Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G specialisten ?

B&G specialisten ? 09 sept 2021 12:21 #1323527

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zijn er nog B&G specialisten hier ?
1) Kan iemand verklaren waarom ik zo’n verschil zie tussen ware en schijnbare wind ?
2) En waar de zogenaamde 0.4 knopen stroming vandaan komt ?
We liggen lekker geankerd dus bewegen een beetje achter het anker maar deze verschillen lijken me erg
Groot ?
3) tijdens hierheen varen diverse keren ‘no rudder’ respons , dan gaat de AP uit (niet zo leuk) terwijl ik alle aangesloten spullen wel in het netwerk zie ?
Omstandigheden 28-30 knopen wind , 2 meter golven , AWA tussen de 110-130 graden , 1 rif in groot en 1 rif in fok , kan het komen doordat de boot niet / nauwelijks op het roer reageerde (stuurwiel
Draait prima maar de boot veranderd niet van koers ) door de golven en de AP dan gewoon maar uit gaat ? (En hoe los ik dit op de AP op ?) AP = NAC2 / Simrad 42


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 09 sept 2021 13:11 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 12:53 #1323534

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Misschien waren de omstandigheden te zwaar voor een Nac2. Als het roer niet beweegt op een commando van de ap kan je een no rudder krijgen. Wat voor drive hangt eraan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 12:55 #1323535

Volgens mij geef je op het stuk over de AP al zelf het antwoord: de boot reageerde nauwelijks op het roer, de AP merkt dat en kan dus niet meer z’n werk doen en stopt.
Verder geen verstand van specifiek B&G.
Het verschil in windsnelheden is wel opvallend, inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:05 #1323539

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
666 schreef :
Misschien waren de omstandigheden te zwaar voor een Nac2. Als het roer niet beweegt op een commando van de ap kan je een no rudder krijgen. Wat voor drive hangt eraan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hydraulisch onderdek L&S als ik me goed herinner
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:11 #1323541

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
1. het lijkt er op dat TWS en TWA woren berekend met AVG speed.
2. de SOG komt door onnauwkeurigheid GPS (verkeerde plaats ontvanger en/of slingeren achter de spijker).
3. zie 666.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:21 #1323545

Wat zijn je demping settings voor TWS en AWS?
Zijn die gelijk. Als je die demping er uit haalt, dan zouden ze gelijk moeten zijn.
Mits je stil ligt. Anders dan dat eea nog beinvloeden, maar neem aan dat je niet 4kts slingert.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:44 #1323554

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Ik vroeg me nog af of je op wind of heading/way point aan het varen was.
Verder, wetend dat je ruim in de stroom zit, zou je ook eens naar alle kabellengtes en mm2's naar nac en drive kunnen kijken. Dikker is beter natuurlijk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:50 #1323556

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Jumpinjack schreef :
Wat zijn je demping settings voor TWS en AWS?
Zijn die gelijk. Als je die demping er uit haalt, dan zouden ze gelijk moeten zijn.
Mits je stil ligt. Anders dan dat eea nog beinvloeden, maar neem aan dat je niet 4kts slingert.

Enig idee waar ik die demping kan vinden ?
En we liggen idd ‘stil’ voorzover mogelijk met 25-32 knopen wind ;)
Ik denk dat we Max 0.3-0.4 knopen ‘gieren’ achter anker
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 13:57 #1323563

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
666 schreef :
Ik vroeg me nog af of je op wind of heading/way point aan het varen was.
Verder, wetend dat je ruim in de stroom zit, zou je ook eens naar alle kabellengtes en mm2's naar nac en drive kunnen kijken. Dikker is beter natuurlijk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik vaar eigenlijk altijd op ‘heading’ (of wind) , nooit op waypoint
Ik zal de kabel eens nameten maar ik denk niet dat dat het probleem is , ik heb nog nooit een low voltage warning oid gezien

Zelf denk ik dat ik misschien iets teveel zeil op had staan , maar ik vraag me af waarom hij dan uitgaat met ‘no rudder response’ ipv gewoon blijven proberen , en als het daardoor komt of er niet een instelling voor is dat hij (langer ?) blijft proberen . Nu was het overdag en de wind ging van 22 naar +30 , maar dit gebeurt ook tijdens een squall of regenbui die ineens komt opzetten , dan heb ik liever niet dat de AP zichzelf uitschakeld
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 14:22 #1323571

Misschien dat de AP dit doet om niet de drive te beschadigen (doorbranden)?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 14:42 #1323577

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Denk toch dat je drive ea niet aankan op sommige momenten.
Ik weet je software versie niet, maar damping vind je bij settings/network

Je zou ook kunnen kijken bij de instellingen van je ap. Misschien staat ea zo lui ingesteld dat de ap het niet bijhoudt. (gain/counterrudde)

En olie checken bij de hydraulische pomp


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 14:49 #1323580

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@666 dit zijn de demping en AP settings , als ik ergens iets kan verbeteren hoor ik het graag








www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 14:51 #1323582

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Orange Sunset schreef :
Misschien dat de AP dit doet om niet de drive te beschadigen (doorbranden)?

Een hydraulische drive ? Nog niet eerder gehoord dat die kan doorbranden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 15:11 #1323586

ReneK schreef :
Orange Sunset schreef :
Misschien dat de AP dit doet om niet de drive te beschadigen (doorbranden)?

Een hydraulische drive ? Nog niet eerder gehoord dat die kan doorbranden ?

Als de elektromotor van de pomp die de hydraulische vloeistof rondpompt niet kan draaien doordat er zoveel roerdruk wordt gegeven (of max uitslag AP > fysiek mogelijke uitslag?) dat deze niet meer rond draait dan zal deze waarschijnlijk wel eens kunnen doorbranden door overbelasting. Om dit te voorkomen verwacht ik dat de AP uitschakelt op het moment dat de roerstandgever niet beweegt terwijl de AP wel probeert te sturen.

Verder weet je AP niet dat er een hydraulische drive aan hangt, kan ook een wheel ding, sprocket, lineaire or direct drive zijn waarvan ik vermoed dat deze wat gevoeliger zijn voor overbelasting. Dus ik denk dat het een 'better safe than sorry' situatie is om de drive te sparen.

Of dit het geval in jouw situatie is weet ik niet.

Maar daarom de vraag uit mijn vorige post of je maximale uitslag hebt als de drive uitschakelt?

Van een RM SmartPilot S1 weet ik ook dat deze uitschakelt op het moment dat hij de ingestelde koers niet meer kan handhaven. In dat soort situatie denk ik dat het een veiligheidsregel is dat als het schip de kade of een ander schip raakt dat het schip niet naar die kade of dat schip blijft toesturen ofzo.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 15:14 #1323587

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Het lijkt mij dat er een groot verschil tussen snelheden boven en onder de 6kn is als je kijkt naar gain en counterrudder. Heb je dat er zelf in gezet?

Al gekeken of er niet een verdwaalde pikhaak tussen je kwadrant zit?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 15:16 #1323588

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Ps 4 sec demping voor wind en stw is wel veel, 2 sec is misschien beter

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 16:05 #1323604

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik ga de demping instellingen aanpassen aan jouw 2 sec
Verder heb ik niets aangepast nog qua gain en counter rudder
Als het rustig is zal ik ook de hele calibratie een keer uitvoeren en kijken welke verschillen er naar boven komen

Ik ben er vrij zeker van dat er niets tussen zit , we bergen niets op in de motor ruimtes en het is schoon (en net voor de zekerheid weer gecontroleerd)


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 16:23 #1323612

Bij je ap niet lucht in de cilinder
Dan pompt hij maar ziet geen uitslag bij de roer sensor en stopt dan



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 20:03 #1323680

Met de demping minimaal, wat is dan t verschil in wind tussen tws &aws?
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 21:16 #1323698

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Als de elektromotor van de pomp die de hydraulische vloeistof rondpompt niet kan draaien doordat er zoveel roerdruk wordt gegeven (of max uitslag AP > fysiek mogelijke uitslag?) dat deze niet meer rond draait dan zal deze waarschijnlijk wel eens kunnen doorbranden door overbelasting

Zou er niet een overdruk ventiel in een hydraulisch systeem "horen" te zitten?
Bij onze boot wel. Popt bij 70 bar. Soms hoor ik dat ook.
Als de e-motor die druk niet kan opbrengen is het de verkeerde motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 21:16 #1323699

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
frou frou schreef :
Bij je ap niet lucht in de cilinder
Dan pompt hij maar ziet geen uitslag bij de roer sensor en stopt dan



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het stuurwiel en roer draaien wel
Echter ik denk dat de boot niet reageert (of te traag) op de roer uitslag en dat de AP dan denk dat het roer niet werkt en dus de AP uitschakeld
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 21:25 #1323703

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
kan het komen doordat de boot niet / nauwelijks op het roer reageerde (stuurwiel
Draait prima maar de boot veranderd niet van koers ) door de golven


Probeer je hier te zeggen dat de boot in het geheel niet (nauwelijks) op het roer reageert? Ook niet als je zelf aan de helm staat?

Tsja, wat moet een AP dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 09 sept 2021 22:09 #1323711

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Dan krijg je nog steeds geen 'no rudder' melding.
De gain in je 'high' instelling staat vrij laag (counter is 2x zoveel). Kan neerkomen op 'toolittletoolate'. In de andere instelling is de high schuif juist weer hoog. Zou daar eens naar kijken.
Wellicht zijn er standaardinstellingen vanuit de werf te betrekken?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 05:35 #1323730

Rudder response kan op twee manieren worden bepaald:
1. Omdat de boot reageert op het roercommando. Hier heb je voldoende snelheid door het water voor nodig.
2. Met een roerstandmeter.

Nadeel van methode 1 is dat als je langzaam vaart, of er komt een golf/windvlaag voorbij die je boot tegengesteld aan de roeruitslag beweegt de computer denkt dat er niets gebeurd.

Gezien de kwaliteit van je installatie verwacht ik dat er een roerstandmeter aanwezig is, maar het kan lonen om onderdeks te kijken of die ook is aangesloten.
Willekeurig internetvoorbeeld : www.dekkerwatersport.nl/p/wema-roerstand-gever/1400/
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 06:42 #1323739

De roerstandgever zie je zitten links van het kwadrant achter de crossbar(zwart met wit etiketje).
Ik heb dezelfde installatie aan boord van de grote cat en dit nog nooit gehad.
Kijk anders ook nog even naar het kwadrant van het andere roer of daar wat aan te zien is.
En even de electrische verbindingen nagaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl