3Noreen schreef :
Een backup systeem van louter alleen een GPS en een kaart, al of niet in digitale vorm, is denk ik absoluut onvoldoende. Je moet dan verder zonder AIS,radar,meetinstrumenten zoals diepte en afhankelijk van de opzet DSC-marifoon die jou positie in geval van nood kan doorzenden. Zo'n GPS+kaart is heel duidelijk een noodoplossing en verminderd wat mij betreft niet de noodzaak om je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk te hebben.
Iedereen legt de grens tussen 'voldoende' en 'noodoplossing' anders. Ik vind een (elektronische) kaart en positie bij lange tochten op zee
als backup al heel wat. De diepte kun je als het goed is in de kaart zien, de wind kun je als je wat langer zeilt ook zonder windmeter heel behoorlijk inschatten. En hoewel AIS o.a. op de Noordzee absoluut bijdraagt aan de veiligheid zit je mijns inziens niet per definitie in de problemen als je dit hulpmiddel tijdelijk niet tot je beschikking hebt.
Ik ben het overigens met je eens dat je je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk moet maken (lijkt me ook niet meer dan logisch).
3Noreen schreef :
Wat mij zelf met name bezig houdt is niet de hardware maar de betrouwbaarheid/kwaliteit van de software. Ik ervaar dat als een blinde vlek. Hardware is in mijn idee veel makkelijker als leek te beoordelen. Je kunt eenvoudig op de reputatie van de maker afgaan.
Intel, apple, samsung hebben een behoorlijk goede staat van diens. Iets anders wordt het met een fanless pc van aliexpress o.i.d. Ook is het inmiddels genoegzaam bekend dat SD-kaartjes die als vervanging van een harddisk gebruikt worden een betrouwbaarheidsprobleem hebben.
Maar hoe beoordelen we software ? Wat is betrouwbaar ?
Ik val hiervoor terug op eigen ervaring. In het begin was het een beetje een gok hoe de navigatie apps op onze iPad zich zouden houden. We hebben lange tijd met vooral iSailor genavigeerd (altijd als tweede systeem naast onze kaartplotter in de kuip), deze app heeft ons
nooit in de steek gelaten, is altijd 100% betrouwbaar gebleken. Helaas lijkt iSailor
geen toekomst te hebben.
Ik kan me met Navionics op onze iPad destijds ook geen crashes herinneren, maar wij ontgroeiden de beperkte functionaliteit, en de richting waarin de app zich ontwikkelde sprak ons niet aan.
De stabiliteit van onze iOS navigatie apps varieert tot nu toe dus niet bij nieuwe versies.
Met TZ iBoat hebben we nog te kort ervaring om hier al vergaande conclusies aan te verbinden, maar ook die app is tot nu toe rock solid op onze iPad. Dit is uiteraard anekdotisch bewijs (n=1) en onze iPad Pro's zijn ook niet de meest uitgeklede modellen, dus onze bevindingen zijn misschien niet zonder meer door te trekken naar alle iPads en iPhones. Het eerste verhaal over een TZ iBoat crash of freeze moet ik overigens nog tegenkomen.
De crashes/freezes die we tot nu toe hebben meegemaakt waren met onze Raymarine kaartplotters.
Als je in de 'betrouwbaarheid' van software ook de kwaliteit van het kaartmateriaal (en de updates) gaat betrekken wordt het nog een stuk ingewikkelder. Ik gebruik onze iPad met iSailor/TZ iBoat (met Nautin boeien updates) soms als crosscheck naast onze RM kaartplotter (met Navionics kaarten). Dat levert af en toe nuttige extra informatie op.
Een
overall score voor hardware èn software betrouwbaarheid is mijns inziens erg moeilijk vast te stellen, er zijn simpelweg teveel variabelen voor een representatieve praktijktest. Misschien is dat ook de reden waarom testers in zeilbladen zich daar voor zover ik zie ook niet aan wagen. We zullen het dus moeten doen met redelijk anekdotisch bewijs.