Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G specialisten ?

B&G specialisten ? 02 mei 2023 08:22 #1476718

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Zeilprutser schreef :
Deze laatste melding komt niet overeen met je vorige melding:
Ik heb hem dmv de pilot controller eerst op 'standby' gezet. Daarna met de pijltjestoetsen de drive laten in- en uitschuiven. Tot aan de maximale uitslag. De ene kant geeft veelal, dus niet altijd, de gewraakte foutmelding.

Scherp Onno ! ;)
Maar deze "melding" is het verslag van een testje dat ik op advies/ verzoek van Aswin heb gedaan op zoek naar de oorzaak.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 11:57 #1476790

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Hi Toekomst,

Als je probleem ook op andere momenten optreedt dan kan je twee dingen doen.
  • in de box met het AP scherm aan bewweg je eens goed de kabel bij de uitgang van de drive en bij de stekker, achter de stekker en bij de NAC. Doe dit rustig zodat je systeem de tijd heeft om te reageren en je niks stik maakt. Ondertussen hou je goed je scherm in de gaten. Als je roerstand verandert dan heb je een slecht contact.
  • tijdens het varen op je AP. Zodra je de foutmelding krijgt check je weer je roerstand op het scherm. Is deze naar een uiterste dan heb je ook een slecht contact. Is de stand normaal dan ligt de oorzaak elders.

Voor als we verder moeten zoeken. Hoe zwaar is je schip? Heb je het het probleem ook wanneer je in de box de AP aanzet en dan je gewenste koers een graad of 20 verandert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 15:46 #1476887

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Dank je wel Aswin,


Aswin schreef :
Hi Toekomst,

Als je probleem ook op andere momenten optreedt dan kan je twee dingen doen.
  • in de box met het AP scherm aan bewweg je eens goed de kabel bij de uitgang van de drive en bij de stekker, achter de stekker en bij de NAC. Doe dit rustig zodat je systeem de tijd heeft om te reageren en je niks stik maakt. Ondertussen hou je goed je scherm in de gaten. Als je roerstand verandert dan heb je een slecht contact.

    Geen resultaat

  • tijdens het varen op je AP. Zodra je de foutmelding krijgt check je weer je roerstand op het scherm. Is deze naar een uiterste dan heb je ook een slecht contact. Is de stand normaal dan ligt de oorzaak elders.

Gedaan.
De stand is normaal.


Voor als we verder moeten zoeken. Hoe zwaar is je schip?

4500 kg


Heb je het het probleem ook wanneer je in de box de AP aanzet en dan je gewenste koers een graad of 20 verandert?

De foutmelding komt daar te onregelmatig voor. Ik bedoel: ik kan de foutmelding niet zomaar zelf opwekken.



Er heeft zich vandaag wel een nieuwe ontwikkeling boorgedaan. Er is een tweede foutmelding bijgekomen. Hij geeft nu om de haverklap de melding dat de roeruitslag te groot is ( dwz meer dan 50 graden) terwijl de uitslag niet eens in de buurt is van 50. Eerder de helft.
Morgenochtend is het stil weer. Dan ga ik eerst de setup maar eens opnieuw doen.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 15:58 #1476895

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
@Toekomst

Als ik dit zo lees zou ik het ook in de bedrading of evt sensor gaan zoeken
Ik geloof niet dat het in de n2k bus zal zitten aangezien daar alleen PGN doorgaat en ik kan me niet voorstellen dat er ineens andere PGN gegenereerd wordt ? (Maar misschien corrupte?)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 16:28 #1476904

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Dank je ReneK.

Welke sensor bedoel je ? De roerstandgever kan het niet zijn want die komt zó uit het cellofaan.


Ik hoop dat je het niet erg vindt dat jouw draadje deze wending heeft genomen. Ik kwam op dit draadje omdat het begon met exact dezelfde foutmelding die jij had.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 16:29 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 16:36 #1476907

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Toekomst schreef :
Dank je ReneK.

Welke sensor bedoel je ? De roerstandgever kan het niet zijn want die komt zó uit het cellofaan.


Ik hoop dat je het niet erg vindt dat jouw draadje deze wending heeft genomen. Ik kwam op dit draadje omdat het begon met exact dezelfde foutmelding die jij had.

Welke roerstandgever heb je ? (Merk / type ?) is dat een nmea2000 model of analoog ?
En ik vind het geen draadje kapen , zelfde probleem kan meerdere oorzaken hebben
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 16:51 #1476911

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
ReneK schreef :

Welke roerstandgever heb je ? (Merk / type ?) is dat een nmea2000 model of analoog ?

Zie de eerdere uitleg van Aswin
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 06 mei 2023 10:02 #1477750

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Voor de trouwe lezertjes een update:

Het opnieuw doen van de setup verliep naar mijn zin te moeizaam (ik ben geen techneut).
Ik heb daarom de hele handel (NAC en Vulcan) uit de boot geschroefd en ben naar de B&G dealer gegaan voor een software update en een doormeting.
De NAC bleek kerngezond en heeft - net zoals de Vulcan - door de dealer een succesvolle software update gekregen.

De dealer adviseerde echter om de roerstand kalibratie (een onderdeel van de "docksite commisioning") twee keer te doen en daarna pas over te gaan tot de "sea trial". Hij vertelde het in technische taal maar mijn persoonlijke vertaling daarvan naar gewone mensen-taal is dat door de roerstand kalibratie twee keer te doen je zeker weet dat echt alle oude informatie gewist is.

Dat betekent dat als het probleem nu niet uit de wereld is, er echt nog maar twee mogelijkheden over zijn: 1) slecht contact / kabelbreuk / stekkercorrosie 2) defecte roerstandgever (hoogst onwaarschijnlijk want deze is splinternieuw).

Bij deze cliffhanger moet ik het eventjes laten want ook ik moet af en toe wel eens van de boot weg om te werken.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 06 mei 2023 10:03 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 19 mei 2023 17:36 #1480442

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Ik zou nog wat instellingen fotograferen



Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 19 mei 2023 18:34 #1480450

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Heb je deze handmatig ingesteld of zijn dit de waarden die hij zelf gekozen heeft na alle caĺibraties ?

Wendsnelheid lijkt laag te zijn. Die staat bij mij op 240. Ik weet dat de goeroe (Aswin) hem zelfs boven de 300 heeft.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 19 mei 2023 18:47 #1480452

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Ik heb die wend snelheid zelf ingesteld, dacht ik tenminste. Je draait en dan stel je m in. Zal m eens hoger zetten morgen. De rest is automatisch. De gain heb ik vandaag iets verhoogt. Van 042 naar 0,50
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 05 aug 2023 20:59 #1500181

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
We zitten alweer wat in de toekomst. Zijn er nog ontwikkelingen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 06 aug 2023 00:01 #1500193

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
HenkT schreef :
We zitten alweer wat in de toekomst. Zijn er nog ontwikkelingen?

welke open vragen had je ook al weer ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 06 aug 2023 07:39 #1500216

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Toekomst schreef :
Voor de trouwe lezertjes een update:

Het opnieuw doen van de setup verliep naar mijn zin te moeizaam (ik ben geen techneut).


Bij deze cliffhanger moet ik het eventjes laten want ook ik moet af en toe wel eens van de boot weg om te werken.
Het ging even om deze cliffhanger.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 06 aug 2023 08:03 #1500223

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
HenkT en alle andere geïnteresseerden:

Na de software update door de dealer was het nog niet goed.

Dus: alles opnieuw doormeten.
Alles perfect. Weerstanden en voltages. Bedrading, stekkers en de drive zelf.
Toen toch maar de multimeter in de uitgangen van de NAC. Ook perfect.
Daarna de Vulcan. Eindeloos bladeren door alle menu´s. Stuurautomaat een reset gegeven. Niets.
Toen kwam ik uit bij de mogelijkheid om de hele Vulcan terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dat wilde ik niet want hij was net vorige week ge-update door de dealer. Maar hé, kijk nou eens, wat is dat ? De Vulcan geeft door middel van vinkjes de mogelijkheid om slechts delen van de totale setup terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dat heb ik gedaan. Alle vinkjes uit, behalve die van de stuurautomaat. Of, andersom gezegd, alleen de stuurautomaat teruggezet naar fabrieksinstellingen maar de rest niet.
Toen twee keer het gehele systeem opnieuw opgestart.
Daarna vanaf nul begonnen met de installatie van de stuurautomaat. Het hele keuzemenu van clutch, deadband enzovoort doorlopen. Daarna "stilliggend in gebruik nemen" en............hij deed het !
Het water op en "varend in gebruik nemen" (de S-bochten) en....hij deed het !

Wat is het geweest ????

Zelf denk ik dat op de één of andere manier er een vinkje "roerstand teruggever" verkeerd heeft gestaan. Ik denk dat bij het aangeven dat je geen virtuele roerstand wil maar de echte roerstand, de NAC op onverklaarbare wijze bedacht heeft dat er helemaal geen roerstandteruggever was. Wellicht is dat een soort basisinstelling die bij de software update is verzet.
Hoe het ook zijn moge, hij doet het.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 06 aug 2023 08:48 #1500240

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Heel fijn. Wat een gezoek.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 29 okt 2023 17:56 #1519324

  • will3
  • will3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
B&G is niet meer het vroegere Brookes and Gatehouse dat kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel droeg...maar is nu nog slechts een merknaam dat deel uitmaakt van de Navico group. Vandaar dat de toestellen erg lijken op de toestellen van Simrad en Lowrance alleen een beetje duurder. Ook geen wonder dat C-map wordt bevoordeeld...want zit ook in de Navico groep...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 12 feb 2024 10:28 #1540794

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Klein beetje off topic want mijn vraag heeft niks met de vorig jaar genoemde AP problemen te maken, maar ik overweeg een NAC-3 AP met B&G display. Vraagje: gebruiken jullie alleen de Triton2 of is het handiger om ook die extra unit aan te schaffen met knoppen voor bediening van de AP? De oplossing van B&G lijkt nogal anders dan die van Raymarine, die een speciale display unit heeft voor de AP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 12 feb 2024 10:38 #1540795

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Je kunt vanaf de Triton2 je AP niet bedienen, alleen configureren. Dus, ja, je hebt een extra unit of afstandsbediening nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 12 feb 2024 17:47 #1540878

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Van op een Zeus3 kan het wel.
Anders idd. zoals Aswin laat weten via remote (WR10) of Keypad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 12 feb 2024 18:02 #1540881

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Als je de zeus 2 hebt kan je m daar mee bedienen. Maarrrrr bij het instellen van het haven gebeuren moet je m met een afstand bediening (bv de wr10) op standby zetten voor je verder kan.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 12 feb 2024 19:37 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 13 feb 2024 18:10 #1541047

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Vanaf de Vulcan gaat het ook.

Het issue is inderdaad de stand-by knop. Je kan niet zonder en die zit niet op de Triton.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 13 feb 2024 19:18 #1541056

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Helder, thanks. Andere vraag: zijn er hier mensen die een Zeus en een Vulcan hebben, en kunnen die de kaarten met elkaar delen? Ik zie op internet wat suggesties dat het in de praktijk zou kunnen hoewel het volgens B&G niet kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 14 feb 2024 09:57 #1541105

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Om een kaart te delen heb je ethernet nodig. Volgens de specs heeft een Vulcan een slechts beperkt werkende ethernetpoort. Ik zou daar zo geen weg om heen weten.
Ik heb evt nog wel een Triton1 pilot controller liggen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl