Dekadent schreef :
Dus als je vind dat een berger te duur is; voorkom dat je ze nodig hebt, bel een bevriende watersporter met een motorjacht met 750 pk die je kikkers uit dek trekt en daar niet voor verzekerd is. Of wacht op de KNRM, die krijgt vanzelf een tekort aan opstappers omdat werkgevers op zeker moment genoeg hebben van de plezierritjes naar zeilboten zonder zelfredzame bemanning. En dan?
Dekadent
“En dan?”. Dan zijn we aangewezen op dure commerciële bergers. O nee, die waren al duur? Dus verandert er niets...
Behalve dat als de KNRM er niet is, we geen 24/7, 365 dagen per jaar assistentie meer hebben. Want commerciële bergers zijn niet altijd overal beschikbaar...
Verder wordt er vaak geroepen: “Straks stopt de KNRM ermee“, of “ze kunnen straks gewn opstappers meer krijgen”. Ik heb dat nog nooit van de KNRM zelf gehoord? Sterker nog, ze hebben een mooie app ontwikkeld om direct contact met de watersporter te hebben...
Degenen die ok wel veel hoor klagen zijn commerciële bergers, en dan vooral over de KNRM... “broodroof” etc...
Dus ik denk dat het huidige verdienmodel van de bergers niet zo sterk is...Waarom klagen ze anders zo? Laat de KNRM gewoon met rust...
En met de laatste uitspraak van de rechter over de kosten van dat sleepje, wordt het verdienmodel er niet beter op...(meer onzekerheid voor de berger als ze duizenden euro’s voor een sleepje vragen..)
Nogmaals, het gaat hier niet om serieuze bergingen van zinkende schepen etc...
Huidige status quo is prima. Voor ons en voor de KNRM. Als berger zou ik toch een soort van convenant beginnen met “adviesprijzen” (is toch geen kartel-vorming), of een soort abonnement?
Heb je abonnement > dan wordt je gesleept voor heel redelijke prijs. Zo niet, dan de hoofdprijs?