Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Intro in elektronische navigatie

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 20:58 #689346

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Na het lezen van een groot aantal posts over elektronische navigatie is het me duidelijk dat er heel veel mogelijk is (veel meer dan ik evt. wil), maar is er ook ergens een overzichtsartikel dat als algemene introductie kan dienen, zodat ik niet in eerste instantie met een verkoper hoef te gaan praten?

Mijn aanstaande boot heeft Autohelm ST50 wind/log/dieptemeter, Raymarine ST6002 stuurautomaat en chartplotter en marifoon van Standard Horizon en mogelijk wil ik daar iets aan updaten.
Kunnen bijv. oude Autohelm sensoren met nieuwe displays (van ieder merk?) of moet alles er uit?

Groet, Bart
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:09 #689348

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Mbt de meters: het is waarschijnlijk wel mogelijk om de oude transducers (diepte, log, windset) te koppelen aan nieuwe klokjes. Je zit dan wel vast aan RM, ieder merk houdt er zijn eigen sensoren op na. Maar je zult moeten nagaan welk type sensor je precies hebt en of dat compatible is met de nieuwe i50/i60/i70 serie van RM. Het is echter de vraag of het verstandig is. De ST50 serie is oud maar betrouwbaar en als een display kapot is zijn ze vrij gemakkelijk tweedehands te koop. Ook zijn de bestaande sensoren te koppelen aan losse klokjes ipv een drie-in-een display.

Als je graag moderne klokjes wilt is het te overwegen om meteen alles te vervangen zodat je weer helemaal up-to-date bent. Niet goedkoop uiteraard!

Een andere mogelijkheid is om de bestaande klokjes te handhaven (desnoods binnen), maar er een of meer nieuwe i70 klok(en) aan te koppelen. Daar kan je alle info op laten zien die je wilt, zolang het maar beschikbaar is op het Seatalk netwerkje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 21:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:11 #689350

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Als je niet overdreven thuis bent in deze materie: gewoon overnieuw.
Je kan ook advies vragen, aldan niet op ZF, maar dan ben je mogelijk al snel de weg kwijt.

Grote merken blijken actief elkaars data te weigeren heeft een collega onlangs vastgesteld. Hierdoor is vaker dan verwacht de sensoren niet uitwisselbaar. Zie het maar als een volkswagen firmware affaire .

En wij maar denken dat NMEA2000 overal hetzelfde is en werkt. Raymarine en Simrad lusten elkaar b.v niet altijd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:15 #689351

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
We hebben ongeveer hetzelfde zitten (ST60 Log en wind) en de gevers voor wind en diepte zitten aan de instrumenten zelf. De instrumenten zijn onderling verbonden door een SEATALK bus.

Ik weet niet of de gevers voor ST50 ook op andere instrumenten werken. Nou hebben we ook nooit de behoefte gehad om er iets aan te veranderen. Deze combi heeft ons overal gebracht waar we naar toe wilden. Op de plotter (een C70) na heeft het gedurende een lange reis probleemloos gewerkt. Ook qua functionaliteit kan ik zou een twee drie niet iets bedenken wat we tekort zouden komen.

n.b. we hebben er ook een radar en AIS op zitten. Alles wordt op de plotter (evt. door overlays) weergegeven. Verder een multiplexer, zodat we beneden ook nog een PC kunnen aansluiten.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:34 #689355

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 516
Zo te zien is het voornaamste wat je nu mist de koppeling tussen plotter en de gevers/klokjes die je hebt en die ST50 zouden een nmea uitgang moeten hebben, wat dat voor data op je plotter al de oplossing kan zijn.

Wat zou verder je motivatie zijn om te updaten?


Voor je vraag zelf:

overzicht van raymarine protocollen
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 21:38 door Jappe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:36 #689357

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zie dat je een Dynamic 4000 gaat varen. Een heel apart schip! :)
Eén en ander hangt af van je budget, je vaargebied en hoe lang je denkt met de boot te gaan doen.
St 50 is al erg oud. Op den duur zal het één na het ander aan vervanging toe zijn. De nieuwe RM apparatuur vereist in principe een nieuwe bekabeling. Er zijn wel lapmiddeltjes voor, maar het blijft prutsen en behelpen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 21:58 #689362

In een vorig topic heb ik het al eens geschreven: maak voor jezelf een lijst met je wensen. Als je niet van te voren weet wat je wil wordt je horendol van alle mogelijkheden en gadgets die er tegenwoordig te koop zijn. Goed om je van te voren te oriënteren.

Zomaar wat data (uit de losse pols):
- diepte
- snelheid door het water
- snelheid over de grond
- positie (GPS)
- wind, werkelijke en schijnbare
- kaartplotter (welk type kaart?)

Eventueel aangevuld met radar en AIS, daarbij aangetekend dat ik persoonlijk beide stand-alone zou uitvoeren. Dus geen radaroverlay op je plotter. AIS weergave op een plotter is wel wenselijk.

Een DSC marifoon hoort hier eigenlijk ook bij, omdat die GPS positie nodig heeft en dus een koppeling met de GPS noodzakelijk maakt.

Alle bovenstaande data zijn onderling te koppelen. Als je opnieuw begint zou ik kiezen voor NMEA2000 als communicatie protocol. Relatief eenvoudig te installeren en uit te breiden.

Raymarine is hier een erg populair merk, maar absoluut niet het enige wat voor ons, zeilers, bruikbaar is. Afhankelijk van je budget kun het zo gek maken als je wil.

Nogmaals, ga er eerst eens rustig voor zitten en "make up your mind"...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 22:00 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:08 #689365

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Eens met Belerion II; maak eerst een overzicht met wat je gaat doen en welke middelen je daarbij van assistentie kunnen zijn, maak dan een lijstje met wat wil kunnen zien en vraag je dan af welke apparatuur je daarvoor wil gebruiken. Anders wordt je net zo overdondert als bij een autodealer of audiozaak.

Je hebt vast al gelezen over de communicatie protocollen als nmea, nmea2000, Seatalk, SeatalkNG. Dat is je volgende stap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:22 #689368

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Dank voor alle snelle reacties, alle duwtjes helpen om begrip op te bouwen.

Op mijn vorige boot had ik een set van Nexus (nu Garmin): verder nergens aan gekoppeld maar gewoon wind richting/snelheid, diepte en snelheid en allerlei afgeleide grootheden. Was ik erg blij mee.

Ik denk dat ik maar weer zo begin, dat lijkt voor familiezeilen in de Zeeuwse delta voorlopig genoeg.
Gezien Farans hint, de boot nog op de kant en de mast plat lijkt het niet onverstandig om eerst de gevers te vervangen.
Omdat de stuurautomaat van RM is het dan niet het meest voor de hand liggend om RM meters te kopen of maakt dat met NMEA2000 echt geen bal uit?
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:32 #689370

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Je stuurautomaat (ST6002) werkt met SEATALK!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 22:34 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:33 #689371

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Voor je iets gaat vervangen, eerst je plan maken. Tijd genoeg. Niet alles van RM is zaligmakend. AIS display via OpenCPN op een laptop bij voorbeeld is veel beter dan op een RM plotter!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:34 #689372

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Zoals WdW al aangaf: in theorie niet, in de praktijk helaas wel. Basisgegevens als positie, cog, sog etc zullen tussen veschillende merken prima uitgewisseld worden, maar zodra het gaat over zaken als namen van waypoints, het configureren van de instrumenten of zelfs maar het aan- en uitzetten van de instrumentverlichting dan heeft ieder merk zijn eigen commando's en eigenaardigheden. Als je graag een setje instrumenten hebt wat goed samenwerkt dan kan je beter binnen één merk blijven. Als je voor lief neemt dat alleen de basisfuncties uitgewisseld kunnen worden en je het niet erg vind om her en der wat (dure) verloopstekkertjes te gebruiken, dan kan je meerdere merken op de NMEA2000 / Seatalk NG (dat is nagenoeg hetzelfde) bus aansluiten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:48 #689377

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Welke "chartplotter" heb je er bij?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 22:56 #689380

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Kaartplotter is van het type Standard Horizon CP175C.... en die lijkt ook via NMEA2000 te kunnen praten!
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 23:13 #689382

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De autohelm ST50 tranducers (wind diepte en snelheidvoelers) kunnen opnieuw gebruikt worden bij de ST60 serie van Raymarine. Sterker nog, ze kunnen ook gebruikt worden bij de nieuwste instrumenten van Raymarine, de I70. Dan moet er wel een ict-5 van raymarine tussen. Dit is een apparaatje welke de seatalk 1 taal vertaalt naar seatalk NG.
Op marktplaats kan je hele goede gebruikte ST60 meters kopen voor rond de 120-190 euro per stuk. De windmeter is t duurste van de 3. Zo kan je goedkoop upgraden. De tranducers passen op de st60. Je moet alleen de st50 stekker afknippen en de draden aansluiten op de instrumenten met nieuwe stekkertjes.
Daarna de instrumenten opnieuw kalibreren.

Goed zelf te doen allemaal.
Laatst bewerkt: 14 dec 2015 23:16 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 23:23 #689384

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
ST60 kocht ik 16 jaar geleden op mijn vorige boot...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 14 dec 2015 23:28 #689385

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Goed spul, blijft t doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Intro in elektronische navigatie 15 dec 2015 04:31 #689389

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Faran schreef :
Voor je iets gaat vervangen, eerst je plan maken. Tijd genoeg. Niet alles van RM is zaligmakend. AIS display via OpenCPN op een laptop bij voorbeeld is veel beter dan op een RM plotter!

Euh dat hangt wel erg van de omstandigheden waaronder je zeilt en wat voor schip je hebt! Moet er niet aan denken dat ik jouw oplossing had gehad kruisend op het Kanaal in zware regenval terwijl ik van het roer niet in mijn kajuit kan kijken...


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl