Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schoorsteen bergers moet roken

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:48 #1245098

Wil je even uitleggen waar ik het bij het verkeerde einde heb? De organisatie heeft een inkomen en levert in ruil daarvoor een service. Wat die service kost is dan toch duidelijk?

Ik zeg nergens dat het verkeerd is of dat ze het verkeerd doen of dat er niet in een behoefte voorzien word of dat er wat zou moeten veranderen. Alles wat ik aankaart is dat een actie van de KNRM gemiddeld €6000 euro kost. En dan gaat men bergers lopen bashen en rechtzaken aanspannen voor een rekening van €2500.

Aantoonbaar weinig verstand van zaken? Ik weet heel goed wat het kost om een beroepsvaartuig aan het werk te houden, en daardoor begrijp ik de bedragen van die bergers ook zo goed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 17:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:51 #1245100

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Als de tarieven echt zo redelijk zouden zijn, waarom wordt er dan van te voren op initiatief van de dienstverlener(berger) niet helder gecommuniceerd over de kosten?
Hetzij een vast tafief, een uur tarief of van mijn part een bedrag per km(NM).
Als dit dan ook nog even wordt vastgelegd, het zij op papier of video, kunnen wij hier stoppen met deze draadjes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:52 #1245101

Zoals ik al schreef, hoe ze hun werk doen heb ik geen goed woord voor over, maar dat de kosten redelijk zijn moge duidelijk zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:55 #1245102

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Erikdejong schreef :
Wil je even uitleggen waar ik het bij het verkeerde einde heb? De organisatie heeft een inkomen en levert in ruil daarvoor een service. Wat die service kost is dan toch duidelijk?

Ik zeg nergens dat het verkeerd is of dat ze het verkeerd doen of dat er niet in een behoefte voorzien word of dat er wat zou moeten veranderen. Alles wat ik aankaart is dat een actie van de KNRM gemiddeld €6000 euro kost. En dan gaat men bergers lopen bashen en rechtzaken aanspannen voor een rekening van €2500.

Aantoonbaar weinig verstand van zaken? Ik weet heel goed wat het kost om een beroepsvaartuig aan het werk te houden, en daardoor begrijp ik de bedragen van die bergers ook zo goed.

De enige fout aparte redenering die ík zo gauw las, was dat de kosten bij 24h inzetbaarheid 4 x zo hoog zijn als bij 8 uur inzetbaarheid.
Dit is volgens mij niet juist, omdat de persoon op kantoor niet ook 24h zou hoeven te werken, de vaste kosten van huur, verwarming maar ook een deel afschrijving e.d. niet zondermeer x4 gedaan hoeven te worden.
Er van uit gaande dat er die extra 16 uur ook werk is, zullen de kosten per uitruk juist zakken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:59 #1245103

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Erikdejong schreef :
Zoals ik al schreef, hoe ze hun werk doen heb ik geen goed woord voor over, maar dat de kosten redelijk zijn moge duidelijk zijn.
Dat is nog maar de vraag, als ik in nood ben is het argument van 24h inzetbaarheid in mijn ogen relevant.
Een sleepklusje, omdat je motorpech hebt, of ergens op het ijselmeer vastgelopen bent, is naar mijn idee 'planbaar' en kan waarschijnlijk in kantooruren worden uitgevoerd.
Dan is het niet redelijk om de kosten van 24h inzetbaarheid door te berekenen.

Ik werk bij een installatiebedrijf, en dat rekent toch echt andere tarieven voor een spoed storingsklus midden in de nacht en een aangenomen klus.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:05 #1245104

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Bij de kleine bergingsbedrijfjes voor de jachtensector is het geen hoofdtaak. Ze hebben allerlei werkzaamheden in de directe omgeving of een reparatiebedrijf. Het enige wat ze wel moeten hebben is een bruikbare boot (liefst snel om als eerste ter plaatse te zijn) en een scanner om berichten te ontvangen.

Het is meer een bijverdienste dan een hoofdberoep.

Een KNRM station is normaal ook niet bezet.
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 20:03 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:07 #1245106

Erikdejong schreef :
Zoals ik al schreef, hoe ze hun werk doen heb ik geen goed woord voor over, maar dat de kosten redelijk zijn moge duidelijk zijn.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar toch is het in dit geval een bijzondere redenatie.
De commerciële berger vindt zelf dat er brood is te verdienen. En kiest zelf wanneer standby te staan (ze hebben geen enkele verplichting naar de overheid). Als ze dan maar 2 sleepjes per dag hebben, is het dan redelijk om al de kosten op die sleepjes af te wikkelen? Of is er misschien geen behoefte aan deze service?

De vaak aangehaalde ambulance gaat hier ook op: een ambulance in een rustig gebied in Friesland mag volgens die redenatie ook €5000,- per rit rekenen. Want ja, er zijn weinig ritjes, en de kosten moeten betaald worden...
In het westen van het land dan lekker goedkoop, want daar knallen we (overhaast dat we zijn) dagelijks op de A4 op elkaar ;)

Verder zijn bergers zeker geen criminelen, ze doen gewoon wat alle commerciële bedrijven doen: winst maximaliseren... (en klantenbinding, of marktwerking, tja, dat is er niet echt...)

Maar is allemaal niet erg. Gewoon donatie aan KNRM en lekker KNRM bellen als er wat is.

Mochten de bergers transparanter worden, dan heroverweeg ik zeker mijn standpunt. Maar als het resultaat is dat je duizenden euro’s per sleep moet betalen, dan investeer ik nog wat extra in zelfredzaamheid (bbm’tje, reserveroer maken)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:13 #1245108

PvO schreef :
Ik werk bij een installatiebedrijf, en dat rekent toch echt andere tarieven voor een spoed storingsklus midden in de nacht en een aangenomen klus.
Precies daarom ben ik uitgegaan van die 4 keer. Zoals je terecht opmerkt worden er niet 4 keer zoveel uren gemaakt en worden er ook niet echt meer kosten op kantor gemaakt. Echter worden de mensen (mag ik hopen) wel meer betaald om 's nachts, in het weekeinde of op feestdagen te werken, 200% loon is dan heel normaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:18 #1245110

PvO schreef :
Erikdejong schreef :
Zoals ik al schreef, hoe ze hun werk doen heb ik geen goed woord voor over, maar dat de kosten redelijk zijn moge duidelijk zijn.
Dat is nog maar de vraag, als ik in nood ben is het argument van 24h inzetbaarheid in mijn ogen relevant.
Een sleepklusje, omdat je motorpech hebt, of ergens op het ijselmeer vastgelopen bent, is naar mijn idee 'planbaar' en kan waarschijnlijk in kantooruren worden uitgevoerd.
Dan is het niet redelijk om de kosten van 24h inzetbaarheid door te berekenen.

Ik werk bij een installatiebedrijf, en dat rekent toch echt andere tarieven voor een spoed storingsklus midden in de nacht en een aangenomen klus.

Jouw sleepklusje (planbaar of niet) kost de KNRM ongeveer 5000,00 euri. Dat is geen mening maar een kwestie van rekenen. Nu komt er een berger en die doet hetzelfde met betaald personeel. Hoeveel mag dat kosten? Denk je niet dat er een heel groot gat zit tussen wat jij redelijk vindt en wilt betalen en wat het de berger in werkelijkheid kost? Verzekeringsmaatschappijen doen er in ieder geval in 99% van de gevallen niet moeilijk over. Die weten wat zoiets kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:20 #1245112

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Erikdejong schreef :
PvO schreef :
Ik werk bij een installatiebedrijf, en dat rekent toch echt andere tarieven voor een spoed storingsklus midden in de nacht en een aangenomen klus.
Precies daarom ben ik uitgegaan van die 4 keer. Zoals je terecht opmerkt worden er niet 4 keer zoveel uren gemaakt en worden er ook niet echt meer kosten op kantor gemaakt. Echter worden de mensen (mag ik hopen) wel meer betaald om 's nachts, in het weekeinde of op feestdagen te werken, 200% loon is dan heel normaal.
Ik denk dat de (kleine) bergers waar we het hier over hebben niet 24h rond een complete ploeg paraat hebben staan, dit zou dat bij een ploeg van 3 man om in totaal 12 man gaan.
Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat er 3 man 8 uur werken en dat ze daarnaast ze oproepbaar zijn voor een klus buiten kantoor tijden.
Dit zal dan ongetwijfeld extra betaald worden, maar daar staat dan tegenover dat er dan ook echt werk is.
Dus bij 24h inzetbaarheid (en dan wel zo nu en dan een klus) daalt de prijs per uitruk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:26 #1245114

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Rob10 schreef :
Hoeveel mag dat kosten? Denk je niet dat er een heel groot gat zit tussen wat jij redelijk vindt en wilt betalen en wat het de berger in werkelijkheid kost? Verzekeringsmaatschappijen doen er in ieder geval in 99% van de gevallen niet moeilijk over. Die weten wat zoiets kost.

Het zou best kunnen dat ik de sleepklus te duur vind, dan heb ik twee mogelijkheden, ik slik een keer en ga akkoord, of ik zoek voor een alternatief.
Maar in beide gevallen is mijn keuze gemaakt op basis van betrouwbare informatie.
Door eerst te gaan slepen en daarna de het over de prijs te hebben, betekend dat ik geen keuze meer heb.
De enige reden om het niet eerst over de kosten te hebben, is als daar door de hoge nood geen tijd voor is.

Als voorbeeld, als ik een hartstilstand krijg, mag er van mij meteen worden ingegrepen, de rekening komt later wel (of niet :silly: ) als ik bijvoorbeeld een kroon of beugel nodig zou hebben, wil ik eerst echt wel weten wat het kost.

Dat de verzekeraars gewoon betalen, zou dat niet komen doordat ze dat niet met hun eigen geld doen, maar met dat van ons?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:30 #1245116

PvO schreef :
Rob10 schreef :
Hoeveel mag dat kosten? Denk je niet dat er een heel groot gat zit tussen wat jij redelijk vindt en wilt betalen en wat het de berger in werkelijkheid kost? Verzekeringsmaatschappijen doen er in ieder geval in 99% van de gevallen niet moeilijk over. Die weten wat zoiets kost.


Dat de verzekeraars gewoon betalen, zou dat niet komen doordat ze dat niet met hun eigen geld doen, maar met dat van ons?

Nee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:30 #1245117

sjoerd1981 schreef :
Ik begrijp wat je bedoeld, maar toch is het in dit geval een bijzondere redenatie.
De commerciële berger vindt zelf dat er brood is te verdienen. En kiest zelf wanneer standby te staan (ze hebben geen enkele verplichting naar de overheid). Als ze dan maar 2 sleepjes per dag hebben, is het dan redelijk om al de kosten op die sleepjes af te wikkelen? Of is er misschien geen behoefte aan deze service?
Wat heet redelijk, de kosten zijn lager als die van de KNRM, dat is het punt waar het mij om ging en daarom vind ik dat berger bashen zo irritant.
De vaak aangehaalde ambulance gaat hier ook op: een ambulance in een rustig gebied in Friesland mag volgens die redenatie ook €5000,- per rit rekenen. Want ja, er zijn weinig ritjes, en de kosten moeten betaald worden...
In het westen van het land dan lekker goedkoop, want daar knallen we (overhaast dat we zijn) dagelijks op de A4 op elkaar ;)
De GGD is toch een landelijke organisatie? Voor lek bedrijf geldt dat uiteindelijk de kosten en de baten elkaar moeten dekken want anders is er geen sprake van een gezonde bedrijfsvoering. De kosten zijn die van alle ambulance posten in Nederland gekombineerd, de ene kost meer dan de andere, maar uiteindelijk moet er een sluitende begroting zijn. Dat is voor de KNRM niet anders, het ene station word vaker opgeroepen als het andere station. Met de bergers net zo, die hebben ook meerdere boten en de ene draait zo nu en dan met verlies en dat moet dan met een andere weer goed gemaakt worden.

Maar is allemaal niet erg. Gewoon donatie aan KNRM en lekker KNRM bellen als er wat is.
Daar is helemaal niets op tegen. Ik word alleen zo moe van dat continue berger bashen, zo nu en dan een beetje tegengas is wel gezond.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:36 #1245119

PvO schreef :

Dat de verzekeraars gewoon betalen, zou dat niet komen doordat ze dat niet met hun eigen geld doen, maar met dat van ons?

Precies. Daarom betaal ik een donatie. Nu €100 per jaar. In de toekomst wellicht wat meer.

Ervan uitgaande dat ik 30 jaar mag en kan varen, betaal ik sowieso €3000,-. Misschien en hopelijk voor iets wat ik nooit nodig heb. En als dat zo is, geen probleem. Dan hebben ze van dat geld een andere watersporter/kitesurfer/visser/beginnende jonge zeiler die-een-foutje-maakt of vul maar in gered. Kan het systeem nog mooier..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 18:41 #1245120

Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Ik begrijp wat je bedoeld, maar toch is het in dit geval een bijzondere redenatie.
De commerciële berger vindt zelf dat er brood is te verdienen. En kiest zelf wanneer standby te staan (ze hebben geen enkele verplichting naar de overheid). Als ze dan maar 2 sleepjes per dag hebben, is het dan redelijk om al de kosten op die sleepjes af te wikkelen? Of is er misschien geen behoefte aan deze service?
Wat heet redelijk, de kosten zijn lager als die van de KNRM, dat is het punt waar het mij om ging en daarom vind ik dat berger bashen zo irritant.
De vaak aangehaalde ambulance gaat hier ook op: een ambulance in een rustig gebied in Friesland mag volgens die redenatie ook €5000,- per rit rekenen. Want ja, er zijn weinig ritjes, en de kosten moeten betaald worden...
In het westen van het land dan lekker goedkoop, want daar knallen we (overhaast dat we zijn) dagelijks op de A4 op elkaar ;)
De GGD is toch een landelijke organisatie? Voor lek bedrijf geldt dat uiteindelijk de kosten en de baten elkaar moeten dekken want anders is er geen sprake van een gezonde bedrijfsvoering. De kosten zijn die van alle ambulance posten in Nederland gekombineerd, de ene kost meer dan de andere, maar uiteindelijk moet er een sluitende begroting zijn. Dat is voor de KNRM niet anders, het ene station word vaker opgeroepen als het andere station. Met de bergers net zo, die hebben ook meerdere boten en de ene draait zo nu en dan met verlies en dat moet dan met een andere weer goed gemaakt worden.

Maar is allemaal niet erg. Gewoon donatie aan KNRM en lekker KNRM bellen als er wat is.
Daar is helemaal niets op tegen. Ik word alleen zo moe van dat continue berger bashen, zo nu en dan een beetje tegengas is wel gezond.

Dat klopt Erik. En er zijn vast ook redelijke bergers.
Gewoon een beetje meer transparantie, dat is alles wat we vragen..maar daar ben jij ook voor...

Tegengas is altijd gezond, levert een mooie discussie op. En stel m’n mening vaak bij door gezond tegengas en als iemand een ander gezichtspunt uitlegt..Zomaar bashen is inderdaad niks, niet op de bergers, niet op de KNRM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 19:35 #1245130

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Aantal correcties op niet-bootgerelateerd vlak:

De GGD's zijn geen landelijke organisatie. Er zijn 25 regionale GGD's in Nederland die op een beperkt aantal vlakken samenwerken in een landelijk samenwerkingsverband.

Rechtszaken zijn niet gratis. Zeker als het een ingewikkeld verhaal wordt over weersomstandigheden, defecten aan boten, stromingen enz zal een rechtszaak al snel meer dan €10.000 kosten.

Globale specificatie kosten rechtszaak (en het kan nog veel duurder):
- advocaat watersporter: € 2.500 - € 5.000
- advocaat berger: € 2.500 - € 5.000
- deskundigerapport watersporter € 1.500 - € 2.500
- deskundigerapport berger € 1.500 - € 2.500
- griffierecht en deurwaarderskosten € 1.000
TOTAAL: € 9.000 - € 16.000

Het loon van de rechter en de kosten van de rechtbank komen daar nog bovenop, maar die worden niet door de watersporter en de berger betaald, maar door de overheid.

Een berging wordt dus vrijwel altijd meer dan 3 keer zo duur als er een rechtszaak over gevoerd moet worden. Het lijkt mij dus handig dat te voorkomen. Bijvoorbeeld door duidelijke afspraken vooraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 20:24 #1245148

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Wil je even uitleggen waar ik het bij het verkeerde einde heb? De organisatie heeft een inkomen en levert in ruil daarvoor een service. Wat die service kost is dan toch duidelijk?

... Alles wat ik aankaart is dat een actie van de KNRM gemiddeld €6000 euro kost. En dan gaat men bergers lopen bashen en rechtzaken aanspannen voor een rekening van €2500.

Waar je mijns inziens hier de plank mis slaat is het sprongetje "een KNRM-actie kost gemiddeld €6000,-" >> "een KNRM-actie kost €6000,-".

Dat heeft de rechter in dit geval ook gewogen. Het was volgens de weerrapporten 3 Bft en de inzet was midden op de dag, van 11:40 tot 12:40, uit en thuis.
Ik moet de eerste installateur (gelukkig) nog meemaken die denkt op de dag €500 per manuur te kunnen rekenen omdat 'ie een 24-uurs storingsservice heeft.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 20:58 #1245162

@Erik: ik denk toch ook dat je een verkeerde benadering hebt van de “doorsnee” Berger. Zoals Brambo en PvO al schreven, betreft het doorgaans bestaande bedrijven die dit reddingswerk erbij doen. Het betreft dan slechts kosten als het beschikbaar houden van een RIB (die veelal ook voor privé en fun wordt gebruikt). Die RIB staat bovendien op de balans, er mag op worden afgeschreven (meer dan de waardedaling), kosten zijn in mindering te brengen op de bedrijfswinst en als de RIB 5 jaar oud is, wordt ie overgeheveld naar privé voor een fractie van de marktwaarde. En daarna verkocht tegen de marktwaarde.
Na deze boekhoudkundige uiteenzetting zal je toch moeten erkennen dat je berekening niet erg overeenkomt met de praktijk.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 21:03 #1245166

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Erik et al,

VWB de KRNM, met je getallen heb je vast gelijk. De waardering en betekenisgeving daarna, ben ik t niet zo mee eens. De club drijft grotendeels, daar zijn we t wel over eens: Belggingen, Donaties, en pas een tijd daarna verzekeringsgelden. Er gaan geen publieke gelden in. Als daarmee op een zorgvuldige manier voldaan wordt aan een behoefte, en betrouwbare landelijke dekking gegeven wordt, zal me verder alle interne al dan niet perverse prikkels een worst wezen. Bottom line: goede dienstverlening, tegen geen maatschappelijke kosten of vrijwillige donaties. Top, zou ik zeggen.

Dat bergers/sleepdiensten daar niet aan kunnen tippen, hebben we al eerder besproken. Ander business model. Jammer, maar dat is t dan ook.

Wat ik tekenend vindt, overigens, is dat deze "professionele" beroepsgroep het nog immer niet voor elkaar krijgt onderling eenduidige landelijke bereikbaarheid te organiseren. 1 landelijk telefoonnummer, waarin onderling het werk verdeeld wordt. Dat geeft meteen aan hoe verdeeld en concurrerend of men onderling is, of gewoon slecht georganiseerd en niet-professioneel. Elkaar vliegen afvangen is blijkbaar belangrijker dan nette dienstverlening.

Lees mijn persoonlijke ervaring op de vorige pagina, waarvan ik hoop dat dat een uitzonderingsverhaal is.

Als men zo "professioneel" is, waarom dan liegen (de verzekering betaalt wel), misleiden (zichzelf niet voorstellen als iemand anders dan de KNRM), intimideren (het gaat stormen hoor), etc. Het spijt me maar dat zijn ECHT geen handelswijzen meer die bij deze tijd horen. Dat valt gewoon onder oplichting, piraterij, fraude en meer van dat fraais.

Waarom niet gewoon zeggen: Kost 5000 piek, take it or leave it. Dan hebben we een duidelijke afspraak. Ik hoop echt dat iemand uit het vakgebied mij kan overtuigen dat ik t mis heb. Ooit. Ik hoop dat iemand mijn gaat logenstraffen, en bewijst dat ik t mis heb. Echt.
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 21:06 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 23:25 #1245202

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Meest tekenend is dat de sector het imago heeft van een "Scharensliep" wat dan weer gelijk staat aan malafide praktijken.

Er is nog een lange weg te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 17 jan 2021 08:47 #1245219

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
henkvd schreef :
Meest tekenend is dat de sector het imago heeft van een "Scharensliep" wat dan weer gelijk staat aan malafide praktijken.
En dat dankzij een paar van die roofredders op het IJsselmeer. (Die overigens geen 24/4 paraat staan, maar 2 maanden hoogseizoen van 10 tot 6 en dan nog een paar maanden enkel in de weekends. En ook niet met 3 man + 1 op kantoor, maar 1 man met z'n neefje dat net z'n schoolexamen heeft gedaan.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 17 jan 2021 11:28 #1245268

rooiedirk schreef :
henkvd schreef :
Meest tekenend is dat de sector het imago heeft van een "Scharensliep" wat dan weer gelijk staat aan malafide praktijken.
En dat dankzij een paar van die roofredders op het IJsselmeer. (Die overigens geen 24/4 paraat staan, maar 2 maanden hoogseizoen van 10 tot 6 en dan nog een paar maanden enkel in de weekends. En ook niet met 3 man + 1 op kantoor, maar 1 man met z'n neefje dat net z'n schoolexamen heeft gedaan.)

Noem deze partijen dan bij naam. Want op dit soort partijen zit niemand te wachten (ook niet de bergers) en die wil je ook niet per ongeluk contacteren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 17 jan 2021 12:34 #1245292

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Joop66 schreef :
Erik et al,

VWB de KRNM, met je getallen heb je vast gelijk. De waardering en betekenisgeving daarna, ben ik t niet zo mee eens. De club drijft grotendeels, daar zijn we t wel over eens: Belggingen, Donaties, en pas een tijd daarna verzekeringsgelden. Er gaan geen publieke gelden in. Als daarmee op een zorgvuldige manier voldaan wordt aan een behoefte, en betrouwbare landelijke dekking gegeven wordt, zal me verder alle interne al dan niet perverse prikkels een worst wezen. Bottom line: goede dienstverlening, tegen geen maatschappelijke kosten of vrijwillige donaties. Top, zou ik zeggen.

Dat bergers/sleepdiensten daar niet aan kunnen tippen, hebben we al eerder besproken. Ander business model. Jammer, maar dat is t dan ook.

Wat ik tekenend vindt, overigens, is dat deze "professionele" beroepsgroep het nog immer niet voor elkaar krijgt onderling eenduidige landelijke bereikbaarheid te organiseren. 1 landelijk telefoonnummer, waarin onderling het werk verdeeld wordt. Dat geeft meteen aan hoe verdeeld en concurrerend of men onderling is, of gewoon slecht georganiseerd en niet-professioneel. Elkaar vliegen afvangen is blijkbaar belangrijker dan nette dienstverlening.

Lees mijn persoonlijke ervaring op de vorige pagina, waarvan ik hoop dat dat een uitzonderingsverhaal is.

Als men zo "professioneel" is, waarom dan liegen (de verzekering betaalt wel), misleiden (zichzelf niet voorstellen als iemand anders dan de KNRM), intimideren (het gaat stormen hoor), etc. Het spijt me maar dat zijn ECHT geen handelswijzen meer die bij deze tijd horen. Dat valt gewoon onder oplichting, piraterij, fraude en meer van dat fraais.

Waarom niet gewoon zeggen: Kost 5000 piek, take it or leave it. Dan hebben we een duidelijke afspraak. Ik hoop echt dat iemand uit het vakgebied mij kan overtuigen dat ik t mis heb. Ooit. Ik hoop dat iemand mijn gaat logenstraffen, en bewijst dat ik t mis heb. Echt.

Dat vraag ik me nu al jaren af bij autogarages... Waarom proberen die allemaal de ander af te troeven met kortingen en hebben ze geen centraal telefoonnummer... Gewoon de dichtstbijzijnde de auto laten leveren tegen een landelijk uniform tarief.

Ja, ik weet dat dat belachelijk klinkt, maar niet minder belachelijk dan jouw veronderstelling dat alle bergers onder een nummer moeten opereren en eenzelfde tarief moeten hanteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 17 jan 2021 12:44 #1245295

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Orange Sunset schreef :
rooiedirk schreef :
henkvd schreef :
Meest tekenend is dat de sector het imago heeft van een "Scharensliep" wat dan weer gelijk staat aan malafide praktijken.
En dat dankzij een paar van die roofredders op het IJsselmeer. (Die overigens geen 24/4 paraat staan, maar 2 maanden hoogseizoen van 10 tot 6 en dan nog een paar maanden enkel in de weekends. En ook niet met 3 man + 1 op kantoor, maar 1 man met z'n neefje dat net z'n schoolexamen heeft gedaan.)

Noem deze partijen dan bij naam. Want op dit soort partijen zit niemand te wachten (ook niet de bergers) en die wil je ook niet per ongeluk contacteren.


Het noemen van man en paard zou weer kwaad bloed zetten bij de bedoelde partijen. Of het een neefje is en schoolverlater, laat ik in het midden. Het zijn vaak wel 2 man belust op avontuur, met een hele hoge indoctrinatie gehalte tegen andere gevestigde partijen.
Maar de rest van het geschetste beeld is eerder regelmaat dan uitzondering op het ijsselmeer. Of het nu vanuit Edam, Urk of Laaxum is, het beeld is steeds hetzelfde. Over de kantoorbezetting kan ik niks zeggen.

Als je man en paard wilt weten, ga je toch gewoon ff vastlopen o.i.d. in wijk van een berger, weet je het zo uit eigen hand. Hoef je niet te speculeren.

Los daarvan zijn bergers ook van belang, want als álle klusjes door de KNRM gedaan zouden moeten worden had je echt beroepsbemanning nodig op het IJsselmeer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 12:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 17 jan 2021 12:51 #1245299

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7506
Het gaat niet over garage of de autohandel. Hoewel een derde van de laatste categorie ook corrupt is.

Het gaat om hulpverlening bij problemen. Voor de auto en nu ook de electrische fiets kun je de Wegenwacht bellen op een centraal nummer.

Sinds kort had je ook nog Routemobiel als een andere hulpverlener.

En met de mobiliteits regeling van een aantal automerken wordt je ook prompt geholpen. Met een centraal telefoonnummer. Vandaar uit wordt er een garagebedrijf ingeschakeld en soms ook de Wegenwacht.

Overige weggebruikers stoppen ook niet om te helpen. Of toch wel ? Filmpje op Youtube. Man ligt onder de auto langs de weg. Niemand stopt er.

Ze trekken deze persoon een rokje aan en ligt weer op dezelfde plaats onder de auto. En wat denk je ? Allerlei passerende auto's stoppen en bieden hulp aan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl