Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 03 feb 2021 12:36 #1250123

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Sinds vier jaar heb ik twee stuks Ocean Signal MOB1.
De batterijen zijn voor 7 jaar gegarandeerd en dit (en de werking) kun je regelmatig testen.
Daarna is er een inzend en vervangservice. So far so good.

Maar wat nu als je onderweg bent? Daartoe had ik eens uitgezocht wat er in zat en had ik reservebatterijen aan boord.
Door een lekkend raam is één vest opengesprongen, de MOB1 heeft een week aangestaan (niemand heeft het vanwege onze carbon romp gemerkt!) en het toen maar eens geprobeerd:
1-openen en verwijderen is helemaal niet zo moeilijk:
Vervanginsinstructies beaconbatteryreplacement
2-er zitten 2 lithium Energizer 123 cellen in het “accupack”





3-nieuwe batterijen besteld, want die reservebatterijen waren ook 4 jaar oud ondertussen.
—1x identiek zonder lip
4-vervangen met de identieke: alles werkt, maar de test toont: batterij meer dan 10 uur gebruikt (6 flitsen)
5-hoezo: 1e gedachte toch te veel warmte ingebracht bij het overzetten van de lippen?
6- batterijen met lip (Panasonic) besteld en opnieuw vervangen door versie met lip. Zelfde resultaat. Oorzaak valt af. Batterijen (12-2030) niet goed valt ook af, daar twee verschillende merken/batches.





7-De batterijtest? Hoe zou de batterij test werken? Zal wel geen meting zijn, maar is vast een counter.
Het lijkt er op dat de batterij als nieuw is, maar dat ik dat niet meer kan testen. Hoe kom je daar achter?
8-Dan vinden we in deze link voor de PLB1:
Werkzaamheden bij service aan PLB1
Counters for run time, GPS Long Tests etc. will be reset
Dat zal dan ook wel voor de MOB1 gelden.

9-Navraag gedaan bij Shiptron. Die hebben eea bevestigd en dat er bij de replacement nog meer komt kijken om deze weer “als nieuw” te garanderen. Ze waren overduidelijk niet blij met mijn vervanging in eigen beheer. En dat zij daar zeker niet voor instaan. Mijn akkoord daarop is niet voldoende. Echter, ik ben graag zelfredzaam bij essentiele kleine vervangingen onderweg. Of zelf of lokaal kunnen laten uitvoeren. Zij vergeleken het met een krukasreparatie en ik zie het toch als een batterijvervanging. Het is weliswaar geen zaklamp, maar gaspatronen doen we toch ook zelf en de lifeline brengen we aan boord ook zelf aan. Buiten de thuishaven ben je op je zelf.
10-Nadere inspectie van de data: Mijn MOB1’s zijn gemarkeerd met DEC-2023. De batterijen die erin zaten met 12-2026. Ocean Signal houdt dus een ruime marge. Dat zal enerzijds voor de batterij zijn en anderzijds vanwege de counters ipv de capaciteitsmeting. Mijn nieuwe batterijen zijn 12-2030 hetgeen met dezelfde redenatie een levensduur tot 12-2027 zou betekenen.

Mijn samenvatting:
-Een ongelukje met een nat vest is een dure aangelegenheid. De ramen zijn vervangen.
-Onderweg kan ik prima de batterijen vervangen, na een ongelukje. Ik neem er weer twee mee à €10,- met lippen. Sealen met doorzichtig paktape (“plakband”; ducktape is te dik).
-Resetten als nieuw daarna (plus een lijst andere controles; zie link PLB1) via de dealer bij gelegenheid na trip of seizoen.
-De MOB1 onderweg inzenden en de reis zonder MOB1 afmaken, vind ik geen alternatief. Een reserve MOB1 vooralsnog ook niet.

Mijn advies:
Geen mbt bovenstaande. Dit is ter info en ter eigen inschatting.
Bind wel de opwinder en het programeringstooltje aan het touwtje waarmee je de MOB1 aan je reddingsvest borgt. Ik had ze veilig opgeborgen en daarmee georganiseerd kwijtgeraakt. Dit heeft de meeste tijd gekost (Dekker Watersport heeft mij uit de brand geholpen). Nadien natuurlijk weer wel “gevonden”.

Vraag:
Als iemand weet hoe je de counter reset doet, dan graag?
Ik zie maar 4 interfaces: de strobo, een toetsensequentie, de batterijaansluiting of eventueel via het printje binnenin. Wie weet het?
Laatst bewerkt: 03 feb 2021 13:05 door Booty24. Reden: Links van tekst voorzien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 21 mrt 2021 23:53 #1265117

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Booty24 schreef :

Vraag:
Als iemand weet hoe je de counter reset doet, dan graag?
Ik zie maar 4 interfaces: de strobo, een toetsensequentie, de batterijaansluiting of eventueel via het printje binnenin. Wie weet het?

De batterijen zijn vervangen. De testen naar VHF en Plotter uitgevoerd.
Echter, de MOB1 “denkt” nog dat de batterijen leeg zijn.

Ik ben op zoek naar de counter reset procedure, die uitgevoerd wordt als een service centrum de batterijen vervangt.
Ik kan het aantal keer testen natuurlijk ook gewoon turven (ieder voorjaar ...).

Heeft iemand al eens een origineel accupack besteld (Noorwegen, Duitsland)?
Zit er dan een counter reset procedure bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 06:54 #1265128

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Voor de jachten uitvoering weet ik het niet, maar voor het 'echte' werk moet je oa ook zorgen dat dit uitgevoerd wordt in een droge (luchtvochtigheid) omgeving, en moet er een waterdichtheids test uitgevoerd worden na de vervanging.
Dat ze bij shiptron niet blij worden van deze zelfredzaamheid snap ik dan ook wel. Als jij over 5 jaar overboord gaat en hij werkt niet krijgen zij dat op hun bordje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 07:26 #1265130

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
rooiedirk schreef :
Voor de jachten uitvoering weet ik het niet, maar voor het 'echte' werk moet je oa ook zorgen dat dit uitgevoerd wordt in een droge (luchtvochtigheid) omgeving, en moet er een waterdichtheids test uitgevoerd worden na de vervanging.
Dat ze bij shiptron niet blij worden van deze zelfredzaamheid snap ik dan ook wel. Als jij over 5 jaar overboord gaat en hij werkt niet krijgen zij dat op hun bordje.

En: vervangen van seals geeft toch echt een ander resultaat mbt dichtheid dan: Hij zag er nog goed uit en ik heb m terug gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 08:47 #1265156

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Een gebruiker is n.l. ook niet in staat om de lektest in een drukkamer uit te voeren.
Elk baken van Ocean Signal en Rhotheta wordt bij service altijd onderworpen aan de lektest in een speciale drukkamer die speciaal voor het betreffende type baken is ontworpen.

Van andere merken weet ik niet of dat ook gebeurd?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 08:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 08:54 #1265159

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Die OEM aansprakelijkheid geldt ook niet voor alle andere werkzaamheden die we zelf uitvoeren.

Er zijn meer zaken die we waterdicht moeten maken en deze is niet anders. Passing met O-ring. Niets bijzonders. Het is niet anders dan je zwemvest zelf doen.
Soms vertrouw je op de ander; anders vertrouw ik op mezelf. Onderweg is er geen alternatief.

Ik heb niet de indruk dat de leden hier voor alles naar de dealer gaan. Er komen hier echt wel spannerder zaken langs.

Blijft: wie weet hoe je de counter reset?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 08:59 #1265164

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Even wat droge info tussendoor of dat je het nu zelf wilt doen of kunnen:
Een batterijwissel bij een verkooppunt/dealer kost rond de 130 euro, ik heb daar een rekening van.
We hadden een gebruikte gekocht die in de winterstalling af was gegaan. Dan ligt die mooi te blinken etc tot de batterij leeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 09:51 #1265195

Mijn mening.

Iets wat levens moet redden ga je niet zelf aan klote .
En zeker niet met electric apparatuur.
En ja het word een luchtdicht kamer gedaan om er voor te zorgen dat er geen vocht en geen stof in de apparatuur zit.

Dit geld zelfs met harddisks van een pc die vacuüm zijn gezogen

Een beetje vocht in een afgesloten ruimte met lucht kan door warmte en kou afzetten op je batterij met corrosie als eind punt.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 10:27 #1265215

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik begrijp dat hier een mening over kan zijn, maar graag antwoord of hints op mijn vraag:
Hoe wordt de counter gereset?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 11:26 #1265246

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
suijkerbuijk schreef :
Dit geld zelfs met harddisks van een pc die vacuüm zijn gezogen

HDD's zijn niet vacuum gezogen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 11:27 #1265247

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Booty24 schreef :
Ik begrijp dat hier een mening over kan zijn, maar graag antwoord of hints op mijn vraag:
Hoe wordt de counter gereset?

ik zou ocean signal even een mailtje sturen met het verhaal dat je in verweggistan zit zonder dealer en dat de batterij vervangen moest worden ivm vals alarm en nu lege batterijen

met een beetje mazzel krijg je de reset code en ik denk dat dat op dezelfde manier gaat als programmeren , dus via je computer scherm flitsen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 12:14 #1265275

ReneK schreef :
suijkerbuijk schreef :
Dit geld zelfs met harddisks van een pc die vacuüm zijn gezogen

HDD's zijn niet vacuum gezogen

Echt vacuüm is het niet maar de kamer word zeer zwaar afgezogen zodat er onder druk onstaat .
Dit om te zorgen dat er geen stof in de harddisk komt.

Later modellen gebruiken ze gas helium.

Deze procedure word overal gebruikt zodat er geen vocht of vuil er in komt.
Zelfs goede kwaliteit horloges word het zo opgebouwd tot spullen wat naar de ruimte gaat .

Het is oftopic .
Maar ik kan me indenken waarom spul wat voor levens moet redden en garanie voor lange tijd gebruik .
Er extra beveiliging word in gebouwd zoals een teller reset.
Ter voorkomen van misbruik of reparatie door 3e

En nee hij zal geen antwoord krijgen hoe te resetten .
Als dat gelekt word op de internet kan iedereen het maken met grote gevolgen van dien.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 12:16 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 12:50 #1265294

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
suijkerbuijk schreef :
ReneK schreef :
suijkerbuijk schreef :
Dit geld zelfs met harddisks van een pc die vacuüm zijn gezogen

HDD's zijn niet vacuum gezogen

Echt vacuüm is het niet maar de kamer word zeer zwaar afgezogen zodat er onder druk onstaat .
Dit om te zorgen dat er geen stof in de harddisk komt.

Later modellen gebruiken ze gas helium.

Deze procedure word overal gebruikt zodat er geen vocht of vuil er in komt.
Zelfs goede kwaliteit horloges word het zo opgebouwd tot spullen wat naar de ruimte gaat .

Het is oftopic .
Maar ik kan me indenken waarom spul wat voor levens moet redden en garanie voor lange tijd gebruik .
Er extra beveiliging word in gebouwd zoals een teller reset.
Ter voorkomen van misbruik of reparatie door 3e

En nee hij zal geen antwoord krijgen hoe te resetten .
Als dat gelekt word op de internet kan iedereen het maken met grote gevolgen van dien.

>OT> eerrrmmm... toevallig weet ik een 'beetje' van beide onderwerpen , zowel van HDD's (20 jaar voor SUN Microsystems en Oracle gewerkt als Global supplier engineering manager oa verantwoorderlijk voor spares MTBF , supplier quality (of HDD's etc) en ze worden niet met vacuum of helium behandeld, spullen worden in een cleanroom in elkaar gezet en de clean room wordt met overdruk schoongehouden zodat er geen stof van buiten naar binnen kan , en verder wordt er met filters in de HDD enige luchtdruk verschillen opgevangen (lucht er uit of erin) en de filters zitten in de HDD om stof van buitenaf tegen te houden

verder in rust is de druk binnen een HDD net zo groot als de druk buiten een HDD en er worden geen inerte gassen of vacuum gebruikt

Horloges die de ruimte ingaan, deze werden en worden ook niet speciaal met helium of vacuum behandeld , de eerste chronograaf horloges (Breitling en Omega) die de ruimte ingingen kwamen zelfs gewoon bij de horloge dealer om de hoek van NASA vandaan waarna ze getest werden en standaard werden uitgedeeld aan de astronauten (Omega) Breitling heeft op verzoek van Scott Carpenter een speciaal 24 uurs model ontworpen en uitgebracht (reference nummer 809 uit 1962 met een gemodificeert venus 178 uurwerk dat al gebruikt werdt in de normale Navitimer reference 806)

het helium ventiel waar jij denk ik op doelt wordt uitsluitend gebruikt bij duikhorloges , maar dat mag je zelf even googlen wat de exacte functie van een helium ventiel is bij duikhorloges </OT>

reference 809 uit 1962 gemaakt voor scott carpenter voor de aurora missie
24 uur omdat 12 uur geen functie heeft , het wordt geen dag/nacht dus is 24 uur aanwijzing logischer


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 13:15 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 12:59 #1265295

De resetprocedure: zou ik ook graag in de portefeuille hebben om dezelfde reden.
Mijn horloges maak ik waterdicht door de ring in te vetten met korasilon pasta. Dat zal ik ook doen bij een dergelijke batterijvervanging.
Dus ik volg graag!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 13:21 #1265309

ReneK schreef :
suijkerbuijk schreef :
ReneK schreef :
suijkerbuijk schreef :
Dit geld zelfs met harddisks van een pc die vacuüm zijn gezogen

HDD's zijn niet vacuum gezogen

Echt vacuüm is het niet maar de kamer word zeer zwaar afgezogen zodat er onder druk onstaat .
Dit om te zorgen dat er geen stof in de harddisk komt.

Later modellen gebruiken ze gas helium.

Deze procedure word overal gebruikt zodat er geen vocht of vuil er in komt.
Zelfs goede kwaliteit horloges word het zo opgebouwd tot spullen wat naar de ruimte gaat .

Het is oftopic .
Maar ik kan me indenken waarom spul wat voor levens moet redden en garanie voor lange tijd gebruik .
Er extra beveiliging word in gebouwd zoals een teller reset.
Ter voorkomen van misbruik of reparatie door 3e

En nee hij zal geen antwoord krijgen hoe te resetten .
Als dat gelekt word op de internet kan iedereen het maken met grote gevolgen van dien.

>OT> eerrrmmm... toevallig weet ik een 'beetje' van beide onderwerpen , zowel van HDD's (20 jaar voor SUN Microsystems en Oracle gewerkt als Global supplier engineering manager oa verantwoorderlijk voor spares MTBF , supplier quality (of HDD's etc) en ze worden niet met vacuum of helium behandeld, spullen worden in een cleanroom in elkaar gezet en de clean room wordt met overdruk schoongehouden zodat er geen stof van buiten naar binnen kan , en verder wordt er met filters in de HDD enige luchtdruk verschillen opgevangen (lucht er uit of erin) en de filters zitten in de HDD om stof van buitenaf tegen te houden

verder in rust is de druk binnen een HDD net zo groot als de druk buiten een HDD en er worden geen inerte gassen of vacuum gebruikt

Horloges die de ruimte ingaan, deze werden en worden ook niet speciaal met helium of vacuum behandeld , de eerste chronograaf horloges (Breitling en Omega) die de ruimte ingingen kwamen zelfs gewoon bij de horloge dealer om de hoek van NASA vandaan waarna ze getest werden en standaard werden uitgedeeld aan de astronauten (Omega) Breitling heeft op verzoek van Scott Carpenter een speciaal 24 uurs model ontworpen en uitgebracht (reference nummer 809 uit 1962 met een gemodificeert venus 178 uurwerk dat al gebruikt werdt in de normale Navitimer reference 806)

het helium ventiel waar jij denk ik op doelt wordt uitsluitend gebruikt bij duikhorloges , maar dat mag je zelf even googlen wat de exacte functie van een helium ventiel is bij duikhorloges </OT>

reference 809 uit 1962 gemaakt voor scott carpenter voor de aurora missie
24 uur omdat 12 uur geen functie heeft , het wordt geen dag/nacht dus is 24 uur aanwijzing logischer



Nieuwe harddisk hebben zeer zeker een gas in zitten .
Zodat de koppen beter zweven

tweakers.net/nieuws/108841/wd-...oor-consumenten.html
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 13:30 #1265315

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
suijkerbuijk schreef :

Nieuwe harddisk hebben zeer zeker een gas in zitten .
Zodat de koppen beter zweven

tweakers.net/nieuws/108841/wd-...oor-consumenten.html

dat zul je net zien , ik ben in 2018 gestopt met werken ;)
ik zal eens navragen of het inderdaad voordelen heeft en wat ze doen met reparatie / refurbishen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 16:40 #1265379

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Mijn samenvatting:
-Een ongelukje met een nat vest is een dure aangelegenheid. De ramen zijn vervangen.
-Onderweg kan ik prima de batterijen vervangen, na een ongelukje. Ik neem er weer twee mee à €10,- met lippen. Sealen met doorzichtig paktape (“plakband”; ducktape is te dik).
-Resetten als nieuw daarna (plus een lijst andere controles; zie link PLB1) via de dealer bij gelegenheid na trip of seizoen.
-De MOB1 onderweg inzenden en de reis zonder MOB1 afmaken, vind ik geen alternatief. Een reserve MOB1 vooralsnog ook niet.
Een batterij vervangen is iets anders dan een service beurt uitvoeren. Dat je een reserve batterij meeneemt voor het geval dat mag je overdreven of goed zeemanschap noemen.
Maar wat jij wilt is een batterij vervangen, en een beurt claimen.
Dat is zoiets als onderweg olie+filter verversen van je motor en dan hier komen vragen waar je een dealer-stempel kan vinden zodat je een grote beurt in je onderhouds boekje kan afstempelen.

Vergelijken met een zwemvest gaat een beetje mank mi. Zwemvest is er op ingericht om zelf te doen. Maar wie doet er zelf z'n reddingsvlot of de brandblussers? Terwijl dat toch ook geen rocket science is.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 16:47 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 17:00 #1265385

rooiedirk schreef :
Maar wat jij wilt is een batterij vervangen, en een beurt claimen.
Dat is zoiets als onderweg olie+filter verversen van je motor en dan hier komen vragen waar je een dealer-stempel kan vinden zodat je een grote beurt in je onderhouds boekje kan afstempelen.
Nee... t’s wil een werkende mob1. Geen stempel in zijn boekje...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 18:04 #1265410

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Precies!

En mijn Mob1 werkt overigens prima.
Ik kan alleen de batterijstatus niet testen.
Dat kan de Mob1 ook helemaal niet. Die heeft alleen een counter.
Het enige wat ik wil is dat ik de counter kan resetten.
En dat zal heel eenvoudig zijn. Het hoeft alleen naar 0 en verwacht dat het zelfs niet via het scherm hoeft.

Ik verwacht: twee contactjes kortsluiten en klaar. Maar welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 19:03 #1265431

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
ISO788 Hans schreef :
Nee... t’s wil een werkende mob1. Geen stempel in zijn boekje...
TS heeft een werkende MOB. Alleen niet dezelfde status/controle als na een beurt door een dealer. En dat is (weer m.i.) volkomen terecht want de mob heeft die controle ook niet gehad.
Even voor de goede orde, ik mag mezelf gediplomeerd elektronikus noemen. Ik weet in ieder geval genoeg van elektronika onderhoud om te weten wanneer mijn kennis tekort schiet. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 19:10 #1265435

Gefeliciteerd Dirk! Kun je dan ook als gediplomeerd elektronicus zijn vraag beantwoorden?

Maar punt was dat ts zich niet begrepen voelde. Hij wil graag een goede batterijtest kunnen doen en niet perse een stempel in zijn boekje..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 22 mrt 2021 19:55 #1265448

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Het punt dat ik wil maken is dat je wel zelf een batterij kan wisselen in geval van nood/onderweg, maar dat dit niet gelijk staat aan een service beurt. En dat je dus na zo'n doehetzelf aktie alsnog die service beurt moet laten uitvoeren. Zonder dat ik de precies weet wat er gedaan wordt zijn een paar zaken die logisch zijn.
controle van:
zend vermogen,
zend frequentie
modulatie
ingeprogrameerde gegevens
uitgebreide(re) zelf test
eventueel update firmware

De noodzaak van droge lucht/gas ter voorkoming van condensatie als het echt koud wordt is al genoemd, evenals de druktest na afloop.

Allemaal zaken die je niet zelf kan doen zonder de nodige kennis en apparatuur. En als je denkt dat dit overbodig is houd je jezelf voor de gek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 01 okt 2021 12:25 #1329671

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Zelfde apparaat andere vraag:
Een MOB1 geeft, naast de AIS MOB melding to all, een dsc melding naar de eigen dsc vhf en handmatig naar all.

Als de dsc marifoons op binnenvaart/ATIS stand staan, vangen die dan nog wel een dsc signaal op.
Kortom, op groot-binnenwater heeft de MOB1 maar het halve effect?

Ik ben niet aan boord en kan het niet proberen, maar wie weet dit?
Of is dit merk/type afhankelijk?
Schakelt iedereen na zeevaart braaf terug naar ATIS of blijft deze op zeevaart staan (o.a. ook vanwege de handige tri-band functies?).

DSC meldingen/alarmen door niet-spraak-marifoons is zowat het enige nuttige aan DSC (zie andere draadjes).
Daar ATIS direct aan je DSC registratie vastzit, is het overschakelen daarnaar tbv een binnenlandse identificatie alleen noodzakelijk vanuit de verplichting, niet uit nut. Met diploma heeft het ook al niets te maken, want die zit vast aan de aanwezigheid, niet aan de ingestelde functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 01 okt 2021 12:45 #1329675

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Merk afhankelijk en programmering afhankelijk, maar het doel van de MOB1 is zichtbaar zijn op de AIS, daar is ook alarmering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB1 batterij vervangen na ongelukje onderweg 01 okt 2021 14:15 #1329697

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Mijn marifoon kan niet in beide modii staan. Dus of ATIS (op binnenwater verplicht) of DSC.

In ATIS mode ontvangt hij dan dus ook geen DSC. Dat is niet bij alle marifoons zo.

Trouwens: omdat dit zo, en er niet op gehandhaafd wordt, laat ik altijd op "zee" stand staan. Kijk dan natuurlijk uit niet op hoog vermogen te zenden! Dat is "binnen" nergens goed voor.

De belangrijkste reden: Ik vaar nog wel eens met onervaren bemanning. Als er echt de pleuris uitbreekt moet die met het alarm-knopje van de DSC een bericht uit kunnen doen. Op zo'n moment kunnen de officiele regels me echt aan mijn anus oxideren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl