Verslag van de Vingilot:
Het was een pittige editie, voor mij de lastigste die ik in 8 jaar heb gevaren (6x solo en 2x de duo) Door de zeer harde wind was het wad eerst niet echt een optie.
De harde wind met buiten en windstoten (met hagel soms) maakte dat er in de eerste twee dagen veel energie wegvloeide. De dagen vanaf maandag was dan weer volgens de voorspelling te weinig wind. Het was een lastige puzzel.
Ik heb gekozen om eerst naar de Blocq te gaan, dit was net niet bezeild. Met twee klapjes en dubbel rif en Genua 4 waren we daar vlot. Daarna door naar Volendam, Wat een stuiterpartij was dat met windstoten.Niet alle boten durfden tot de havenmonding te zeilen. stempel gehaald en door . Eindelijk een relaxed rakje naar Enkhuizen.Ik maak eten en geniet van warme koffie. Gezien de lastige vooruitzichten leek het mij verstandig door te gaan naar Lemmer en daar te overnachten. De wind was wat ingekakt en nadat ik eerst onterecht dacht dat dat de luwte van Enkhuizen was toch maar beide reven eruit. N een half uurtje was de wind weer 30+ knopen in de buien en liep de boot regelmatig over de 10 knopen heen Omdat de wind nog steds verder toenam toch maar een rif gezet. Het was binnen in de boot beter dan buiten zullen we maar zeggen.Ook de nacht bood nog regen, onweer en windstoten. Half elf aan. nog een biertje bij Klaasjan en dan slapen.
Als ik Lemmer tegen half 10 weer uitvaar is het echter weer rustig en omdat het kantje boord kruisen was inde smalle geul toch maar met voldoende tuig weg. Bij de eerste bui onden de 2 riffen er weer in. Via Medemblik naar Kornwerd en Harlingen gezeild terwijl buien met windstoten bleven langskomen. Tegen achten lig ik weer voor de kant in het dok zodat ik in de nacht nog kan uitvaren.
Maandag was de voorspelling vanaf ca 11 uur geen wind. Omdat ik de tocht niet voor de eerste keer niet wiilde uitvaren ben ik om 03 uur gaan varen. Opkruisen langs de pollendam, de wind neemt weer af, rif eruit, en even later er weer in . Nog steeds windstoten. Ik wilde met het eerste licht door het Schuitengat en omdat de wind meer was dan verwacht de snelheid uit de boot gehaald om niet te vroeg bij het Schuitengat aan te komen.
Met het eerste licht mooi erdoor heen, Er staat een fikse stroming mee. Ik moet een paar klapjes maken. De wind neemt af en het rondje Jacobsruggen is een feestje. ik lig om half 10 in West en haal een stempel. Maar even nog een dutje doen, het weas vroeg vanochtend. Ik had nog gekeken of ik gelijk doorkon door het scheurrak naar Texel, maar met mijn 2,08 was ik daarvoor te laat om hoog water nog mee te kunnen pakken. De verplichte rustdag verder was geen straf. Achteraf blijkt de optie tegen hoogwater weg uit Harlingen ook te hebben gewerkt. De wind ging niet helemaal uit. 's Avonds was de Vingilot het centrum van de vaarplanning. Onder het genot van een biertje met 7 man/vrouw aan het overleggen wat wee gaan en kunnen doen. . Normaal ligt mijn broer al in de haven met de herfstvakantie , dus ik had gebeld of de koffie al klaar stond. Maar die was vanwege het weer (terecht) nog niet verder dan Stavoren. Het plan was dinsdag de resterende punten af te maken. Dus met het eerste licht weer met tegenstroom door het Schuitengat. Daarna lange klap/korte klap tot de Paardenhoek . De wind draait iets en het is bezeild, hoera! Texel komt al snel opdoemen. Voor de zekerheid leg ik twee keer aan. De eerste keer was ik de selfie vergeten. De havenmeester was niet blij dat ik ion de haven het zeil al omhoog deed en werd vermanend toegesproken Terug naar Den Oever. Stroming tegen natuurlijk, dat was verwacht. Maar dat er 3-4 knopen stroming stond omdat men enorm aan het spuien was maakte het kruisen uitdagend. Natuurlijk net na 4 uur pas bij de sluis en dus verplichte rust tot 1800 in verband met de spits. De wind pakt wer op richting 20 knopen en het is net niet bezeild naar Lelystad als ik kwart voor zeven het ijsselmeer weer opdraai. Die korte deining mis je niet op het wad. . In het donker kruisen we met een aantal boten op. De stuurautomaat doet haar werk en ik zit in de luwte onder de buiskap of binnen. Iets na middernacht begin ik aan mijn anker opdracht val voor de haven van flevo marina. De bocht waar ik lig is echter zeer slechte houdgrond. De eerste keer pakt het anker niet . De tweede keer wel, maar ook dan gaat na 5 uur mijn ankerwacht alarm af. Ik sta maar op en doe de laatste mijl naar de finish. Toch weer gehaald. Gezien de zwaarte van de ocht zijn er altijd uitvallers, maar dit keer was het precentage aanzienlijk. Ik maak het logboek af en lever het in. Dank aan Frits en Elly voor de fantastische organisatie.
Deze editie nog nooit zo weinig geslapen. Beetje slaap inhalen nu. Her rondje met de klok mee was achteraf iets sneller, maar dan moest je met de buien den oever uitkruisen en dat was op dat moment voor mij niet de beste keuze. Wel was het rondje tegen de klok mee veel meer bezeild. Ik denk dus dat ik de meest efficiente route had.
PS: het is wat snel en kort door de bocht geschreven, mar bertil vroeg me om wat te schrijven. Dit had beter gekund terwijl ik niet zo moe was. Net nog een paar aanvullingen gedaan maar dit is het beste wat het nu wordt, nog een beetje bijslapen.