holtere schreef :
Mijn gok is dat je op zijn minst een riemenvretende constructie aan boord hebt?
Krijg je een mooie matzwart motorhok van

Heel lang geleden (2008), toen ik de Wadloper, die ik in Delfzijl had gekocht, met de mast plat op de motor naar Dordt bracht, brak op de Gouwe, een klein uurtje voor de spoorbrug Gouda, de riem die dynamo en buitenwaterpomp aandrijft.
Alleen: ik wist niet dat die riem gebroken was. Het enige signaal dat ik kreeg was gepiep en een lampje dat aangaf dat de accu niet meer geladen werd. Zoals wel vaker zat ik alleen op de boot. De Gouwe biedt eigenlijk nergens gelegenheid om even langs de wal te gaan om even te kijken wat er precies aan de hand was.
De Wadloper was mijn eerste boot met een ingebouwde dieselmotor. Dat de accu niet werd geladen baarde me niet veel zorgen; ik nam aan dat de accu's vol genoeg waren om na het stopzetten van de motor hem opnieuw te starten en veel verbruik was er op dat moment niet. Het irritante piepje schakelde ik uit door de contactsleutel een stukje terug te draaien. Ik voer rustig (1800 rpm) door en meerde na het genoemde uurtje af bij de wachtsteiger voor de spoorbrug.
Toen ik het motorluik opende zag ik inderdaad "een mooi matzwart motorblok". De restanten van de riem lagen ervoor. De motor had in de voorgaande 50 minuten gedraaid zonder interkoeling. Hoe hoog de temperatuur van de koelvloeistof is geworden weet ik niet, maar achteraf is gebleken dat de motor er geen blijvende schade van heeft ondervonden, want hij heeft sindsdien prima gedraaid en het olieverbruik is nog steeds minimaal. De urenteller stond op het moment van de gebroken riem op ongeveer 400 uur. Inmiddels ligt dit rond 1600.
Wat ik wèl vrij zeker denk te weten is dat die riem kapot ging door het feit dat de spanning erop te laag was. De dynamo werd op het moment van breuk nauwelijks belast. Dat zwarte poeder krijg je omdat de riem gaat slippen en hij gaat slippen omdat hij te los staat.
De vorige eigenaar had één ding goed voor elkaar; er lag een reserve-riem aan boord en hoe ik hem moest spannen wees zichzelf, min of meer. De sleutel voor de bout op de spanner was kennelijk ook aan boord.
Frappant: die riem, geplaatst in oktober 2008, zit er nog steeds op. Af en toe controleer ik de spanning (inderdaad: die mag niet meer dan 12 mm. worden ingedrukt op het langste stuk tussen de poelies) en kijk ik of ik rafels aan de snaar zie. Tot nu toe niks aan de hand.
Maar misschien moet ik de riem na 17 jaar toch maar 's vervangen.