tussen alle stoere mooie en indrukwekkende verhalen verbleekt mijn ervaring/verhaal een beetje , maar hoop toch op wat feedback omdat ik toch erg veel te leren heb.
als KNRM opstapper heb ik voor heel wat uitdagingen
gestaan, ik heb gevaren met windkracht 11 op het IJsselmeer en heb ook veel gewindsurft op zee ,maar dat valt allemaal in het niets mijn eerste 4 mijl solo zeilen bij 12/18 knopen, op een redelijk vlak IJsselmeer
Daar ga je dan je koopt een mooie Contest 25 waar je heel veel mee wilt gaan zeilen, zeil ervaring heb ik niet echt maar met een hoop zeilende kennissen moet het wel goed komen toch ?.
Nou dat valt dus niet mee, omdat ik onregelmatig werk als ambulancechauffeur en ik het vooral moet hebben van de dagen dat mijn vrouw werkt en de kleine op het kinderdagverblijf is.
ik heb ondertussen wel wat tochtjes gemaakt maar ik zou graag meer naar buiten willen.
Solo zeilen lijkt me gaaf maar als ik daar over lees gaat het voornamelijk over doorgewinterde zeilers en geen beginners zoals ik, na de zoveelste perfecte dag niet op het water maar op de racefiets door te hebben gebracht ben ik het zat.
Er staat een kleine 10 knopen aan wind uit west tot zuidwest (ideaal vanuit Andijk) en ik ga het gewoon doen, de Bukh staat aan, een klapje achteruit en gaan met die banaan. Ik stuur iets te vlot en ram een meerpaal bijna het water uit
maar ik vaar.
Buiten de haven word het spannender, stuurpiloot aan en de zeilen worden gehesen, ik loop van de lier terug naar de kuip en iemand pakt me bij mijn middel en word tegen de grond gerukt @$@#@#%@%$!@$ ik was vergeten dat ik aangelijnd zat.
ik zit weer in de kuip, draai de rolfok Genua ding uit, draai de boot richting Medemblik en ik zet motor uit en ik ben even het gelukkigste kind van 44 op het water, ik zeil gewoon
.
Anderhalve mijl verder moet ik overstag
o jee de zenuwen slaan weer toe, hoe ga ik dit eigenlijk doen ?,
ik check de lieren en de lijnen, alles ligt vrij en ik denk dat het zo moet kunnen, in mijn hoofd roep ik ''klaar om de wenden 3,2,1'' ik gooi de boot om de lijn om de lier los en fuckkkk ik mis een arm om te sturen , ik zet mijn been tegen de helmstok en begin de fokkenschoot aan te trekken en jaaa mijn eerste keer overstag gewoon uitgevoerd alleen in mijn eentje
ik vaar terug naar Andijk de wind trekt behoorlijk aan en we gaan lekker scheef, mijn hartslag is vanaf het overstag gaan niet meer onder de 160 geweest en nu met de aantrekkende wind zakt deze ook niet meer, ik kan me niet meer herinneren dat ik zo gespannen was haha.
De motor word gestart stuur automaat Bas wordt weer aangesloten en de zeilen worden gestreken.
langzaam besef ik me dat ik de boot nu ook alleen moet gaan aanmeren en dat ik haar dus ook zelf de krappe box in moet gaan sturen
. Ik probeer cool door de haven te varen en niet te laten zien dat ik het nogal spannend vind.
aangekomen bij mijn ''straatje'' hoor ik een stemmetje van de vorige eigenaar nog zeggen niet te langzaam de box in willen varen, met iets te veel gang stuur ik haar netjes tussen de palen en ik ben iets te langzaam met het klapje achteruit, met een behoorlijke deceleratie staan we stil de steiger kraakt nog wat na maar ik lig stil .
Een lachende Duitse man staat met een lijn in zijn handen voor mijn boot zie ikk , de achterlijnen zitten vast en ik loop naar voren en zie dat de man niet alleen mijn bootje vasthoud maar ook een hele grote fender, blijkbaar had hij al niet te veel vertrouwen in mijn kunsten hehe.
ik krijg complimenten van de man dat ik het netjes had gedaan (vast uit beleefdheid )en verteld mij dat je ook een opvang systeem kan maken zodat je iets makkelijker alleen je box in kan en niet gelijk de planken uit de steiger vaart als je even iets te enthousiast bent .
terwijl ik mijn bootje weer opruim bedenk ik mij dat dit wel een van de meest spannende uurtjes waren die ik had op het water, maar ooo wat was het leuk.
alvast mijn excuses voor alle grammaticale tekortkomingen.
Groet johan.