Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Deviatie Ray Marine St6000+

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 14:37 #839991

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
IK heb sinds kort een RM 6000+ stuurautomaat. Hij doet het erg goed maar ik heb wel een vraag. Ik heb keurig twee rondjes gevaren om de deviatie te minimaliseren. Het fluxkompas zit op een goede plek,vrij van invloeden van buitenaf en op pitch- en yawdraaipunt. Nu merk ik dat de deviatie fors verloopt naar wel 20 graden op bepaalde koersen. Er is aan het schip niets veranderd. Wie heeft hier ervaring mee. Helpt opnieuw twee rondjes draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 14:50 #839994

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
ik heb precies hetzelfde probleem en ook nog geen oplossing gevonden, ik stuur dus op het gewone kompas en op auto houd hij dan de koers die die daar staat, kan rustig inderdaad 20 graden verschillen met het vloeistof kompas.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 14:58 #839996

Dat is wel erg veel,20 graden.
De mijne houdt het op max 3 graden.
Heel erg bepalend is de plaats van het fluxgatekompas.
Dat moet meters weg zitten van alle magnetische invloeden: veel ijzer, en vooral ook magnetische spullen als sommige metertjes, transformatoren en zeker ook luidsprekers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 15:00 #839997

Onze RM ST2000 kon ook zo reageren, maar er waren wel verklaringen: nieuwe gastanks (Campinggaz) of verdraaien van de gastanks vroegen om een calibreerrondje. De gasbun en de stuurautomaat bevonden zich in elkaars nabijheid. Stilstaande of lopende motor maakte ook uit. De huidige eigenaar van boot en stuurautomaat meldt: 'Soms vaar ik geruime tijd een vrijwel rechte koers om plots een koersafwijking van zo'n 20 a 30 graden waar te nemen, waarna de boot weer op koers komt'. Komt dit door bekabeling over de bodem? Of het resultaat van draadloze netwerken? Ook wij blijven ons verbazen over het fenomeen.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 15:04 #839998

Hurleyzeiler schreef :
'Soms vaar ik geruime tijd een vrijwel rechte koers om plots een koersafwijking van zo'n 20 a 30 graden waar te nemen, waarna de boot weer op koers komt'. Komt dit door bekabeling over de bodem? Of het resultaat van draadloze netwerken? Ook wij blijven ons verbazen over het fenomeen.

Ja dat is ijzer op de bodem.
In de Ringvaart Haarlemmermeer bijvoorbeeld liggen metalen stuwen op de bodem die bij een dijkbreuk direct voor een afdamming zorgen. Gegarandeerd op de automaat 90 graden de hoek om.

Ook de gasleidingen van Medemblik naar Workum (2 metalen buizen van 1 m diameter net onder het zand) geven zo'n effect.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juni 2017 15:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 15:05 #840000

smartphone in de buurt, die telkens ff whatsapp controleert.
Of een halsband van ZF Hund..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 15:07 #840001

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Baasklusje schreef :
Hurleyzeiler schreef :
'Soms vaar ik geruime tijd een vrijwel rechte koers om plots een koersafwijking van zo'n 20 a 30 graden waar te nemen, waarna de boot weer op koers komt'. Komt dit door bekabeling over de bodem? Of het resultaat van draadloze netwerken? Ook wij blijven ons verbazen over het fenomeen.

Ja dat is ijzer op de bodem.
In de Ringvaart Haarlemmermeer bijvoorbeeld liggen metalen stuwen op de bodem die bij een dijkbreuk direct voor een afdamming zorgen. Gegarandeerd op de automaat 90 graden de hoek om.

Ook de gasleidingen van Medemblik naar Workum (2 metalen buizen van 1 m diameter net onder het zand) geven zo'n effect.

Dat is interessante info, wist niet dat het kompas daar zo op kon reageren, ik ben benieuwd waar het kompas van de TS zit, bij mij zit hij aan het plafond net binnen de voorste hut, geen staal of bekabeling in de buurt.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Deviatie Ray Marine St6000+ 02 juni 2017 22:47 #840089

Bij mij zat het probleem in het vloeistof kompas, die 15-20 graden beïnvloed werd door de motor van de stuurautomaat. Misschien speelt dat ook mee? Succes!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 05:13 #840103

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15802
Ook vaak gehoord: een metalen object dat tijdelijk is neergelegd in de buurt van het kompas. Maw: iemand ruimt op en bergt een en ander ergens waar het niet hoort.
Denk aan: telefoon, oplader, gereedschap, maar ook kledingtas, boodschappen (blikjes).

Bij mij hing het kompas een keer los. Ik had 'm met tape vastgezet ( geen metalen schroeven), maar dat had losgelaten. En zo slingerde we met iedere schommeling mee. Nu met twee plastic boutjes vastgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 08:31 #840158

koko schreef :
Bij mij hing het kompas een keer los. Ik had 'm met tape vastgezet ( geen metalen schroeven), maar dat had losgelaten. En zo slingerde we met iedere schommeling mee. Nu met twee plastic boutjes vastgezet.

RVS boutjes of schroeven hadden ook gekund, en zeker ook messing. Hebben beide geen magnetische eigenschappen. Kompasstellers zouden er wel bij varen, bij al die bootjes met RVS beugels rond stuurstanden, RVS relingdraden van voor tot achter met preek- en hekstoelen en RVS buiskapbeugels op onze bootjes. Hoewel, helemaal uitsluiten kun je deze invloeden niet. Bij twijfel kun je altijd een RVS boutje bij het kompas houden, of inderdaad kunststof of messing gebruiken.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 11:37 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 11:28 #840221

  • paul1960
  • paul1960's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Alvast bedankt voor het meedenken tot nu toe. Waar het om gaat is dat hij goed gecompenseerd was voor deviatie op de Westeinder maar daarna is gaan verlopen. Althans zo lijkt het. Op sommige plaatsen en koersen werkt hij goed, op andere weer niet. Geen peil op te trekken. Ik ben een professioneel navigator en ik kijk altijd op alle kompassen en GPS koersen die ik heb (4 in totaal) en ik kan geem logica ontdekken.

Ik ga eerst op het IJsselmeer nog wel twee rondjes draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 12:44 #840238

Helling speelt een grote rol.
De fluxgate gaat aanlopen in zijn behuizing bij een beetje helling en dan kan hij niet meer juist aanwijzen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 14:04 #840258

Baasklusje schreef :
Helling speelt een grote rol.
De fluxgate gaat aanlopen in zijn behuizing bij een beetje helling en dan kan hij niet meer juist aanwijzen.

Ligt eraan wat je een beetje noemt.
Ik heb er bij 30 graden tot in een vlaag wel 40 graden nooit wat van gemerkt.
Zie ook dit videootje van zo'n Raymarine fluxgate kompas .
Het zou natuurlijk kunnen dat de lagertjes van de cardanische ophanging vast zitten of stroef gaan.
Ad
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 14:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deviatie Ray Marine St6000+ 03 juni 2017 14:53 #840267

Als je boot een beetje stampt in de golven dan gaat hij voor en achter tegen het huisje aan. Je hoort het tikken...
Bovendien verandert de plaats van alle staal rondom ten opzichte van het kompas door helling. 30 graden ene kant of andere kant scheelt 60 graden.... ook dat heeft invloed.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juni 2017 14:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl