mgsoho schreef :
Hi Twan, hoe zijn de eerste zeiltochten met de nieuwe Kendu - HR45 bevallen? Wat zijn de grootste verschillen tov de vorige Kendu qua zeilen? Grt Maarten
Hey Maarten!
In één woord: super.
Verschillen die mij opvallen:
Onder zeil
1) de boot zeilt aanmerkelijk sneller. Waterlijn natuurlijk meters langer. Maar ik merk dat de Grevelingen kleiner zijn geworden, zeg maar.
2) ik ben erg gecharmeerd van de elektrische lieren. Bij stevige wind kon ik op de 36 de grote genua moeizaam op de hand dichtdraaien. Nu heb ik natuurlijk veel meer oppervlakte maar die kan ‘ik’ nu gemakkelijk aan.
3) erg blij met de kotterfok op roller. Deze staat wel in de weg als ik overstag ga met de genua, maar ik heb inmiddels geleerd dat bij kort ‘kruiswerk’ ik dat op de kotterfok moet doen. Die kan ik goed dichttrekken, er staat niets in de weg en vanaf een knoop of 12 wind geeft die voldoende power. Bij langere aandewindse rakken zet ik genua én kotter. Dat geeft best wel wat extra snelheid. Grootste voordeel van de kotter is dat ik bij zwaarder weer op zee gemakkelijk zeil kan minderen zonder met een gedeeltelijk ingerolde genua te varen. Maar dat heb ik nog niet zelf ervaren nu.
Onder motor:
1) vaart net zo gemakkelijk als de 36. In het begin gebruikte ik bij manoeuvreren de boegschroef best vaak maar dat is nu ik het schip ken veel minder vaak nodig.
2) ik heb wel de indruk dat ik de Maxprop op een te kleine spoed/bladhoek heb staan. Bij ‘zonder gas vooruit’ komt er nauwelijks beweging in het schip en als ik gas geef vliegt ie in de toeren omhoog. Dus die stel ik in juni als ik er een weekje uitga een tandje bij. Das toch een kwestie van ‘trial and error’…
Grtz,
Twan!