Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigation: Why ECDIS needs a new approach

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 06:56 #1332701

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
dmaib.com/reports/2021/applica...-usability-of-ecdis/

Investigation of groundings since 2008 have repeatedly shown that where ECDIS was the primary means of navigation it was not being used to its full potential. There was a significant mismatch between the intention of the performance standards and system designers, and the way the watchkeepers were using the system. This study set out to understand whether the findings of accident investigations could be extrapolated as representing the wider marine industry and, if so, why.

Het hele Rapport:

dmaib.com/media/10289/ecdis_ap...on_and_usability.pdf
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 07:16 #1332703

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Het zal wel iets te maken hebben met het aloude gezegde "if you pay peanuts, you get monkeys".
Hoe zou het zitten met de opleiding van het personeel dat tijdens de hondenwacht op de brug staat? Bestaat die hondenwacht eigenlijk nog wel?
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 07:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 15:19 #1332821

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Zo is het.
Wachtensysteem grote zeevaart: 8-12 en 20-24 3e stuurman, 12-16 en 0-4 hondewacht 2e, 4-8 en 16-20 de 1e.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 16:02 #1332833

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
The consequent high false alarm rate eroded confidence in the automated warning, and most operators disabled the alarms or ignored alerts.
Kan ik volledig onderschrijven!!
Voorbeeldje, je moet (als in verplicht) een route maken voor een reis van ligplaats tot ligplaats.
Voor iedere stukje van de route moet je opgeven wat de maximale afwijking(XTE) mag zijn. Heb je deze te groot dan vindt de ECDIS land, boeien of andere obstakels en weigert de route te accepteren. Kies je de afstand lekker klein dan krijg je op zee iedere keer een alarm van "Max XTE"
Je zou dus ieder route deel z'n eigen XTE moeten geven. Een hoop werk waar je echt niet op zit te wachten. Vaak weet je ook niet wat de ligplaats wordt in de aankomst haven, maar bij Port-State controle wordt wél gecontroleerd of je route volledig was. Gevolg, als de loods aan boord komt vraagt de stuurman wat de ligplaats precies wordt, en maakt de route compleet :silly: Terwijl je bij het aanlopen van een haven echt wel wat beters te doen hebt.

Het grootste deel van de grondingen is natuurlijk simpel in slaap vallen/niet opletten. En dat is nou net iets wat door een ECDIS bevorderd wordt.

Vroeghe werd een wacht gelopen, maar dat is al lang niet meer. Tegenwoordig is het wacht zitten, en vaak zelfs wacht 'onderuit hangen'
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 16:11 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 16:18 #1332841

Bijzonder dat het blijkbaar mogelijk is om de alarmen uit te zetten, het is (in mijn ogen) ook een soort van veiligheidssysteem, en daarbij is dat normaalgesproken echt niet toegestaan

Hebben de mannen van de grote vaart hier dan een idee hoe het systeem beter zou kunnen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 16:25 #1332843

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Uitzetten kan niet altijd. Maar een wat kaugum in/op een buzzer werkt ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigation: Why ECDIS needs a new approach 14 okt 2021 16:34 #1332847

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Hebben de mannen van de grote vaart hier dan een idee hoe het systeem beter zou kunnen worden?
Het systeem is niet echt bedacht met de menselijke eigenschappen/gebreken in gedachte.
Het is zoiets als met een Tesla. Rijdt vanzelf, maar je moet wel zelf blijven opletten. Alleen daar is ons brein niet echt op bedacht.
En als het dan fout gaat is het van:"Ja maar je hebt ook niet goed opgelet".
Laatst bewerkt: 14 okt 2021 16:36 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl