen |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:48 #1193236
|
Sonador schreef :
Heel fijn dat je het hier wilt plaatsen! ik weet nu ook waarom het plaatsen niet lukte: ZF accepteert niet de smiley's die op de facebook berichten staan, iets met codes die niet overeenkomen |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:49 #1193237
|
5juli Roscoff
Is baguette met vijgenconfituur en belegen kaas en uiensoep een rare kombinatie? Ja? Spijtig dan want het smaakt heerlijk! |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:49 #1193238
|
Ik heb zelf geen faceboek, dus fijn dat je het hier nu kan plaatsen, dan lees en droom ik lekker mee!
|
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 17:50 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:50 #1193240
|
6 juli Roscoff
Deze morgen was de haven half leeg, veel mensen willen gebruik maken van de NW om vanuit Rostoff naar Aber W'rach te gaan. Buurman ook, is net terug: golven tot 3m, daar had hij geen zin in. Ik kan hem begrijpen, heb deze tot tot 2m achter mijn kiezen gehad: je wordt gewoon afgebroken door de hele tijd je evenwicht te moeten houden. 's Anderdaags voel je je of na jaren veel te hevig weer de powerzaal binnen gelopen bent. Welke cardioloog zei me weer dat zeilen geen sport is? Wij wachten rustig tot vannacht, als er 2 getijden over de golven getrokken zijn. Golfhoogtes tot 1,5m zijn nog te doen, en deze keer zijn we met 2 zodat er regelmatig kan gerust worden. Nu nog de juiste koers uitzetten adh van geupdated windrichting- en kracht. |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:53 #1193242
|
Update 11. Dit zal de laatste op franse bodem zijn, volgende update is reeds Espagna.
Vandaag de laatste karweien gedaan, tank en jerrycans gevuld, kajuit klaargemaakt, water bijgevuld, wat los geraakt was terug vast gezet. En nu...nu begint het geschuifel en nadenken of ik niets vergeten ben. Heb ik ook tijd om lichtjes nerveus te worden want 450 mijl in 1 ruk...het is wel wat. Feit is dat we geen lagere snelheid dan 5kt mogen lopen om op tijd in La Coruna te zijn. Er moet immers dezelfde dag nog een vliegtuig gehaald worden door mijn compagnon de route. De afspraak is dan ook dat onmiddellijk de motor wordt bijgezet indien de snelheid lager dan 5kt zakt. Wat ik eigelijk met de gegevens van wind en golven die we nu hebben, niet waarschijnlijk acht. Voor de wind tot halve wind, wat deze boot het liefst heeft, met achteraan oplopende golven, geven je telkens een extra zetje. Maar toch een beetje spanning, zenuwen alhoewel de weersvoorspellingen ideaal zijn voor de hele week. Ok, ik ga nog ff het voorzeil nakijken, dan leg ik me wat neer en probeer te slapen want vanaf 23u staan we in het gareel voor een paar dagen. Hou jullie goed, wij gaan hetzelfde doen Update 12, poging nr. Dinsdagmorgem om 01.00u vertrokken uit Roscoff haven, plan was 10nM N te varen en dan koers 270 tot boven Ile de Ouessant. De voorziene NW wind had zich van afspraak vergist en blies lekker pal W, de golven van 1.5m hoog hadden de afspraak echter niet vergeten.... Dus al schuddend en zwierend op weg, koers 270 naar Ouessant dat we ronden omstreeks 13u. Moment ook om geen iternet meer te hebben, maar omstreeks 15.00 werd het gemis aan internet ruimschoots opgevangen door dolfijnen die ons goeie reis kwamen wensen. en op motor, bijgestaan door de zeilen gingen we een heldere nacht in. Wat zeg ik? De zon verdween pas echt omstreeks middernacht in het W en de volle maan stond reeds klaar om de nacht om te zetten in een helderheid, nooit gezien op zee. Woensdag 8 juli, de dag wordt opnieuw ingezet met zon die om 6u present is. Zonnepaneel draaien en de batterijen kunnen terug laden. In de voormidag opnieuw een 5-tal dolfijnen op bezoek, deze keer blijven ze rond, onder, voor en achter de boot stoeien. Maar in tegenstelling tot eerdere dolfijnen, lijken deze kleiner maar meer ronder. Er is ook een jonge dolfijn bij. Dan alarm op de AIS, tanker komt ons tegemoet maar geen gevaar voor aanvaring, we leggen onze route een paar graden naar bakboord (links) zodat hij ruim baan heeft en weet dat wij hem gezien hebben. Nog steeds de motor bij om de 5kn aan te houden. Met de zeilen halen we soms tot 7,2k , echt wel veel voor een 26voet boot. Maar dit type heeft graag halve wind in de zeilen, dan legt ze haar licht op haar zij wat minder opp met het water is (minder weerstand) en daardoor sneller kan lopen. 'S Namiddags halen we een catamaran in die louter op zeil vaart. Geen vlag, geen beweging aan boord. Raar... Links aan de kim zien we nog het zeil van een andere boot, maar die zit precies in betere wind dan wij want snel is hij verdwenen voor ons. En weer een prachtige zonsondergang op heel rustig water. Omstreeks 1u 's morgens mag ik naar de mast om de franse gastvlag te vervangen door de spaanse. Yes, we zijn op spaans grondgebied! 's Middags wordt dit gevierd met een beperkte schotel tapa's: mosseltjes in pikante saus, calamares en olijven gevuld met ansjovis. Drank: fruitsap of water. Geen alcohol tijdens het varen. En ik zie ineens over stuurboord kant een waterfontein, een walvis komt spuiten op amper 20m van de boot, net onder water glijdt een 2de mee met de eerste. Te verbouwereerd om te filmen, gaap ik die 2 reuzen die net o,der het oppervlak zwemmen, na. s' Namiddags valt de wind nog verder in en besluiten we de genaker (licht halve wind-zeil) uit te testen en dat geeft wel een aardig resultaat: met 4 kn schijnbare wind (optelsom van de ware wind richting en de bootsnelheid naar voor) lopen we tot 2.4kn. Spijtig dat we die beloofde 10 kn wind niet krijgen. En hierdoor ook weeral een platte zee met enkel wat oceaandeining die de boot doet schommelen. De oude gsm die dienst doet als radio laat ons luisteren naar radio Gijon. Waarbij mijn maat opmerkt dat hij "beter dat spaans begrijpt, dan die franse juffrouw op marifoon die in het engels waarschuwingen doorbralde" en dan ook nog verschillende coordinaten doorgaf in het engels en frans. En we gebruiken dan nog dezelfde maritieme kaarten.... En daar zijn de tuimelaartjes weer, ze zoeven ons op volle snelheid voorbij om dan recht voor de boeg links of rechts op te draaien. Ik heb steeds schrik dat er 1 nog tegen de boeg opknalt. Maar ze zijn zo snel.... 's Avonds te lui/moe om warm eten te maken, dus zweeds knackebrood met makreelfilets in tomatensaus. Dessert: een appel. Geen haute cuisine maar toch lekker. En dan zien e ineens opnieuw walvissen, weer 2 op zo'n 50 m van de boot zwemmen ze in de richting van waar wij komen. Deze keer wel gefilmd maar nu spuiten ze niet, 1 maakt enkel een buiteling boven het water. De nacht valt, we zijn nog een 40mijl van A Coruna ( in het spaans La Coruna) en plots wemelt het op de AIS van andere schepen. Nu wordt het spannend om een veilige koers aan te houden en de vissersboten niet te hinderen. Beroepsvaart heeft immers steeds voorrang op pleziervaart, ook al varen we onder zeil en zouden zij eigelijk voor ons moeten wijken. Maar we passen gewoon de alereerste regel van het scheepvaartreglement tie: gebruik uw gezond verstand om ten allen tijde een aanvaring te voorkomen. Bij deze dus passen we onze richting en als het moet rollen we de zeilen wel in om beter te kunnen maneuvreren. Maar alles loopt goed. En dan zien we het licht van Torre de Hercules. Vanop 23mijl zijn deze reus zijn 4lichtflitsen te zien. Nog een lange weg voor we het groen en rood licht van de haveningang zien. Om 6u vrijdagmorgen leggen we aan in de Real Club Nautico Coruna en drinken een kuipdruppel op de goede afloop en voorspoedige reis. Spijtig ook om afscheid te nemen van een kerel die hemel en aarde bewogen heeft om me te helpen deze overtocht te maken, mijn eeuwige dank en respect voor de moeite die je gedaan hebt. En dan nog een die ik ook niet mag vergeten, die ons coachte, bewegingen van zeeschepen doorgaf die onze richting uitkwamen of ons van het actuele weerbericht voorzag, dank je wel Wilfred aka Corona Borealis . Ondertussen ben ik wat bijgeslapen, ik lag er vrijdag om half 10 in en heb geslapen tot 8u vanmorgen. Deze namiddag ben ik dan de stad ingegaan, het restaurant dat volgens google, tripadvisor en eigen website de hel dag open is, had de rolluiken naar beneden. Dan maar de plaatselijk supermarkt ingegaan en daar wat voorraad ingeslagen. Morgen 2de poging om hun heerlijke zeevruchten te gaan proeven. Zijn ze dan nog dicht, breek ik in en maak ze desnoods zelf klaar. Beste lezers en lezeressen, bij deze wens ik jullie nog een prettige en vruchtbare avond en tot binnenkort. |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 17:54 #1193244
|
Als je hier op "follow klikt, kun je de reis volgen met bijhorende foto's en filmpjes"
www.polarsteps.com/DavidSpelma...pHYMvBuVFkqrq_rDnb58 |
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 aug 2020 17:55 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 18:00 #1193245
|
Update 13: denk dat de laptop zijn ziekte overwonnen heeft. Ik kan terug normaal typen, de muis doet wat ik vraag, nu eens een foto proberen te uploaden:
En dat lukt dus! Ok het verhaal van vandaag: deze middag de stad ingegaan naar de bank omdat de app niet installeerde, eigelijk installeerde er geen enkele nieuwe app meer. Maar daar konden ze me niet helpen, alles geprobeerd maar noppes. Dan maar wat rondgewandeld op zoek naar een computer repairshop: daravan zijn er hier genoeg , maar die open was volgens Google, bevond zich niet meer op de aangegeven locatie En de volgende ging pas om 16u weer open, dan maar wat rondgestruind in de "nieuwere" stad, kom ik een smal straatje tegen vol met tapa's bars en allemaal open. De hemel voor mij!!! Bij de eerste waar er nog plaats was op het terras, want bij zulk heerlijk weer vertik ik het om binnen te zitten, de menu bekeken en onmiddellijk mijn gading gevonden: Bocadillas con anchoas i un canga. Heerlijk! Afgesloten met een cafe con lecce en mijn weg verder gezet. En ondertussen ook gevonden waarom er geen enkele app nog installeerde: ik had gewoon Playstore op inactief gezet.... Kom ik mijn 2 Poolse havenburen, Michael en Robert, tegen op een ander terras, mij erbij gezet, nog een tijdje zitten vertellen en ervaringen uitwisselen en ondertussen was het 17u gepasseerd, had ik ook geen zin meer om nog op zoek te gaan naar die repair-shop.. Terug naar de haven waar Michael een boot verwachte die ook de oversteek van de Biskaje gemaakt hebben. Een nederlandse boot, met natuurlijk een nederlandse schipper, vergezeld van zijn japanse vriendin en een franse opstapster die met hen meezeilt naar de Canarische eilanden. Haar vader had haar gezegd dat ze ervaring in het zeilen moest opdoen, zelf is ze zeilmaakster van beroep. Niet lang daarna zat iedereen bij mij in de kuip, beetje beschut van zon en wind. Want hard waaien doet het hier in de haven wel vandaag. Geen wonder als jke weet dat net buiten de baai van A Coruna een NO staat van 20kt die pas rond 21u zou afzwakken tot 17kt. Nog een gezellige tijd gehad tot de aankomers besloten dat het na 3 dagen toch wel tijd was voor een douche....Niks geroken, nochthans Ondertussen heb ik dan maar zelf de laptop opengegooid, op youtube gelukkig een filmpje gevonden over deze laptop en waar de connector zat van het toetsenbord. Deze koppeling losgegooid, extern toetsenbord erin en blijkbaar werkt alles terug naar behoren. Zo, ondertussen is het 21.40u en omdat ik mijn siesta gemist heb, denk ik dat ik er vandaag maar eens ga inkruipen. Morgen staat onderhoud van de motor op het programma, zal nog een vuile, oliedag worden. Tot morgen iedereen!!! 14 juli A Coruna Voila, olie ververst, olie keerkoppeling (de boite) nagekeken en bijgevuld en expansievat van koelvloeistof zat nog vol genoeg. Nu douchen en dan wat eten. Het leven in de jachthaven als Belg: moet je de vraag van een spanjaard die geen engels machtig is, vertalen naar het engels dat de poolse gebuur verstaat. Maar die poolse gebuur verstaat dan weer geen spaans....en ik spreek maar een paar woorden spaans. Handen en voetenwerk blijken ze wel overal te verstaan. Update 14 ondertussen. Na een week in het vriendelijke, aangename A Coruna vertrekken we vannacht om middernacht richting Portonovo in de baai van Pontevedra. We verwachten daar zaterdagavond omstreeks 20u aan te meren. de wind die voor A Coruna tot 35kn waaide de afgelopen dagen, heeft besloten om wat verder zeewaarts die snelheid aan te houden maar langs de kust terug te zakken tot een 17kt met uitschieters tot 20kt NW. Ideaal voor ons bootje, kunnen we ongereefd lekker zeilen en zoals de verwachting nu is, zullen we amper de motor nodig hebben. We gaan dan tot maandag in het kleine dorpje Portonovo blijven en vertrekken dan in de voormiddag richting Sagres , het uiterste puntje van Portugal. De portugese noord (wind) neemt ons dan gedurende 2dagen en een nacht mee. En wat wij heel fijn vinden: de hele trip tot Sagres is, op een paar mijl op motor na, bezeild. We kijken er naar uit! Ik hou jullie verder op de hoogte. Tot straks. Bijvoegsel bij update 14: We vertrekken morgen zaterdag tussen 15 en 16u. Reden: dan kunnen we in klaarlichte dag vertrekken en passeren we Malpicas bij daglicht en komen we ook aan bij Portonovo in klaar licht, de tocht is immers ongeveer 20u varen. Cap Finistere passeren we dan wel in het donker, maar daar blijven we zo'n 3 mijl van verwijderd. Isla Ons passeren we dan wel omstreeks de middag, dan kunnen we tussen het eiland en vasteland door varen. Nu gaan we hopelijk een goeie nachtrust tegemoet, zonder vervelende golven en deining van binnenlopende vissersboten. Tot morgen! Update15 Plannen weeral gewijzigd: we varen af om 10.00L, kunnen we alle heikele punten bij daglicht doen, ook Capo Finisterre en varen we alleen in de nachtelijke uren een koers pal zuid en ver van de kust om in de wind te blijven en mijlen te maken. De laatste 30mijl zullen we dan wel de motor moeten starten omdat de wind onder de kust wegvalt. Dat zou volgens de routeplanner om 02.00u 's nachts zijn en omstreeks 8u 's morgens aanleggen in Portonovo. Dan een dagje rusten en vanaf zondagavond kijken wat het weer ons brengt om in 1 ruk, als het kan, Portugal te ronden. Vanuit Portonovo zou dat ongeveer een 40u varen zijn. Maar dat is nog toekomstmuziek, eerst naar Portonovo. Omdat we tot vanavond 23u onder de kust varen is het vermoedelijk wel mogelijk om de trip te volgen op polarsteps en vesselfinder. In marinetraffic ben ik een beetje mijn vertrouwen verloren. Ik hou jullie verder op de hoogte. Update 16. Gisteren zijn we omstreeks 22u de haven van Camarinas binnegelopen. We hadden beiden genoeg van motoren omdat de wind voor onze boot te zwak was. Hier overnacht, zojuist de weerkaarten bekeken en we varen binnen een uur af naar Muros, zo'n 40mijl verder. Camarinas is een aangename haven maar de mist hier maakt het allemaal wat grauw en kil en onze oude botten kunnen daar niet zo goed tegen, dus op naar Muros waar we warmer weer verwachten. Eens je voorbij Cabo Finistere bent verandert het klimaat ook echt. Je gaat uit het noord atlantische weer, en komt terecht in zuiderse temperaturen. Ook waait er vanaf morgen tot woensdag een te sterke wind, windstoten tot 31kt (7bft) laten we liever aan ons voorbijgaan. Dus daarom vertrekken we vandaag nog. Ik hoop jullie vanavond een nieuwe update te geven vanuit Muros. Tot dan! |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 18:07 #1193249
|
Update 17: Niet vanuit Muros, nee, de wind zat goed dus zijn we verder gevaren naar Santa Uxia de Ribeira. In de prachtige en grootste ria van Galicie: Ria de Arousa. Wondermooi!!!
Maar eerst de tocht: in kil, mistig weer deze morgen om 10.30u vertrokken uit Camarinas. Spijtig want dit vissersdorpje had ik wel beter leren kennen, het weer heeft er anders over beslist (zie update 16) Eenmaal buiten de baai liep de boot zo goed met de heersende wind dat we al snel ter hoogte van Muros waren, dan maar verder via Cabo Finistere, het uiterste punt van Spanje in de Atlantische Oceaan. Werkelijk adembenemend die berg die uit het water oprijst. Niet zo hoog maar indrukwekkend vanop zeeniveau. We vaarden lekker verder onder zeil, met ruggensteun van achteropkomende golven, soms wel 2m hoog, die je snelheid van 5.4kn lieten oplopen naar 6.7 (onze maximale snelheid vandaag) En wie brak daar ook door de wolken: de zon! Eindelijk konden we ons zeilpak dat ons beschermd tegen vocht en wind uit trekken en lekker bakken in de zon. Zo'n 9mijl voorbij Finistere hield de wind het voor bekeken, waar windstoten tot 22kn ons lekker vooruitduwden, moest nu de motor aan om een 9-tal mijl uit de kust op zoek te gaan naar wind, maar ook daar was het noppes. Op motor dus naar Ribeiro. Het voordeel van op motor varen is wel dat alle richtingen te doen zijn, dus weaar we konden, sneden we het uitgekiende zeiltraject af om sneller de ria te bereiken. En het loonde de moeite: waar ik eerst nog om de minuut op de misthoorn blies, waren we na 4 keer toeteren door de bank uit tussen Isla de Sagres en de ingang van de ria. Zon, windstil, rimpelloos water. Verschillende watervoigels gezien , ook jagende en spelende dolfijnen, rotspartijen waar je mond van open valt. Echt, als je ooit de kans krijgt, Ria de Arousa te bezoeken: zeker niet laten!! Na 4mijl door de ria te varen, zou de haven van Ribeira opduiken...viel dat even tegen: de groen en rode boei voor het dorp waren duidelijk te zien, dus daar konden ne moesten we ons op richten, maar de grote vissershaven met bijhorende kleine jachthaven? Niets te zien met de verrekijker tot ik wat masten achter een muur en voor de woonwijk zag opduiken. Eerlijk, we waren amper een mijl van de haven toen ik ze pas zag. dan op zoek naar 1 groen licht/paal en 3 rode. Die rode al snel gevonden maar die groene nooit gezien. In elk geval moesten we volgens de kaart voorbij de rode boeien/palen en dan links. En we waren op onze bestemming. Oef! De groene heb ik dan gevonden toen ik terugkwam van de douches: de eerste rode paal was niet bedoeld als rode paal: er staat een groen knipperlicht op, alleen branden de lichten nog niet toen wij aankwamen (21.45u) Morgen toch op zoek gaan naar die 3de rode... Zo, dat waren onze avonturen van vandaag, nu ga ik dodokes doen. Spreek jullie morgen terug! Update 18: Deze morgen de windkaarten eens van ver bekeken en we blijven hier tot donderdagmorgen. Dan varen we af naar Portonovo in de baai van pontevedra, gaat het voorspoedig en houdt de wind ons in gang, varen we door naar Cangas in de baai van Vigo en daar wachten we dan af om de grote sprong naar Sagres te doen of in kleine sprongetjes van zo'n 50mijl per dag Portugal af te varen. Maar dat is nog verre toekomstmuziek. eerst Ribeira verkennen: via de vissershaven zijn we naar de westelijke kant gewandeld, een paar shops tegengekomen voor scheepsmotoren, scheepselectriciteit, kledij, watersportwinkel waar reeds solden waren behalve voor iets dat je kan gebruiken/nodig hebt. Dan een paar bar/restaurants en veel leegstaande vitrines. Eigelijk niets toeristisch. Maar dat is helemaal niet erg dan vragen ze ook geen toeristenprijzen. Na een wandeling langs het strand, draaiden we de hoofdstraat in om terug naar de haven te gaan. Komen we daar een bar/restaurant tegen waar ze behalve hamburgers en pizza's ook raciones serveren. Wij ons op het terras neergezet en na 4 pinten bier, 2 tassen (voor de nederlandse lezers) cafe con lecce, 1 racion kippekroketten en een salade met tomaat en tonijn, moesten we 19.8€ ophoesten. We hebben al veel duurder gegeten deze trip. Maar dat er hier duidelijk niet de kaart van het toerisme getrokken wordt, is wel duidelijk: een grote vissershaven, betrekkelijk kleine jachthaven, niet druk bezet strand (zonder Benidormse wachttijden) en 2 redders die rustig stonden te keuvelen toen we passeerden, bewijzen dit wel. De mensen zijn heel vriendelijk, engels nauwelijks bruikbaar, dus ik met mijn beperkte spaanse woordenschat en mijn handen en voeten, moeten ons hier verstaanbaar maken. Alex heeft wel al leren 'Ola" en "Gracias" leren zeggen. En ik heb hem ook maar effe de speltuin ingelaten Nu is het tijd voor een siësta, tot straks! Update 19 De planning voor de volgende dag is opgemaakt: morgen om 10u varen we af naar Cangas in de baai van Vigo, daar blijven we 1 nacht en varen vrijdag verder naar Bayona. Na 1 nacht Bayona ziet het vanaf zaterdag 8u uitstekend uit om Portugal in 1 trip te ronden, we zouden maandagavond 27/7 omstreeks 20.00u Sagres ronden. Dan wordt het zoeken naar een ankerplek of betaalbare haven (heel moeilijk in de Algarve) Ik denk wel een haven binnen te lopen, niet zozeer wegens nodig diesel bijvullen maar eerder de watertank op peil houden. Nog even over zwemmen in de Atlantische oceaan: in tegenstelling tot de Middellandse zee, is hier zwemmen aangenamer omdat het zoutgehalte veel lager is. Eens je opgedroogd bent, plak je niet van zout zoals ik in Puerto Soler ondervonden heb. Duikers hebben me ook verteld dat in de baaien zoiets in Soller, het zoutgehalte ook nog eens hoger is dan midden op zee. Misschien ook de reden dat je hier geen zoutwinning ziet, tenzij heel beperkt. Wel wordt er in de Ria veel vis en schaaldieren gekweekt, die, eens groot genoeg, dan weer uitgezet/voor consumptie verkocht worden. Zo proberen ze hier deels het visbestand op peil te houden, want buiten visvangst en verwerking is er weinig anders in Ribeira om de mensen te onderhouden. Toerisme staat hier op een laag pitje. Maar, ik kan het niet genoeg zeggen, de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen in Galicië is onbeschrijfelijk hoog. Ik heb Galicië en zijn bevolking ervaren als één van de mooiste herinneringen tot nu toe. Update20 alweer: we maken ons klaar om af te varen naar Cangas, windvoorspelling is 8 knopen tot 13u en dan ff naar 13kn om in de baai van Vigo weer af te zwakken naar 8kn. Dat voorspelt dus een heerlijk, rustig zeilweer, waarbij we tenvolle van het natuurschoon in deze Ria kunnen genieten. En waar ik ook veel foto's en filmpjes kan maken. Ik zal regelmatig op facebook updates posten. Tot straks! PS sinds gisteren staat ook onze AIS antenne 2 meter hoger dan voordien, dus ik hoop dat de ontvangst en zendbereik mee verhoogd zijn. Zou moeten werken voor Marintraffic en Vesselfinder. Update 21: Gisteren de tot nu toe mooiste zeildag van de hele trip gehad. De hele dag zon en genoeg wind en prachtige uitzichten wanneer je tussen de eilanden en rotspartijen van Ria de Arousa naar Ria de Vigo vaart. Wat een fantastisch mooi gebied! Hier kom ik ooit nog terug om dan langere tijd rond te zwerven met de boot. De trip zelf begon om half 11 met aanvankelijk weinig wind, maar eens we het schiereiland O Grove voorbij waren en in open water kwamen, ging de snelheid mbv de halfwinder (groot, bol zeil, te vergelijken met een spinaker) erop en die duwde ons naar topsnelheden van 6.5kn. Op minder dan geen tijd waren we voorbij Isla Ons. Daar moest spijtig genoeg de koers meer ZO gaan en viel de wind uit de halfwinder weg, zodat we verder moesten op genua, de snelheid daalde naar 4,3kn richting Isla Cies, een natuurreservaat waar je enkel, na registratie en toelating, gedurende 1 nacht mag ankeren om het eiland te bezoeken . Na het ronden van de rode boei aan Punta Subrido viel achter de berg de wind weg zodat we de laatste 3 mijl richting Club Nautico de Rodeira op motor hebben gedaan. Het was warm, heel warm, gelukkig stak er halverwege die 3mijl nog wat wind op zodat we een beetje aangename verfrissing kregen. De ipad met navigatiesysteem hield er wel mee op wegens té warm. Gelukkig had ik de boeien en aanloop naar de haven op mijn harde schijf staan. Na de fantastische Ria de Arousa is de Ria de Vigo totaal anders: rechts heb je de stad Vigo tegen de baai aangebouwd, hele grote stad in vergelijking met wat we eerder gezien hadden, De rechteroever is 1 aaneenschakeling van gebouwen, de linkerkant van de baai daarentegen is veel minder bebouwd, huizen worden afgewisseld met rotsen en bos, over de hele lengte van de linkeroever kleine zandstrandjes met ankerplaatsen, in het water viskwekerijen, veel zeil- en motorjachten en ferry's die op en af naar Isla de Cies gaan en ferry's die konstant de baai overvaren tss Vigo en Cangas. Best wel druk zodat je de hele tijd rondom moet uitkijken. Je kan trouwens vanuit Cangas voor 2€ de ferry nemen naar Vigo. Doen we misschien later op de dag wel. Nu de AIS heeft goed gewerkt, onze range is van 3 mijl rond ons naar 5mijl vergroot. Die 2m hoger doet dus wel degelijk iets af. Dan de planning: we hadden gedacht om van hier uit in 1 ruk naar Sagres te kunnen, maar dat zal voorlopig niet zo zijn. Plan is nu om Sines in Portugal binnen te lopen op maandagmorgen omdat er hevige wind opsteekt in de namiddag die ons onvermijdelijk zal inhalen tijdens de laatste 60mijl tot Sagres. Wind van 24kn met windstoten tot 33kn en golven van 1.9m staan absoluut niet op ons verlanglijstje!! Dat wordt dus tot donderdag schuilen in de haven van Sines om dan (hopelijk) verder te zeilen en de Kaap St Vincent bij Sagres te ronden. In elk geval een situatie om in het oog te houden, zeker vanavond nog de weerupdate nakijken om 21.00u. Ik hou jullie op de hoogte! Tot straks. Update 22 We gaan eraan beginnen. Op naar Sines, igv slecht weer of tragere vooruitgang ankeren we een paar dagen bij Cascais. Tot maandag? |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 18:12 #1193252
|
Update 23: Sines hebben we dus niet gehaald alhoewel we zaterdag tijdens de dag snelheden tot 7.5 kn haalden op gennaker en we de 20mijl extra door niet in Bayona te vertrekken maar in Cangas omstreeks 16u reeds hadden ingehaald. Tijdens de nacht daalde de snelheid naar 3.1kn. Wat niet voorzien was, want alle weerkaarten gaven wind van 15-17kn met windstoten tot 22 aan. Niet dus: we moesten het stellen met 7kn wind die dan ook nog draaide/wegviel tussen NNO en NNW. Dan stuiken je zeilen en je snelheid in elkaar. Zondagmorgen rond 6u kwam er terug wat wind maar met 8-10kn moesten we de hele dag tevreden zijn. We beseften dat Sines halen voor maandag 16u, wanneer er hevige wind voorspeld was, niet mogelijk was.
Over naar plan B: Cascais binnenvaren en voor de haven ankeren. We ronden Capo da Roca omstreeks 6u vanmorgen, wind viel helemaal weg, motor gestart en met 5.2kn richting Cascais....ronden Capo Raso, komt er een donkergrijze wolkenband achter ons aan, steekt de wind op, krijgen we golven achterin van 1.5m en halen we bijna 6 knopen. En ook komen er nog zo 10-tal dolfijnen lekker meespelen met de boot want die golven daar kan je door duiken of erover eronder. En ik maar proberen de boot iets wat op koers te houden. We waren sneller dan verwacht richting onze bestemming aan het surfen! En dan waren de wolken voorbij, de wind ging liggen tot zijn trage zelf van de laatste uren, de golven werden terug golfjes met wat lichte deining en wij, wij pruttelden aan 3kn de haven binnen. Na de normale inschrijving en betaling brachten we de boot naar haar ligplaats en legden haar vast. Dan samen een biertje gedronken, ik had al genoeg na 1, wat rommel opgeruimd, facebook gapen en ik lag in slaap.... Update 24: Gisteren en zaterdagavond kreeg ik een vreemde uitlezing op de batterij-monitor nml maar 12.5V en een constant verbruik van bijna 6A. Niet normaal, dus op zoek wat het probleem zou kunnen zijn vie discriminatie: je zet alles af kijkt naar het verbruik en dat zou dan 0(nul) Amp moeten zijn zijn. Niet, nog steeds 6A verbruik terwijl de hoofdschakelaar afgezet was en de koelkast die rechtstreeks op de accu's staat. Vandaag weer alles overlopen, kabels doorgeknipt om zeker te zijn, diezelfde kabels terug aan elkaar gesoldeerd (Pff rotwerkje) en het probleem bleef bestaan... Daarstraks belde mijn trouwe zeeuwse gran canarees, Corona Borealis en ik vertelde hem het probleem, ging hij gelijk wijn bij de buurman drinken om het probleem te bespreken (zo doen ze dat daar op die eilanden). Hun oplossing uitgeprobeerd maar het probleem bleef. Nu hoop ik op aangeven van Alex en Wilfred (Corona Borealis) dat het probleem gevonden is: 1 van de 2 huishoud-batterijen zou de geest gegeven hebben waardoor die steeds bij de andere stroom gaat pikken om "te blijven leven" Dus deze 2 ontkoppeld en nu wachten tot morgen om elk afzonderlijk de stroom te meten. De ene had vanavond 12.9V, de andere 13.1V. Kijken en meten dus morgenvroeg. Zo, nu ga ik mijn bed in want ik val bijna om. Ik hou jullie op de hoogte! Tot morgen. Update 25: Morgen rond 10u vertrek naar Sines, zo'n 54nM dan zouden we er rond 22u moeten zijn ALS we 5mijl/h halen. Maar na alle ervaringen met weer- en windberichten, ben ik daar niet meer zeker van. Maar we gaan ons best doen. "Vertrek dan eerder, zou je zeggen, maar dat is geen oplossing omdat hier de wind pas rond 11u opsteekt, werd me vandaag door een duitse zeiler verteld. De genaker ligt in elk geval klaar voor wind beneden de 12kn, boven de 12kn gaat de genua open. Zo, nu nog een paar uur slapen om morgen fris te zijn. Update 26: We zijn dus in Sines toegekomen. Nu even een dag rust om morgen de sprong naar Sagres te maken.Nu even het verhaal van gisteren. Om 10.30u vaarden we de haven van Cascais uit, voorbij de ankerplaats voor zeeschepen waar 4 vrachtschepen lagen, die er 2 dagen te voren niet waren. Achter die plaats de zeilen opgetrokken, ging tamelijk maar omdat de wind konstant 10kn blies, hebben we algauw de genaker getrokken ipv de genua en we haalden een 31-voeter onder gewone zeilen al snel bij. En zoals het onder zeilers betaamt, die schipper kon dat natuurlijk niet hebben, een 26-voeter die een 31-er inhaalde, zag ik via de verrekijker ook daar een man op het voordek de genaker heisen. En eens die vol wind geblazen was, verdween hij langzaam maar zeker uit ons gezichtsveld: lengte loopt nog steeds alhoewel wij regelmatig de 7kn aantikten met genaker en 2de rif in het grootzeil. 2de rif om de genaker zoveel mogelijk wind te laten vangen achter het grootzeil. Al snel kwamen we ter hoogte van Cabo Espichel, de landpunt die Setubal beschermt van noordelijke winden. Daar onderzochten we de verschillende mogelijkheden: afbuigen naar Sines of doorzeilen naar Sagres nu de wind in ons voordeel blies. Omdat de portugese weerdienst omstreeks 15.00u een mistwaarschuwing gegeven had tot Cabo San Vincente, die we moeten ronden om naar Sagres te gaan, besloten richting Sines te varen en dan later op de dag te kijken wat het weer zou doen. Onderweg naar Sines kwamen we dan de nederlandse boot Karma tegen, maar meer dan naar mekaar zwaaien zat er niet in. Verderop zagen we dan nog een nederlandse boot tegen de golven inbonken, richting N. Ook naar elkaar gezwaaid en duim omhoog om te tonen dat alles in orde was. Rond 20.00u merkte Alex donkere wolken achter ons, hij dacht aan mist, ik vreesde om weer in zo'n windveld te komen als bij het aanvaren van Cascais en ik kroop naar voor om de uitgeboomde genua los te maken. We voeren sinds Cabo Espichel "wing-on-wing" ( ook wel melkmeisje of butterfly genoemd) omdat door het afbuigen van de koers richting Sines, de wind recht achter ons in kwam en we de genaker, ook wel halfwinder genoemd, niet meer konden gebruiken. Aan snelheid hebben we wel practisch niets ingeboet want we liepen nog steeds boven de 6kn. Gelukkig hadden deze donkere wolken geen windvlagen en opgejaagde zee bij maar een dik pak mist! Zo dik dat ik de motor gestart heb om Sines binnen te varen want de zeilen fladderden maar wat rond en we moesten nog een 5 mijl tot de haven varen. Pas op 1m van de haven zagen we het signaal van Cabo de sines, die normaal zichtbaar is tot op 26 mijl! We hebben de laatste mijlen puur op plotter en kompas gevaren: plotter die ons een heel duidelijk beeld van de haven en havenlichten geeft en kompas omdat de gps van de plotter onze richting niet juist aangaf. Rustig met 5kn opgekacheld tot we de havenlichten konden zien, op zo'n 0.2nm=360m en op AIS zagen we de vissersboten buitenvaren. Gelukkig hadden zij allen hun AIS ook opstaan zodat we van mekaar positie, snelheid en vaarrichting konden zien. Eens binnen de muren van de grote haven, Sines is een aanvoerhaven van olie- en chemische produkten en LNG-terminals, was het water vlak en konden we zonder problemen aanleggen. Dan nog wat nutteloos rondgelopen om de adrenaline te laten wegzakken, een boterham met choridzo gegeten. en om middernacht mijn bedje in en geslapen tot half 10 deze morgen. De plannen nu zijn om morgen op de middag buiten te varen bij 8kn NW-wind en op open zee 15kn op te pikken en in 1 ruk naar Sagres te varen, daar een beschutte ankerstek te vinden en dan plannen maken voor het verdere verloop richting Cadiz en/of Gibraltar. Ik hou jullie verder op de hoogte en dank jullie voor de vele reacties. Altijd fijn om die te lezen!!! Tot straks Update 27 Ik ben zo een beetje de tel kwijt, deze morgen ging ik de boot aanmelden bij de havenkapitein en ik was helemaal gaar: dacht al dat het maandag was. En we zullen nog verder garen maar eerst het relaas van de afgelopen dagen en nachten. We zijn dus vrijdagmorgen in Sines uitgevaren met doel Sagres of verder als het kon. Alles verliep eigelijk vlot, geen mist,wind mee, boot liep, we dachten er zelfs aan na 5mijl de genaker te hijsen tot we in dichte mist terecht kwamen. Dan maar langzaam de koers bijgelegd weg van de kust, meer de oceaan op in de hoop daar geen mist meer te krijgen. Dat lukte ook nog op wat heiigheid na. Een 20-tal mijl voor Cabo Sao Vicente trok de wind ineens aan naar 20knopen, Alex en ik hadden er geen goed oog in en we haalden de zeilen in en starten de motor om de laatste mijlen te doen. We ronden eigelijk heel vlot de kaap, maar de wind en golven trokken eens voorbij de rots heel fel aan: windstoten tot 35kn en golven van 1.5-2m. We besloten om achter de rots de ankerplaats van Sagres aan te doen: diepte 3m, zandbodem ideaal dus: je laat 15m ketting met anker uit en de boot trekt in achteruit het anker vast. Had je maar gedacht: de boot werd door windvlagen tot 40kn weggeduwd, niet recht achteruit maar schuin weg en het anker kon zich niet ingraven in het zand. We waren al 60m de baai uitgejaagd door de wind, toen ik het 2de anker erbij gooide. Dat scheen te werken. Ondertussen was het 1.50u, ik zette het ankeralarm op de gsm en kroop mijn slaapzak in. Om 3u alarm, nee we driften niet maar de gsm had geen gps-kontakt meer. Even gewacht en het herstelde zich. Ok terug de slaapzak in. Om 5u opnieuw alarm...weer gps signaal kwijt, na enkele minuten hersteld. Slaapzak in. Om 7u opnoieuw, ditmaal waren we 60m afgedreven van de oorspronkelijke plaats. Motor gestart, Alex aan de helmstok, ik naar voor, ik weeg het reserve anker, hefde het zo op uit het water, heeft dus nooit in het zand ingegraven gelegen, dan het tweede idem. We hebben dus een tijd geankerd gelegen met 2 niet ingegraven ankers.... Ok, de boot gedraaid, de baai uit op motor, de neus in de wind gedraaid, zeilen opgetrokken en wij weg op weg naar de Rio Guadiana, de grens tussen Portugal en Spanje. Onderweg de kaart bekeken en dan maar besloten ipv achter Faro rechts omhoog te gaan, aan Faro gewoon rechtdoor: genoeg wind en goeie richting, zo'n kans krijg je niet dikwijls... Rond 20u zagen we een zeil rechts van ons, tijdje later zagen we het AIS-signaal, een duitse boot, de Atomic, die 1kn sneller liep dan wij. Dat kan niet, dat mag niet. Zijn koers met de onze vergeleken (heerlijk die info via AIS) en wij de zelfde koers over grond gestuurd en we liepen hem in!! Hij 6.2kn, wij 6.4 met vol tuig in 18kn wind en op de zelfde koers. Dan kwamen we in wat minder wind en hij liep weer verder uit. Vervolgens liep hij een windwak in en waren wij weer sneller. Dat heeft zo geduurd tot ongeveer 23u. We hebben dan de koers maar bijgesteld om niet voorbij Cadiz te schieten alhoewel we misschien Gibraltar hadden kunnen doen met deze wind. Nee, om 10u deze morgen kwam er een einde aan onze trip. Gaar waren we. De boot aangelegd, ik met zeebenen waggelen naar de havenkapitein om de boot en bemanning aan te melden, we moesten de boot nog herleggen naar een kleinere steiger. Niet erg. Nu douchen, de was doen, ff kijken voor het verloop om Gibraltar te passeren, de stad eens gaan verkennen...nee wacht, de weersvoorspelling voor Gibraltar zegt maandag W-wind, die we nodig hebben, vanaf dinsdag geen wind en woensdag tot dinsdag 11 augustus wind tegen, de volle laag, ik geloof dat de Med die dagen al zijn beschikbare en , voor ons, niet bruikbare wind door het gat van Tarifa wil jagen. En erachter, geen wind meer. Conclusie: weerbericht met getijden voor Gibraltar en de stromingsatlas erbij bepalen dat we vanavond om 23u uitvaren om op zee te zitten richting Barbate waar we om 5u de oostelijke stroming richting Gibraltar meepikken om dan nog wat wind te hebben in de namiddag en we dan een haven of ankerplek op de spaanse kust kunnen zoeken....waar we dan tot dinsdag 11aug terug op wind kunnen wachten...... Zucht. Zo nu de propere was halen, ophangen en mijn slaapzak in, het zal vlug genoeg 23u zijn. En eten? Ik heb toch al wat noten met rozijnen en gedroogde cranberries op en gisteravond (of was het vannacht?) de asturische versie van casoulet opgewarmd en verslonden. Tot binnenkort!! Update 28 Het is alweer 1.55u, woensdagmorgen. We zijn sinds maandag 3 augustus om 16.30 toegekomen in Estepona waar een dorpsgenoot ons verwelkomde bij het binnenlopen van de haven. Het was echt fijn dat je de moeite gedaan hebt, Hendrik Herbots . Na 52 dagen op zee/in een haven deed me dat veel plezier! Op zondag 2aug, hadden we gepland om middernacht te vertrekken. De boot was klaar om 22.30u, en de zenuwen waren ook op de afspraak: we moesten immers om 3u voor hoog tij Gibraltar, Tarifa passeren om de stroom gedurende 6u mee te hebben. Hoog tij Gibraltar was om 15.17u, dus op de middag was ideaal. We besloten om los te gooien om 22.30u zodat we anderhalf uur speling hadden, we moesten immers langs de spaanse kust de Straat in, een plaats die stikt van de visnetten, visboeien, tonijnnetten en andere visgronden, en het was delaatste dag om gebruik te maken van de westenwind die ons door de Straat van Gibraltar zou blazen met een kracht 4-5bft, later op de dag oplopend naar 6 om dan dinsdag plaats te ruimen voor de Levante, een oostenwind die van de Middellandse Zee, de Straat inblaast richting Oceaan. Het vertrek was wat bumpy, we vaarden op motor de baai van Cadiz uit: wind en golven tegen, verschillende boten die ook de haven inwilden, de AIS had het dus druk om ons al die tegenliggers aan te duiden. We hielden mooi stuurboordwal aan om de binnenkomers alle plaats te geven. Na het afdraaien, koers 150 rolden we de genua een stuk uit om de snelheid in elk geval op peil te houden. Ik had die dag nog niet geslapen, dus ging ik me neerleggen en was al snel ver weg ondanks een draaiende motor. Omstreeks 3u nam ik het roer over van Alex, we zaten midden tussen de verlichte vissersboeien ter hoogte van Barbate. de snelheid liep dankzij een koersaanpassing naar 120grd op naar dik 6kn. Helemaal niet slecht voor dit bootje. Om 7u kwam de zon op, we passeerden een gekend gebied voor zijn tonijnnetten en dacht eraan om ook de vislijn uit te werpen, je weet immers maar nooit of er niet 1 langs de netten gezwommen is. De lijn met een blauwe kunstintvis en geweldige grote haak hing maar goed 10minuten uit, ik had net een sinaasappel geschild en opgegeten, of daar liep de draad van de molen af. Snel de rem opgezet en inhalen...dacht ik. Nu dat inhalen was wel een ander paar mouwen, ik kon amper de stok ophalen om lijn vrij te maken voor in te draaien op de molen, maar die oude molen spoelde wel de draad naar binnen. Ondertussen riep ik Alex, want het was me ondertussen wel duidelijk dat het deze keer geen zeewier dat op de haak hing. Na veel moeite, een bijna lamme linkerarm van de de stok op en neer te bewegen, kwam er op zo'n 10m achter de boot de vis boven. Tonijn! We hebben een tonijn aan de haak! De strijd was gewonnen, ik haalde snel de laatste meters binnen en pakte de draad om de tonijn aan boord te hijsen. Het dier onmiddellijk uit zijn lijden verlost. Ze moeten niet meer afzien dan nodig, en in de emmer gezet om te laten uitbloeden. Wat een begin van de dag! Ondertussen stoomden we verder richting Tarifa nog steeds dik 6kn snel. We liepen zelfs voor op schema. Alex hield wacht en ik begon, na het bekijken van de nodige filmpjes op youtube, aan het fileren van de tonijn. Dat ging, ondanks dat ik mijn splinternieuw fileermes niet vond, heel snel en goed met mijn oude Opinel. in minder dan geen tijd hadden we 4 mooie filets op de plank liggen. Ingepakt een een plasticzak en in de koelkast gelegd. Die zou ons ' avonds wel smaken. Dan kwam Tarifa in zicht omstreeks 10.30, eigelijk wel wat te vroeg maar de wind maakte veel goed en we liepen dik tegen de 7kn. Duidelijk veel wind, want de golven kregen schuim op de koppen en klommen reeds tot 1m hoogte, wat ons telkens een snelheidsverhoging gaf eens de golf ons oppakte en we eraf gleden. Pieken, bij het afsurfen van 8kn waren geen uitzondering! Zo zouden we in geen tijd de rots van Gibraltar voorbij vliegen. Dat snelheid verslavend werkt, gebeurde ook met mij. Ik liet de genua volledig uitgerold staan terwijl we Tarifa voorbij snelden. Kwamen we na Tarifa aan de rots, de wind en golven begonnen te gieren en de genua te klapperen en te kloppen. Ter hoogte van de rots hadden we 4 zeeschepen als tegenliggers, we wilden achter de rots koers opdraaien naar Estepona, die zeeschepen wilden dezelfde richting uit maar dan aan de andere kant van de rots.Ik besloot om de genua een stuk in te rollen, hij klapperde niet meer maar sloeg hevig heen en weer en om geen brokken te krijgen ne de boot onder kontrole te houden, trokken we de rol in....maar geen beweging in de rol te krijgen.... de genua die nu losser gezete was knalde echt erop los, hevige bewegingen in de voorstag, de mast die vibreerde maar geen beweging in de rol te krijgen. En ondertussen stormden we door richting die zeeschepen... Opeens hoor ik een schip toeteren, ik keek op en zag een grote rode recht op ons af komen op zo'n 100m van ons weg. Ik heb dan reoluut de autopiloot afgekoppeld, het roer gepakt en een dot gas op de motor bijgegeven en 90grd links gedraaid om zo snel mogelijk uit de weg te zijn. Ik zag dat ook het zeeschip zijn koers verzette van ons weg. Pfffff, dat was close!! Na een kwartier opboksen met wind die aan stuurboord recht op de boot stond en schuimende golven die mij de ene na de andere douche gaven en boot deden schuin gaan, kwamen we achter de rots in een bijna windvrije beschutting. Dan naar voor gegaan en het touw dat onder het huis van de rolfok ingeslagen was, los gemaakt, de fok ingerold en op motor verder richting Estepona gevaren. Bijna in Estepona, trok de wind weer harder aan, ik denk dat op dat moment die voorspelde 6bft volop door de straat van Gibraltar raasde. Maar de zon droogde wel snel het opspattende buiswater dat zijdelings tegen de boot sloeg. Ik kreeg weer eens een douche. Maar dat kon me op dat moment eigelijk weinig schelen. We waren door de straat zonder kleerscheuren en zagen vooruit naar een paar dagen rust want de laatste week is wel heftig en vermoeiend geweest. Eens in Estepona, nadat Hendrik Herbots terug vertrokken was, heb ik me "even" neergelegd, het was zo' 17u en werd pas wakker na achten. Toch iemand in de haven gevonden die de boot wou en kon inschrijven. Dan een douche genomen, heel lang en fris, om alle zout en vermoeidheid af te spoelen, nog even in de haven rondgekuierd en dan de slaapzak opgezocht. Meer dan nodig want vanmorgen was ik pas om half 9 wakker. En deze namiddag een lange siesta genomen, samen met Alex een rondje haven gewandeld, iets gedronken, en dan de toinijn klaargemaakt met limoensap en vers gemalen peper. In de hete pan gebakken....wel dat smaakte! Nu deze update ten einde komt, kruip ik terug mijn slaapzak in voor een lekkere rustige nacht. Tot straks! |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Naar de Med 08 aug 2020 18:13 #1193253
|
Update 30 Het einde komt in zicht: vanaf dinsdagmorgen begint de noodzakelijk westenwind zachtjes aan te blazen zodat we in de voormiddag met 7kn in de rug kunnen afvaren. 7kn die omstreeks middernacht aan zou sterken tot een respectable 17kn met windstoten tot 22kn. Dan gaat de boot goed vooruit.
En die wind zou aanhouden tot donderdagmorgen. dan hebben we 44u gevaren ne 44 x 5kn= 220mijl dan zitten we onder Carthagena. Daar vallen we dan in een windwak van 3-5kn om de laatste 35mijl aan te vatten. Met genaker + grootzeil en eventueel de motor erbij, zouden we vrijdagnamiddag in Cabo Roich kunnen aanleggen. Mooi scenario maar het duurt nog even voor het dinsdag is en de wind kan inderdaad tegen dan nog alle kanten op.... Maar we leven in blijde verwachting Ik hou jullie op de hoogte! Tot straks. |
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden