Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PassagePlanner

PassagePlanner 12 feb 2014 22:17 #486063

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Wat doen jullie als voorbereiding voor een zeiltocht?

Ik denk dan aan wat langere tochten zoals een retourtje Ijmuiden/Den Helder - Lowestoft/Ipswich of een rondje Helgoland. een dagtocht van Den Helder naar Terschelling om maar wat specifieke dingen te noemen.

Ik was vannacht in de nieuwe Reeds Nautical Almanac aan het lezen en toen viel mijn oog (weer) op het stuk over passage planning. Welke bronnen gebruiken jullie om een reis voor te bereiden en worden daarvoor steeds dezelfde bronnen gebruikt?

Wat ik me voor kan stellen is dat áls er inderdaad veel dezelgde bronnen gebruikt worden zo'n proces misschien te stroomlijnen en mogelijk te automatiseren is. Elke keer de getijden (lees waterstanden) uitrekenen voor bepaalde havens is natuurlijk leuk en goed om te kunnen, maar ik kan me voorstellen dat je zoiets laat voor een haven waar je niet verwacht naartoe uit te wijken. Als deze gegevens dan al op een formulier voor je ingevuld zijn kan dat een mogelijk stressvolle situatie iets minder stressvol maken.

Wat zijn jullie ideeen hierover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PassagePlanner 13 feb 2014 00:00 #486078

Als het een voor mij onbekend gebied is, dan bestudeer ik de kaarten zorgvuldig, kijk naar wat voor gevaren er op de weg zijn, markeer de kaart met parmenent marker waar ik uit moet kijken, met highlighters markeer ik schuilplekken en goede ankerplekken, ook schrijf ik er naast in welke pilot en op welke pagina er gedetaileerde info over die plek staat. Dat op zichzelf kan al heel wat uurtjes werk zijn. Ik ben nu toevallig de kaarten voor de komende zomer aan het markeren, daar ben ik al 3 volle dagen mee bezig, en ik ben nog niet op de helft. De reis is dan ook wel 8000 mijl lang door slecht gecartografeerd gebied. Ik bekijk onder andere ook sateliet foto's van Google Earth en Bingmaps en vergelijk dat met de kaarten. Dat levert ook veel info op die ik zelf inteken of aanteken in de kantlijn. dat soort foto's geven vaak ook goed aan wat goede ankerplekken zijn en wat niet als je in een gebied met stijle en hoge bergen bent.

Getij kijk ik niet naar als ik nog meer dan 12 uur te varen heb, dat komt toch nooit uit. Wel wil ik van te voren weten of ik rekening moet houden met getij ivm waterdiepte of een aanzienlijke stroom tegen, en dan zorg ik er voor dat de juiste getijde info ook aanwezig is als ik het toch nodig heb.

Als het bekend gebied is dan bereid ik eigenlijk helemaal niets voor. De boot is altijd tiptop in orde en diverse systemen worden met regelmatigheid getest op functioneren, ik kijk vlak voor vertrek nog even naar het te verwachten weer onderweg en zoek even op in de BAZ of vergelijkabre databases of er nog essentiele veranderingen voor het gebied zijn, en ga oppad. Nogmaals, getij kijk ik zelden of niet naar tenzij ik weet dat ik anders niet over een drempel heen kom, of tegen meer dan 4 knopen stroom op moet. Als het een tocht is die langer dan 50 uur gaat duren, dan kijk ik eigenlijk ook niet meer naar het weer, wat komt dat komt en op een dergelijk lange tocht kun je dat toch niet meer vermijden. Daarbij is een weerbericht verder dan 36 uur vooruit toch eigenlijk niet betrouwbaar. het weer dat je op het moment van vertrek hebt kun je goed inschatten.

Voor de noordelijke wateren kijk ik ook altijd nog naar de ijskaartjes van de laatste twee weken en de nieuwste om een idee te krijgen hoe het ijs zich verplaatst.

Om een plan voor de zomer vast te stellen, maak ik veel gebruik van openCPN met de CM93 kaarten om afstanden en daardoor te verwachten zeiltijd in te schatten. Op die manier kan ik de seizoenen beter indelen en afstemmen op de te verwachten weerpatronen en historische ijs data.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 feb 2014 01:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PassagePlanner 13 feb 2014 07:10 #486110

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Kijk altijd naar weerberichten en windverwachting, een goede window voor bijvoorbeeld de oversteek van Biskaje is mij Welkom, en even naar het beste moment van vertrek voor de stroom (bijvoorbeeld liever twee keer tij mee en één tegen dan andersom in die gebieden waar het van belang is)
Bij Cap la Hague wil je ook geen stroom tegen hebben.
Ik leg de zeekaarten op volgorde voor de route. Zeevasten en dat soort zaken is standaard, ik heb een hekel aan projectielen
Dat is het wel zo'n beetje.
Heb meestal wel een gedachte welke havens bij alle tij aan te lopen zijn, voor de rest kijk ik wel tegen de tijd dat ik er ben.

Plan dus geen koersen, geen waypoints en al van dien aard, ik vaar uit zie wel.
Wel hou ik een logboek en posities in de kaart bij.
Laatst bewerkt: 13 feb 2014 07:29 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PassagePlanner 13 feb 2014 07:16 #486112

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Ik doe alles met het handje op een formulier. maar je kunt het ook electronisch doen met bv WinGPS Voyager , dan krijg je automatisch getijden, stroom en weerinfo.

QtVLM is al in een ander draadje besproken.

Toch denk ik dat je het beter met het handje kunt doen. Dan heb je alles ook goed paraat voor als de omstandigheden wijzigen.
Bijlagen:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 13 feb 2014 07:22 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PassagePlanner 13 feb 2014 11:37 #486168

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Voordelen van met de hand op papier:

Papier dwingt je alles na te lopen. Ik heb daarom een formulier gemaakt met passage planning, waypoints, weerbericht, getij, vluchthavens lichtkarakters, marifoonkanalen enz. Volledig invullen en je hebt het ook grotendeels in je hoofd.

Valt vervolgens apparatuur uit, dan heb je nog altijd je papiertje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PassagePlanner 13 feb 2014 11:55 #486174

joostp schreef :
je hebt het ook grotendeels in je hoofd.
En dat vind ik erg belangrijk. Je hebt dan de alternatieven met voors en tegens ook in je hoofd zitten. Als er dus eens een situatie optreed, dan kun je zonder te moeten checken gewoon een bemanningslid vragen om even een koers uit te zetten naar plaats X die je dan ook gewoon bij naam kent. Communiceerd wel zo makkelijk en efficient.

Daarnaast heb ik altijd een overzichtskaart van het betreffende gebied liggen, en als ik op wacht zit, dan zit ik vaak uren lang naar zulke kaarten te kijken en te bestuderen. Op die manier leer je de kustlijn, de ondieptes en anker/haven plaatsen goed kennen. Met overzichtskaarten bedoel ik dan overigens wel de kaarten die verschillende honderden mijlen aan kustlijn laten zien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl