Mooie verhalen allemaal.
Ach, ik begon in Optimist H1496 en later Europe (nr weet ik niet meer). Echt een droomboot had ik niet. Die kajuitboten, dat waren allemaal maar drijvende caravans, daar had ik niks mee. Handig als moederschip of vrachtboot, want in de zwaardboten, daar gebeurde het
Roll-tacks, lekker waggelen voor de wind, planeren, een beetje pompen... dat kon allemaal niet of nauwelijks met kielboten. Die waren dus meer voor de senioren
Dat beeld werd bevestigd door veel ouders van andere jeugdzeilers, die er inderdaad zelden een zeil op hesen en voornamelijk op de pruttelbak achter hun kroost aan voeren. Een cat of een tri was misschien leuk, dat ging pas hard... maar met vaargebied Loosdrechtse Plassen waren die eigenlijk te snel, in notime aan de overkant en weer terug. Dan ben je zo uitgekeken op de plassen. Nee, die Europe was al zwaar genoeg in je eentje, en je kon er overal mee komen dus wat wil je nog meer... ja, een toilet aan boord was misschien handig geweest
Wel had ik toen het beeld dat je erg rijk moest zijn om een eigen kajuitboot te hebben, zelfs m'n ouders (die destijds in hun vrijstaand huis toch niets te klagen hadden) hadden er geen. Of prioriteiten stellen, want kennissen die er wel een hadden, woonden weer veel kleiner. Het was in mijn jeugdige beleving dus een soort tweede huis, qua kostenplaatje.
Fast-forward een jaar of tien. Per toeval verschijnt er een tot zeilboot verbouwde reddingsloep in mijn vriendenkring die voor een flink deel uit autoliefhebbers bestaat. Dat blijkt echter samen te kunnen gaan met zeilen. Dat doen we dus een keer met de Vrijheid van zijn ouders die toen wel in het water lag, in tegenstelling tot genoemde reddingsloep. Ik blijk het nog niet verleerd, het is kennelijk net fietsen. Voor de grap leen ik diezelfde boot nog eens, om met mijn vriendin (0,0 zeilervaring) eens te gaan varen. Een succesje, al blijkt het Zwarte Meer zelfs voor een Vrijheid nog 'vangrail varen' gebied ; ontzettend ondiep. Maargoed, een paar keer los bomen en vervolgens een MOB'tje doen omdat de vaarboom uit je handen gleed, dat is ook 'part of the fun', nietwaar?
Af en toe word ik voor klusjes meegelokt naar de werf waar genoemde sloep ligt. Ik word subtiel gewezen op een slanke, klassiek gelijnde Britse polyester S-spant, een snelle onderhoudsarme zeiler, die op de werf te koop ligt. Dat zou wel wat voor mij zijn. Een Achilles 24. Nog niet helemaal bekomen van de (aanstaande) aanschaf van een eigen huis lach ik het weg. Maar inwendig is de knop om. Ik wil weer een boot, ik weet het alleen zelf nog niet.
Een paar jaar laat ik het rusten en stort me voorlopig op de autohobby. Op een gegeven moment, medio 2009, word ik ingeseind dat er een onooglijk bootje op de werf ligt, die "desnoods voor niks" van het terrein af moet. Tegen beter weten in nemen we een kijkje. Het is inderdaad niks, een bootje waarin investeren niet zou lonen. Veel werk om vaarklaar te krijgen, en projecten heb ik al teveel (auto's). Maar ook de Achilles ligt er nog steeds, en de kriebels zijn inmiddels wat gegroeid. We bekijken die boot nog even uitgebreid. Hoewel in prachtige originele staat, wel mager uitgerust, een tikje haveloos en pittig geprijsd. Natuurlijk is dat maar een vraagprijs, maar toch. Ik besluit even vergelijkingsmateriaal te zoeken. We gaan nog eens varen met een andere A24, een gezellig tochtje met de eigenaars. Ik krijg groen licht om een boot te kopen. We twijfelen vanwege de ietwat verknutselde staat, maar komen een prijs overeen onder voorwaarde dat we 'm (op onze kosten) een hoognodige knip- en scheerbeurt geven om de onderkant te bewonderen. De tocht naar huis was al helemaal gepland, maar helaas: hele boot onder diepgewortelde osmose. 150 verstandig bestede euro's lichter, keren we zonder blok aan ons been huiswaarts. De eigenaars, voor wie het ook een vervelende ontdekking was, varen met het huilen nader dan het lachen met hun schone schip onverkocht naar huis - ik heb met ze te doen. Hun HR-droom was opeens een stuk verder weg.
Nu is het hek echt van de dam, ik krijg het in m'n bol dat ik liefst nog dit seizoen wil varen. Om het totale kostenplaatje nog wat op een hobby te laten lijken, begrens ik het zoekgebied tot 8 meter. Daarboven nemen zowel aanschaf als overige kosten haast exponentieel toe, lijkt het. Dit segment boten is volkomen uit de gratie, het lijkt alsof er weinig low of medium budget zeilers meer bestaan, of dat die allemaal open bootjes traileren en daarna ineens in boten van een halve ton of meer stappen. Aldus dienen zich een aantal crisis-koopjes aan. De Achilles 24 is mooi klassiek gelijnd, maar eigenlijk wilde ik dan het liefste de latere versie met brugdek en iets naar binnen verhuisde wantputtingen (=> hoger aan de wind). Toch blijft ie wel ERG krap van binnen (het is schuifelen over de banken met de knieen opzij om elkaar te passeren in de 'salon'). Nu wil ik ook weer geen drijvende caravan: ruimte is ondergeschikt aan vaareigenschappen riep ik heel hard, maar er zijn grenzen.
Bijna laat ik me verleiden door een flushdeck GK24. Stoer ding, helemaal in wedstrijd trim met zes lieren en een zee aan ruimte op het flushdeck. Binnen ook heel ruim door z'n breedte. Leek super, tot ik de volkomen verrotte klapschroef zag (750 euro), de stabiliteitsproblemen van dit soort IOR ontwerpen (Fastnet '79) en de prijs niet voldoende wilde zakken naar m'n zin (duizendje kon eraf, niet meer). Opknappen zou te duur worden. NEXT!
Plots verschijnt er een Maxi 77 op marktplaats, voor ongeveer de helft van de prijs van z'n soortgenoten. Binnen de 8 meter grens, maar door het semi flushdeck ruim en Zweeds degelijk gebouwd, met prettig zeewaardige vaareigenschappen. Niet zo snel als de GK24, maar toch een aardige lap zeil erop, goed stabiel en loopt voor z'n lengte helemaal niet verkeerd. Inboard dieseltje, voldoende zithoogte en slaaplengte en eigenlijk mankeerde er maar weinig aan. Voor die prijs verwachtten we kapers op de kust, dus eerste bezichtiging goed voorbereid, nog 500 eraf gepraat en de koop gesloten. De volgende dag al naar huis gevaren!
Een rondje over de lokale haven leert dat de botenwereld toch wel veranderd is in die 15 jaar. Tussen honderden boten ligt misschien 1 rijtje korter dan 8 meter, eigenlijk allemaal oud spul. De norm is 10 meter of meer, geen drijvende caravans maar hotel-boten, in mijn beleving! Misschien ligt het aan het grotere vaarwater, houd ik mezelf voor, maar eigenlijk vraag ik me af waar al die mensen gebleven zijn, die een kajuitboot willen varen zonder er zulke gigantische bedragen in te pompen. Dat er vrijwel niets nieuw te koop is onder de 30 voet, is een teken aan de wand. Die markt is compleet ingestort. Dat de generatie die er "toen" in vaarde, inmiddels een paar voet meer kan betalen, kan ik me iets bij voorstellen, maar er komen toch ook jongelui bij, of vergrijst de watersport zo?
In de haven zijn de weinige 8 meter boxen (dat ene rijtje ja) op, dus ik krijg een 10 meter box, en kan van grote afstand m'n eigen boot herkennen: met 'slechts' 9 meter mast, veruit het kortste mastje in de rij. Op en top calimero effect. Maar het is wel MIJN mastje! En in de clubwedstrijden is de underdog-rol ook best leuk. Eigenlijk varen er drie boten altijd achteraan in wisselende volgorde ; de rest is beduidend langer en sneller, meer nog dan de rating kan corrigeren. Heeft ook wel iets te maken met de bijna altijd afnemende wind in avondwedstrijden. Maar het is wel oergezellig daar achteraan, en naderhand in het clubhuis
Alle mooie verhalen over lange reizen lezend, zie ik de voordelen van een douche met stahoogte en dergelijk comfort aan boord terdege. Van drijvend tentje (open boot met kuiptent), via drijvende caravan (klasse 8 meter) tot drijvende RV / vakantiehuisje. De jetset doet het niet voor minder dan een drijvend vakantieresort, compleet met bedienend personeel. Maar dat comfort heeft wel een zeer forse prijs, en de meeste havens hebben ook een douche... dus eigenlijk verwacht ik voorlopig geen behoefte te hebben aan groter, tot ik aan meerdaagse oversteken zou beginnen ofzo. Groter is ook complexer, al die water installaties, verwarming enzovoort heeft allemaal onderhoud nodig. Wat er niet in/op/aan zit, kan ook niet stuk!
En als ik al die verhalen over hypotheken zo hoor, moet ik eigenlijk nog zo'n bumpersticker plakken:
"Lach maar, deze is betaald!" En IK pas tenminste onder de Hollandsebrug, Stichtsebrug enzovoorts door.
Maarre, veel plezier met jullie droomboten, voor nu heb ik de mijne al
Al blijf ik stiekum dromen van grotere reizen, met bijbehorende boot