Sinds vier jaar heb ik twee stuks Ocean Signal MOB1.
De batterijen zijn voor 7 jaar gegarandeerd en dit (en de werking) kun je regelmatig testen.
Daarna is er een inzend en vervangservice. So far so good.
Maar wat nu als je onderweg bent? Daartoe had ik eens uitgezocht wat er in zat en had ik reservebatterijen aan boord.
Door een lekkend raam is één vest opengesprongen, de MOB1 heeft een week aangestaan (niemand heeft het vanwege onze carbon romp gemerkt!) en het toen maar eens geprobeerd:
1-openen en verwijderen is helemaal niet zo moeilijk:
Vervanginsinstructies beaconbatteryreplacement
2-er zitten 2 lithium Energizer 123 cellen in het “accupack”
3-nieuwe batterijen besteld, want die reservebatterijen waren ook 4 jaar oud ondertussen.
—1x identiek zonder lip
4-vervangen met de identieke: alles werkt, maar de test toont: batterij meer dan 10 uur gebruikt (6 flitsen)
5-hoezo: 1e gedachte toch te veel warmte ingebracht bij het overzetten van de lippen?
6- batterijen met lip (Panasonic) besteld en opnieuw vervangen door versie met lip. Zelfde resultaat. Oorzaak valt af. Batterijen (12-2030) niet goed valt ook af, daar twee verschillende merken/batches.
7-De batterijtest? Hoe zou de batterij test werken? Zal wel geen meting zijn, maar is vast een counter.
Het lijkt er op dat de batterij als nieuw is, maar dat ik dat niet meer kan testen. Hoe kom je daar achter?
8-Dan vinden we in deze link voor de PLB1:
Werkzaamheden bij service aan PLB1
Counters for run time, GPS Long Tests etc. will be reset
Dat zal dan ook wel voor de MOB1 gelden.
9-Navraag gedaan bij Shiptron. Die hebben eea bevestigd en dat er bij de replacement nog meer komt kijken om deze weer “als nieuw” te garanderen. Ze waren overduidelijk niet blij met mijn vervanging in eigen beheer. En dat zij daar zeker niet voor instaan. Mijn akkoord daarop is niet voldoende. Echter, ik ben graag zelfredzaam bij essentiele kleine vervangingen onderweg. Of zelf of lokaal kunnen laten uitvoeren. Zij vergeleken het met een krukasreparatie en ik zie het toch als een batterijvervanging. Het is weliswaar geen zaklamp, maar gaspatronen doen we toch ook zelf en de lifeline brengen we aan boord ook zelf aan. Buiten de thuishaven ben je op je zelf.
10-Nadere inspectie van de data: Mijn MOB1’s zijn gemarkeerd met DEC-2023. De batterijen die erin zaten met 12-2026. Ocean Signal houdt dus een ruime marge. Dat zal enerzijds voor de batterij zijn en anderzijds vanwege de counters ipv de capaciteitsmeting. Mijn nieuwe batterijen zijn 12-2030 hetgeen met dezelfde redenatie een levensduur tot 12-2027 zou betekenen.
Mijn samenvatting:
-Een ongelukje met een nat vest is een dure aangelegenheid. De ramen zijn vervangen.
-Onderweg kan ik prima de batterijen vervangen, na een ongelukje. Ik neem er weer twee mee à €10,- met lippen. Sealen met doorzichtig paktape (“plakband”; ducktape is te dik).
-Resetten als nieuw daarna (plus een lijst andere controles; zie link PLB1) via de dealer bij gelegenheid na trip of seizoen.
-De MOB1 onderweg inzenden en de reis zonder MOB1 afmaken, vind ik geen alternatief. Een reserve MOB1 vooralsnog ook niet.
Mijn advies:
Geen mbt bovenstaande. Dit is ter info en ter eigen inschatting.
Bind wel de opwinder en het programeringstooltje aan het touwtje waarmee je de MOB1 aan je reddingsvest borgt. Ik had ze veilig opgeborgen en daarmee georganiseerd kwijtgeraakt. Dit heeft de meeste tijd gekost (Dekker Watersport heeft mij uit de brand geholpen). Nadien natuurlijk weer wel “gevonden”.
Vraag:
Als iemand weet hoe je de counter reset doet, dan graag?
Ik zie maar 4 interfaces: de strobo, een toetsensequentie, de batterijaansluiting of eventueel via het printje binnenin. Wie weet het?