East of the Sun is op weg naar Le Havre, dus even een kleine anekdote van onze reis tot zover.
Vertrokken om 15:00 vanuit een zonnig Hellevoet. Het plan was om in ieder geval Duinkerken aan te zeilen. Na het Slijkgat kon gelijk de genaker erop.Heerlijk gezeild tot aan voor Zoutelande. Toen viel de avond, en wind weg. En ja...dat is een foutieve samentrekking voor de taalpuristen onder ons
Op de motor de nacht in. Een heerlijk zwoele zomeravond, met ook nog eens de kortste nacht van het jaar, wat wil je nog meer? Voor Zeebrugge was het nog best druk, en is het scheepvaartverkeer nog lastig te onderscheiden van de bonte lichtjes voor Blankenberge en Zeebrugge. Zo moesten we regelmatig uit de weg voor baggerschepen, loodsen en servicebootjes op weg naar windmolenparken. Voor Oostende was het ook megadruk bij ankergebied de Wandelaar. De verkeerscentrale regelt alles netjes, beleefd en to the point. Maar wat een drukte 's nachts op de Noordzee. Heel anders dan vroeger.
In de ochtend liggen we al voor Nieuwpoort. Het is nu lekker weer.... wat doen we, gaan we door naar Boulogne? Een volmondig "Ja" van de bemanning, en er werd koers gezet naar Cape Gris Nez. Confronterend om een migrantenbootje te zien, bewaakt door een schip van de Franse Gendarmerie. Later blijkt er nog een andere migrantenboot te zijn, waar melding van wordt gemaakt bij Dover Coast Guard. Voor hun is het natuurlijk geen pleziertripje.
Voor Calais lekker ontbeten, koffie gezet, en tosti's gebakken met het wafelijzer (leve de nieuwe omvormer!) Net dat je denkt dat het leven niet beter kan, klapt de riem van de dynamo/interne koelwaterpomp eruit. Tja...wat doe je dan, met windkracht 1, en 2 knoop stroom tegen, precies waar de ferries tussen Dover en Calais heen en weer stomen? Stay cool.... de dames zeilen de boot vrij van de kust en communiceren met de kustwacht en de ferries om ons heen.
Ondertussen bel ik even met Pim (Optimaal) voor advies en probeer ik de reserve V-snaar te monteren. Niet zo makkelijk, op een kokend hete motor, die ook nog eens "verkeerd om" gemonteerd staat in onze boot: kortom, je kunt nergens bij. Ondertussen roept een Pools zeiljacht, genaamd Gandalf, ons op (zij hadden onze melding gehoord aan Dover Coast Guard dat wij even niet goed konden manouvreren), en vraagt of ze kunnen helpen. Maar natuurlijk! Vriendelijke Pool Christof stapt aan boord, terwijl zijn vrouw kundig hun boot weer vrij stuurt van onze boot. Christof blijkt verrekte handig (precies wat je van Polen verwacht

), en na 2 uurtjes samen sleutelen hebben we de nieuwe V-snaar er weer op. Met een fles schippersbitter stapt hij grijnzend weer over op de Gandalf. Tovenaars bestaan dus. En ze komen uit Gdansk!
Wij tuffen verder, en eenmaal bij Boulogne, checken we nog even het weerbericht. Nu is de wind nog oost, maar de dagen hierna komt er een front over en draait de wind naar west. Kortom: als we mijlen willen maken naar Le Havre is dit het moment. We gaan dus door naar Dieppe. De stroom loopt nog een paar uur mee, en zowaar steekt er een heerlijk briesje op uit het noordoosten. Al motorzeilend schieten we lekker op. De wind neemt nog wat toe en de motor kan uit, laatste uurtje lopen we 7.5 knoop aan de wind Dieppe binnen, net voor 12 uur 's nachts. We piepen voor de veerboot langs, knopen de boot vast, en drinken een wit wijntje op een mooie tocht. Aan de steiger blijken we voor Perry te liggen, ook bekend van ZF. It's a small world!

We gaan tevreden slapen: bijna tweehonderd mijl verder en ons avontuur in La Douce France is begonnen!