Hoe vergaat het Lotte, CEO van LotteOpZee.nl en "ondernemend kunstenaar" of: hoe trots kan een vader, ik, zijn op zijn dochter?
Graag geef ik jullie daarop het antwoord! En hou je hand op de knip, al is jullie hulp en bijdrage aan de realisatie van haar droom zeer welkom, maar dat hoeft geen geld te kosten...
Lotte heeft een jaar lang keihard gewerkt om haar droom te realiseren en met positief resultaat: de stand van haar fondsenwerving geeft vertrouwen dat zij die hobbel zo goed als genomen heeft, en met haar echt voorbeeldige inzet - en resultaten! - is zij door de selecties heen en heeft haar contract voor deelname inmiddels definitief getekend. IJs, weder en de Goden dienende stapt zij oktober 2025 aan boord van de bark Thalassa voor een reis van een half jaar over de Atlantic, met 36 andere 16 jarigen en enkele volwassen ogen in het zeil, een reis die ongetwijfeld van grote, en naar wij allemaal natuurlijk hopen positieve!, invloed zal zijn op haar ontwikkeling.
Een reis die al van grote invloed is geweest op haar ontwikkeling voordat ze ueberhaupt is begonnen, want wat heeft onze Lotte veel geleerd afgelopen jaar! Onderdeel van School-at-Sea is dat de kinderen worden opgeleid in fondsenwerving en onderdeel van de selectie zijn ook de behaalde resultaten daarop. Op allerlei manieren een selectie, niet alleen op inzet en motivatie. Ook een groot beroep op zelfredzaamheid en ondernemerschap. Het idee is ook niet alleen "de eigen zeilreis" te financieren, het idee is dat School-at-Sea deelnemers het instituut financieren en jaar op jaar de continuiteit borgen. Dat geeft m.i. een betekenis van mede eigenaarschap aan de deelname, aan de voorbereiding daarop en misschien wel voor een leven lang waarbij oud-deelnemers bijvoorbeeld jaarlijks terugkomen voor een klusdag of coach worden van de aankomende generatie, zoals mijn neef Jelte, oud School-at-Sea deelnemer 2014, en, zeer betrokken, coach van zijn nicht en mijn dochter.
Lotte heeft dus gekozen om met scheepsillustraties haar reis bij elkaar te verdienen. En op haar site staat de portfolio die ze het afgelopen jaar bij elkaar heeft geschilderd. Veel leden van de Westerly Club Nederland (ze is zelf enthousiast/actief jeugdlid) bij de opdrachtgevers (grote dank!), familieleden, zeker, maar ook Sailing Uma (!), SailingAIM (volg ze!) en gewoon onbekenden die via-via op dit initiatief zijn gekomen en een illustratie bestelden.
lotteopzee.nl/zeilbootjesbylotte/
Wat een werk heeft onze Lotte hier aan besteed, en ja, ik ben bevooroordeeld want haar vader, ik vind het echt prachtig schilderwerk. Maar ik echt niet alleen, haar teken- en schildertalent wordt maar voortdurend bevestigd door de vele, vele mensen die ik haar werk heb horen beoordelen: "Hoge kwaliteit!", "Daar moet je wat mee doen, ga je naar de Kunstacademie?", "Wat, heb je die aquarellen zelf gemaakt?" etc etc. Oordeelt u zelf! (En OK, mocht u geld overhebben, er zijn reproducties van haar mooiste stukken te koop in de door haar zelf opgezette webshop:
lotteopzee.nl/winkel/ , Wordpress en WooCommerce heeft ze zich het afgelopen jaar ook eigen gemaakt, net als ervaring met verzendwijzes, betaalmethodes enzovoorts)
Een woord van grote dank, het heeft mij als vader, ons als ouders enorm ontroerd hoeveel steun Lotte heeft mogen ontvangen, uit "ons netwerk", maar zeker ook daarbuiten. En al die steun heeft is als mest geweest voor het doorzettingsvermogen, de creativiteit en de inzet van Lot om haar doel te bereiken.
Maar... deelname aan School at Sea is bepaald niet gratis...
Lotte heeft zich "suf geschilderd" maar er zit een maximumbedrag aan wat je aan een welwillende particulier kan vragen voor een illustratie, en dan nog, schoot het te weinig op.
Al heeft onze Lotte op die manier in een jaar tijd al iets meer dan 40% van het benodigde bedrag bij elkaar verdiend. Dat was voor ons, haar ouders, haar 'minimum target voor deelname'. In allerlei opzichten, zeker vooraf, geen vanzelfsprekendheid, maar natuurlijk zien wij, haar familie, ook hoe onze Lot zich inzet en hier van leert en hoe kunnen wij niet ook onze uiterste best doen haar hier in te steunen? Als ik zou moeten kiezen tussen een eigen schip of deelname van Lotte, denk ik toch dat ik kies voor ervaringen die nog decennia lang meegaan, in plaats van een daar bescheiden bij lijkende aanvulling op de ervaringen van decennia die minder houdbaar lijken. Leaders eat last. Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken. En helaas groeit het geld hier ook niet tegen de klippen dat daar niet wel allerlei andere keuzes voor zullen wijken. Onze keuze, niet uw probleem.
Vooral vind ik dat het onze dochter, alweer/sorry, siert dat zij dan toch gewoon door gaat om te proberen dan in ieder geval een zo groot mogelijk deel van het nog benodigde bedrag zelf te vergaren...
Zij wil zich daarbij nu voornamelijk richten op zakelijke sponsoren.
Op een gegeven moment had Lot een te grote backlog aan particuliere opdrachten. Hoeveel schilderijen kon ze produceren, terwijl ze (ook voor de School-at-Sea selectie!) midden in toetsweken voor haar gymnasium 3 dikke voldoendes voor Latijn, Grieks en Wiskunde moet scoren? Want zonder goede cijferlijst is deelname niet mogelijk.
En als je ook nog 3x per week teamsport bedrijft en er ook nog andere zaken zijn die op het pad van een pubermeid voorbij komen en aandacht behoeven?
En wat mag zo'n vijftienjarige van zichzelf verwachten, als het gaat om de druk die dat legt op het artistieke proces en het behoud van de zin in het schilderen, mischien zelfs nóg wel belangrijker dan die hele deelname aan haar zeildroomreis? Ze neemt ook haar kunstenaarschap, en artistieke integriteit, erg serieus.
Toch heeft ze ook daar zichzelf in overwonnen, en schildert weer productief en met plezier en is nu wel weer door haar offertevoorraad heen. Maar als ze vooruit telt, dan is het in de tijd niet mogelijk om het resterende bedrag dat ze voor ogen heeft, op die manier te realiseren. En heeft ze bedacht - ook op basis van ervaringen van haar mede-deelnemers - dat ze misschien beter bedrijven kan benaderen. Ze vindt het lastig meer dan 250 euro (de huidige prijs) voor haar werk aan particuliere opdrachtgevers te vragen, die snap ik. En haar bedrijfssponsorpakketten (instapmodel: Sloep tot het all-inclusive Thalassa zie:
lotteopzee.nl/sponsoring/ ) beginnen bij 500 euro, wat mij als ondernemer ook wel een haalbaar bedrag lijkt.
Mocht u denken: hier zit papa achter?, gelooft u mij dan, dat de van mij wellicht bekende eigenwijsheid zich in Lotte genetisch exponentieel lijkt te hebben gemodificeerd. Al van jongs af aan is dé manier om mijn dochter ergens in mee te krijgen, het tegenovergestelde voor te stellen: "Zullen we nog even blijven?", "Nee pap, we moeten gaan". Nooit neemt zij iets van mij aan. Altijd een weerwoord (met een glimlach van herkenbaarheid bezien). Al moet ik zeggen dat met het klimmen van haar jonge en mijn oude jaren wij wel beter naar elkaar zijn gaan luisteren en elkaars mening wel beter zijn gaan waarderen.
Maar Lotte iets doen omdat haar vader dat zegt of vind? Echt. "No way, pap", ik hoor het haar zo zeggen, he?
Onze Lotte is een eigenzinnige CEO en heeft na rijp beraad en enige overpeinzingen over bedrijfsmatige efficientie een besluit genomen om een pivot te maken naar B2B, zo moesten wij dat geloof ik een beetje zien
En niet zonder resultaat.
Een lokale drukker, Imprimo Naarden, verzorgt voortdurend haar drukwerk, en elke keer vraagt Lotte netjes of het sponsorbedrag niet ongeveer op is, en wordt ze met een handgebaar weggewuifd.
De BBZ, vereniging van Beroepschartervaart/Bruine Vloot, heeft Lotte een stand aangeboden op de Beurs voor traditionele zeilschepen in Den Helder, wat haar een sponsor, Westersloep BV, heeft opgeleverd, media aandacht en andere interessante contacten.
De jachthaven Naarderbos heeft haar verhaal opgenomen in een mailing waaruit een aantal illustratie opdrachten zijn voortgekomen.
Voor de Rotary Naarden/Bussum heeft ze in opdracht een illustratie gemaakt voor hun jaarlijkse diner/menukaart. En via de Rotary heeft ze voor een bejaardenzorggroep in Naarden met veel plezier een tweetal schilderworkshops voor de in-house residents verzorgd.
Met het Scheepvaartmuseum in Amsterdam heeft ze een sponsorovereenkomst op basis waarvan ze onder zeer gunstige voorwaarden met haar notitieboekjes, printjes en vooral flyers met 'haar verhaal' in de museumwinkel mag liggen.
Ze heeft een groot aantal jachtwerven en zeilboot verhuurbedrijven benaderd, met de vraag of zij merchandise mag maken of bv een illustratie voor klanten of voor marketingmateriaal mag verzorgen.
Heel, heel erg vaak bellen ("cold calling") en doorverwezen worden om uiteindelijk, vriendelijk, afgewezen te worden. Al moet ik zeggen dat de feedback altijd positief is en dat haar lijkt te motiveren om steeds maar door te gaan.
En ook daar met resultaat, binnenkort mag ze voor niemand minder dan Koopmans / KM Yachts deelnemen aan de Open Dag en bijdragen aan een kleine 'marketingstunt' die natuurlijk nog onder de pet moet blijven...
En heeft ze nog wel een aantal andere leads lopen. Ze belt zich inmiddels de blaren van de tong, lead statussen en opvolgacties driftig noterend in haar grote google spreadsheet met 100 tabjes en kleurtjes
Ja, onze Lotte mag zich met recht CEO van LotteOpZee noemen en daarmee denk ik de jongste ondernemer in watersportland?
www.linkedin.com/in/lotte-cobben-0a1499338/
en als we toch bezig zijn:
www.instagram.com/lotteopzee/
Dus... mocht u na dit hopelijk niet over-enthousiaste verhaal (het beloofde antwoord op: Hoe trots kan een vader zijn?) denken: wat kan ik doen om dit aanstormend maritiem-artistiek talent te steunen in het doorschakelen op haar toch al best indrukwekkende zeilers c.v. ...
En mocht u bedrijven of organisaties kennen, al dan niet in de maritieme sector, die het sympathieke ondernemerstalent van mijn dochter en haar aansprekende werk willen inzetten in hun marketing mix, neem dan vooral contact met
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , Lotte kan het natuurlijk zelf allemaal veel beter vertellen en uitleggen wat de mogelijkheden zijn dan ik, dat begrijpt u inmiddels wel.
Hopelijk heb ik u met deze on-topic update vol opzettelijke sluikreclame niet verveeld, hopelijk vergeeft u mij mijn enthousiasme nu u de trots begrijpt waar deze uit voorkomt. En hopelijk heeft u een leuke lead of idee voor mijn dochter om op te volgen, zodat zij haar amibitie om zo veel mogelijk haar eigen bijdrage aan School at Sea te financieren zo goed mogelijk kan realiseren!