Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie

Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 19 mrt 2012 01:45 #270712

Sinds 2010 hebben we een EPIRB aan boord en die hebben we "gewoon" gekocht met een beetje advies van een verkoper in een gemiddelde watersportwinkel.
Nu zijn we bezig om onze boot om te vlaggen naar Canadees en de lokale inspectie van verkeer en waterstaat eist een tweede EPIRB aan boord. Ditmaal ben ik van plan om mijn huiswerk een beetje beter te doen, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Voor zover ik kan vinden is er:
- verschillende frequenties, heb je ze beide nodig of is 406 genoeg?
- Er is EPIRB en ARGOS, welke van de twee?
- Ik ga ervanuit dat een 121.5 mHz homing beacon handig is voor SAR operaties, maar werkt het voor lucht en scheepvaart SAR operaties hetzelfde?
- Hoe goed zijn de diverse GPS-en die ingebouwd zijn, zijn er grote verschillen?
- Zijn de satelieten die de EPIRB nodig heeft ook altijd beschikbaar, zelfs op 80 graden noorderbreedte?
- Is een hydrostatische activering handig of is er dan een tegrote kans op ongewenste activatie?
- Zijn er verschillen tussen ingebouwde en handheld uitvoeringen?
- Werkt het systeem wereldwijd hetzelfde? Ik heb op diverse fora gelezen dat een EPIRB die je in de VS koopt bijvoorbeeld niet in Australie geregistreerd kan worden, zou dat niet allemaal gelijk moeten zijn?
- Meeste EPIRBS hebben een batterij leven van 5-8 uur wanneer geactiveerd, is dat niet een beetje kort? kunnen die batterijen tijdens "gebruik" vervangen worden?

Is er een website die de verschillen goed en overzichtelijk naast elkaar zet?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 mrt 2012 01:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 10:43 #271053

Niemand?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 10:53 #271056

Gewoon een keer googelen op "EPIRB"en "informatie"of "soorten"of "406mhz"of "121,5mhz" enz. enz.
Dan vindt je info zat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 10:57 #271060

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Kan je helaas niet helpen.
Zelf ga ik voor een PLB, Maar ik meen dat er op internet best wel info te vinden is.
De franse tijdschriften hebben er ook meerdere malen aandacht aan besteed, het hele Epirb verhaal is prima en voor jou wellicht een verplichting, maar zelf gruwel ik van steeds wijzigende regelgeving; franse bladen hebben uitgebreid aandacht geschonken aan de diverse soorten, de frequenties en dergelijke.De diverse landen gaan er ook niet eensluidend mee om.
Als je onmvlagt zal ik me maar houden aan de richtlijnen van Canada en een canadees apparaat kopen, zo voorkom je het gezeur van toegelaten typegoedkeuringen.

Helaas kan ik je momenteel niet helpen, de documentatie slingert ergens, maar er zijn hier best een aantal electronica-fanaten die je verder kunnen helpen.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 11:15 #271062

YELLOW BOAT schreef :
Gewoon een keer googelen op "EPIRB"en "informatie"of "soorten"of "406mhz"of "121,5mhz" enz. enz.
Dan vindt je info zat.
Ad
Er is inderdaad zat te vinden, maar veel is tegenstrijdige info, voor of nadelen van een type of soort EPIRB staan nergens in een overzicht, verkopers weten eigenlijk niet hoe het allemaal zit, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een "know it all/compare it all" website en die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Zoals Sealover schrijft, de regels veranderen rgeelmatig, de werking apparaten veranderen regelmatig, er zijn meerdere systemen (oa. ARGOS = Frans en EPIRB = Amerikaans). Wat ik nu koop is dat over 5 jaar nog bruikbaar? is er iets te vinden over wat gaat veranderen in de komende jaren? Een EPIRB die geschikt is voor ons (Cat I) kost meer dan $1000 dus ik zou het wel aardig vinden als deze langer dan enkele jaren bruikbaar is.

De regels van Transport Canada (is de IVW in Canada) zijn waardeloos in dat opzicht. Zo eisen ze bijvoorbeeld 3 waterdichte schotten, maar geen definitie van de lokatie, je kan ze dus alle drie op 20cm van de boeg plaatsen en je voldoet nog aan de eisen :unsure:
Zo ook met de EPIRB, Cat 1 is voldoende om aan de regels te voldoen, frequenties, operatie eisen of wat dan ook kennen ze niet, het is makkelijk om aan de wet te voldoen, maar als ik geld uitgeef geef ik het liever uit aan iets dat werkt.

Op forums lees je soms het eea, maar meer dan een opsomming van ik heb deze of ik heb die komt het niet. Simpelweg omdat niemand ze ooit nodig heeft, net als een reddingsvlot, daar zit ook een hoop "troep" tussen, maar niemand weet wat hij of zij zelf heeft doordat je het nooit aan het werk hebt gezien.

Voor mij een erg mistig onderwerp dus.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 11:35 #271067

tja, zoals een verkoper indertijd op de metz tegen me zij bij info over een reddings vlot: meneer wij garanderen de werking, nooit klachten gehad.
ja lekkere jongen, als hij het niet doet kun je ook niet klagen :sick: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 11:52 #271076

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
watersport.hcc.nl/
Even een eindje naar beneden scrollen, daar staat een PDF van de Kustzeilers over PLB's
Mss staat daar wat nuttige info in.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 12:19 #271081

Die had ik nog niet gevonden, gaat wel niet over EPIRBS, maar het lijkt me wel interesant. Die ga ik vanavond eens op mijn gemak doorlezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 12:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 12:24 #271082

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15004
Onze epirb is er gekomen na een zelfde grondige onderzoek die jullie ook gedaan hebben voor de eerste die je aangeschaft hebt. Niet dus. Gelukkig zij we nog niet in de gelegenheid gekomen om hem te gebruiken en doe er ook alles aan om dat zo te houden.
Wat ik wel denk te weten is dat het 406MHz systeem het enige is wat door de amerikaanse satellieten wordt opgepikt. Of er ook andere systemen van satellieten zijn die de zelfde mate van betrouwbaarheid hebben durf ik te betwijfelen. Het kan goed zijn dat de amerikanen door verregaande bezuinigingen in de ruimtevaart dit systeem laten vallen. Maar dan is er ook wat betreft GPS een klein probleem. Over het europese zuster systeem zijn ze nog aan het vergaderen. Omdat het 406 spul een behoorlijk grove positie indicatie geeft zijn na mijn weten alle cat I epirb's ook voorzien van een 121.5 MHz De 121.5 is alleen voor het zoeken van belang. Ook vliegtuigen kunnen dit ontvangen. Daarnaast is in die categorie automatisch float free verplicht.
Omdat wij verder geen verplichtingen hebben hebben we gekozen voor één met een ingebouwde gps die via 406 de positie doorgeeft en waar geen 121.5 in zit. Met een positie van enkele meters zouden ze me toch ook moeten kunnen vinden. ( Dit zou voor zoekende vliegtuigen wel een probleem kunnen zijn. ) Bovendien als de batterij op is en het ding ophoud uit te zenden is er een laatste bekende positie bekend bij de redders. Verder is het gevaar van zinken bij een uit schuim composiet gebouwde multihull niet aanwezig en heeft een automatische float free niet veel zin. Die van ons is een water activated type. Maar dit werkt alleen als hij niet in de houder zit. Dus is het zaak om als je wilt dat die kan werken hem uit de houder te nemen. Een menselijke handeling die dus de veiligheid in gevaar kan brengen.
Als je aan een cat 1 vast zit heb je mijns inziens niet veel variatie in smaken. Het enige waar ik zelf naar zou zoeken is er een met een gps voor het geval dat 121.5 ook als homing toch helemaal verdwijnt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 12:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 12:44 #271088

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Erik,

Deze al gezien?
www.navtec.de/english/elts.htm#merkmal

Bij 'coverage' is te zien dat de 1.6 GHz tot 80° gecovered is
+/- dus net wel of net niet???


Zal voor jou kunnen meewegen kan ik me voorstellen.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 12:45 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 13:06 #271093

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15004
Is de inmarsat- E 1,6 GHz niet al in 2006 beeindigd ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 13:11 #271094

Voor zover ik kon uitvinden wel ja, de 406mHz EPIRB staat te boek als "hele wereld" dat zou dan ook de polen mee moeten nemen denk ik, al ben ik daar niet zeker van. Wij gaan zo ver als 82 graden noord. Aangezien de polen smelten zal dit wel steeds verder worden :(

Je link is nuttig denk ik, al lijkt het wat verouderd te zijn. Ook dit komt op het lijstje om vanavond eens te bestuderen. Ook geeft het wel weer wat info voor nieuwe zoektermen die ik in Google kan gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 14:34 #271114

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Erikdejong schreef :
- Meeste EPIRBS hebben een batterij leven van 5-8 uur wanneer geactiveerd, is dat niet een beetje kort? kunnen die batterijen tijdens "gebruik" vervangen worden?

De Epirb die bij onze boot zat was ouder dan 10 jaar toen wij de boot kochten in 2005. Ik wilde de batterij laten vervangen, dit was net zo duur als een nieuwe! Misschien is dit bij modernere types anders geregeld. Ik zou het wel van te voren checken. Hebben nog geen nieuwe gekocht, dus ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 16:00 #271126

Erikdejong schreef :
Voor zover ik kon uitvinden wel ja, de 406mHz EPIRB staat te boek als "hele wereld" dat zou dan ook de polen mee moeten nemen denk ik, al ben ik daar niet zeker van. Wij gaan zo ver als 82 graden noord. Aangezien de polen smelten zal dit wel steeds verder worden :(
Een aantal van de NOAA satellieten die de SAR module aan boord hebben draaien in een Polar-orbit om de aarde en gaan dus ongeveer recht over de polen heen.

Lijst met de SAR satellieten www.n2yo.com/satellites/?c=7
NOAA-19 is een voorbeeld van een van de polar orbating SAR sats. Apparatuur die aan boord is staat uitgelegd in www.nasa.gov/pdf/111742main_noaa_n_booklet.pdf op pagina 12.

Het nadeel van 121.5MHz of 406MHz is dat je niet altijd een sataliet boven je hebt hangt die het signaal direct opvangt en je dus moet wachten totdat er een overvlieg. Voordeel van de pool regio met de polar-orbating sats is wel weer dat ze elke pass over de polen vliegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 17:40 #271140

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
historisch zijn er twee satellietsystemen: inmarsat en COSPAS-SARSAT.
de eerste bestaat uit geostationaire satellieten die een beperkte coverage hebben. Volgens mij worden epribs in dit systeem niet meer ondersteund.
Tegenwoordig worden de meeste epirbs verkocht die geschikt zijn voor het (Russische) COSPAS- syteem, bestaande uit geostationaire en low orbit satellieten die ook de polen bestrijken. Doordat deze laatstgenoemde satellieten om de aarde heen draaien duurt de signalering van een distress-oproep langer dan in het geostationaire systeem.

zie volgende link:
www.cospas-sarsat.org/index.ph...68&Itemid=56&lang=en

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:07 #271145

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erikdejong schreef :
Sinds 2010 hebben we een EPIRB aan boord en die hebben we "gewoon" gekocht met een beetje advies van een verkoper in een gemiddelde watersportwinkel.
Nu zijn we bezig om onze boot om te vlaggen naar Canadees en de lokale inspectie van verkeer en waterstaat eist een tweede EPIRB aan boord. Ditmaal ben ik van plan om mijn huiswerk een beetje beter te doen, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Voor zover ik kan vinden is er:
- verschillende frequenties, heb je ze beide nodig of is 406 genoeg?
- Er is EPIRB en ARGOS, welke van de twee?
- Ik ga ervanuit dat een 121.5 mHz homing beacon handig is voor SAR operaties, maar werkt het voor lucht en scheepvaart SAR operaties hetzelfde?
- Hoe goed zijn de diverse GPS-en die ingebouwd zijn, zijn er grote verschillen?
- Zijn de satelieten die de EPIRB nodig heeft ook altijd beschikbaar, zelfs op 80 graden noorderbreedte?
- Is een hydrostatische activering handig of is er dan een tegrote kans op ongewenste activatie?
- Zijn er verschillen tussen ingebouwde en handheld uitvoeringen?
- Werkt het systeem wereldwijd hetzelfde? Ik heb op diverse fora gelezen dat een EPIRB die je in de VS koopt bijvoorbeeld niet in Australie geregistreerd kan worden, zou dat niet allemaal gelijk moeten zijn?
- Meeste EPIRBS hebben een batterij leven van 5-8 uur wanneer geactiveerd, is dat niet een beetje kort? kunnen die batterijen tijdens "gebruik" vervangen worden?

Is er een website die de verschillen goed en overzichtelijk naast elkaar zet?

Dag Erik,

Bij zo'n lap tekst moet ik zelfs een 2 window openen om het verband nog te zien ;-)

- ALLE 406 epirbs hebben verplicht nog steeds 121,5 er bij voor terrestial homing, in de toekomst vervalt die eis NIET!.

- Argos
Eerlijk gezegd had ik in al die jaren hier nog niet bewust van gehoord, althans niet in het epirb verband. Ik moetzeggen dat het een indruk wekkend net werk is, maar primair voor low data informatie enn niet voor specifiek maritiem gebruik in distress. Dat de vissers dat als VMS gebruiken en als alternatief voor SSAS ligt voor de hand. Ik lees er echter niet uit als noodbaken gebruik, maar lijkt me wel mogelijk.
Ik weet niet wat de status en implantatie in het GMDSS?

- 121,5 werkt voor Air en marine hetzelfde, alle DCU (declaired [Sar] Units beschikken over een peiltoestel, anders zijn het geen DCU's.
121,5 is in de professionele wereld niet weg te denken en maakt nog steeds sterk opgang vanwege het real-time-homing effect. Alleen op de Noordzee zijn er al duizenden 121,5 bakens (in onderhoud)in de offshore. Alloe wachtschepen hebben een 121,5 peiler, elk bemand platform ook, elke MOB boot op de platforms ook.
Het loodswezen wil om technische reden niet overschakelen naar AIS-PLB's. maar gebruikt bijna 1000 121,5 PLB's, alle loodsboten hebben peilers hiervoor.

- GPS
Er zijn geen verschillen tussen de GPS typen onderling, werken dus goed. Issue is nog wel een de frozen-start van een GPS, bij oudere typen duurt dit 12,5-20 minuten om de almanak te laden

- Het CosPas-SarSat systeem werkt met polaire satellieten en dus wereldwijd, juist ook boven de polen, zoniet beter. Omloop tijd ongeveer 89-90 minuten en 8 satellieten onder een elevatiehoek over de polen op 800Km hoogte. Dit is het LEOsar netwerk
Als je GPS hebt kan je ook extra baat hebben bij de geostationaire NOAA satellieten via het GEOsar net werk, echter wel tot 70N-70S.

-Hydrostatic release
Indien in een gesloten container zoals ACR geeft nooit problemen, ook niet met zware zeeën De open brackets daarintegen vaak vanwege de hydrostatische drukgolf bij brekers. In de container moet eerst druk opgebouwd worden en dan is de breker al voorbij.
Als je de keus hebt kies dan altijd een type met hydrostatic release in container, wel iets duurder, maar goed.

- Handheld uitvoeringen hebben aanzienlijk slechtere specs: drijven niet rechtop, kortere batterij liftime, geen of kleine flitsLED en bovenal niet gecertificeerd voor zwaar werk (geen SOLAS of MED). bedoeld als "nice to have"in de pleziervaart. het eigenschip kan je toch niet zelf vinden en je moet dus maar wachten op een DCU.
(dit type is voornamelijk goed voor de handel ;-) )

- registratie
Als je hem koopt zit er een serienummer in, als je dat zelf niet opgeeft ben je niemand ...dus zit er niemand op je te wachten :)
Elke gerenommeerde epirb kan geprogrammeerd worden met een MMSI nummer, over de gehele wereld, mits er een dealer zit met software. Eenmaal geprogrammeerd met MMSI werkt het echt wereldwijd.
De rest is dus gebakken lucht en indianen verhalen!!

- battery life
Elke gecertificeerde Epirb moet 48 uur kunnen werken bij -20 gradenC.
Dat is een GMDSS eis, de jachten versies van de solas soorten doen dat ook volgens specs.
Goedkope jachten rommel zonder zonder sporen in de beroepsvaart moet je dus vermijden! ACR is extreem goed, Kannad is goed, Mc-murdo matig/slecht, sailor (=mcmurdo)= matig, Jotron is erg goed maar LEO (lomp En Onhandig).

Zoals mensen opmerken staat er op Internet veel info, maar weinig objectief en weinig mensen weten dit juist te interpreteren.
Je begrijpt dat ik (we) langer met dit bijltje hak vanaf 1992. Ik mag ook al sinds 1996 voor de klas vertellen hoe het nu écht werkt :)
(www.ezs.nl)

meer vragen stel ze hier of mail.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 18:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:10 #271147

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Christiaan 676 schreef :
Het nadeel van 121.5MHz of 406MHz is dat je niet altijd een sataliet boven je hebt hangt die het signaal direct opvangt en je dus moet wachten totdat er een overvlieg. Voordeel van de pool regio met de polar-orbating sats is wel weer dat ze elke pass over de polen vliegen.

121,5 satellieten bestaan dus niet meer, daar was ooit al die commotie om te doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:16 #271148

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erikdejong schreef :
Ad
Er is inderdaad zat te vinden, maar veel is tegenstrijdige info, voor of nadelen van een type of soort EPIRB staan nergens in een overzicht, verkopers weten eigenlijk niet hoe het allemaal zit, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een "know it all/compare it all" website en die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Zoals Sealover schrijft, de regels veranderen rgeelmatig, de werking apparaten veranderen regelmatig, er zijn meerdere systemen (oa. ARGOS = Frans en EPIRB = Amerikaans). Wat ik nu koop is dat over 5 jaar nog bruikbaar? is er iets te vinden over wat gaat veranderen in de komende jaren? Een EPIRB die geschikt is voor ons (Cat I) kost meer dan $1000 dus ik zou het wel aardig vinden als deze langer dan enkele jaren bruikbaar is.
/quote]

Voor één ding hoef je niet bang te zijn; dat 406 over 10 jaar niet meer gebruikt wordt. Dat systeem is zo diep genesteld in alle uithoeken en voorgeschreven dat het nog 1 á 2 decenia zeker blijft bestaan. In de toekomst zal het eerder gebeuren dat ze AIS-satellieten toepassen, die al reeds enkele jaren met groot succes werken, voor distress doeleinden.
Argos klinkt leuk, maar meer voor heel veel low-data doeleinden, maar zal geen standaard worden voor distress denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:19 #271149

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
ronin schreef :
Erik,

Deze al gezien?
www.navtec.de/english/elts.htm#merkmal

Bij 'coverage' is te zien dat de 1.6 GHz tot 80° gecovered is
+/- dus net wel of net niet???


Zal voor jou kunnen meewegen kan ik me voorstellen.

Dus al in 2005 gecancelled, nu alleen nog 406.
Deze gereserveerde satelliet kanalen waren zó kostbaar om er niks mee te doen, dat alle inmarsat-epirb houders gratis en voor niks een 406 epirb kregen ( +-1000 stuks). De vrijgekomen satelliet kanalen leveren miljoenen aan geld meer op dan de eenmalige kosten :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:23 #271151

Dat is een uitgebreid antwoord dank daarvoor!

Dat er een hoop onzin op het net staat ben ik achter, de berichten zijn te tegenstrijdig dus er moet onzin tussen zitten. Helaas heb ik niet genoeg ervaring/kunde op dit gebied om eruit te filteren wat nu de waarheid is.

Toch even een hele specifieke vraag (twee eigenlijk):
- jij weet hoe wij varen (net als Eef, en in hetzelfde gebied) wat zou jij kopen als jij in onze schoenen zou staan?

- heb jij enig idee wat er de komende jaren zou kunnen veranderen dat de keus kan beinvloeden?

EDIT: ARGOS heb ik uit de boeken die over de jaren over de vendee Globe geschreven zijn, de meeste zeilers hadden noodbakens van ARGOS aanboord en aangezien bijna alle schipbreukelingen over de jaren gered zijn werken ze dus wel, ook in de zuidelijke oceanen
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2012 18:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:37 #271154

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erikdejong schreef :
Dat is een uitgebreid antwoord dank daarvoor!

Dat er een hoop onzin op het net staat ben ik achter, de berichten zijn te tegenstrijdig dus er moet onzin tussen zitten. Helaas heb ik niet genoeg ervaring/kunde op dit gebied om eruit te filteren wat nu de waarheid is.

Toch even een hele specifieke vraag (twee eigenlijk):
- jij weet hoe wij varen (net als Eef, en in hetzelfde gebied) wat zou jij kopen als jij in onze schoenen zou staan?

- heb jij enig idee wat er de komende jaren zou kunnen veranderen dat de keus kan beinvloeden?

Ik zou een 406 epirb nemen van ACR met GPS in container, geen twijfel.
Uit hele recente ervaring: de nieuwe waterbestendige Iridium of vergelijkbaar systeem voor het juiste gebied.
Over die recente ervaring vertel ik wel als de ongevallenraad en SI onderzoek hebben gedaan.

Het valideren van het AIS satelliet netwerk en alle distress functies daar aan vast, maar dat kan dus ook prima met Argos, maar nogmaals ik weet niet de status internationaal.
Spot strijd ook naar zo'n positie op de wereld.

Werkt die globalstar ook?

p.s. 2012 ver noord van Smith-Sound, 2013 de NW-passage
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 18:48 #271159

Global star werkt prima, tot Etah en Ellesmere island aan toe, al ben ik het verband tussen EPIRB en Global star even kwijt :unsure: Ik zal nog even meer lezen en dan snap ik het wellicht.

2012 ook weer Ellesmere island, Baffin en voor 2013 een vergelijkbaar programma ivm het enthausiasme van het publiek. NW-passage wellicht als mijn vrouw afgestudeerd is in het voorjaar van 2014.

Ik ga eens kijken wie de ACR aan deze kant van de plas verkoopt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ik ben opzoek naar EPIRB informatie 20 mrt 2012 19:29 #271169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erikdejong schreef :
Global star werkt prima, tot Etah en Ellesmere island aan toe, al ben ik het verband tussen EPIRB en Global star even kwijt :unsure: Ik zal nog even meer lezen en dan snap ik het wellicht.

2012 ook weer Ellesmere island, Baffin en voor 2013 een vergelijkbaar programma ivm het enthausiasme van het publiek. NW-passage wellicht als mijn vrouw afgestudeerd is in het voorjaar van 2014.

Ik ga eens kijken wie de ACR aan deze kant van de plas verkoopt.

Als antwoordt op de 2e vraag gaf ik iridium of vergelijkbaar, Globalstar kan dat dus ook zijn
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl