Solo rondje Denemarken in de Vingilot (De Ridder 36 one-off).
Het oorspronkelijke plan voor het eerste deel van mijn vakantie was dat ik samen met een vriend in zijn FF110 de Colin Archer Memorial race gaan varen. Vanwege persoonlijke omstandigheden heeft hij zich 2 weken voor de start teruggetrokken.
Opeens had ik dus anderhalve week zonder invulling. Mijn familie had ondertussen in deze periode allemaal andere plannen gemaakt. Dus samen met de eigen boot weg was geen optie. De Waddenzee blijft mooi, maar nieuwe havens en kusten trokken me ook. Daarom kwam een paar dagen voor de vakantie bij mij het plan omhoog om een Rondje Denemarken te gaan doen. Omdat ik dit op het laatste moment pas bedacht heb was mijn reisvoorbereiding natuurlijk beperkt. Het globale plan:
Linksom of rechtsom, te bepalen aan start toch op basis van de dan heersende wind verwachting.
2 dagen voor Makkum-Brunsbuttel. (185 mijl)
1 dag Noord-Oost Kanaal (60 mijl)
2 dagen Kiel-Hals (200 mijl)
2 dagen Limfjorden (90 mijl)
2 dagen Thyboron-Kornwerderzand (240 mijl)
2 dagen reserve
Mijn Solo ervaring tot op heden is als volgt: een aantal keren de Singlehanded en de 200 Mijls en een solo versteek naar de Oostkust van Engeland.
Woensdag 27 juli wil mijn familie graag met zijn allen naar een huisje in België en Normandie, dus dinsdag 26 juli moest ik weer terug zijn.
Vrijdag 15 juli
Eerst in Enkhuizen Boodschappen gedaan om als het nodig was zelf voorzienend deze periode door te komen. De bedoeling was licht te reizen om de boot lekker op snelheid te houden.
Dus:
Vriesdroog maaltijden van de Bever, wat zaken in blik. Verder veel appelen en bananen en wat snaaivoer.
Ik ben bij Joosten langsgegaan voor kaarten van het gebied. Die gingen als warme broodjes, gelukkig waren de kaarten NV verlag 2-3-9 aanwezig, Getwijfeld of ik deze gezien de korte reisduur wel zou kopen, maar als backup naast de Navionics toch prettig om deze bij je te hebben.
PLB
Reddingsvlot
Radar reflector
Marifoon en Handmarifoon
Pilot van de Oostzee van Rene Vleut, uit 2017
AIS, met Navionics en de waarschuwing in de app op zee op 1000 meter en 7 minuten.
en natuurlijk een reddingsvest
Als ik de weersystemen bekijk lijkt een rondje linksom verreweg de gunstigste optie.
Het komende weekend voor de oversteek naar Brunsbuttel NW.
Dan eerste helft van de week ZW naar boven lans de \kust van Denemarken.
Dan draait de wind naar NW en dat is perfect om terug naar huis te varen.
Op vrijdag middag ben ik op mijn gemakje naar Makkum gevaren. Daar heb ik een visje gegeten bij de vistent aan de gemeentehaven. Meer mensen hadden dezelfde gedachten want 45 minuten later was de vis pas klaar. De vis smaakte uitstekend. ’s Avonds nog met diverse mensen gekletst en bij de botter WR 137 aan boord gekeken. Ik ga op tijd slapen om goed uitgerust de overtocht te beginnen.
Zaterdag ga ik met hoogwater de sluis van Kornwerderzand door. Met een overtocht van rond de 24 uur is het altijd de vraag mik je op goed vertrek met de stroming , goede aankomst of gaan beide lukken. Het is 5 uur later hoogwater in Brunsbuttel dan in Vlieland. Gezien de uitdovende wind ervoor gekozen dus zo vroeg mogelijk in het afgaande tij naar buiten te gaan.
Ik lig in de sluis met de Senna, een Luffe 3.6, een prachtige boot. Blijkt hij ook og naar mijn boot op de tweedehands markt te hebben gekeken, klein wereldje. Hij wil eerst naar Terschelling of Vlieland. Als ik aangeef vanwege de uitdovende wind gelijk door te gaan gaat hij overleggen of dat ook niet een slim plan is. Hij overlegt en besluit mee te gaan. Leuk!
Samen met de Senna kruis ik de Boontjes op met lange klap/korte klap. De Senna loopt langzaam iets uit. De Blauwe Slenk is dan over de andere boeg bezeild, behalve in de knik na einde dam.
Het is toch altijd weer verbazend hoeveel boten de zeilen strijken en de motor aangooien op moment dat de koers niet bezeild is. Tegen 14:00 varen we het zeegat uit, nog om de westergronden en het Stortemelk en kan de boeg oostwaarts. Prachtig langs de kust van Terschelling!
De wind neemt langzaam af en de Code 0 kan erop. Ik begin aan mijn hazenslaapjes en heb tegen voor 22:00 uur mijn eerste hazenslaapjes al gedaan. Opeens neemt de wind weer toe tot 16-18 knopen en de Code 0 moet eraf. Deze laat ik gedurende de nacht met de hazenslaapjes er ook maar af. Ik zie ondertussen de Senna in de nacht wel weglopen, achteraf hoor ik dat zij af en toe de motor aan hebben gehad.
De lengte van de hazenslaapjes die ik doe is verschillend, in daglicht en goed zicht doe ik een minuut of 15 in de nacht is het afhankelijk van de drukte en zicht minder, meestal ca 12 minuten.
Tegen de ochtend zakt de wind langzaam verder in en de code 0 bewijst weer haar diensten. De wind valt steeds verder weg en ik besluit, als de Vingilot boven Neuwerk bijna alleen op de stroom voortdrijft, de motor aan te zetten en de zeilen te strijken. Helaas krijgt de motor geen koelwater. De wierpot wil natuurlijk ook niet open. Uiteindelijk de slang na de wierpot losgemaakt en het water aangezogen. Toen deed hij het weer. Het was fijn de motor aan te hebben, omdat Ik anders voor de kentering van de stroom niet bij Brunsbuttel ben. Om 15: 30 lig ik in het wachtgebied voor de sluis naar het NOK. In totaal heb ik vanaf Kornwerderzand 30 uur gevaren over de oversteek, mijn langste Solo oversteek tot nu toe. In eerste instantie ben ik van plan direct achter de sluis te overnachten , maar ik voel me goed en het is nog een tijd licht.
Ik krijg de tip van Elly voor overnachting bij het Giselau kanaal. Ik kom daar iets na achten aan en leg aan naast een Duitse boot. Je ligt er inderdaad prima, al lagen we wel 3 dik uiteindelijk . Een welverdiend biertje en dan lekker slapen.
Maandag 18 juli
Ik kan mooi de vaarplanning doen tijdens het kanaal onder het genot van koffie en een koek. Waar ik eerst gedacht had via de Grote Belt te gaan hoor ik van Frits dat de Kleine Belt veel mooier is. Dat is natuurlijk ook belangrijk, In neem hun advies over.
Wel kom ik een keer net te dicht bij de SB wal omdat ik met mijn neus in de boeken zit. Ik stuur weg, maar tik nog net even de grond aan. Niets hards gelukkig. Maar iets verder uit de kant blijven is wijsheid.
Tegen 13:30 ben ik bij de sluis bij Kiel. Er is tegenwoordig een steiger met betaalautomaat aan BB zijde. Als ik de 18 Euro betaald heb zie ik het licht van de sluis aanspringen. Ik kan direct de sluis in.
14:00 varen we de sluis uit de Oostzee op. Dat is vlotter dan gepland. De fjord uit kan een stuk binnen de kardinalen langs, ik draai op en met de wind op 120 graden BB gaat de Code 0 er weer op. Ik loop mee met een 39 voeter die de spinnaker er opheeft. Alles wat ik vandaag vaar is winst, zeker omdat de voorspelling voor de dinsdag bijna windstilte is.
Het is lekker sparren met de 39 voeter. Soms heeft hij moeite de hoogte te halen met de spinaker, dan loop ik in , als de wind weer wat krimpt loopt hij weer wat uit. Mooi varen zo samen! Bij Als moeten we een graad of 30 op en moet de Code 0 eraf, maar met de HA op de buitenschoot gaat het continue ruim boven de 7 knopen.
Met het vlakke water is het uitstekend weer om op de scheepstrim te oefenen. Ik krijg de Vingilot op ca 95% van de polair. Verder lukt me niet. Ik blijk op deze de Ridder meer met schootshoek, twist/neerhouder spanning te moeten spelen. Daar zit zo een paar tienden verschil in.
Het is prachtig om zo langs de glooiende kusten met graan te mais te varen.
De wind, alhoewel uit de goede richting, dooft steeds verder uit en bij Arøsund is het op. Ik besluit hier de haven binnen te lopen om 23:00. Helaas wederom geen koelwater. Ik had daar al enigszins op geanticipeerd en pas vlak voor de haven de zeilen gestreken. Binnen 2 minuten lig ik aan de kant en kan de motor uit. Ik drink een welverdiend biertje en ga slapen.
Dinsdag 19 juli
Ik ben tegen 8 uur weer wakker. Eerst lekker gedouched, daarna betaald bij de automaat en na het ontbijt ga ik de kant op voor een wandeling. Ik koop gelijk nog wat vers brood bij de winkel bij de camping, ca 15 minuten lopen.
Als ik weer terug kom lijkt er toch wat wind te zijn. Eerst nog controleren of ik de oorzaak van het gebrek aan boekwater nog kan vinden. Ik trek de impellor los, Deze is afgelopen winter vv. Ik kan er echter niets aan zien. Ik monteer alles weer en heb weer koelwater.
Aangezien de wind uit ZW is maak ik de spinaker klaar en zodra ik de haven uit ben de gaat hij omhoog. Ik zit even teveel te prutsen met de spin en let onvoldoende op. Zou die groene boei niet aan BB moeten liggen? Snel bijgedraaid, ik had gelukkig mijn fout op tijd ingezien. Het is nogal wisselend met de wind en langzaam dooft hij weer verder uit. Bij Fanø valt de wind weer helemaal weg. De voorspelling is dat de loop van de middag er weer wind uit het ZO komt Ik motor tot voorbij Middelfahrt. Er staat een stroming van 2 knopen in dit vaarwater. Dat had ik niet verwacht. Gelukkig heb ik hem mee, In de pilot Leeks ik dat de storing meetal met d wind mee gaat..
Na de smalle doorgang gaat de spinaker er weer op, maar net als die erop staat komt de ZO wind weer opzetten, Spi er weer af…..
Ik kijk in de Pilot wat goede overnachtingsplekken zijn. Her eiland Endelave wordt beschreven in de pilot als zeer lieflijk. Lijkt me een mooi einde van de dag. Helaas blijken er al 26 schepen voor anker buiten te liggen omdat de haven al vol is. Dan maar voor anker…. Wederom alles met minimale motor minuten omdat het koelwater niet komt.
Woensdag 20 juli
Als ik tegen 7 uur mijn wakker word is het prachtig weer ZW3. Ik besluit direct te gaan varen en gas anker op.. Het is nog ruim 80 mijl zeilen naar Hals. Tot vlak voor Grenaa gaat het zeer voorspoedig, windje 3 uit ZO en BoatSpeed tussen 7-8 knopen. Dan kom ik in een windwak. Ik zie boten in de verte gewoon varen en de Vingilot klappert, schudt en rolt en komt een uur bijna niet vooruit. Als ik de hoek om ga en Hals bezeild heb gebeurt dit nog een keer. Of Ik ik dit fenomeen aan kan zien komen/ vermijden door verder uit de kuste te varen is voor mij nog een vraag. De koers is plat voor het lapje en ik hijs de spinaker. Dit is een mooi compacte spinnaker die ik tweedehands heb gekocht, fijn voor solozeilen met 80 m2. De wind zet door tot 16 knoop en later zelfs naar 22-24 knopen. De boot begint lekker te glijden. Als de wind naar de 25 knopen gaat en ik toch moet gijpen gaat de spi eraf. Tijdens het strijken laat de Wichard van de spival los. Dat is me met een Wichard nog nooit gebeurd. Gelukkig krijg is de spil, weliswaar nat maar wel heel binnen. Weer een klusje, val uit mast halen. 20:00 vaar ik Hals binnen. Ik eet een vriesdroogmaaltijd en zorg dat het koelwater weer op gang komt.
Vlak voor het slapengaan hoor ik dat de spoorbrug bij Aalborg is gestremd. Dat is jammer,
Donderdag 21 juli
Toch maar naar Aalborg gemotord in de hoop dat de brug snel wordt gerepareerd. Er staat 1 knoop stroom tegen in de geul. Helaas blijkt de brug nog gestremd. Het haventje van de zeilclub van Aalborg loopt barstens vol.
Een goed gelegenheid om nog een keer naar de motor te kijken. Natuurlijk zit de impellorpomp aan de achterzijde zodat inspectie en werk makkelijk kan. Als de motor loopt druppelt daar langzaam water uit. Deksel en seal er weer al, maar ik krijg het niet lekvrij. De pakking is niet heel mooi meer, maar ik geen geen vervangende, of het probleem de pakking is of het seal aan de achterzijde van die pomp kan ik niet goed zien. Conclusie is dat ik geen motor heb na het zeilen onder helling. Daar moet ik dan maar rekening mee houden.
Einde middag Aalborg ingegaan om ergens te eten. Aalborg was een industrie stadje maar transformeert zich nu snel tot een hipper stadje. Flatgebouwen op de plek van de oude werven. Het centrum is ook gezellig. Ik eet een burger bij een Engelse pup en drink mijn duurste bier ooit. Nog een uurtje gelezen in het boek Solo van Tania Aebi en slapen.
Vrijdag 22 juli
In eerste instantie is er vrijdag nog geen nieuws, maar 10: 30 hoor ik opeens dat de brug 11:00 gaat draaien. Als een haas maak ik de boot vaarklaar en vaar ik uit. Inderdaad gaat hij open en met 40 boten varen we door de brug. Er is een tijdelijke reparatie gedaan waardoor de Brug af en toe handmatig open kan. Met een knoop stroom en lichte wind tegenmotor ik tot de brug bij Aggersund (40 mijl vanuit Hals) op de motor. Na Aggersund draait de wind meer naar NW en de koers naar ZW. Dus de motor kan uit uit en het zeil erop! Lang leve een snelle en lichte boot die ook met windkracht 2 vaart. Ik vaar snel weg van een Hanse en een Bavaria. Wederom heerlijk champagne zeilen. Ik maak een macaroni maaltijd en de Vingilot glijdt ondertussen richting Thyboron. DE omgeving is prachtig met de glooiende heuvels en het vlakke water.
Volgens de pilot van Rene Vleuten zou de Oddesundbro 24/7 draaien. Helaas blijkt dat niet meer het geval. Op internet zie ik dat hij pas morgen 05:45 voor het eerst weer draait. Ik zoek een ankerplek, gooi het anker uit en slapen. Morgen weer vroeg een lange dag. Ik lig net in bed en er komt een frontje over. Het anker alarm gaat af. Een flinke vloek en de kleding weer aan. Het regent ook nog. Ik vaar weer naar de hoge wal en steek dit keer extra lijn. Nu blijf ik wel liggen.
Zaterdag 23 juli
05:45 draait de brug inderdaad. De wekker stond iets voor 05:00 om de brug te halen. De wind is toegenomen tot kracht 5 is staat precies recht in de fjord .
Ik moet dus opkruisen. Het laatste stukje voor Thyboron is een smalle geul van van ca 40 meter breed. Ook die kruis ik op. Ik hoor een graag geklapper bij de fok , maar kan er nu geen aandacht aan geven. Als de geul naar stuurboord draait en bezeild wordt zie ik dat de borglijnen van de bovenste 2 latten zijn losgegaan en ik 2 zeillatten mis.
In de havenmonding staan hoge golven van de wind tegen de stroom.
Met 3 klappen kruis ik de havenmonding vrij. De boeg kan richting Vlieland. Door het uitstel is het weerwindow gedeeltelijk verdwenen. Waar eerst de volledig 220 mijl bezeild was zal dat nu maar gedeeltelijk zijn. De wind gaat krimpen en afnemen en dan in zuidelijke richting gaan Staan. Ik heb nog 80 mijl goed bezeild en dan moet ik steeds meer vallen richting Kiel. Als ik minder dan 180 kan sturen en de windmolenparken vrij heb klap ik naar stuurboord. Ik kom de nacht weer goed door met hazenslaapjes. Er is hier weinig verkeer.
Zondag 24 juli
Zondagmiddag kom ik in de buurt van de TSS boven Vlieland. De wind neemt toe naar 20-25 knopen. Mijn Tacktick wind systeem geeft er de brui aan. Wind kracht en richting klopt niets meer van. Ik kruis de buitenste haaks en ga dan net langs de Duitse windparken. Boven Ameland klap ik terug paralel aan de TSS. Ais blijft voor het oversteken van TSS systemen erg fijn. De aanloop van het zeegat is natuurlijk precies in het midden van de nacht en in het zeegat valt de wind helemaal weg. Ik heb 4 uur nodig om zonder motor tegen de stroom in om de westergronden en het Storttemelk te kruisen. Ik ben moe, mijn ogen willen dichtvallen, maar gezien het drukke verkeer kan ik niet echt gaan slapen. Ik doe 2 hazenslaapjes van 2 minuten buiten op de bank, aangehaakt met 2 alarmen om me wakker te maken. Door het geklapper van de grootschoot is een borgring kapot getrokken en is een vertragende schijf van de grootschoot overboord. De grootschoot is nu 1:4 geworden…
Maandag 25 juli
Na de korte slaapmomenten voel ik me wel weer wat beter. Ik besluit gelijk maar door te varen naar Kornwerderzand.Daar leg ik na 51 uur vast aan de wachtsteiger. Ik merk dat mijn kracht en evenwichtsgevoel flink lijden onder het slaaptekort. Ik duik mijn bed in. Anderhalf uur later wordt ik weer wakker en ga door de sluis. Na de sluis nog een klein stukje to Enkhuizen.
Menno Onnes blijkt mij op de gevoelige plaat te hebben gezet, Dank!
De wind neemt toe tot 30 knopen, Vingilot houdt zich keurig op de stuurautomaat. Alleen als ik het vrouwen vrij zeil zeilen naar ik zelf even de helmstok, zelf haal je er toch altijd meer uit, zeer omdat ik geen wind sturing heb maar allee kompas.
Half 5 leg ik aan in Enkhuizen , eerst in de box naast de mijne omdat daar een Ierse boot ligt. We draaien de plekken om en ter compensatie bieden ze me een bietje aan. Dar Biertje valt zwaar na de laatste 2 dagen. We hebben een leuk gesprek.
Missie volbracht. 860 mijl in 10 dagen. En daarvan nog anderhalve dag vast gelegen voor de brug Ik heb een voldaan gevoel. Wel merk ik dat ik ondanks het feit dat ik behalve de oversteken nachts gewoon geslapen heb toch best moe ben.
Dinsdag maakt ik de boot schoon. Een van de dekrailingen blijkt een enorme hoeveelheid roestwater te genereren, Met moeite krijg ik het weer schoon.
Leerpunten:
Geen aannames maken t.a.v. bedieningstijden. Check het online voor je voor de brug ligt.
Een goed werkende motor geeft rust. Het is me nu wel gelukt, maar doordat ik bij de aanloop maar heel beperkt kon motoren was dat minder relaxed en zeker ook minder snel . De aanloop naar Thyboron was met het opkuisen van de smalle geul peentjes zweten. De aanloop naar het zeegat bij Vlieland was 3-4 uur sneller geweest als ik een motor tot mijn beschikking had gehad.
Mijn plan B bij de kapotte brug was terug naar Cuxhaven en daar de boot achterlaten. 2-3 dagen reserve is niet heel veel op 850 mijl. (Al is op 10 dagen er wel een redelijk beeld te krijgen van de weersystemen die gaan komen.
Energie niveau managen is het allerbelangrijkste bij Solo zeilen.
Windwakken vermijden, is daar nog wat aan te voorspellen?
Toegang tot weerberichten op zee is een pre. Nu had ik die niet. Ik werd overvallen dor de windstilte bij Terschelling/Vlieland. Nu bleek die ook niet voorspeld, maar toch.
Klussen na een zeezeiltocht:
- Schoonmaken en opruimen is vanzelfsprekend. Maar er gaat zo toch best wel wat kapot
- Spi val bovenin de mast: eruit halen.
- 2 klaplatten va nde HA vervangen.
- Motor koeling repareren
- Grootschoot blok repareren.
- Dek railing BB opnieuw anodiseren.
- Zeilbroek vervangen? Natte kont onderweg