Aquaplanning schreef :
Ik snap het even niet:
De starter van dit draadje vraagt om de combinatie van AIS-SART met Epirb-PLB.
De hierboven staande MOB1 combineert VHF DSC (= distress knop marifoon) met AIS-SART. Nuttig, maar dit is niet waar de starter om vroeg. Het alarm blijft nu immers lokaal, het alarm wordt niet via satellieten verzonden.
Klopt en is inderdaad jammer, maar dit apparaatje is wel weer een stap in de goede richting. Als je beide zou willen combineren moet je op dit moment nog steeds 2 apparaten aanschaffen. En om dan maar 1 bemanningslid uit te rusten met deze apparaatjes is natuurlijk een beetje vreemd. Dus zit je al op 4...
Mijn voorkeur als PLB zou op dit moment uitgaan naar een AIS-SART en deze heeft dan ook nog DSC. Epirb is al aan boord.
FMJ schreef :
Uitgaande van de situatie van 2 man bemanning, eentje licht te slapen is 2 tot 3 mijl best een eind. Immers: zodra de drenkeling een meter of 20 van de boot af is valt de Bluetooth-verbinding van de afstandsbediening van de stuurautomaat weg en stuurt de stuurautomaat de boot in de wind. Ook gaat dan het alarm aan boord af, waardoor de bemanning wakker / geattendeerd wordt. Voordat de door de automaat stilgelegde boot en de drenkeling 2 mijl uit elkaar gedreven zijn is er toch wel heel wat tijd nodig. Normaal zeilend kost dat een jacht namelijk al 15-30 minuten, met de gang eruit nog veel langer.
Verder kan ik me voorstellen dat in de toekomst het schip slim met dit AIS signaal om kan gaan. De automaat zou dan automatisch koers kunnen gaan sturen op de door de AIS-PLB uitgezonden positie om zo nog beter in de buurt te blijven. Ook kan de AIS zender-ontvanger aan boord automatisch als relay-station gaan fungeren. Zolang het eigen schip dan binnen 2 a 3 mijl is, is het bereik plots veel groter en wordt dit relay-signaal WEL binnen vrije timeslots verzonden.
Als je er vanuit gaat dat de redding in eerste instantie van het eigen schip moet komen, omdat die altijd het dichtst bij / snelst in de buurt is, dan zie ik best wat in dit systeem. Vaar je solo dan wordt het natuurlijk allemaal wat anders, al zou het met de genoemde relay door het eigen schip op de kust en binnenwateren best wel eens een groot bereik kunnen hebben, doordat ieder schip in de omgeving gelijk de melding krijgt. Totdat er plots TE veel schepen in de buurt zijn natuurlijk.. dat is wel een risico als je bijvoorbeeld op / om de nieuwe waterweg vaart.
Met de DSC functie kan je nu al een relay geven met een druk op de knop, dus toch een groot voordeel en in potentie een enorme vergroting van het aantal ingelichte schepen. Mits binnen marifoon bereik.