Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gandalf, the Wizard of Calais

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 15:32 #1632845

East of the Sun is op weg naar Le Havre, dus even een kleine anekdote van onze reis tot zover.

Vertrokken om 15:00 vanuit een zonnig Hellevoet. Het plan was om in ieder geval Duinkerken aan te zeilen. Na het Slijkgat kon gelijk de genaker erop.Heerlijk gezeild tot aan voor Zoutelande. Toen viel de avond, en wind weg. En ja...dat is een foutieve samentrekking voor de taalpuristen onder ons :)

Op de motor de nacht in. Een heerlijk zwoele zomeravond, met ook nog eens de kortste nacht van het jaar, wat wil je nog meer? Voor Zeebrugge was het nog best druk, en is het scheepvaartverkeer nog lastig te onderscheiden van de bonte lichtjes voor Blankenberge en Zeebrugge. Zo moesten we regelmatig uit de weg voor baggerschepen, loodsen en servicebootjes op weg naar windmolenparken. Voor Oostende was het ook megadruk bij ankergebied de Wandelaar. De verkeerscentrale regelt alles netjes, beleefd en to the point. Maar wat een drukte 's nachts op de Noordzee. Heel anders dan vroeger.

In de ochtend liggen we al voor Nieuwpoort. Het is nu lekker weer.... wat doen we, gaan we door naar Boulogne? Een volmondig "Ja" van de bemanning, en er werd koers gezet naar Cape Gris Nez. Confronterend om een migrantenbootje te zien, bewaakt door een schip van de Franse Gendarmerie. Later blijkt er nog een andere migrantenboot te zijn, waar melding van wordt gemaakt bij Dover Coast Guard. Voor hun is het natuurlijk geen pleziertripje.

Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit. Tja...wat doe je dan, met windkracht 1, en 2 knoop stroom tegen, precies waar de ferries tussen Dover en Calais heen en weer stomen? Stay cool.... de dames zeilen de boot vrij van de kust en communiceren met de kustwacht en de ferries om ons heen.

Ondertussen bel ik even met Pim (Optimaal) voor advies en probeer ik de reserve V-snaar te monteren. Niet zo makkelijk, op een kokend hete motor, die ook nog eens "verkeerd om" gemonteerd staat in onze boot: kortom, je kunt nergens bij. Ondertussen roept een Pools zeiljacht, genaamd Gandalf, ons op (zij hadden onze melding gehoord aan Dover Coast Guard dat wij even niet goed konden manouvreren), en vraagt of ze kunnen helpen. Maar natuurlijk! Vriendelijke Pool Christof stapt aan boord, terwijl zijn vrouw kundig hun boot weer vrij stuurt van onze boot. Christof blijkt verrekte handig (precies wat je van Polen verwacht ;) ), en na 2 uurtjes samen sleutelen hebben we de nieuwe V-snaar er weer op. Met een fles schippersbitter stapt hij grijnzend weer over op de Gandalf. Tovenaars bestaan dus. En ze komen uit Gdansk!

Wij tuffen verder, en eenmaal bij Boulogne, checken we nog even het weerbericht. Nu is de wind nog oost, maar de dagen hierna komt er een front over en draait de wind naar west. Kortom: als we mijlen willen maken naar Le Havre is dit het moment. We gaan dus door naar Dieppe. De stroom loopt nog een paar uur mee, en zowaar steekt er een heerlijk briesje op uit het noordoosten. Al motorzeilend schieten we lekker op. De wind neemt nog wat toe en de motor kan uit, laatste uurtje lopen we 7.5 knoop aan de wind Dieppe binnen, net voor 12 uur 's nachts. We piepen voor de veerboot langs, knopen de boot vast, en drinken een wit wijntje op een mooie tocht. Aan de steiger blijken we voor Perry te liggen, ook bekend van ZF. It's a small world! :) We gaan tevreden slapen: bijna tweehonderd mijl verder en ons avontuur in La Douce France is begonnen!


Laatst bewerkt: 23 juni 2025 15:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 16:11 #1632861

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 663
Mooi verhaal Andre, hou ons alsjeblieft op de hoogte!
Wens jullie een geweldige voortzetting van de reis.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 16:18 #1632862

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Leuk om te lezen. Dank :)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 16:24 #1632864

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18156
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit.

Voer je op de motor tijdens het tosti's bakken? (Neem ik aan)
Dan zal je dynamo zo hebben moeten buffelen dat je riem het begeven heeft :unsure:
Laatst bewerkt: 23 juni 2025 16:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 17:06 #1632872

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
holtere schreef :
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit.

Voer je op de motor tijdens het tosti's bakken? (Neem ik aan)
Dan zal je dynamo zo hebben moeten buffelen dat je riem het begeven heeft :unsure:

Zou het? Merkt een riem het als de dynamo het zwaar heeft?
Had André de spanning al eens gecontroleerd sinds de boot werd afgeleverd?

Verder overigens een verhaal zoals ik ze graag lees. Over varen en zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 19:20 #1632894

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Mooi verhaal, dat lees ik ook graag.

Wadloper schreef :
Merkt een riem het als de dynamo het zwaar heeft?
Zeker. Het vermogen dat de alternator moet opbrengen moet geleverd worden door de motor en dus overgebracht worden door de riem of V-snaar. Meer elektrisch vermogen = een 'zwaarder' draaiende alternator = harder trekken aan de riem.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 juni 2025 19:22 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 19:52 #1632899

holtere schreef :
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit.

Voer je op de motor tijdens het tosti's bakken? (Neem ik aan)
Dan zal je dynamo zo hebben moeten buffelen dat je riem het begeven heeft :unsure:

Ja, ik voer op de motor, maar die gedachte kwam ook in me op ;) Alhoewel dat wafelijzer niet eens zo veel trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 19:54 #1632901

Wadloper schreef :
holtere schreef :
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit.

Voer je op de motor tijdens het tosti's bakken? (Neem ik aan)
Dan zal je dynamo zo hebben moeten buffelen dat je riem het begeven heeft :unsure:

Zou het? Merkt een riem het als de dynamo het zwaar heeft?
Had André de spanning al eens gecontroleerd sinds de boot werd afgeleverd?

Verder overigens een verhaal zoals ik ze graag lees. Over varen en zeilen.

Spanning wel eens gecheckt, maar ik als ik nu voel zit hij wel veel strakker. Manual zegt 10mm induwen tussen de poelies. Kortom: niet kritisch genoeg geweest.

Overigens: de laadstroom is max 50A (de Renogy beperkt dat), dat is maar ongeveer een derde van de capaciteit van de dynamo. Moet die riem (mits niet versleten en op spanning) dus makkelijk aankunnen.

Net even een nieuwe v-snaar gehaald als spare. 15 euri, voor het geld hoef je het niet te laten.
Laatst bewerkt: 23 juni 2025 19:56 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 20:28 #1632903

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4982
Heel mooi verhaal, André.

Hou ons op de hoogte. Zelfs op zee zijn er dus handige en behulpzame Polen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 20:36 #1632906

Zeker, ik had dit ook zelf wel gekund, maar ik had er 3 x langer over gedaan, wat niet echt handig is, drijvend in het Nauw van Calais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 20:45 #1632910

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
een echte Pool? in zd.Portugal gezien veel Poolse vlaggen, idd vooral Gdansk. Echter allen omgevlagde locals die tax ontwijken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 21:36 #1632914

Dit was een echte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 21:54 #1632915

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Mooi verhaal Andre en leuk om te lezen.
Verder sluit manier van varen aan zoals wij ook graag varen: als je ergens wilt komen moet je mijlen maken wanneer het kan.
Wat zijn verder jullie plannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 23 juni 2025 22:40 #1632918

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
AndreAzuree schreef :
Wadloper schreef :
holtere schreef :
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit.

Voer je op de motor tijdens het tosti's bakken? (Neem ik aan)
Dan zal je dynamo zo hebben moeten buffelen dat je riem het begeven heeft :unsure:

Zou het? Merkt een riem het als de dynamo het zwaar heeft?
Had André de spanning al eens gecontroleerd sinds de boot werd afgeleverd?

Verder overigens een verhaal zoals ik ze graag lees. Over varen en zeilen.

Spanning wel eens gecheckt, maar ik als ik nu voel zit hij wel veel strakker. Manual zegt 10mm induwen tussen de poelies. Kortom: niet kritisch genoeg geweest.

Overigens: de laadstroom is max 50A (de Renogy beperkt dat), dat is maar ongeveer een derde van de capaciteit van de dynamo. Moet die riem (mits niet versleten en op spanning) dus makkelijk aankunnen.

Net even een nieuwe v-snaar gehaald als spare. 15 euri, voor het geld hoef je het niet te laten.

Het is gewoon één van de bekende effecten van een LiFePO4 accu laden met een dynamo. Been there done that. Wat belangrijker is hoe merkte je het ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 06:51 #1632933

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Leuk geschreven verhaal Andre!
Jullie waren met 3 of is nr 4 de fotograaf?
Sleutelen in beperkte ruimte is al wat maar op zee hoe kalm ook is extrafactor.
Alles wat je laat vallen rolt onbereikbaar weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 06:55 #1632935

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18156
Overigens: de laadstroom is max 50A (de Renogy beperkt dat), dat is maar ongeveer een derde van de capaciteit van de dynamo. Moet die riem (mits niet versleten en op spanning) dus makkelijk aankunnen.
Zeg je dat uit ervaring of denk je dat?
Mijn gok is dat je op zijn minst een riemenvretende constructie aan boord hebt?
Krijg je een mooie matzwart motorhok van :)
Check of je dynamo op zijn minst terugregelt als die warm wordt.
Laatst bewerkt: 24 juni 2025 08:43 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 08:01 #1632948

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6871
AndreAzuree schreef :
Spanning wel eens gecheckt, maar ik als ik nu voel zit hij wel veel strakker. Manual zegt 10mm induwen tussen de poelies. Kortom: niet kritisch genoeg geweest.
Ik gebruik altijd de vuistregel dat je 'm een kwartslag moet kunnen draaien op de grootste overspanning. Niet veel meer, niet veel minder.
Dat komt wel ongeveer overeen met die 10 mm maar is veel gemakkelijker visueel te beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 08:50 #1632961

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
holtere schreef :
Mijn gok is dat je op zijn minst een riemenvretende constructie aan boord hebt?
Krijg je een mooie matzwart motorhok van :)

Heel lang geleden (2008), toen ik de Wadloper, die ik in Delfzijl had gekocht, met de mast plat op de motor naar Dordt bracht, brak op de Gouwe, een klein uurtje voor de spoorbrug Gouda, de riem die dynamo en buitenwaterpomp aandrijft.
Alleen: ik wist niet dat die riem gebroken was. Het enige signaal dat ik kreeg was gepiep en een lampje dat aangaf dat de accu niet meer geladen werd. Zoals wel vaker zat ik alleen op de boot. De Gouwe biedt eigenlijk nergens gelegenheid om even langs de wal te gaan om even te kijken wat er precies aan de hand was.
De Wadloper was mijn eerste boot met een ingebouwde dieselmotor. Dat de accu niet werd geladen baarde me niet veel zorgen; ik nam aan dat de accu's vol genoeg waren om na het stopzetten van de motor hem opnieuw te starten en veel verbruik was er op dat moment niet. Het irritante piepje schakelde ik uit door de contactsleutel een stukje terug te draaien. Ik voer rustig (1800 rpm) door en meerde na het genoemde uurtje af bij de wachtsteiger voor de spoorbrug.

Toen ik het motorluik opende zag ik inderdaad "een mooi matzwart motorblok". De restanten van de riem lagen ervoor. De motor had in de voorgaande 50 minuten gedraaid zonder interkoeling. Hoe hoog de temperatuur van de koelvloeistof is geworden weet ik niet, maar achteraf is gebleken dat de motor er geen blijvende schade van heeft ondervonden, want hij heeft sindsdien prima gedraaid en het olieverbruik is nog steeds minimaal. De urenteller stond op het moment van de gebroken riem op ongeveer 400 uur. Inmiddels ligt dit rond 1600.

Wat ik wèl vrij zeker denk te weten is dat die riem kapot ging door het feit dat de spanning erop te laag was. De dynamo werd op het moment van breuk nauwelijks belast. Dat zwarte poeder krijg je omdat de riem gaat slippen en hij gaat slippen omdat hij te los staat.

De vorige eigenaar had één ding goed voor elkaar; er lag een reserve-riem aan boord en hoe ik hem moest spannen wees zichzelf, min of meer. De sleutel voor de bout op de spanner was kennelijk ook aan boord.
Frappant: die riem, geplaatst in oktober 2008, zit er nog steeds op. Af en toe controleer ik de spanning (inderdaad: die mag niet meer dan 12 mm. worden ingedrukt op het langste stuk tussen de poelies) en kijk ik of ik rafels aan de snaar zie. Tot nu toe niks aan de hand.

Maar misschien moet ik de riem na 17 jaar toch maar 's vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 09:08 #1632965

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Wadloper schreef :
Toen ik het motorluik opende zag ik inderdaad "een mooi matzwart motorblok". De restanten van de riem lagen ervoor. De motor had in de voorgaande 50 minuten gedraaid zonder interkoeling. Hoe hoog de temperatuur van de koelvloeistof is geworden weet ik niet, maar achteraf is gebleken dat de motor er geen blijvende schade van heeft ondervonden, want hij heeft sindsdien prima gedraaid en het olieverbruik is nog steeds minimaal. De urenteller stond op het moment van de gebroken riem op ongeveer 400 uur. Inmiddels ligt dit rond 1600.

Zolang je niet alle koelvloeistof opkookt zal de temperatuur niet veel hoger worden dan honderd graden.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 09:14 #1632966

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Toen ik het motorluik opende zag ik inderdaad "een mooi matzwart motorblok". De restanten van de riem lagen ervoor. De motor had in de voorgaande 50 minuten gedraaid zonder interkoeling. Hoe hoog de temperatuur van de koelvloeistof is geworden weet ik niet, maar achteraf is gebleken dat de motor er geen blijvende schade van heeft ondervonden, want hij heeft sindsdien prima gedraaid en het olieverbruik is nog steeds minimaal. De urenteller stond op het moment van de gebroken riem op ongeveer 400 uur. Inmiddels ligt dit rond 1600.

Zolang je niet alle koelvloeistof opkookt zal de temperatuur niet veel hoger worden dan honderd graden.

Wat er precies gebeurt in zo'n geval weet ik niet. Maar als de helft van de koelvloeistof is verdwenen, zal de temperatuur van motor en olie toch wel aanzienlijk hoger worden dan de bedoeling is, vermoed ik.
Ik kan me trouwens niet herinneren of ik na het aanbrengen van de nieuwe riem, het koelvloeistofniveau heb gecontroleerd en/of bijgevuld.

Ik vond wel dat ik nogal gezwijnd had, eerlijk gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 09:22 #1632967

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
Zonder geluk vaart niemand wel.
Geldt hier voor Gandalf en Wadloper ;)

Overigens, ik vind dat Goud, die engeltjes die zomaar opduiken en weer verdwijnen, geheel belangeloos, gewoon even helpen omdat ze dat kunnen.

Heb er diverse mee gemaakt, geeft me achteraf altijd een glimlach.
Laatst bewerkt: 24 juni 2025 09:22 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 11:37 #1632998

element schreef :
Mooi verhaal Andre en leuk om te lezen.
Verder sluit manier van varen aan zoals wij ook graag varen: als je ergens wilt komen moet je mijlen maken wanneer het kan.
Wat zijn verder jullie plannen?

Dank je. Door naar LeHavre, daar blijft de boot tot eind sept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 11:38 #1633000

holtere schreef :
Overigens: de laadstroom is max 50A (de Renogy beperkt dat), dat is maar ongeveer een derde van de capaciteit van de dynamo. Moet die riem (mits niet versleten en op spanning) dus makkelijk aankunnen.
Zeg je dat uit ervaring of denk je dat?
Mijn gok is dat je op zijn minst een riemenvretende constructie aan boord hebt?
Krijg je een mooie matzwart motorhok van :)
Check of je dynamo op zijn minst terugregelt als die warm wordt.

Die 50A kan ik aflezen op de Renogy. Die riem is overigens 6 seizoenen meegegaan, ik vermoed dat de spanning op de riem te laag was. Motorhok is nog niet zwart.... ik hou het in de gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 11:40 #1633001

JB-NL schreef :
Zonder geluk vaart niemand wel.
Geldt hier voor Gandalf en Wadloper ;)

Overigens, ik vind dat Goud, die engeltjes die zomaar opduiken en weer verdwijnen, geheel belangeloos, gewoon even helpen omdat ze dat kunnen.

Heb er diverse mee gemaakt, geeft me achteraf altijd een glimlach.

Ja, dat is zeker zo. Zo fijn dat iemand gewoon belangeloos helpt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gandalf, the Wizard of Calais 24 juni 2025 12:25 #1633020

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29192
AndreAzuree schreef :
element schreef :
Wat zijn verder jullie plannen?

Door naar LeHavre, daar blijft de boot tot eind sept.

En dan vaar je gedurende de zomer van daaruit? Of doe je de rest van het seizoen wat anders dan zeilen?
Laatst bewerkt: 24 juni 2025 12:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl