Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4 weken Oostzee met Dekadent

4 weken Oostzee met Dekadent 15 aug 2024 07:51 #1578371

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Dit jaar weer 4 weken vakantie geregeld. Ruim voldoende om weer naar Denemarken te gaan. Samen met een bevriend koppel die met een vergelijkbare boot varen.
13 juli dus vertrek naar Den Helder, waar ik dit seizoen een vaste ligplaats heb. Als bemanning 2 van de jongelui die ik regelmatig meeneem om ze bij het zeilen te blijven vertrekken. Ze hebben nog nooit met een grote boot op zee gezeten, nog nooit in de nacht gezeild, en nog nooit zelfstandig wacht gedraaid, dus leermoemnten genoeg. Ze kennen Dekadent wel, dus dat scheelt. En ze kunnen zeilen!
Zondagmorgen losgegooid om met stevige wind naar Cuxhaven te vertrekken. Windkracht 6, zuidwest. Hard varen en niet vermoeiend zoals opkruisen dat wel kan zijn. De stuurautomaat geeft geen krimp, en de lithium accus zijn ruim voldoende voor de stroomvoorziening. Weinig spannend gebeurd onderweg. Geen oproepen, geen uitwijkacties, niks bijzonders.

Omdat we eerder aankomen als verwacht besluiten we om Helgoland aan te lopen. De stroom op de Elbe zou anders stevig tegenstaan. Ruim 20 uur na vertrek uit Den Helder lagen we vast op Helgoland. Goed aan te lopen, prima plek om te liggen.
Uiteraard het eiland verkend en de Jan van Genten gezien op de rotsen aan de NW zijde van het eiland. Ook veel zeehonden op het strandje. Verder wat mij betreft geen aanrader. Het tax free deel kan me gestolen worden.
Op dinsdag verder naar Cuxhaven. Hier gaat de bemanning van boord en komt mevrouw Dekadent aan boord. We blijven een dagje liggen vanwege de regen en het rustig landen van mevrouw Dekadent.

Donderdag vroeg vertrokken naar Laboe. De tocht naar Brunsbuttel was snel met de stroom mee. De sluis ging open toen ik aan kwam varen. De tocht over het NoordOostzeekanaal is gewoon saai. Weinig vaart tegen gekomen, en al helemaal niet ingehaald. Wat wel triest was is de afgebrandejachtwerf bij Rendsburg. Veel schade daar. Bij de sluis in Holtenau de kanaalrechten betaald en even moeten wachten op 2 zeeschepen die hier lagen te wachten om te schutten. In Laboe 2 mooie plekjes gevonden naast elkaar.
Vrijdagmorgen losgegooid om naar Heiligerhafen te gaan. Ik wist dat er een schietgebied is langs de kust, maar ik had niet goed gekeken of er ook schiet oefeningen waren. De gok genomen en de kortste ruimwindse route uitgezet naar Heiligerhafen.
Zodra ik het schietgebied invoer werd ik dan ook prompt opgeroepen door een schip van de duitse marine, of ik om het schietgebeid wilde blijven, en dus alle gele boeien aan stuurboord wilde houden. Uiteraard gevolg aan gegeven, dat geeft wel 13 mijl extra zeilen. weinig wind, dus helaas de motor moeten starten.
Heeiligerhafen is wel aardig. Er was kermis vlakbij de boot. Geeft we reuring, maar ook de duitse variant van de muziek die je ookop 100%NL hoort. Dat is niet mijn smaak. Maar goed, met een biertje in de hand over de kermis lopen is ook een deel van de vakantie.

Vanuit Heilegerhafen overgesstoken naar Gedser. Leuk plaatsje, met een wandelingetje naar het zuidelijkste puntje van Denemarken. Zeiltechnisch niet erg uitdagend, ook weinig het vermelden waard.
Wel elke navigational warnig omtrent de bouw van de tunnel tussen Duitsland en Denemarken.

Ondertussen is het zondag geworden en vertreken we naar Klintholm. Leuk plaatsje, deed me denken aan Cadzand. Er is daar een pleitje met allemaal foodtrucks, met bijbehorende vibe. Hier lekker gegeten.
Om ook wat te zien van de achterlanden hier een dagje gebleven en een lange wandeling gemaakt. Ook met de bus naar Stehe. Aardig plaatsje om een paar uurtjes rond te lopen enhet museum in de stadstoren te bezoeken. Prima voorzien van engelstalige teksten die op een apparaatje wat je meedraagt te volgen zijn. Lekker lunchen, nog een biertje in een kroeg vanwege de regen.
In de avond zouden we de bbq bij een van de vele picknick tafels zetten. Vanwege de regen de bbq aan boord aangestoken en met de bemanning van het andere schip heerlijk gegeten. Bbq in de kuip, wij lekker binnen.

Doel van dinsdag de 23e is Kopenhagen. 55 mijl, dus goed te doen maar niet heel veel wind. Tijdig vertrekken dus om 7 uur trossen los en naar Kopenhagen.

Vervolg komt later.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 15 aug 2024 08:08 #1578373

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dank alvast voor het delen. Lekker duidelijk en bondig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 15 aug 2024 08:27 #1578376

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank je wel voor het delen. Inspirerend. Wij willen ook een keer die kant op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 16 aug 2024 08:35 #1578607

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Het vertrek uit Klintholm is om 7 uur. 55 Mijl voor de boeg. Na aan de wind en halve wind de kliffen van Mon bekeken te hebben kan de spinaker omhoog. Pal voor het lapje, dus afkruisen maar. Met een prima snelheid naar Kopeenhagen. Onderweg over de marifoon nog wat oproepen voor Chinese Warships. Wat moeten Chinezen in vredesnaam in de Oostzee? Geen idee, maar het nautisch Engels van de Chinezen was redelijk hilarisch. Prima te verstaan, maar toch voelde ik me in een Chinees restaurant.

Aangekomen bij de Sont de spi naar beneden. Laatste stuk pal voor de wind, erg druk met zeevaart en single handed varen vond ik niet fijn. Spi weg en de fok in de boom om al vlinderend verder te varen.

Het laatste stukje bij Langelinie zijn werkzaamheden voor de bouw van een nieuw eiland met woningen. Mijn kaart klopte niet helemaal, maar goed de boeien volgen dan kom je prima verder, langs de cruise terminal.
Hier vertrok ook net een watervliegtuig. Ik ben best aardig thuis in de regelgeving op het water, maar he het zit met watervliegtuigen weet ik niet. Maar goed langs de stuurboord wal varen en hopen op het beste. Mijn zorg was compleet overbodig, toen het vliegtuig gas gaf, ging het van 0 naar 100 in enkele seconden en was hij weg voordat ik in de buurt kon komen. Wel leuk om een keer te zien.

Afgemeerd in Freihafen. Een rustige plek. Heel weinig passanten, op 5 minuten lopen van de Kleine Zeemeermin. Prima sanitair. Het andere schip heeft geen spinaker, dus even wachten tot ze er ook zijn om samen te gaan eten in de stad.

Een paar dagen Kopenhagen is geen straf. Lekker eten, naar het Rosenborg Kasteel, musea. Mijn maat is een fervent sigarenroker, dus met hem in de sigarenlounge geweest waar hij een mooi exemplaar ter plekke in de rooklounge op heeft gerookt. Daar zaten een stuk 0f 6 mensen te roken met een geweldig afzuigsysteem. Het stonk in ieder geval niet.

Lopend ook naar Freistad Christiana gegaan. Een vrijgevochten bende, met een aversie tegen het gezag. Dat was me beloofd. Ik vond het hard tegen vallen. Rete commercieel, en grafiti tegen de macht die ook al uitgemolken werd op t-shirts e.d. Viel tegen.

Oorspronkelijk wilden we in Christanshafen liggen, maar er was geen plek. Ik ben er nu langsgelopen, ik heb er niks aan gemist.

Donderdag 25 juli vertrek uit Freihafen. We zijn op de motor nog even naar de stad gevaren. Nyhafen ingevraen, er was nu wel plek om te liggen. Wat een gekkenhuis daar met rondvaarten, pontjes en toerissten. Na ook nog foto's te hebben gemaakt van de Kleine Zeemeermin vanaf het water (met op de achtergrond honderden toeristen die allemaal een foto wilden maken) de zeilen gehesen voor vertrek naar Malmo.

Wederom erg weinig wind. ZO weinig dat het oversteken op de motor moest. Ook nu weer erg druk met grote zeevaart. Cruiseschepen, containerschepen en toch ook een bulk carrier. Wat me dit jaar opviel was het grote aantal defensie en kustwacht schepen die voer. Vorig jaar niet 1 gezien, en nu diversen. Onderweg nog langs Flakfortet gevaren. Leuk eilandje zonder voorzieningen.

Bij aankomst in Malmo aangelegd in Dockan Marina. Goede haven, mooi en schoon sanitair. Een paar fietsen geleend bij de havenmeester en de stad in. Wat een leuke stad is dat! Op het Lille Torg (kleine plein) veel horeca, een mooie winkelstraat en een heel aangename sfeer. Het MalmoHusslot was wel aardig. En het Twisted Corps gebouw is gaaf.
Hier ook een dagje rust ingebouwd. Geen wind, Regen, even wat onderhoud aan Dekadent, een boekje lezen, biertje drinken. In de avond gekeken naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Life is Good!

27 juli op het gemakje naar Rodvig. Aan de wind, met een paar kleine slaagjes voor de hoogte naar Rodvig. Leuk dorpje, lekker gewandeld in de buurt. In de grondlagen die je ziet bij de kust schijn je de lagen te zien die vrijgekomen zijn bij de Big Bang. De meteorietinslag die alle dino's uitroeide. Geen idee of het war is, maar is een goed verhaal.

Terug naar Klintholm. Hier voornamelijk wat rondgelummeld. Er is niet eel te beleven verder.

Vanuit Klintholm naar Femo. 120 inwoners. Winkel gaat open 0m 15.00 uur. Er staat dan een rij, die niet verdwijnt tot 16.00 uur. Uiteindelijk toch maar in de rij om wat kleine boodschapjes te doen. Wat wel handig was dat er een ondernemer was die met een Tuborg bier-aanhanger op de kade stond. Direct naast Dekadent. Vers, koud bier gteapt, in je kuip opdrinken en voor een volgend biertje alleen hoeft te wenken. Ideaal! Ik kan het aanbevelen.

In de avond gedaan alsof we Denen zijn. Eten gemaakt, mee de wal opgenomen en op de ruim aanwezige picknick tafels eten. Een dingetje wat we hier ook moeten introduceren wat mij betreft.

Later verder.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 16 aug 2024 21:32 #1578805

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Vanuit Femo door naar Omo. Weer zo'n leuk haventje. Op de wal is er niets te beleven. Onderweg begon mijn maat te zwaaien terwijl we recht tegen windkracht 1 motorden. Ik moet steeds meer gas geven, maar ik kom niet ooruit! Blijf ff in de buurt, want ik verdenk de motor. Nu liggen hier ook grote wiervelden, dus hem aangeraden om eens achteruit te varen. Alles bij elkaar wel 2 m3 wier. Dan is de voortgang inderdaad wel beperkt. Hierna voer zijn bootje weer gewoon zoals het hoort. In Omo even wat nieuwe ledlampjes voor de interieur verlichting gehaald met grotere vermogens. Boven de keuken xtra licht is wel fijn, net als boven de tafel. Verder is er niets te beleven. Goed voor het boekenleesquota.

1 augustus naar Spodsbjerg. Met de bus naar Rodkobing gegaan. Vorig jaar hier met windkracht 7 voorbij geblazen en niet afgemeerd. Nu per bus. Wat een alleraardigst plaatsje, en de dames konden los met winkelen. Heerlijke Tapas gegeten in Havenhoofd. Buiten, op picknicktafels. Samen met de lokale bevolking heerlijk gegeten. De bus is een soort oproepbus. Ze rijden met busjes of bestelauto's. Niet duur en keurig op tijd. Bij de haven zelf ook weinig te beleven, alleen een grote supermarkt en een winkel met visbenodigdheden. Ook liggen er tientallen huurbootjes om mee te vissen.

Vanuit Spodsbjerg naar Bagenkop. Lekker gezeild, aan de wind zonder gedoe. Genua 1 erop en rustig doorploegen. Wederom mijn zegeningen geteld met een goede stuurautomaat, en een grote accucapaciteit. Probleemloos met stuurautomaat, ijskast, laptop, navigatie apparatuur aan en zoveel stroom dat ik eigenlijk nooit meer kijk op de app hoeveel stroom er nog rest.
Bagenkop heeft wat weg van Hellevoetsluis, de marina. Ook hier weer picknicktafels waar we net als de denen ons diner genuttigd. Oke, onze patat met hamburger van de snackbar. Stenen bordjes, echt bestek, echt glaswerk gewoon meenemen en na het eten terugbrengen. Groot vertrouwen in de medemens.

Vanui Bagenkop naar Kiel. In Wendtorf aangelegd, de Olympische haven uit 1936. In 1 van de andere dokken boxen van 25 meter. Onder andere een enorme Scherenkruiser was er afgemeerd. Toen we de stad in warengeweest (800 m1 vanaf de haven zit je in de altstad!) was er ook een jacht van 26 m1 afgemeerd. Leek op een Wally, met een ophaal kiel. Navraag leerde dat de diepgang 4,5 meter is met de kiel naar beneden....
Kiel is een leuke stad, daar ga ink nog wel een keer heen en neem wat meer tijd.
Wa hier wel heel tof was dat er een duikboot van de duitse marine uitvoer. Nooit eerder een duikboot zien varen. Geeft wel veel golfslaf als 95% van de boot onder water zit en er 0,5 meter boven water zit. De duiktoren zaten 3 mensen op.

In de avond kwam onze zoon om mevrouw Dekadent mee terug te nemen naar Nederland. Het werk riep weer.
Maandagochtend losgegooid en het Kielerkanaal o,. Eerst nog even de kanaalgelden voldaan. De sluis was vol met grote zeevaart, dus we moesten een uur wachten met invaren. Lagszij bij anderen, want alleen afstappen, 2 lijnen door de ringen halen en weer aan boord klauteren moet ik nog even over nadenken hoe dat te doen. Ik denk dat het op lagerwal wel gaat luken, maar ik heb voor de makkelijke weg gekozen en langszij gegaan. Bij Rendsburg gestopt om boodschappen te doen bij de supermarkt de op 500 m1 is. Vanaf woennsdag komen er 4 jongelui om mee terug te varen vanuit Cuxhaven. Ook de diesel was behoorlijk op, dus ook gelijk getankt. Verder geslapen in Rendsburg en aan boord gebleven.

Dinsdag vertrokken naar Cuxhaven. Het Kielerkanaal is verder vooral saai. Een paar tegenliggers en verder niets. Je wordt niet ingehaald, want het snelheidsverschil met de grote zeevaart is zeer beperkt. Als je dan alleen vart is de dag lang en saai. Bij Brunsbuttel snel de fok aangeslagen terwijl we voor de sluis lagen te wachten. Achter 2 grote zeevaart en een losse sleper in de sluis. Weer langszij. Wat wel tof was was dat de kapitein van de grotte zeevaart nar buiten kwam en ons voor liet gaan, met grote zwaaigebaren van zijn armen. Op de Elbe veel stroom mee, een klein stukje gezeild. De rest motoren want de wind was pal tegen en zwak.

In Cuxhaven de laatste verse boodschappen gedaan om de bemanning te kunnen voeden. Deze komen woensdag aan boord.

Voor de terugreis is er een weervenster op woensdagavond en nacht. Daarna zou er veel wind komen. Dat hield ik al de hele week in de gaten. De harde wind bleef, alleen wanner verschoof elke keer. Met de schipper van de andere boot afgesproken dat we woensdag eind van de middag ouden vertrekken, met de stroom mee naar buiten en danzonder tegenbericht in Borkum een tussenstop te doen. Dus bij windkracht 5 uit het westen vertrokken de Elbe af en naar zee. Zodra er gezeild kon worden de motor uit en opkruisen naar Borkum. 2 Rifjes in het grootzeil en genua 3 erop. Volledige controle, en best comfortabel op de stuurboordslagen (naar de kust) De bakboordslagen waren een stuk minder comfortabel.

Onderweg de Arctic Surise van Greenpeace gespot die voor anker lag in het ankergebied. Ook voor de Urania met ons op, het zeilend opleidingsschip van de koninklijke marine. 2 dingen vielen me op. Dat ding is traag, en loop zeer beroerd hoogte. 0,3 tot 0,5 knopen harder als mijn 37 voetertje. In hoogte zeker 15 graden lager. Vond ik erg tegen vallen. Ook werden ze door de verkeerscentrale Jade-Weser gecorrigeerd. Ze riepen een carrier op met de vraag of deze wilde wijken, terwijl ze in een geul zaten. De centrale wilde het niet hebben en stuurde Urania weg met de boodschap dat de carrier recht had. Vond ik wel bijzonder dat deze actie ingezet werd metyberoepsmensen aan boord. En ja, ik weet dat het adelborsten in opleiding zijn, maar er is ook gewoon een beroeps officier aan boord. Die had beter moeten weten.

De aanloop Borkum ging hrd. Stroom mee, halve wind 5 beaufort. De zeilen in de havenkom laten zakken.
Overigens hier wel 2 van de 4 jongelui op de veerboot gezet. Beiden zeeziek geweest. Door de ouders van 1 van hen opgehaald in Eemshaven of Delfzjl. Ik heb niet goed opgelet naar welke haven de veerboot gaat.

In de nacht kwam inderdaad de verwachte harde wind. Achter de loodsen in de havenkom nog steeds 36 knopen op de klok gezien. Ik werd ook nog wakker. Er liep behoorlijk wat deining de haven in. Er was niks aan de hand, maar toch even eruit om te lkijken, en toch ook genieten van het natuurgeweld.

In overleg met de andere schipper besloten tegen de avond weer te vertrekken. Op het andere schip was de vrouw des huizes getroffen door imigraine. Zij is ook met de veerboot naar de vaste wal gegaan.

Tegen de avond vertrekken dus. West 6 voorspeld, met afname in de nacht en de ochtend daarna. Zu weer aantrekken bij Texel, tegen de tijd dat we daar aankomen naar een dikke 6. Nou, dat valt te overzien. Dus genua 3 erop, 2 riffen er in en derde rif voorbereid. In de havenkom het grootzeil vast oomhoog en dan zodra we de geul uitzijn en op de Eems varen de fok uit.

Dat viel een tikje tegen. De golven warenvrij steil zoals verwacht. Maar de wind trok door naar windkracht 7. Hmm, vind ik dit wel leuk. Maar al motorzeilend op grootzeil toch doorgezet. Na 3 uur nam de wind iets af en werd de fok bijgezet en de motor uit. Ook hier weer de slagen richting de wal over bakboord prima, die over stuurboord waren niet erg comfortabel.

Later even rustig de koers verder bekijken, zag ik toch 42 knopen opgeslagen. In de vlaag dus gewoon netaan in de 9.... Maar alles onder controle, dus maar door gegaan. De wind deed wat voorspeld was, Afname naar een dikke 3, dus riffen eruit, er weer in er weer uit.
En inderdaad, toen we bij Texel aankwamen trok de wind weer aan. In het Molngat de fok weg omdat ik hetveel te snel vond gaan. Voor de zekerheid wel de motor gestart. Gelijk weer uitgezet omdat er geen koelwater kwam. Onder grootzeil door het |Molengat dus. Als een speer het filter opengedraaid en een pak water er in gegooid. Na deze actie de motor weer gestart en er was weer koelwater. Blijkbaar is er in het ruige gedeelte van de tocht lucht in de aanzuig gekomen.

Hierna appeltje eitj door de sluis naar de ligplaats. Mijn zoon kwam ons weer ophalen en daarmee kwam er een einde aan 4 weken zeilen.

Mooie tocht, veel plezier gehad. Weinig wind, behalve bij de deliveries.

Volgend jaar weer?

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 16 aug 2024 21:37 #1578807

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Alles bij elkaar 100 mijl gevaren volgens de GPS.
130 liter diesel verstookt.
Veel zeilwissels van genua 3 naar 1 en weer terug.
3 spinakerdagen.
Geen kapotte zaken, anders dan even het koelwatersysteem even helpen in Molngat.
Geen zeezieke mevrouw Dekadent.
3600 kilometer gereden door mijn zoon om de bemanningswissels te doen.
Nog meer vertrouwen in mijn bootje gekregen. Kan veel hebben en blijft heel, en brengt me waar ik wezen wil.
Oostzee is leuk, nog lang niet uitgekeken.

Ik hoop dat ik mensen geinspireerd heb oom naar de Oostzee te gaan.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 16 aug 2024 22:50 #1578821

leuk om te lezen, klinkt als een prima zeilvakantie! 100 mijl maar? Met een nulletje erbij? ;)

Wat voor boot heb je ook al weer? kennelijk voldoet die prima. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 17 aug 2024 06:08 #1578848

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
1000 inderdaad.
Dekadent is een Jeanneau Sunfast 37. Fijn schip.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 17 aug 2024 06:29 #1578855

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
Handig hé, kinderen met een rijbewijs ;)
Overigens denk ik dat er op de Urania meer een beleid is van ‘van fouten maken kun je leren’.
Recent op het KIM geweest en de sfeer bij defensie is onvergelijkbaar met 40 jaar terug. Meer open en zeer toegankelijk.

Anyway, mooie reis!
René
Laatst bewerkt: 17 aug 2024 06:30 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4 weken Oostzee met Dekadent 17 aug 2024 07:44 #1578881

Dekadent schreef :
Bij de sluis in Holtenau de kanaalrechten betaald ..
Je hoeft dit tegenwoordig niet meer bij een automaat te betalen. Kan ook online. Vooral als het erg druk is dan is dit comfortabeler.

www.motorboot.com/actueel/actu...noord-oostzeekanaal/

Leuk verslag overigens. En zeker voor degenen die deze reis ook zelf gemaakt hebben. Alles is herkenbaar. Leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl