Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marcom-A

Marcom-A 25 okt 2014 14:16 #563510

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Wie kan mij vertellen waar ik het beste Marcom-A kan halen. Ik woon bij Nijmegen.
Ik heb al basismarifonie. En heeft er iemand cursus materiaal voor mij?

Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 15:04 #563520

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
Yugo kom er maar in....

Ik heb net datema opgebeld voor boeken voor de opleiding Marcom A, en deze vertelde dat ik eerst de locatie moest weten waar deze te volgen.
Mijn aanvankelijke plan was te Enkhuizen, maar er blijkt ook een zeevaartschool in Zwolle te zijn, dat is vlak bij: scheel tijd en kosten qua reizen.
Ik kan over dat laatste geen informatie vinden.
Ik wil dit jaar echt de opleiding doen, en zo snel mogelijk het lesmateriaal in huis halen om alvast te studeren.

Als antwoord op de vraag: in ieder geval kun je hier heel goed terecht, en misschien dat we elkaar nog tegenkomen!
www.ezs.nl/marcom-a.html
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 15:04 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 15:30 #563532

Airgead schreef :
Yugo kom er maar in....

Ik heb net datema opgebeld voor boeken voor de opleiding Marcom A, en deze vertelde dat ik eerst de locatie moest weten waar deze te volgen.
Mijn aanvankelijke plan was te Enkhuizen, maar er blijkt ook een zeevaartschool in Zwolle te zijn, dat is vlak bij: scheel tijd en kosten qua reizen.
Ik kan over dat laatste geen informatie vinden.
Ik wil dit jaar echt de opleiding doen, en zo snel mogelijk het lesmateriaal in huis halen om alvast te studeren.

Als antwoord op de vraag: in ieder geval kun je hier heel goed terecht, en misschien dat we elkaar nog tegenkomen!
www.ezs.nl/marcom-a.html

Heb zelf Marcom-B-examen gedaan bij het Deltion College in Zwolle. Zoek daar maar eens.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 15:32 #563533

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Airgead schreef :
Yugo kom er maar in....

Ik heb net datema opgebeld voor boeken voor de opleiding Marcom A, en deze vertelde dat ik eerst de locatie moest weten waar deze te volgen.
Mijn aanvankelijke plan was te Enkhuizen, maar er blijkt ook een zeevaartschool in Zwolle te zijn, dat is vlak bij: scheel tijd en kosten qua reizen.
Ik kan over dat laatste geen informatie vinden.
Ik wil dit jaar echt de opleiding doen, en zo snel mogelijk het lesmateriaal in huis halen om alvast te studeren.

Als antwoord op de vraag: in ieder geval kun je hier heel goed terecht, en misschien dat we elkaar nog tegenkomen!
www.ezs.nl/marcom-a.html

Ik weet niet of Zwolle (Deltion college) hun bevoegdheid nog hebben. Vorig jaar is vanwege onvoldoende kwaliteit hun les/examen bevoegdheid ingetrokken voor marcom-A. of dat nu nog zo is weet ik niet.

Waarom datema de leslokatie wil weten???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 15:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 15:36 #563537

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
O ja, gevonden.
www.deltion.nl/jongeren-onderw.../zeevaart3/marcom-a1

Deze bied dus alleen theorie als zelfstudie aan: dat pas mij wel, ik heb tot nu toe alles met zelfstudie gedaan.
(Marcom B, TKN, zendamateur F, vaarbewijzen etcetera)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 19:04 #563678

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Yugo kom er maar in....

Ik heb net datema opgebeld voor boeken voor de opleiding Marcom A, en deze vertelde dat ik eerst de locatie moest weten waar deze te volgen.
Mijn aanvankelijke plan was te Enkhuizen, maar er blijkt ook een zeevaartschool in Zwolle te zijn, dat is vlak bij: scheel tijd en kosten qua reizen.
Ik kan over dat laatste geen informatie vinden.
Ik wil dit jaar echt de opleiding doen, en zo snel mogelijk het lesmateriaal in huis halen om alvast te studeren.

Als antwoord op de vraag: in ieder geval kun je hier heel goed terecht, en misschien dat we elkaar nog tegenkomen!
www.ezs.nl/marcom-a.html

Ik weet niet of Zwolle (Deltion college) hun bevoegdheid nog hebben. Vorig jaar is vanwege onvoldoende kwaliteit hun les/examen bevoegdheid ingetrokken voor marcom-A. of dat nu nog zo is weet ik niet.

Waarom datema de leslokatie wil weten???

ha WADnWIND!
Antwoord vraag: omdat de diverse opleidingen eventueel hun eigen lesmethodes zouden gebruiken!
En verder: oef! Dat is wat! onvoeldoende kwaliteit... Het wordt wel weer aangeboden op het internet: zou me een skrikkelijke hoop tijd en brandstof verschelen!
Aan de andere kant wil ik natuurlijk een goede opleiding, waar ik echt iets mee opschiet!
Ik kan in ieder geval eens bellen en vragen hoe ze "het opgelost hebben".
Een andere optie is de snelle cursus bij jullie te doen: zelf thuis de theorie bestuderen, en dan een paar dagen praktijk bij jullie: hoe denk je over het verschil van alle lessen in de avond volgen (waar ik er al 1 van heb gemist) of zelfstudie + praktijk bij jullie?
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 19:05 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 25 okt 2014 22:03 #563742

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Airgead schreef :
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Yugo kom er maar in....

Ik heb net datema opgebeld voor boeken voor de opleiding Marcom A, en deze vertelde dat ik eerst de locatie moest weten waar deze te volgen.
Mijn aanvankelijke plan was te Enkhuizen, maar er blijkt ook een zeevaartschool in Zwolle te zijn, dat is vlak bij: scheel tijd en kosten qua reizen.
Ik kan over dat laatste geen informatie vinden.
Ik wil dit jaar echt de opleiding doen, en zo snel mogelijk het lesmateriaal in huis halen om alvast te studeren.

Als antwoord op de vraag: in ieder geval kun je hier heel goed terecht, en misschien dat we elkaar nog tegenkomen!
www.ezs.nl/marcom-a.html

Ik weet niet of Zwolle (Deltion college) hun bevoegdheid nog hebben. Vorig jaar is vanwege onvoldoende kwaliteit hun les/examen bevoegdheid ingetrokken voor marcom-A. of dat nu nog zo is weet ik niet.

Waarom datema de leslokatie wil weten???

ha WADnWIND!
Antwoord vraag: omdat de diverse opleidingen eventueel hun eigen lesmethodes zouden gebruiken!
En verder: oef! Dat is wat! onvoeldoende kwaliteit... Het wordt wel weer aangeboden op het internet: zou me een skrikkelijke hoop tijd en brandstof verschelen!
Aan de andere kant wil ik natuurlijk een goede opleiding, waar ik echt iets mee opschiet!
Ik kan in ieder geval eens bellen en vragen hoe ze "het opgelost hebben".
Een andere optie is de snelle cursus bij jullie te doen: zelf thuis de theorie bestuderen, en dan een paar dagen praktijk bij jullie: hoe denk je over het verschil van alle lessen in de avond volgen (waar ik er al 1 van heb gemist) of zelfstudie + praktijk bij jullie?

Als je werkelijk zo goed bent als je hier doet voorkomen, dan kan je gemakkelijk de crashcursus doen. Die geven wij ook in maart, 3 dagen rammen + 4e dag examen. Maar dan is een IQ boven de 130 wel gemakkelijk. :)

Er staat n.l. héél veel stof niet in de lesboeken, en daar ben ik voor. De beschikbare lesboeken zijn n.l. geen maatstaf voor de examen stof, maar wel anders om.
Nu is er net een nieuw boek wat ik vluchtig door gebladerd heb, dat zou best completer kunnen zijn. Veel begrippen zijn nauwelijk zonder uitleg te volgen. maar ja voor super mensen is dat geen probleem. ;)

Marcom-A is niet diepgaand moeilijk, maar wel enorm veel verscheiden zaken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 02:35 #563775

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
Nou ja, of ik werkelijk zo goed ben...
Van de genoemde examens had ik voor KTN een 8,3, voor de rest een 9 of hoger. (omgerekend dan). IQ is inderdaad wel zo omstreeks 130. (maar wel een tijd geleden getest, bovendien gaat het meer om de verdeling dan het getal zelf)
Maar goed, het gaat me dat het echt inzinkt, en ik denk inderdaad dat les beter is dan alleen uit boeken. Moet echter ook een beetje aan de financien denken.
Is er veel verloren als ik de eerste les gemist heb, of komt er inderdaad in December nog een nieuwe cursus die dan start?
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 02:36 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 09:49 #563848

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Airgead schreef :
Nou ja, of ik werkelijk zo goed ben...
Van de genoemde examens had ik voor KTN een 8,3, voor de rest een 9 of hoger. (omgerekend dan). IQ is inderdaad wel zo omstreeks 130. (maar wel een tijd geleden getest, bovendien gaat het meer om de verdeling dan het getal zelf)
Maar goed, het gaat me dat het echt inzinkt, en ik denk inderdaad dat les beter is dan alleen uit boeken. Moet echter ook een beetje aan de financien denken.
Is er veel verloren als ik de eerste les gemist heb, of komt er inderdaad in December nog een nieuwe cursus die dan start?

Gezien het feit dat we al een volle klas hebben (27) adviseer ik je om eventueel te kiezen voor januari. Je kan ook kiezen voor de spoedcursus in maart, maar dan is zelf-voorstudie wel nodig.
Je kan ook informeren bij het Berechja college in Urk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 09:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 10:49 #563890

  • Koen1
  • Koen1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
In Rotterdam kun je het toch ook halen?
En heeft er iemand nog lesmateriaal thuis liggen wat ik al kan bestuderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 10:51 #563892

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Koen1 schreef :
In Rotterdam kun je het toch ook halen?
En heeft er iemand nog lesmateriaal thuis liggen wat ik al kan bestuderen?

Zoek maar eens naar de prijzen.....

Al het les materiaal wat iemand nog thuis heeft liggen is hopeloos verouderd.
Marcom veranderd elk jaar omdat techniek en regelgeving ook veranderd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 11:18 #563898

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
WADnWIND schreef :
Koen1 schreef :
In Rotterdam kun je het toch ook halen?
En heeft er iemand nog lesmateriaal thuis liggen wat ik al kan bestuderen?

Zoek maar eens naar de prijzen.....

Al het les materiaal wat iemand nog thuis heeft liggen is hopeloos verouderd.
Marcom veranderd elk jaar omdat techniek en regelgeving ook veranderd.
Dan vraagt een mens zich toch af wat het nut van zo'n examen en diploma is hé. Tegen dat je je diploma behaald hebt, is het eigenlijk al achterhaald...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 11:51 #563908

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Vipe6 schreef :
WADnWIND schreef :
Koen1 schreef :
In Rotterdam kun je het toch ook halen?
En heeft er iemand nog lesmateriaal thuis liggen wat ik al kan bestuderen?

Zoek maar eens naar de prijzen.....

Al het les materiaal wat iemand nog thuis heeft liggen is hopeloos verouderd.
Marcom veranderd elk jaar omdat techniek en regelgeving ook veranderd.
Dan vraagt een mens zich toch af wat het nut van zo'n examen en diploma is hé. Tegen dat je je diploma behaald hebt, is het eigenlijk al achterhaald...

Daarom moeten beroeps ook elke 5 jaar een refresher doen. Marcom-A is nu eenmaal bedoeld voor koopvaardij en aanverwanten. Het geeft voor de jacht gebruiker wel heel veel meer inzicht in het grote geheel. Ook staat de techniek niet stil waardoor er continue veranderingen plaats vinden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 16:16 #563999

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik heb ervoor gekozen om eerst het Zendamateur examen te doen en daarna ooit wellicht Marcom A. Met zendamateur mag je de zender ook gebruiken en heeft als bijkomend voordeel dat je via Winlink gratis kunt emailen. Bij Marcom A moet je Sailmail gebruiken en dat kost een flink bedrag per jaar.

Voor zendamateur heb ik een online cursus gevonden op dlza.nl, is gratis op een kleine borg of donatie na. Die cursus is best aardig, wel wat simplistich in mijn ogen maar werkt wel!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 17:16 #564015

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
@ Eriksnel: je hebt natuurlijk het F diploma nodig. Dit is geen kattenpis!
Ik ben een elektronische achtergrond waardoor het erg goed te doen was, maar als je niets van elektronica weet dan is het een hele klus om het diploma te halen!
In ieder geval veel succes!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 17:18 #564016

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
WADnWIND schreef :
Airgead schreef :
Nou ja, of ik werkelijk zo goed ben...
Van de genoemde examens had ik voor KTN een 8,3, voor de rest een 9 of hoger. (omgerekend dan). IQ is inderdaad wel zo omstreeks 130. (maar wel een tijd geleden getest, bovendien gaat het meer om de verdeling dan het getal zelf)
Maar goed, het gaat me dat het echt inzinkt, en ik denk inderdaad dat les beter is dan alleen uit boeken. Moet echter ook een beetje aan de financien denken.
Is er veel verloren als ik de eerste les gemist heb, of komt er inderdaad in December nog een nieuwe cursus die dan start?

Gezien het feit dat we al een volle klas hebben (27) adviseer ik je om eventueel te kiezen voor januari. Je kan ook kiezen voor de spoedcursus in maart, maar dan is zelf-voorstudie wel nodig.
Je kan ook informeren bij het Berechja college in Urk.

O.K. ik ga het uitzoeken! Eerst toch maar even luisteren naar het verhaal in Zwolle, maar als ik niet daarvoor kies dan wordt het Januari bij jullie! (om eerlijk te zijn voelt dat het beste)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 17:29 #564020

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
ErikSnel schreef :
Ik heb ervoor gekozen om eerst het Zendamateur examen te doen en daarna ooit wellicht Marcom A. Met zendamateur mag je de zender ook gebruiken en heeft als bijkomend voordeel dat je via Winlink gratis kunt emailen. Bij Marcom A moet je Sailmail gebruiken en dat kost een flink bedrag per jaar.

Voor zendamateur heb ik een online cursus gevonden op dlza.nl, is gratis op een kleine borg of donatie na. Die cursus is best aardig, wel wat simplistich in mijn ogen maar werkt wel!

Het is beter deze zaken in een reeel perspectief te zien. Ik denk dat het niet reeel is om Marcom-A te vergelijken met Zendamateur. Opzich is Zendamateur prima, maar is echt heel wat anders.
Daarbij wordt Winlink veel te rooskleurig weergegeven, althans in EU. Er zijn in EU maar zeer matig bruikbare stations, het valt tegenwoordig erg tegen.
Als je $250 (€ 190) een flink bedrag noemt voor ongelimiteerd email, dan plaats je je zelf wel erg als CENTamateur. Ik weet zeker dat je jaarlijks héél wat meer itgeeft voor je schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 17:42 #564023

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2713
WADnWIND schreef :
ErikSnel schreef :
Ik heb ervoor gekozen om eerst het Zendamateur examen te doen en daarna ooit wellicht Marcom A. Met zendamateur mag je de zender ook gebruiken en heeft als bijkomend voordeel dat je via Winlink gratis kunt emailen. Bij Marcom A moet je Sailmail gebruiken en dat kost een flink bedrag per jaar.

Voor zendamateur heb ik een online cursus gevonden op dlza.nl, is gratis op een kleine borg of donatie na. Die cursus is best aardig, wel wat simplistich in mijn ogen maar werkt wel!

Het is beter deze zaken in een reeel perspectief te zien. Ik denk dat het niet reeel is om Marcom-A te vergelijken met Zendamateur. Opzich is Zendamateur prima, maar is echt heel wat anders.
Daarbij wordt Winlink veel te rooskleurig weergegeven, althans in EU. Er zijn in EU maar zeer matig bruikbare stations, het valt tegenwoordig erg tegen.
Als je $250 (€ 190) een flink bedrag noemt voor ongelimiteerd email, dan plaats je je zelf wel erg als CENTamateur. Ik weet zeker dat je jaarlijks héél wat meer itgeeft voor je schip.

WOW! is er voor 250 USD een mogelijkheid via de maritieme banden email en weer files binnen te halen en zijn de ontvangst mogelijkheden ervan beter dan via de zendamateur banden?
Gaat nog steeds via pactor modem neem ik aan, met vergelijkbare snelheid?

Dan lijkt er al bijna niets meer te pleiten voor zendamateur F, behalve gezellig keuvelen onderweg naar de Cariben? Nou ja, ik heb al F, maar voor iemand die geen elektronica beheerst en F moest gaan halen? Ik zou het wel weten!
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 17:45 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 17:53 #564029

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
WADnWIND schreef :
Het is beter deze zaken in een reeel perspectief te zien. Ik denk dat het niet reeel is om Marcom-A te vergelijken met Zendamateur. Opzich is Zendamateur prima, maar is echt heel wat anders.
Daarbij wordt Winlink veel te rooskleurig weergegeven, althans in EU. Er zijn in EU maar zeer matig bruikbare stations, het valt tegenwoordig erg tegen.
Als je $250 (€ 190) een flink bedrag noemt voor ongelimiteerd email, dan plaats je je zelf wel erg als CENTamateur. Ik weet zeker dat je jaarlijks héél wat meer itgeeft voor je schip.

Ik geef idd heel wat meer uit aan mijn boot. Maar ik heb wel een heel simpel uitgangspunt bij het maken van investeringsbeslissingen: ik geef liever geld uit aan eenmalig kosten (of kosten die in iedergeval voor jaren genoeg zijn), dan aan wederkerende kosten. En dan valt die 190 euro in de categorie wederkerend en daar heb ik dus minder zin in. Want er zijn al zoveel bedragen die elk jaar terugkomen, liggeld, verzekering, veiligheidsmateriaal, kaartupdates, noem maar op.
De kans is overigens groot dat ik op termijn besluit om wel Marcom-A ga doen, dat schreef ik al in mijn 1e post. En wellicht dat ik na wat ervaring toch besluit om Sailmail wel te willen, wie weet! En daarnaast geeft de Zendamateur stof ook meer inzicht in de technische werking van de systemen, als ik het goed begrijp. Dat vind ik ook wel fijn! En tot slot heb ik het geluk van een technische opleiding, waardoor het Zendamateur diploma wellicht voor mij gemakkelijker binnen bereik ligt dan voor sommige mensen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 17:56 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 18:33 #564041

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Vipe6 schreef :
WADnWIND schreef :
Koen1 schreef :
In Rotterdam kun je het toch ook halen?
En heeft er iemand nog lesmateriaal thuis liggen wat ik al kan bestuderen?

Zoek maar eens naar de prijzen.....

Al het les materiaal wat iemand nog thuis heeft liggen is hopeloos verouderd.
Marcom veranderd elk jaar omdat techniek en regelgeving ook veranderd.
Dan vraagt een mens zich toch af wat het nut van zo'n examen en diploma is hé. Tegen dat je je diploma behaald hebt, is het eigenlijk al achterhaald...

Goed punt. Alleen voor beroeps is het een must. Wil je persé een MF/HF zender aan boord dan kun je eenvoudiger het LRC halen.
Maar eigenlijk heeft Marcom-A (en LRC) voor beroeps en de anderen geen enkele toegevoegde waarde meer, als je investeert in satelliet-communicatie. Met Marcom-B kun je alles registreren behalve MF/HF.
Mijn ervaring met commercële en privé schepen die beide hebben is, dat MF/HF niet meer wordt gebruikt. Grib-files, e-mail enz. gaat via de satelliet.

Je moet dus een keus maken:
  1. veel geld en tijd investeren in Marcom-A en dan gebruik maken van relatief goedkope en matig functionerende MF/HF of
  2. iets meer geld investeren in Iridium, Inmarsat enz. en uitstekende telefoon- en data-verbinding (bijna) worldwide of
  3. zorgen dat je regelmatig in de buurt van land bent en met je mobieltje de communicatie doen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 19:45 #564081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
La Mavare schreef :
Je moet dus een keus maken:
  1. veel geld en tijd investeren in Marcom-A en dan gebruik maken van relatief goedkope en matig functionerende MF/HF of
  2. iets meer geld investeren in Iridium, Inmarsat enz. en uitstekende telefoon- en data-verbinding (bijna) worldwide of

Deze 2 punten zijn aantoonbaar niet altijd waar. Sterker nog, ik weet diverse gevallen waar het zelfs andersom was/is.

Schijnbaar heb je nog onvoldoende ervaring in de praktijk met kortegolf.
Groet, jouw bekende schepen zoals Europa, Wylde Swan, Tecla, Regina Maris etc, werken primair met SSB e-mail. Dit vanwege het kosten aspect van iridium. Iridium wordt gebuirkt als aanvulling.
Op hoge breedte werkt iridium zelfs slecht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 20:32 #564124

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
WADnWIND schreef :
La Mavare schreef :
Je moet dus een keus maken:
  1. veel geld en tijd investeren in Marcom-A en dan gebruik maken van relatief goedkope en matig functionerende MF/HF of
  2. iets meer geld investeren in Iridium, Inmarsat enz. en uitstekende telefoon- en data-verbinding (bijna) worldwide of

Deze 2 punten zijn aantoonbaar niet altijd waar. Sterker nog, ik weet diverse gevallen waar het zelfs andersom was/is.

Schijnbaar heb je nog onvoldoende ervaring in de praktijk met kortegolf.
Groet, jouw bekende schepen zoals Europa, Wylde Swan, Tecla, Regina Maris etc, werken primair met SSB e-mail. Dit vanwege het kosten aspect van iridium. Iridium wordt gebuirkt als aanvulling.
Op hoge breedte werkt iridium zelfs slecht.

De discussie over de beroeps is hier niet interessant. Die moeten MF/HF hebben en de bijbehorende diploma's. Misschien is mijn ervaring ook niet representatief.
Maar we hebben het hier over jachten en dan blijven mijn stellingen 100% overeind.

Iridium werkt fantastisch, ook op hogere breedten, garandeert zelfs 100% dekking. Dat kun je aanvechten, maar onderstaand plaatje is een aardig bewijs, tracks rond Spitsbergen gemaakt met InReach. En de kosten? Wordt steeds interessanter.
Zie bv. InReach


Bijlage InreachSpitsbergen.jpg niet gevonden



PS Leuke update voor je huidige Marcom-A cursus?
PPS Zie dit niet als natrappen, ik vond het indertijd leuk de cursus bij je te volgen, maar .... in de praktijk er weinig tot niets mee gedaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 20:34 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 21:10 #564153

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
La Mavare schreef :
Iridium werkt fantastisch, ook op hogere breedten, garandeert zelfs 100% dekking[/url]. Dat kun je aanvechten, maar onderstaand plaatje is een aardig bewijs, tracks rond Spitsbergen gemaakt met InReach. En de kosten? Wordt steeds interessanter.

Probleem is dat vorig jaar tijdens de NW-passage alle schepen een zeer moeizame tot slechte iridium verbinding hadden en op extreme kosten gejaagd werden. Bizar gewoon.

Dat Inreach beter werkt is aleen maar te prijzen, evenals de dalende prijzen. Maar om te zeggen dst Kortegolf niet betrouwbaar is is pertinent iet waar, getuige de zware gebruikers. Nu met pactor-4 is het 2-3x sneller dan iridium.

afijn, uiteindelijk is amateur-N de kortste weg maar gaat nergens over.
Met marcom kom je nog eens diep in AIS terecht, gaat steeds grotere rol spelen ;-)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 26 okt 2014 22:35 #564175

WADnWIND schreef :
La Mavare schreef :
Je moet dus een keus maken:
  1. veel geld en tijd investeren in Marcom-A en dan gebruik maken van relatief goedkope en matig functionerende MF/HF of
  2. iets meer geld investeren in Iridium, Inmarsat enz. en uitstekende telefoon- en data-verbinding (bijna) worldwide of

Deze 2 punten zijn aantoonbaar niet altijd waar. Sterker nog, ik weet diverse gevallen waar het zelfs andersom was/is.

Schijnbaar heb je nog onvoldoende ervaring in de praktijk met kortegolf.
Groet, jouw bekende schepen zoals Europa, Wylde Swan, Tecla, Regina Maris etc, werken primair met SSB e-mail. Dit vanwege het kosten aspect van iridium. Iridium wordt gebuirkt als aanvulling.
Op hoge breedte werkt iridium zelfs slecht.

[offtopic]
Primair wil ik niet zeggen Jugo, maar het is een robuust systeem, dat sailmail daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Als het om email en grib data gaat, gaat stiekum mijn voorkeur toch uit naar de Vsat die op het dak van de Swan staat. Die heeft ons nog nooit in de steek gelaten, behalve dat soms die giek in de weg zit, en we "internet koers" moesten varen om email op te halen en grib files te downloaden. Sailmail heeft wel eens slechte verbinding en dan ben je 30 minuten bezig om een paar KB binnen te halen en dan gaan de 90 minuten per week er hard door heen!. (En ja hoor, ik heb ervaring genoeg om een stabiele goede verbinding op te bouwen)



Sailmail via pactor, zeer goede oplossing, maar werkt alleen goed met een degelijke installatie, en betaalbaar.

Vsat (als je de plek en stroom hebt) wat mijn betreft een zeer goede satelliet oplossing. (niet goedkoop trouwens, 1$ per MB) Uiteraard ondenkbaar om zo'n dome op een jacht te prakken.

[/offtopic]

On topic

Berechja college in Urk, aanrader...
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marcom-A 27 okt 2014 00:15 #564196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
jeroenimo schreef :
Sailmail via pactor, zeer goede oplossing, maar werkt alleen goed met een degelijke installatie, en betaalbaar.

Vsat (als je de plek en stroom hebt) wat mijn betreft een zeer goede satelliet oplossing. (niet goedkoop trouwens, 1$ per MB) Uiteraard ondenkbaar om zo'n dome op een jacht te prakken.

Als geld geen rol speelt......
Zeg dat maar niet tegen Erik ;-)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl