Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS status aanduiding

AIS status aanduiding 15 dec 2020 19:48 #1236655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
@Bram en algemeen.
Ik denk dat een grote groep gebruikers onvoldoende in staat zijn om de potentiele risico's in te schatten en/of de optie weten te verbinden aan het effect op het scherm.

Eigrnlijk zou het bij opstarten altijd uit moeten staat en kan dan doelbewust ingeschakeld kan worden.

Bij overname van de wacht zet je de radar ook altijd eerst in de basis instellingen omdat je niet weet wat er voor jou is ingesteld .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 15 dec 2020 19:56 #1236659

Wat is dan volgens jouw het ‘potentiële risico’? Volgens mij is het risico niet anders dan wanneer je deze optie niet aanzet. Ook dan klopt namelijk je AIS beeld niet op elk moment met de echte situatie. Waar jij een AIS target ziet, hoeft de boot in werkelijkheid al niet meer te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 15 dec 2020 20:33 #1236670

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ReinierZeilt schreef :
Wat is dan volgens jouw het ‘potentiële risico’? Volgens mij is het risico niet anders dan wanneer je deze optie niet aanzet. Ook dan klopt namelijk je AIS beeld niet op elk moment met de echte situatie. Waar jij een AIS target ziet, hoeft de boot in werkelijkheid al niet meer te zijn.

Dat is precies het probleem, het is geen radar, en voorspellen is aardig, maar is de werkelijkheid echt zo ?
Verder tegen die tijd dat je zover bent is er maar 1 ding wat van je verwacht wordt als goede uitkijk, waarnemen van de werkelijkheid, de hulpmiddelen hebben hun taak opdat moment volbracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 15 dec 2020 21:02 #1236678

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
WADnWIND schreef :
@Bram en algemeen.
Ik denk dat een grote groep gebruikers onvoldoende in staat zijn om de potentiele risico's in te schatten en/of de optie weten te verbinden aan het effect op het scherm.

Eigrnlijk zou het bij opstarten altijd uit moeten staat en kan dan doelbewust ingeschakeld kan worden.

Bij overname van de wacht zet je de radar ook altijd eerst in de basis instellingen omdat je niet weet wat er voor jou is ingesteld .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Beste W&W,

het staat standaard uit in OpenCPN. Je moet het zelf aanzetten en dan staat erbij, dat het een prognose is en op het scherm kan het niet missen want ze ziet de grijze pijlen bewegen in de richting van vaart vector met de indicatie in de tijd tot de laatst ontvangen positie en de prognose.

Zo dom zijn toch de watersporters niet om dat te kunnen begrijpen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 15 dec 2020 21:19 #1236681

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
henkvd schreef :
ReinierZeilt schreef :
Wat is dan volgens jouw het ‘potentiële risico’? Volgens mij is het risico niet anders dan wanneer je deze optie niet aanzet. Ook dan klopt namelijk je AIS beeld niet op elk moment met de echte situatie. Waar jij een AIS target ziet, hoeft de boot in werkelijkheid al niet meer te zijn.

Dat is precies het probleem, het is geen radar, en voorspellen is aardig, maar is de werkelijkheid echt zo ?
Verder tegen die tijd dat je zover bent is er maar 1 ding wat van je verwacht wordt als goede uitkijk, waarnemen van de werkelijkheid, de hulpmiddelen hebben hun taak opdat moment volbracht.

Dat AIS geen Radar is, en andersom, en dat beide niet de werkelijkheid zijn, dat lijkt me wel duidelijk. Maar dat was de vraag van ReinierZeilt aan WnW niet volgens mij, en ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord daarop, toegespitst op de weergave zoals in OpenCPN.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 21:21 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 15 dec 2020 22:28 #1236696

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
roozeboos schreef :


Bij AIS zijn keuzes gemaakt. Jammer genoeg, voor jou, zat jij niet in de commissie die de specs goedkeurde.

nb: bedenk MMSI is uniek. Bootnaam niet.

Het was de bedoeling dat we elkaar m.b.v. van DSC zouden oproepen en niet meer via spraak. Dan gaat er gewoon een alarm af als iemand je iets wil vertellen, bekent principe van een telefoon. Het "telefoonnummer" is de MMSI. Zeker bij jachten niet populair geworden, maar bij een gekoppeld systeem werkt het perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 06:44 #1236707

henkvd schreef :
ReinierZeilt schreef :
Wat is dan volgens jouw het ‘potentiële risico’? Volgens mij is het risico niet anders dan wanneer je deze optie niet aanzet. Ook dan klopt namelijk je AIS beeld niet op elk moment met de echte situatie. Waar jij een AIS target ziet, hoeft de boot in werkelijkheid al niet meer te zijn.

Dat is precies het probleem, het is geen radar, en voorspellen is aardig, maar is de werkelijkheid echt zo ?
Verder tegen die tijd dat je zover bent is er maar 1 ding wat van je verwacht wordt als goede uitkijk, waarnemen van de werkelijkheid, de hulpmiddelen hebben hun taak opdat moment volbracht.
Alhoewel ik je betoog hier begrijp vraag ik me af van hoeveel waarde dat is als er geen label aan de target gegeven word van hoe oud de geprojecteerde informatie is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 07:53 #1236712

WADnWIND schreef :
Eigenlijk zou het bij opstarten altijd uit moeten staat en kan dan doelbewust ingeschakeld kan worden.
+1

Zo is het nu ook, en ter toelichting nu krijg ik dus die vraag van de gebruikers en heb ik de mogelijkheid te informeren over hun verkeerde aannames.
Als ik "het probleem" al had opgelost voor deze gebruikers dan hadden ze de beperkingen van het systeem niet ervaren en waarschijnlijk ook niet begrepen.

(edit: ik heb niet zorgvuldig genoeg gelezen WadnWind geeft aan altijd bij het opstarten, ik snap waarom maar dat gaat me dan weer net iets te ver, al is het inderdaad iets dat misschien weer snel in de vergetelheid raakt, hmmm misschien toch niet verkeerd... Goed iig niet als default zodat gebruiker iig eenmalig deze keuze moet maken)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 07:58 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:03 #1236730

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6431
Een navigatie (hulp)middel moet data/informatie weergeven, het beoordelen van deze gegevens is aan degene die wacht heeft.
Zelf het geven van alarmen bij een eventueel potentieel risico is m.i. al debatieus, het is een navigatie hulpmiddel, geen co-schipper. (Het apparaat geeft alarm voor iets wat jij als je goede uitkijk houdt allang gezien hebt, en leidt je vervolgens af doordat je op een reset knop moet klikken.)

Een ECDIS (grote mensen plotter) moet een funktie hebben waarmee je eenvoudig terug kan naar een bepaalde instelling, zodat je bij overname van de wacht zeker weet dat het programma ingesteld staat zoals jij dat wenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:05 #1236731

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Als de prognose en de laatste AIS positie melding vrijwel bij elkaar liggen, dan weet de gebruiker dat die positie realtime is en de werkelijkheid weergeeft.

Zo eenvoudig is dit hulpmiddel.

Hoe verder de prognose en AIS positie melding uit elkaar liggen hoe minder nauwkeurig de orginele AIS positie is.

Je ziet het ook nog in de lengte die zich gemakkelijk laat vertalen in tijdverloop tussen werkelijkheid.

Begrijp werkelijk niet wat hier de bezwaren zijn.

Hier nog een beeld vanuit mijn RPI van zojuist inzake de prognose en de foutieve meldingen.

De scheepseigenaar zit mogelijk financieel aan de grond, maar het schip zeker niet.


Laatst bewerkt: 16 dec 2020 09:14 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:12 #1236732

Omdat je er niet voor openstaat Bram, daarom begrijp je het niet, zoals je steeds herhaalt.
Lees nu het postje van rooiedirk. Die slaat de spijker op zijn kop. ( En rooiedirk weet het wel degelijk vanuit de echte praktijk !)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 09:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:12 #1236733

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
rooiedirk schreef :
Een navigatie (hulp)middel moet data/informatie weergeven, het beoordelen van deze gegevens is aan degene die wacht heeft.

OK, goed argument. Daar wordt dus een duidelijke knip gemaakt tussen 'domme' apparatuur en intelligente wachtloper. Met de mogelijkheden van de moderne apparatuur dreigt die grens natuurlijk wel eens te vervagen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:24 #1236737

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
roozeboos schreef :
Omdat je er niet voor openstaat Bram, daarom begrijp je het niet, zoals je steeds herhaalt.
Lees nu het postje van rooiedirk. Die slaat de spijker op zijn kop. ( En rooiedirk weet het wel degelijk vanuit de echte praktijk !)

Beste Roos,

ik zie je bezwaren al van verre aankomen, zelfs zonder prognose. OpenCPN en Linux zijn niks en een Raspberry Pi is al helmaal niks.

Over voorspelbaarheid te spreken.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:29 #1236740

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Niet kiften jongens. Het gaat hier over allerlei dingen mbt weergave van AIS data, laten we niet te ver offtopic gaan.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 09:33 #1236744

OpenCPN laat het hier heel mooi zien hoe het kan en iedereen die het niet snapt vraagt zich meteen af hoezo er een stil bootje staat en een grijs bootje over die lijn vaart.
Als alle navigatie software en apps deze weergave hadden dan hadden we deze discussie niet gehad.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 11:18 #1236765

brambo schreef :
Als de prognose en de laatste AIS positie melding vrijwel bij elkaar liggen, dan weet de gebruiker dat die positie realtime is en de werkelijkheid weergeeft.

Zo eenvoudig is dit hulpmiddel.



Dat ziet er bruikbaar uit, inderdaad. Rob
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 18:37 #1236905

Knoet schreef :
Maar dat was de vraag van ReinierZeilt aan WnW niet volgens mij, en ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord daarop, toegespitst op de weergave zoals in OpenCPN.

Inderdaad...

Overigens snap ik de opmerking van RooieDirk wel, maar veel van wat wij als ‘data’ interpreten is ook niet echte data. De koers van onze bootjes wordt bijv ook door niets gemeten, die rekent je gps uit op basis van vorige en de ‘huidige’ positie. Squelch op een marifoon filtert ook data, je radar filter ook ‘zijn waarneming’ voordat die die aan jou op het scherm toont. Gebruik je dat dan ook niet????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 16 dec 2020 22:09 #1236976

ReinierZeilt schreef :
Knoet schreef :
Maar dat was de vraag van ReinierZeilt aan WnW niet volgens mij, en ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord daarop, toegespitst op de weergave zoals in OpenCPN.

Inderdaad...

Overigens snap ik de opmerking van RooieDirk wel, maar veel van wat wij als ‘data’ interpreten is ook niet echte data. De koers van onze bootjes wordt bijv ook door niets gemeten, die rekent je gps uit op basis van vorige en de ‘huidige’ positie. Squelch op een marifoon filtert ook data, je radar filter ook ‘zijn waarneming’ voordat die die aan jou op het scherm toont. Gebruik je dat dan ook niet????

Niet erg relevant voor de discussie, maar GPS gebruikt voor Speed en Course zgn. doppler-shift en niet (direct) de posities.
(Ik vind het trouwens nog steeds een wonder dat dat zo goed werkt)

gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

R.
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 22:11 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 17 dec 2020 07:40 #1237016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
ReinierZeilt schreef :
Wat is dan volgens jouw het ‘potentiële risico’? Volgens mij is het risico niet anders dan wanneer je deze optie niet aanzet. Ook dan klopt namelijk je AIS beeld niet op elk moment met de echte situatie. Waar jij een AIS target ziet, hoeft de boot in werkelijkheid al niet meer te zijn.

Eigenlijk bedoel ik het zelfde als Rooie Dirk. Bij wachts overdracht weet je niet wat er allemaal ingesteld staat van je voorganger en aangezien niet iedere watersporter een cursus Opencpn gedaan heeft. Dan kan die instelling verkeerd geïnterpreteerd worden of verwarring geven.

Vroeger had Opencpn ook al die instelling, maar dan voer het hele schip blind op de kaart verder. Dus geen grijs schaduw scheepje. Dat was nóg misleidlener.

Vandaar dat ik pleit dat het bij opstarten altijd uit staat en door een bewuste handeling aangezet kan worden, b.v. in het popup menu rechts.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS status aanduiding 17 dec 2020 07:42 #1237017

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Alabastine schreef :
ReinierZeilt schreef :
Knoet schreef :
Maar dat was de vraag van ReinierZeilt aan WnW niet volgens mij, en ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord daarop, toegespitst op de weergave zoals in OpenCPN.

Inderdaad...

Overigens snap ik de opmerking van RooieDirk wel, maar veel van wat wij als ‘data’ interpreten is ook niet echte data. De koers van onze bootjes wordt bijv ook door niets gemeten, die rekent je gps uit op basis van vorige en de ‘huidige’ positie. Squelch op een marifoon filtert ook data, je radar filter ook ‘zijn waarneming’ voordat die die aan jou op het scherm toont. Gebruik je dat dan ook niet????

Niet erg relevant voor de discussie, maar GPS gebruikt voor Speed en Course zgn. doppler-shift en niet (direct) de posities.
(Ik vind het trouwens nog steeds een wonder dat dat zo goed werkt)

gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

R.

Bij Opencpn kan je kiezen of je de cog en sog uit de GPS gebruikt of dit berekend uit de lat-lon historie.
dat laatste geeft een aanzienlijker rustige beeld van het eigen schip bij lage snelheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl