Vanuit Femo door naar Omo. Weer zo'n leuk haventje. Op de wal is er niets te beleven. Onderweg begon mijn maat te zwaaien terwijl we recht tegen windkracht 1 motorden. Ik moet steeds meer gas geven, maar ik kom niet ooruit! Blijf ff in de buurt, want ik verdenk de motor. Nu liggen hier ook grote wiervelden, dus hem aangeraden om eens achteruit te varen. Alles bij elkaar wel 2 m3 wier. Dan is de voortgang inderdaad wel beperkt. Hierna voer zijn bootje weer gewoon zoals het hoort. In Omo even wat nieuwe ledlampjes voor de interieur verlichting gehaald met grotere vermogens. Boven de keuken xtra licht is wel fijn, net als boven de tafel. Verder is er niets te beleven. Goed voor het boekenleesquota.
1 augustus naar Spodsbjerg. Met de bus naar Rodkobing gegaan. Vorig jaar hier met windkracht 7 voorbij geblazen en niet afgemeerd. Nu per bus. Wat een alleraardigst plaatsje, en de dames konden los met winkelen. Heerlijke Tapas gegeten in Havenhoofd. Buiten, op picknicktafels. Samen met de lokale bevolking heerlijk gegeten. De bus is een soort oproepbus. Ze rijden met busjes of bestelauto's. Niet duur en keurig op tijd. Bij de haven zelf ook weinig te beleven, alleen een grote supermarkt en een winkel met visbenodigdheden. Ook liggen er tientallen huurbootjes om mee te vissen.
Vanuit Spodsbjerg naar Bagenkop. Lekker gezeild, aan de wind zonder gedoe. Genua 1 erop en rustig doorploegen. Wederom mijn zegeningen geteld met een goede stuurautomaat, en een grote accucapaciteit. Probleemloos met stuurautomaat, ijskast, laptop, navigatie apparatuur aan en zoveel stroom dat ik eigenlijk nooit meer kijk op de app hoeveel stroom er nog rest.
Bagenkop heeft wat weg van Hellevoetsluis, de marina. Ook hier weer picknicktafels waar we net als de denen ons diner genuttigd. Oke, onze patat met hamburger van de snackbar. Stenen bordjes, echt bestek, echt glaswerk gewoon meenemen en na het eten terugbrengen. Groot vertrouwen in de medemens.
Vanui Bagenkop naar Kiel. In Wendtorf aangelegd, de Olympische haven uit 1936. In 1 van de andere dokken boxen van 25 meter. Onder andere een enorme Scherenkruiser was er afgemeerd. Toen we de stad in warengeweest (800 m1 vanaf de haven zit je in de altstad!) was er ook een jacht van 26 m1 afgemeerd. Leek op een Wally, met een ophaal kiel. Navraag leerde dat de diepgang 4,5 meter is met de kiel naar beneden....
Kiel is een leuke stad, daar ga ink nog wel een keer heen en neem wat meer tijd.
Wa hier wel heel tof was dat er een duikboot van de duitse marine uitvoer. Nooit eerder een duikboot zien varen. Geeft wel veel golfslaf als 95% van de boot onder water zit en er 0,5 meter boven water zit. De duiktoren zaten 3 mensen op.
In de avond kwam onze zoon om mevrouw Dekadent mee terug te nemen naar Nederland. Het werk riep weer.
Maandagochtend losgegooid en het Kielerkanaal o,. Eerst nog even de kanaalgelden voldaan. De sluis was vol met grote zeevaart, dus we moesten een uur wachten met invaren. Lagszij bij anderen, want alleen afstappen, 2 lijnen door de ringen halen en weer aan boord klauteren moet ik nog even over nadenken hoe dat te doen. Ik denk dat het op lagerwal wel gaat luken, maar ik heb voor de makkelijke weg gekozen en langszij gegaan. Bij Rendsburg gestopt om boodschappen te doen bij de supermarkt de op 500 m1 is. Vanaf woennsdag komen er 4 jongelui om mee terug te varen vanuit Cuxhaven. Ook de diesel was behoorlijk op, dus ook gelijk getankt. Verder geslapen in Rendsburg en aan boord gebleven.
Dinsdag vertrokken naar Cuxhaven. Het Kielerkanaal is verder vooral saai. Een paar tegenliggers en verder niets. Je wordt niet ingehaald, want het snelheidsverschil met de grote zeevaart is zeer beperkt. Als je dan alleen vart is de dag lang en saai. Bij Brunsbuttel snel de fok aangeslagen terwijl we voor de sluis lagen te wachten. Achter 2 grote zeevaart en een losse sleper in de sluis. Weer langszij. Wat wel tof was was dat de kapitein van de grotte zeevaart nar buiten kwam en ons voor liet gaan, met grote zwaaigebaren van zijn armen. Op de Elbe veel stroom mee, een klein stukje gezeild. De rest motoren want de wind was pal tegen en zwak.
In Cuxhaven de laatste verse boodschappen gedaan om de bemanning te kunnen voeden. Deze komen woensdag aan boord.
Voor de terugreis is er een weervenster op woensdagavond en nacht. Daarna zou er veel wind komen. Dat hield ik al de hele week in de gaten. De harde wind bleef, alleen wanner verschoof elke keer. Met de schipper van de andere boot afgesproken dat we woensdag eind van de middag ouden vertrekken, met de stroom mee naar buiten en danzonder tegenbericht in Borkum een tussenstop te doen. Dus bij windkracht 5 uit het westen vertrokken de Elbe af en naar zee. Zodra er gezeild kon worden de motor uit en opkruisen naar Borkum. 2 Rifjes in het grootzeil en genua 3 erop. Volledige controle, en best comfortabel op de stuurboordslagen (naar de kust) De bakboordslagen waren een stuk minder comfortabel.
Onderweg de Arctic Surise van Greenpeace gespot die voor anker lag in het ankergebied. Ook voor de Urania met ons op, het zeilend opleidingsschip van de koninklijke marine. 2 dingen vielen me op. Dat ding is traag, en loop zeer beroerd hoogte. 0,3 tot 0,5 knopen harder als mijn 37 voetertje. In hoogte zeker 15 graden lager. Vond ik erg tegen vallen. Ook werden ze door de verkeerscentrale Jade-Weser gecorrigeerd. Ze riepen een carrier op met de vraag of deze wilde wijken, terwijl ze in een geul zaten. De centrale wilde het niet hebben en stuurde Urania weg met de boodschap dat de carrier recht had. Vond ik wel bijzonder dat deze actie ingezet werd metyberoepsmensen aan boord. En ja, ik weet dat het adelborsten in opleiding zijn, maar er is ook gewoon een beroeps officier aan boord. Die had beter moeten weten.
De aanloop Borkum ging hrd. Stroom mee, halve wind 5 beaufort. De zeilen in de havenkom laten zakken.
Overigens hier wel 2 van de 4 jongelui op de veerboot gezet. Beiden zeeziek geweest. Door de ouders van 1 van hen opgehaald in Eemshaven of Delfzjl. Ik heb niet goed opgelet naar welke haven de veerboot gaat.
In de nacht kwam inderdaad de verwachte harde wind. Achter de loodsen in de havenkom nog steeds 36 knopen op de klok gezien. Ik werd ook nog wakker. Er liep behoorlijk wat deining de haven in. Er was niks aan de hand, maar toch even eruit om te lkijken, en toch ook genieten van het natuurgeweld.
In overleg met de andere schipper besloten tegen de avond weer te vertrekken. Op het andere schip was de vrouw des huizes getroffen door imigraine. Zij is ook met de veerboot naar de vaste wal gegaan.
Tegen de avond vertrekken dus. West 6 voorspeld, met afname in de nacht en de ochtend daarna. Zu weer aantrekken bij Texel, tegen de tijd dat we daar aankomen naar een dikke 6. Nou, dat valt te overzien. Dus genua 3 erop, 2 riffen er in en derde rif voorbereid. In de havenkom het grootzeil vast oomhoog en dan zodra we de geul uitzijn en op de Eems varen de fok uit.
Dat viel een tikje tegen. De golven warenvrij steil zoals verwacht. Maar de wind trok door naar windkracht 7. Hmm, vind ik dit wel leuk. Maar al motorzeilend op grootzeil toch doorgezet. Na 3 uur nam de wind iets af en werd de fok bijgezet en de motor uit. Ook hier weer de slagen richting de wal over bakboord prima, die over stuurboord waren niet erg comfortabel.
Later even rustig de koers verder bekijken, zag ik toch 42 knopen opgeslagen. In de vlaag dus gewoon netaan in de 9.... Maar alles onder controle, dus maar door gegaan. De wind deed wat voorspeld was, Afname naar een dikke 3, dus riffen eruit, er weer in er weer uit.
En inderdaad, toen we bij Texel aankwamen trok de wind weer aan. In het Molngat de fok weg omdat ik hetveel te snel vond gaan. Voor de zekerheid wel de motor gestart. Gelijk weer uitgezet omdat er geen koelwater kwam. Onder grootzeil door het |Molengat dus. Als een speer het filter opengedraaid en een pak water er in gegooid. Na deze actie de motor weer gestart en er was weer koelwater. Blijkbaar is er in het ruige gedeelte van de tocht lucht in de aanzuig gekomen.
Hierna appeltje eitj door de sluis naar de ligplaats. Mijn zoon kwam ons weer ophalen en daarmee kwam er een einde aan 4 weken zeilen.
Mooie tocht, veel plezier gehad. Weinig wind, behalve bij de deliveries.
Volgend jaar weer?
Dekadent