Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke AIS?

Welke AIS? 26 juli 2013 17:24 #418892

  • Annabel1
  • Annabel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik ben mij aan het oriënteren op het gebied van AIS en raak zo langzamerhand de weg kwijt in de verschillen. Ik wil zien en gezien worden. Ik heb begrepen dat AIS via marifoon goed werkt maar weet niet of ik die richting uit moet of wellicht andere opties beter zijn. Suggesties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:26 #418896

Hoi welkom op het forum.

Vertel is iets meer over oa je vaargebied en of je ook een nachtzeiler(ster) bent.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:27 #418897

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Annabel1 schreef :
Ik ben mij aan het oriënteren op het gebied van AIS en raak zo langzamerhand de weg kwijt in de verschillen. Ik wil zien en gezien worden. Ik heb begrepen dat AIS via marifoon goed werkt maar weet niet of ik die richting uit moet of wellicht andere opties beter zijn. Suggesties?

Wat heb je verder aan boord voor apparatuur en vooral: op welke manier is het aan elkaar gekoppeld? NMEA, Seatalk, NMEA2000, of nog iets anders? Heb je al iets dat de AIS data kan weergeven? Zo niet, wil je dat op een PC of juist op een dedicated display? Of beide?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:41 #418904

Lekker standalone nemen....watchmate. De nieuwe is uit mooi hoor
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:56 #418906

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hurley Ruud schreef :
Lekker standalone nemen....watchmate. De nieuwe is uit mooi hoor

Dat zou een advies kunnen zijn, als de TS verder nog geen relevante apparatuur, geen vendor voorkeuren en geen toekomstplannen heeft.

Maar als er bijvoorbeeld al een display aanwezig is dat AIS kan weergeven dan lijkt me dit niet erg handig. En ook als er plannen zijn om dat op termijn te doen is het wellicht verstandiger om daar al rekening mee te houden.

Persoonlijk zou ik er bij elke investering altijd zorgen dat die toekomstvast is. Zonde om 1000 euro aan zo'n standalone display uit te geven als er volgend jaar een Raymarine MFD geplaatst wordt. Dus we moeten echt eerst weten wat de TS al aan boord heeft en wat de visie op de toekomst is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:56 #418908

  • Annabel1
  • Annabel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Vaargebied Noordzee en Atlantische Oceaan maar wel inshore. In principe geen nachtzeiler, allen als het moet. Apparatuur aan boord NMEA aansluiting. Volgen overlevering moet AIS Data via iPad kunnen lopen maar weet dat niet zeker. Sta voor alles open, als het maar werkt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 17:56 #418909

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Even een paar zaken op een rijtje plaatsen:

AIS zend gegevens uit op 2 daarvoor bestemde marifoon kanalen, maar is geen VHF ( of marifoon )
Deze gegevens bevatten, positie koers en vaart van je schip.
Geleverd door GPS, en eventueel roerhoek afkomstig van bvb automatische stuurinrichting (voornamelijk beroesvaar ).
Naam van het schip en callsign (vast ingevoerd in de AIS transponder)

De AIS ontvangt op dezelfde kanalen dergelijke informatie van alle in de buurt varende schepen.

De informatie wordt meestal op de plotter of PC beschikbaar gesteld.
Soms als pure text, soms als scheepssymbolen op je plotter of pc scherm.
Afhankelijk van je installatie aan boord.

Het is de bedoeling om met de informatieuitwisseling de scheepvaart veiliger te maken.

Afhankelijk van je vaargebied en of je al dan niet s'nachts vaart is AIS ontvanger dan wel transponder belangrijk.
(Ontvanger je ontvangt alleen berichten, Transponder je zend ook zelf berichten uit. )
Laat je hiervoor best voorlichten door iemand die geen belang heeft aan zo veel of zo duur mogelijke apparatuur te verkopen.

bvb als je alleen overdag op de Grevelingen vaart, koop je beter een nieuw zeil. Als je s'nachts op de Noordzee gaat zeilen dan beter een transponder.


Dus om een goed advies te kunnen geven :
Waar ga je meestal varen, en waar ga je af en toe ook eens naartoe?
Wat is je huidige installatie ?
Plotter of PC, (welke softwar gebruik je voor navigatie op je PC of wil je gaan gebruiken )
Hoe groot is je schip ?
Heb je al een aparte VHF antenne ? ( zeker voor transponder heb je die nodig, en deze moet ver genoeg van je gewone VHF ( marifoon ) antenne staan.
Heb je een vaste GPS aan boord? welke ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:01 #418913

Annabel1 schreef :
Vaargebied Noordzee en Atlantische Oceaan maar wel inshore. In principe geen nachtzeiler, allen als het moet. Apparatuur aan boord NMEA aansluiting. Volgen overlevering moet AIS Data via iPad kunnen lopen maar weet dat niet zeker. Sta voor alles open, als het maar werkt ;)
Geen plotter of pc aan boord dan zou ik een standalone nemen zoals de watchmate deze gebruiken weinig stroom.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:02 #418914

@roelb,
Ik ben meer van kiss..keep it seperate stupid, al dat geknooop aan elkaar! Hele forums worden ermee gevuld.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:11 #418921

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hurley Ruud schreef :
@roelb,
Ik ben meer van kiss..keep it seperate stupid, al dat geknooop aan elkaar! Hele forums worden ermee gevuld.

Nou, dat ligt er aan. Ooit wel eens iets met NMEA2000 gewerkt? Veel eenvoudiger kan het niet.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de spec list van deze AIS transceiver:

www.em-trak.com/PRODUCTS/Class-B/Class-B.aspx

En dat in combinatie met bijvoorbeeld een Raymarine i70 display biedt dezelfde functionaliteiten als die standalone die jij aanhaalde, tegen ongeveer dezelfde prijs. Maar dan heb je wel direct een display waar je ook andere dingen op kunt weergeven. En als er later een MFD aan het netwerk wordt toegevoegd, en bijvoorbeeld een radar, dan heb je navigatie, radar en AIS op hetzelfde display.

Maar dat advies is vooral zinvol als ook de andere instrumenten bijvoorbeeld al Raymarine zijn. Bij andere merken apparatuur kan het toch wat anders liggen.

Maar ik zou eigenlijk altijd wel een transceiver kopen met NMEA2000 erop, ook al gebruik je dat niet direct.

Dus aan de TS: wat heb je allemaal en wat zijn je plannen voor de toekomst? Hoe meer detail, des te beter we kunnen adviseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:15 #418930

  • Annabel1
  • Annabel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Even voor het begrip, heb wel PC en iPad aan boord evenals GPS (shipmate), aparte VHF-antenne. Gebruik liever de PC niet (is nogal groot) daarom voorkeur voor iPad indien mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:30 #418935

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Annabel1 schreef :
Even voor het begrip, heb wel PC en iPad aan boord evenals GPS (shipmate), aparte VHF-antenne. Gebruik liever de PC niet (is nogal groot) daarom voorkeur voor iPad indien mogelijk.

En verdere instrumenten? Wat heb je al? Kaartplotter of MFD?

Ik zou persoonlijk de iPad als leuke extra zien, maar niet als primair display. Alles wat los is en stuk kan is immers per definitie onbetrouwbaar.

Je hebt twee opties als je dat toch wilt:

- NMEA AIS data op je iPad krijgen. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Denk aan een multiplexer met Bluetooth, serial over ethernet multiplexing software (maar dat vereist dan wel weer dat je ook je PC binnen aan hebt), etc. Het heeft allemaal wel een hoog hobbyniveau.

- Een vaste boord PC met vaste aansluiting aan een AIS transponder in combinatie met een wireless access point. En dan iDisplay op je tablet installeren (beschikbaar voor zowel Android en iOS).

Als je een AIS transponder kiest met NMEA2000 uitgang is het altijd toekomstvast en kun je hem ook later altijd nog integreren met nieuwe displays.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:31 #418936

  • Annabel1
  • Annabel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ons vaargebied is Noordzee en Atlantische Oceaan, in principe inshore en, tenzij strikt noodzakelijk, geen nachtzeiler. Havenhopper dus. Ben nog nooit overgestoken, wil dat wel gaan doen en vandaar de interesse in AIS. Heb Shipmate GPS en Garmin GPS (allebei NMEA aansluting) Raymarine marifoon en navigatie via iPad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 18:33 #418937

Klinkt mooi maar volgens mij moet je inmiddels applicatiebeheerder zijn om het werkend te krijgen/houden.

Kiss
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 19:57 #418957

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Annabel1 schreef :
Ons vaargebied is Noordzee en Atlantische Oceaan, in principe inshore en, tenzij strikt noodzakelijk, geen nachtzeiler. Havenhopper dus. Ben nog nooit overgestoken, wil dat wel gaan doen en vandaar de interesse in AIS. Heb Shipmate GPS en Garmin GPS (allebei NMEA aansluting) Raymarine marifoon en navigatie via iPad

Wat voor Garmin apparaat heb je? De meeste GPSMAP apparaten kunnen ook AIS data weergeven. Afhankelijk van het type (met name de leeftijd) van het apparaat is de input dan NMEA0183 via RS485 of NMEA2000.

Die data naar je ipad krijgen kan dus via de vaste boord PC, of je kunt een multiplexer met wireless netwerk aanschaffen. Dat zijn in ieder geval de iMux van Brookhouse (ruim 300 euro) of de Miniplex-2Wi van Shipmodul (zelfde prijscategorie).
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 19:57 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 20:08 #418964

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Knopen is leuk, maar zoals hier al vermeld, stand alone altijd in mijn opinie beter!
KEEP IT SIMPLE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 26 juli 2013 20:18 #418969

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
nico1 schreef :
Knopen is leuk, maar zoals hier al vermeld, stand alone altijd in mijn opinie beter!
KEEP IT SIMPLE!

Sorry, dat vind ik echt nonsens. Ja, als je letterlijk hobbyistisch aan elkaar geknoopte systeempjes bedoeld, oke. Maar een goed opgezet systeem biedt veel meer dan de waarde van alle losse componenten bij elkaar.

AIS data heeft /veel/ meer waarde als je het als overlay ziet op je kaart. Ook een GPS positie en heading hebben /veel/ meer waarde als je ze in een oogopslag op een kaart ziet. En als daarbij ook nog direct de windrichting en kracht als vector wordt weergegeven zie je direct of je bijvoorbeeld al overstag kunt om die shipping lane over te steken of dat je nog even moet doorvaren, ook midden in de nacht.

En op diezelfde kaart heb je dan ook direct je route geplot staan. Je huidige bearing to waypoint wordt netjes weergegeven op een repeater display. En met een druk op de knop zie je de afwijking van je die bearing op je kompas display en je cross track error. En met een andere druk op de knop volgt je stuurautomaat die bearing automatisch. Dat is de kracht van een gekoppeld systeem.

Dit is echt niet voorbehouden aan hele dure of complexe installaties. Dat bereik je simpelweg door apparatuur al bij aankoop enigzins op elkaar af te stemmen. Want juist dan blijft het simpel. De wens om te koppelen komt uiteindelijk toch altijd, dus dat kun je maar beter direct doen.

Dat afstemmen wordt gelukkig wel steeds minder belangrijk. NMEA2000==NMEA2000 en dat maakt het heel makkelijk. Bijprikken op de bus, klaar. En dus precies 1 kabeltje voor alle apparatuur, met dezelfde standaard connector, ongeacht wat het is of welk merk het is.
Laatst bewerkt: 26 juli 2013 20:21 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 00:19 #418980

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
roelb schreef :
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de spec list van deze AIS transceiver:

www.em-trak.com/PRODUCTS/Class-B/Class-B.aspx

Ik heb deze zelf ook aan boord en lees de gegevens uit middels een laptop omdat ik (nog) geen kaartplotter aan boord heb. Kan met NMEA 0183 en 2000 overweg, heeft USB en was nog (redelijk) goedkoop ook.

Er zit ook software bij, die o.a. ook de (V)SWR kan weergeven zodat je een idee kan krijgen van hoe je antenne-installatie het doet..


Sorry, zit in verweg dus kan geen actueel plaatje bijvoegen..
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 00:52 door Erikdejong. Reden: quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 01:04 #418982

Roelb, opzich heb je wel gelijk dat als je redelijk op elkaar afgestemde spullen aan elkaar knoopt dat dit allemaal wel betrouwbaar is, en zeker hier en daar wat meerwaarde geeft.
Maar vaak komt het er in de praktijk op neer dat men dan alles op een beeldscherm heeft, en dat is dan ook gelijk het enige beeldscherm aanboord. Mocht er iets met dat beeldscherm gebeuren, dan ben je gelijk de klos en heb je niets meer.

Persoonlijk heb ik de voorkeur om alle informatie op een eigen dedicated scherm te laten zien. Ik heb zelf dus een radarscherm, een AIS scherm, een gps scherm, een pc met scherm (digitale kaarten, grib files, ijskaarten en weerkaarten), navtex, marifoon, auto pilot etc. Allemaal geven ze hun eigen specifieke info op een lcd schermpje. Als er een van de schermpjes uitvalt, dan heb ik al mijn andere info nog wel beschikbaar. Ook vind ik het nogal snel verwarrend worden als je alle info, weer, ijsn schepen, radar, digitale kaart etc. Allemaal over elkaar heen plot. Meestal wil je toch maar 1 ding te gelijk weten, de rest kan ik er dan wel bij bedenken.

Op Bagheera is dus ook alles simpel en eigenlijk helemaal niets aan elkaar gekoppeld. Het nadeel hiervan is dat je een iets hoger stroom verbruik hebt vanwege de hoeveelheid schermpjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 02:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 04:36 #418987

Off topic.....gisteren naar een nieuwe led-tv gekeken.....mooi hoor maar mijn radoisetje van 2 jaar oud kan al niet meer aangesloten worden omdat er nu allemaal hdmi connectors nodig zijn.
Wat ik wil zeggen dat als je zoals roelb voorsteld alles van de zelfde generatie en merk moet kopen omdat morgen er weer iets verzonnen is waardoor je plotter of weet ik veel wat, NIET met elkaar kunnen l...llen. Of wat denk je als een apperaat defect raakt en vervangen moet worden.........succes.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 04:53 #418990

Het is op dit forum al eerder gezegd, maar alle overlays op een frotschermpje van zeg zeve of tien inch, maakt de overzichtelijkheid er echt niet beter op. Ik heb een MFD8 van Furuno als plotter. Voor de grap een radar er overheen geplot, wind, magnetic heading, true heading en AIS. Nu heb ik goede ogen, maar je moet toch wel heel goed kijken wat je ziet... :)

AIS-targets plotten op je plotter is prima, maar de radar toch graag op een separaat scherm. De overige info zie ik wel op de dedicaties schermpjes boven de garage. Ja, of je moet een 28" scherm gebruiken of zo, maar dat pas niet op mijn bootje :(
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 06:11 #419005

nico1 schreef :
Knopen is leuk, maar zoals hier al vermeld, stand alone altijd in mijn opinie beter!
KEEP IT SIMPLE!

Natuurlijk is een standalone apparaat simpeler aan te leggen en aan te sluiten.
Hoewel, veel verschil is het ook niet. Je mist alleen de aansluiting naar een plotter en dat is een simpel tweedraads kabeltje.
Intalleren van ee splitter i.p.v. een eigen antenne is meer werk.
Echter , de weergave van de diverse AIS signalen en vooral de interpretatie mopgelijkheden daarvan om te beoordelen of een bepaad schip voor jou een risico inhoud haalt het niet bij een plotterweergave of een andere weergave op een zeekaart.
Een van de grote voordelen i dat je de chepen direct ziet waar ze zich bbevinden en niet op een soport radarscherm waar je zelf als middelpunt ( eventueel wat verschoven) op staat.
Daarom is naar mijn mening een plotterweergave ,eventueel naast een eigen weergave van het apparaat , want ik neem aan dat je over een transponder praat?
Verkijk je ook niet op de veel hogere kosten van een standalone apparaat. die zijn vaak dubbel zo duur als een pure 'blackbox".
Je komt met een standalone al aardig in de richting van een simpele blackbox samen met een goedkopere plotter met AIS weergave.

Ik raad je daarom aan om eens met iemand mee te varen die een dergelijk systeem aan boord heeft zodat je de voordelen en nadelen van beide mogelijkheden kunt zien.
Wat ook aardig info opleverd is eens kijken in de manuals van de plotters van bijv. raymarine waarin ook diverse afbeeldingen en beschijvingen staan van de weergave van AIS.
Maar ook kijken in de manuals van de AIS apparaten levert soms goede info.

Aangezien je kennelijk nog niet al teveel over AIS weet is misschien dit handig:http://www.shiptron.nl/docs/ais-info.pdf of ris.vlaanderen.be/html_nl/AIS/ais_vragen.html
Maar er is nog wel meer te vinden op internet o.a. bij wikipedia:http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System
Ad
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 06:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 08:20 #419053

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Hurley Ruud schreef :
Off topic.....gisteren naar een nieuwe led-tv gekeken.....mooi hoor maar mijn radoisetje van 2 jaar oud kan al niet meer aangesloten worden omdat er nu allemaal hdmi connectors nodig zijn.

Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar als jij twee jaar geleden iets kocht waarvan je wist dat je het op een tv wilde aansluiten en dan iets koopt zonder HDMI uitgang dan valt dat mijns inziens onder de categorie "stom, eigen schuld". HDMI bestaat al ruim 10 jaar en was al heel snel (2005 ofzo) echt /de/ de-facto standaard voor HD beeldsignalen.

Maar /precies/ om die reden adviseer ik dus: koop iets waarvan je niet over twee jaar al spijt hebt. Nogmaals, de wens om te koppelen komt altijd, ook al is die er niet direct. En als er later nieuwe apparatuur wordt toegevoegd is het wel prettig als die samen kan werken.

Als de TS in de toekomst nieuwe displays of een plotter koopt kan die vrijwel zeker AIS data weergeven als dat maar op de NMEA2000 bus staat. Dus nu iets kopen met een NMEA2000 aansluiting lijkt mij dan vrij belangrijk, ook al gebruik je het nu nog niet.

@Erik: ik begrijp wat je bedoelt, maar dat bereik je juist ook met gekoppelde apparatuur. Je /hoeft/ niet alles op een plotter weer te geven, maar het kan wel. Wil je ook dedicated displays dan neem je die ook op in je netwerk. En is het dan niet fijner dat je de tranceiver en het display juist los van elkaar hebt? Als er een van de twee stuk gaat hoef je ze niet beide te vervangen.

Nu de markt ook helemaal over lijkt te zijn naar grafische displays voor redelijke prijzen ipv dedicated displays is dat echt ideaal! Kijk eens naar Raymarine. Als je daarvoor kiest heb je straks alleen nog maar i70 displays. En die kunnen ook gewoon als AIS display (grafisch) gebruikt worden. En als je weer binnen de sluis bent en geen AIS meer nodig hebt druk je een paar keer op een knop en heb je opeens een dieptemeter of log erbij ipv een AIS display. Die trend zal zich mijn inziens doorzetten.

Juist met een netwerk ben je niet afhankelijk van een enkel display of apparaat. Je kunt belangrijke functies redundant uitvoeren zonder van alles direct twee apparaten te moeten kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 08:26 #419060

roelb schreef :
Je kunt belangrijke functies redundant uitvoeren zonder van alles direct twee apparaten te moeten kopen.

zo is dat. er is niets tegen aan elkaar knopen, er is zelfs een boel voordeel aan.
maar je moet het wel zo doen dat bij uitval van belangrijke delen (de pc, de zwakste in het geheel) alles in onderdelen kan blijven werken.

en daarom moet de GPSmuis verboden worden.

Over AIS: ook de stand-alone tranceivers zenden NMEA uit en kunnen dus gekoppeld worden. Het is allemaal niet zo zwartwit met dat koppelen of niet.
Een transponder blijft werken zolang er 12V beschikbaar is, dus als er een koppeling (met PCnavigatie) zou uitvallen ben je nog wel zichtbaar. Dat is altijd nog veel beter dan voor de AIStijd....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke AIS? 27 juli 2013 08:40 #419067

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Baasklusje schreef :
Over AIS: ook de stand-alone tranceivers zenden NMEA uit en kunnen dus gekoppeld worden. Het is allemaal niet zo zwartwit met dat koppelen of niet.

Maar ik heb er nog geen gezien met NMEA2000.

Ik denk trowuens ook dat het ook een uitstervend ras is, behalve wellicht in de budget markt (Nasa oid).

Je ziet bij alle merken dat de ontwikkeling naar black-box transducers en losse displays zich sterk doorzet. Dat is ook logisch. Het display is vaak het meest kwetsbare deel. Een losse transducer/transceiver zit veilig en droog binnen en het risico op storingen is dan al vaak veel kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl