Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schippersleed

Schippersleed 01 aug 2009 16:40 #81419

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Ben ik ‘vanmiddag bezig met een volle kolk uit te laten varen, blijft er één motorboot liggen. Ik zie dat de schipper, een oude man, naar mijn toren loopt, ik snap al wat er loos is, motorpech! Ik roep naar beneden:’Wacht maar, het is veel te warm om die trap op te klimmen, ik kom zo wel even kijken wat er loos is.’ Ik geef groen voor de boten die boven de sluis liggen te wachten. De voorste aarzelt, want hij ziet dat de sluis nog niet leeg is, door de speakers geef ik aan dat ze er toch echt in mogen en laat daarna de brug achter hun gat zakken. Even later, onder het schutten, loop ik naar het pechgeval. ‘Er blijft wat piepen en de motor is te heet.’ ‘Oké, laten we eens naar het wierfilter kijken.’ Ik help hem om de luiken weg te halen en kijk in een schone wierpot. De motor straalt een hitte uit, niet gezond meer. Ik voel aan het doorzichtige deksel, er zit speling in dus ik draai het een stukje vaster. ‘Het zou kunnen dat hij lucht aanzoog maar als dat het niet is moeten we het bij de koelwaterpomp zoeken.’
De motor is gloednieuw, het is een knalgele dikke, Vetus met interkoeling.
De ouwe baas wil direct starten om te zien of hij nu wel koelt. Dat lijkt me niet verstandig, we kunnen hem beter een halfuurtje laten afkoelen met de luiken open.
Tussen het schutten door ga ik weer even bij hem kijken, ik steek mijn kop in de machinekamer. Verdomme, daar klettert vloeistof onder de motor. Ik kan in het half donker niet precies zien wat maar dat het geen water is zie ik wel. Op dat moment begint de ouwe baas met:’Ik snap het niet, ik heb pas nog extra koelvloeistof bijgevuld, wel twee liter. Er gaat me een lichtje op, het zal toch niet waar zijn???
‘In welke vulopening heeft u die koelvloeistof gegoten, in die gele óp de motor, of die zilverkleurige náást de motor?’
‘In de gele.’ Tegen beter weten in vraag ik nog, uit welke kan. ‘Die grijze of die witte?’ ‘De witte.’Is het antwoord.
Op de grijze staat o.a. 15 W 40. Op de witte staat heel duidelijk, “Koelvloeistof”!!!
Mevrouw steekt haar hoofd om de hoek en vraagt of het nog lang duurt, ze wil graag vandaag nog naar Alkmaar.
Wanneer ik haar duidelijk probeer te maken dat er voorlopig helemaal niet gevaren wordt, kijkt ze me vol onbegrip aan ‘De motor moet toch alleen een beetje afkoelen?’
Ik begin maar niet over lagers en andere onderdelen en zeg alleen maar dat ik straks een sleepje naar de jachtenkaai voor ze zal versieren. De man raad ik aan om direct contact met zijn verzekering op te nemen, want dit kon wel eens een duur klusje worden. Even later worden ze door een oud binnenschipper langszij genomen en aan de kade gelegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 01 aug 2009 19:09 #81426

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Zo was er eens een dame met een automobiel die de vuldop van de olie niet kon vinden toen het oliedruklampje ging branden. Zelfs niet met telefonische ondersteuning van de monteur van haar garage.

Toen de monteur terplaatse was, wees hij haar de olievuldop. Die dop, bedoel je de hele tijd? vroeg ze de monteur. Maar waarom zetten ze dat er dan het getal 710 op ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 02 aug 2009 16:32 #81494

  • RobertS
  • RobertS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 949
Hehe mooi verhaal Albert. Als we het dan toch over vullen en dopjes hebben:

Toen ik bij mijn vorige baan nog een soort wachtdienst moest draaien kreeg ik melding van het waterschap dat er een fikse olievlek door de grachten dreef. Eenmaal ter plaatse bleek dat een schipper van een motorjacht zijn watertank had willen vullen. Hij had de dop eraf gehaald, waterslang erin en kraan opengezet. Tijd voor koffie! Na een minuutje of 10-15 keek hij maar eens hoe het ermee stond om tot zijn schrik te mogen constateren dat hij de waterslang in de dieseltank had gedaan en alle diesel nu in de gracht dreef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 03 aug 2009 07:40 #81578

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
‘In welke vulopening heeft u die koelvloeistof gegoten, in die gele óp de motor, of die zilverkleurige náást de motor?’
‘In de gele.’ Tegen beter weten in vraag ik nog, uit welke kan. ‘Die grijze of die witte?’ ‘De witte.’Is het antwoord.
Op de grijze staat o.a. 15 W 40. Op de witte staat heel duidelijk, “Koelvloeistof”!!!
Welke dop is dan voor wat voor spul? Ik heb even gegraven op de site van Vetus, maar er bestaan zoveel motoren dat ik er geen wijs uit word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 03 aug 2009 14:22 #81652

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Welke dop is dan voor wat voor spul? Ik heb even gegraven op de site van Vetus, maar er bestaan zoveel motoren dat ik er geen wijs uit word.
De gele op de motor is voor het bijvullen van smeerolie.
De zilverkleurige zit naast de motor op de warmte wisselaar (net zo iets als een radiateur in je auto) en daar gaat alleen koelvloeistof in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 04 aug 2009 19:41 #81845

  • Sinbad
  • Sinbad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
:D Hoi Albert :D

je bent de groene dop vergeten :lol:

buiteboord bijvullen, :P


Groets Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 10 aug 2009 21:24 #82391

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Zo heb ik in Kroatië ook al eens een veruurder met en berg jerrycans de tank zien leeghalen omdat een onverlaat dacht dat het de watertank was :)

En bij mijn bijbaantje hadden ze een smart. Die heeft aan de ene kant de vuldop van de benzine tank en aan de andere kant de dop van het luchtfilter. Een collega ging tanken en peuterde de dop van het filter omdat hij dacht dat dit de vuldop was. Hij vond het gat groot en dacht dat er daarom wel diesel in moest :roll: die motor heeft niet meer gelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 11:55 #97345

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Destijds, toen Jan Smit nog Jantje was, lag onze Aldebaran in Volendam bij zeilmakerij Schokker voor de deur om een rolreef systeem aangemeten te krijgen.
Toen we ‘s ochtends kwamen kijken hoe het er mee stond schrok ik me de kolere. Er was er een motorjacht tegen ons bootje geknald en had behoorlijk wat schade aangericht. Kapot polyester, kapotte zeerailing gescheurd spatzeil en verbogen achterpreekstoel. Gelukkig was de desbetreffende schipper, een Volendammer, iemand die zijn verantwoordelijkheid nam en het al bij de havenmeester had gemeld. Bij een bakkie leut werd netjes het schadeformulier ingevuld. O ja, de oorzaak was een keerkoppeling die niet in zijn achteruit wilde.

Om nog veilig te kunnen varen moest de schade eerst hersteld worden maar dan wel op zeer korte termijn want het was exact één week voor onze vakantie. Nu waren we verzekerd bij een bedrijf waar een zwager directeur is, dus met één belletje kwam alles op gang. Nog dezelfde dag kwam er een schade expert langs en kreeg ik toestemming voor reparatie. Er werd gebeld naar Ruud van Drunen (een werf) in Edam en ja, ik kon meteen langskomen. Nog geen uur later hing de Aldebaran in de kraan om daarna op een kar de loods in te rijden. Ondertussen was een man van Schokker met zijn auto naar Edam gekomen om mij weer op te pikken.

Ruud, een Edammer, zegt tegen de Volendammer:’Je weet toch hoe ze een oude vent, die kinderen lastig valt, noemen?’ ‘Eh?’zegt de Volendammer. ‘Dat noemen ze toch een pedofiel?’ ‘Eh, ja.’zegt de Volendammer. ‘Goed, maar hoe noem je dan een kind dat oude mensen lastig valt?’ ‘Geen idee, hoe dan?‘ ‘Die noem je .... Jantje Smit.’

Hoewel ik nooit geloofde dat we over een week op vakantie konden, waren zowel de reparatie als het nieuwe rolreefsysteem, inclusief het aanpassen van de Genua, op tijd klaar.

Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 13:29 #97353

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Geweldig Albert!
Los van Jantje spreekt mij de service aan.
Daarover gaat mijn volgende zeer recente ervaring.

Nog een klein beetje leed en een pluim.
Vorige week donderdag om 9.00 vertrokken om onze Argonaut naar Makkum te varen.
Ter hoogte van het Scheepvaartmuseum hield de motor ermee op.
Starten ging wel maar in het werk stopte hij meteen weer.
Op deze manier na tig keer starten en in het werk zetten kwam ik bij Kromhout. De heer van Amerongen dirigeerde me meteen onder de kraan om uit te sluiten dat ik iets in de schroef had. Dat bleek niet het geval te zijn.
Vervolgens de daar aanwezige monteur de Jong erbij. De motor bleek geen diesel te krijgen. Doorspuiten van de brandstofleiding lukte niet.
Om me toch op weg te helpen bood hij me een reservetank met bypass aan zodat ik in ieder geval voordat het weer zou omslaan in Makkum zou aankomen.
Met veel gekruip in achteronder en hondenkooien monteerden vader en zoon de Jong de reservetank op de kuipbank en sloten de tank aan op de motor.





De motor draaide daarna weer als een naaimachine.
Om 13.30 daar vertrokken en de volgende dag om 15.00 ter plekke.
Wat me het meest frappeerde was dat ik vroeg hoe we e.e.a. af zouden rekenen ik te horen kreeg "vaar nou maar eerst naar Makkum en neem volgende week maar contact met me op". Toen ik mijn naam op wilde geven hoefde dat niet. Alles ging in vertrouwen. Waar maak je dat nu nog mee?

Een grote pluim voor de service van werf het Kromhout en motorenrevisie de Jong!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 13:52 #97358

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12587
Zoiets geeft je toch weer een beetje vertrouwen in de mensheid. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 14:21 #97367

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Gelukkig was ik dat niet kwijt en ik hoop dat dat ook niet gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 15:47 #97389

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Leuk verhaal, rakadam.
Zal de naam van het bedrijf onthouden.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 15:53 #97394

dat zie je inderdaad niet vaak meer, zoiets.
'Zeilen is een dure manier om je goedkoop voort te bewegen'
enthousiast Schakel zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 16:25 #97409

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
en nu Rakadam
zo blijven varen met een tank op de bank? :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 16:32 #97411

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Absoluut, Dick van Amerongen, werf T'Kromhout, echt een gouden vent.
Een echte werfbaas van de oude stempel, het is wit of het is zwart en verder geen gel*l, altijd bereid je uit de nood te helpen :D .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schippersleed 06 nov 2009 17:02 #97417

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
en nu Rakadam
zo blijven varen met een tank op de bank? :(

Ha,ha, nee hoor, het leed is in Makkum verholpen.
De tank staat weer bij het Kromhout te wachten op de volgende pechvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl