Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid navigatie software

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 13:01 #1457110

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
Ik vaar (uitgezonderd afgelopen 3 jaar) al zo'n beetje heel mijn leven op de Zuidelijke Noordzee....
Maar natuurlijk maakt je vaargebied uit. En het feit of je lange trips maakt of niet, en nog veel meer...

Kijk even op een recente kaart van de Noordzee en stel je zelf de vraag wat dat voor jou betekent.

Wij zijn in de nacht van 3 op 4 augustus 2022 door het nauw van Calais gevaren. Die nacht heeft de kustwacht 700 illegale vluchtelingen daar uit rubbebootjes gevist en waren er een stuk of 15 zwemmers bezig met volgbootjes het kanaal over te zwemmen.
De toegang tot de haven van Dover voor pleziervaart was gesloten.
Naast de gebruikelijk drukte daar met veerponten en beroepsvaart.
Als jij dat wit doen zonder hulp van AIS en radar is dat prima. Maar voor mij geen haar op mijn hoofd dat zulks maar een seconde in overweging zou nemen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 13:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 13:09 #1457113

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 576
Zolang de software in een black box zit is dit alleen te beoordelen door er een aantal test op los te laten.

Het zou een interessant concept zijn om zijn om testcases te ontwikkelen die daardoor elk systeem kunnen beoordelen.

De mogelijke hardware en software combinaties die mogelijk zijn, zijn inmiddels wel dermate groot dat ik betwijfel of dat ooit gaat lukken.

Er is geen kwaliteitsstandaard over hoe software tot stand komt (vandaar de black box), en de code zelf is meestal niet openbaar. Dus naast verschillende standaard gebruikerstesten zullen een aantal testen moeten worden ontwikkeld waarmee het systeem overeind blijft, ondanks dat deze informatie krijgt aangereikt waar het niet mee kan omgaan en/of het systeem door een gebruiker snel weer naar een oorspronkelijke situatie kan worden hersteld. Al is het maar om weer verder te kunnen met testen…

Als niemand dit ooit eerder op deze manier heeft gedaan, gaat het niet lukken om een oordeel over een bepaald stuk software te vinden tav de betrouwbaarheid voor jouw specifieke situatie, tenzij je deze testen zelf uitvoert. Toch?
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 13:10 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 13:45 #1457127

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Een backup systeem van louter alleen een GPS en een kaart, al of niet in digitale vorm, is denk ik absoluut onvoldoende. Je moet dan verder zonder AIS,radar,meetinstrumenten zoals diepte en afhankelijk van de opzet DSC-marifoon die jou positie in geval van nood kan doorzenden. Zo'n GPS+kaart is heel duidelijk een noodoplossing en verminderd wat mij betreft niet de noodzaak om je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk te hebben.

Iedereen legt de grens tussen 'voldoende' en 'noodoplossing' anders. Ik vind een (elektronische) kaart en positie bij lange tochten op zee als backup al heel wat. De diepte kun je als het goed is in de kaart zien, de wind kun je als je wat langer zeilt ook zonder windmeter heel behoorlijk inschatten. En hoewel AIS o.a. op de Noordzee absoluut bijdraagt aan de veiligheid zit je mijns inziens niet per definitie in de problemen als je dit hulpmiddel tijdelijk niet tot je beschikking hebt.

Ik ben het overigens met je eens dat je je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk moet maken (lijkt me ook niet meer dan logisch).

3Noreen schreef :
Wat mij zelf met name bezig houdt is niet de hardware maar de betrouwbaarheid/kwaliteit van de software. Ik ervaar dat als een blinde vlek. Hardware is in mijn idee veel makkelijker als leek te beoordelen. Je kunt eenvoudig op de reputatie van de maker afgaan.
Intel, apple, samsung hebben een behoorlijk goede staat van diens. Iets anders wordt het met een fanless pc van aliexpress o.i.d. Ook is het inmiddels genoegzaam bekend dat SD-kaartjes die als vervanging van een harddisk gebruikt worden een betrouwbaarheidsprobleem hebben.

Maar hoe beoordelen we software ? Wat is betrouwbaar ?

Ik val hiervoor terug op eigen ervaring. In het begin was het een beetje een gok hoe de navigatie apps op onze iPad zich zouden houden. We hebben lange tijd met vooral iSailor genavigeerd (altijd als tweede systeem naast onze kaartplotter in de kuip), deze app heeft ons nooit in de steek gelaten, is altijd 100% betrouwbaar gebleken. Helaas lijkt iSailor geen toekomst te hebben.
Ik kan me met Navionics op onze iPad destijds ook geen crashes herinneren, maar wij ontgroeiden de beperkte functionaliteit, en de richting waarin de app zich ontwikkelde sprak ons niet aan.
De stabiliteit van onze iOS navigatie apps varieert tot nu toe dus niet bij nieuwe versies.

Met TZ iBoat hebben we nog te kort ervaring om hier al vergaande conclusies aan te verbinden, maar ook die app is tot nu toe rock solid op onze iPad. Dit is uiteraard anekdotisch bewijs (n=1) en onze iPad Pro's zijn ook niet de meest uitgeklede modellen, dus onze bevindingen zijn misschien niet zonder meer door te trekken naar alle iPads en iPhones. Het eerste verhaal over een TZ iBoat crash of freeze moet ik overigens nog tegenkomen.

De crashes/freezes die we tot nu toe hebben meegemaakt waren met onze Raymarine kaartplotters.

Als je in de 'betrouwbaarheid' van software ook de kwaliteit van het kaartmateriaal (en de updates) gaat betrekken wordt het nog een stuk ingewikkelder. Ik gebruik onze iPad met iSailor/TZ iBoat (met Nautin boeien updates) soms als crosscheck naast onze RM kaartplotter (met Navionics kaarten). Dat levert af en toe nuttige extra informatie op.

Een overall score voor hardware èn software betrouwbaarheid is mijns inziens erg moeilijk vast te stellen, er zijn simpelweg teveel variabelen voor een representatieve praktijktest. Misschien is dat ook de reden waarom testers in zeilbladen zich daar voor zover ik zie ook niet aan wagen. We zullen het dus moeten doen met redelijk anekdotisch bewijs.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 feb 2023 00:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 14:07 #1457137

3Noreen schreef :
[...]

Waar ik naar vraag hier op ZF is Hoe beoordeel je/ik de kwaliteit van software. Niet meer niet minder.

Nou dat is deels persoonlijk:
  • Dekt het product de gewenste navigatie functionaliteiten? - Kan ik ermee navigeren? Kan heel persoonlijk zijn wat jij hier in eist.
  • Prettige gebruikerservaring zowel bij configureren als gebruiken?
  • Voldoende integratie mogelijkheden met overige boordapparatuur? - NMEA data inlezen en weergeven?
  • Mogelijk te synchroniseren met en gebruiken op meerdere apparaten? - Fallback mogelijkheden / thuis plannen en dedicated apparaat op boot
  • Leverancier nog actief bezig te zijn met het verder ontwikkelen van het product? - ivm investeringsrisico
  • Is het product voldoende stabiel? - geen crashes, falende functionaliteiten etc
Rest is niet zo belangrijk lijkt mij?
Jou ervaring met TZ iBoat is blijkbaar positief. Je keuze daarvoor was toekomstperspectief. Je lijkt niet overwogen te hebben om een ander hardware platform te nemen.
Dank voor het delen van deze ervaring.
Overwogen wel, maar bleek niet nodig. Hardware (iPad Pro) en software platform (iPadOS) zijn bewezen enorm stabiel en betrouwbaar. Backup is dezelfde software en kaarten op mijn iPhone.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 14:09 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 14:19 #1457140

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
3Noreen schreef :
Waar ik naar vraag hier op ZF is Hoe beoordeel je/ik de kwaliteit van software.
Als leek en buitenstaander die geen deel uitmaakt van het ontwikkelteam en niet beschikt over het hiervoor benodigde intrumentarium kun je dat niet. Bij het ontwikkelen van commerciele software staat daar een apart team van professionals voor opgesteld waarvan de kosten een significant onderdeel van de ontwikkelkosten bedragen. Als buitenstaander heb je geen ander houvast dan het kwaliteitsimago van de betrokken leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 15:12 #1457152

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik vaar (uitgezonderd afgelopen 3 jaar) al zo'n beetje heel mijn leven op de Zuidelijke Noordzee....
Maar natuurlijk maakt je vaargebied uit. En het feit of je lange trips maakt of niet, en nog veel meer...

Kijk even op een recente kaart van de Noordzee en stel je zelf de vraag wat dat voor jou betekent.

Wij zijn in de nacht van 3 op 4 augustus 2022 door het nauw van Calais gevaren. Die nacht heeft de kustwacht 700 illegale vluchtelingen daar uit rubbebootjes gevist en waren er een stuk of 15 zwemmers bezig met volgbootjes het kanaal over te zwemmen.
De toegang tot de haven van Dover voor pleziervaart was gesloten.
Naast de gebruikelijk drukte daar met veerponten en beroepsvaart.
Als jij dat wit doen zonder hulp van AIS en radar is dat prima. Maar voor mij geen haar op mijn hoofd dat zulks maar een seconde in overweging zou nemen.

Ik ken de kaart. En ik weet dat er veel veranderd is. Begrijp me goed: ik ben niet tegen AIS, en ga het komende winter installeren voor als mijn boot weer in deze koude wateren is. Maar het is natuurlijk geen RAMP als je geen AIS hebt. Of Radar. Dan moet je je gewoon aanpassen. Zo heb ik wel eens 4 uur buiten de shipping lane liggen wachten tot de mist opgetrokken was. Of 's nachts Nieuwpoort aangelopen ipv Ramsgate, ivm mistbanken.

Meer on topic: als je AIS zo extreem belangrijk vindt, kun je dat natuurlijk ook op een back-up scherm binnen installeren. Wie wifi of een kabeltje extra. Valt de AIS hardware uit, tja, dan zul je daar toch ook mee moeten dealen.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 15:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 15:40 #1457167

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik vaar (uitgezonderd afgelopen 3 jaar) al zo'n beetje heel mijn leven op de Zuidelijke Noordzee....
Maar natuurlijk maakt je vaargebied uit. En het feit of je lange trips maakt of niet, en nog veel meer...

Kijk even op een recente kaart van de Noordzee en stel je zelf de vraag wat dat voor jou betekent.

Wij zijn in de nacht van 3 op 4 augustus 2022 door het nauw van Calais gevaren. Die nacht heeft de kustwacht 700 illegale vluchtelingen daar uit rubbebootjes gevist en waren er een stuk of 15 zwemmers bezig met volgbootjes het kanaal over te zwemmen.
De toegang tot de haven van Dover voor pleziervaart was gesloten.
Naast de gebruikelijk drukte daar met veerponten en beroepsvaart.
Als jij dat wit doen zonder hulp van AIS en radar is dat prima. Maar voor mij geen haar op mijn hoofd dat zulks maar een seconde in overweging zou nemen.

Ik ken de kaart. En ik weet dat er veel veranderd is. Begrijp me goed: ik ben niet tegen AIS, en ga het komende winter installeren voor als mijn boot weer in deze koude wateren is. Maar het is natuurlijk geen RAMP als je geen AIS hebt. Of Radar. Dan moet je je gewoon aanpassen. Zo heb ik wel eens 4 uur buiten de shipping lane liggen wachten tot de mist opgetrokken was. Of 's nachts Nieuwpoort aangelopen ipv Ramsgate, ivm mistbanken.

Meer on topic: als je AIS zo extreem belangrijk vindt, kun je dat natuurlijk ook op een back-up scherm binnen installeren. Wie wifi of een kabeltje extra. Valt de AIS hardware uit, tja, dan zul je daar toch ook mee moeten dealen.

Tuurlijk joh.

De reacties op dit draadje ademen de sfeer uit van waar zeur je over. Het is toch prima. Dus laten we er maar over ophouden. Beter de veiligheid zoeken in modern ontworpen bootjes die fictief tegen een orkaan bestand zijn of dat je de veiligheid kunt waarborgen met het aantal zekeringen in een stroomdraad.
Ik ben wel voorzien van voldoende info door op het internet te zoeken op software reliability rating. Hier op ZF zal ik niet wijzer worden.

Edit. Als ik een brak rubberbootje met 20 vluchtelingen overvaar vind ik dat persoonlijk wel een ramp.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 15:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:06 #1457182

Beter de veiligheid zoeken in modern ontworpen bootjes die fictief tegen een orkaan bestand zijn of dat je de veiligheid kunt waarborgen met het aantal zekeringen in een stroomdraad.

U heeft een antipathie tegen moderne bootjes? dat mag ;) Wat zekeringen met moderne bootjes te maken hebben zal wel een raadsel blijven.
Als ik een brak rubberbootje met 20 vluchtelingen overvaar vind ik dat persoonlijk wel een ramp.

ja, want dat kan mij natuurlijk niks schelen.... ;)


Hebben die rubberbootjes wel AIS trouwens? Ik ben wel benieuwd naar die software reliability rating. Wellicht kan je dat hier delen. Zijn we gelijk weer on topic.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:11 #1457188

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :

Hebben die rubberbootjes wel AIS trouwens? Ik ben wel benieuwd naar die software reliability rating. Wellicht kan je dat hier delen. Zijn we gelijk weer on topic.

Op de radar zijn ze wel zichtbaar op ± 1,5 mijl. Mooi ver genoeg om er vandaan te blijven. :blush:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:14 #1457191

Tussen Turkije en Griekenland heb ik hier wel op gelet natuurlijk, daar is de kans best groot dat je ze tegenkomt. Ik moet zeggen dat ik daar nog geen één keer in een situatie ben beland dat ik daar radar voor nodig had. Dat is op de Noordzee/Kanaal natuurlijk wel anders. Evengoed zou ik meer aan AIS hebben dan aan radar.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:15 #1457193

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
Tussen Turkije en Griekenland heb ik hier wel op gelet natuurlijk, daar is de kans best groot dat je ze tegenkomt. Ik moet zeggen dat ik daar nog geen één keer in een situatie ben beland dat ik daar radar voor nodig had. Dat is op de Noordzee/Kanaal natuurlijk wel anders.

Probeer het eens uit in het donker.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:17 #1457195

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Tussen Turkije en Griekenland heb ik hier wel op gelet natuurlijk, daar is de kans best groot dat je ze tegenkomt. Ik moet zeggen dat ik daar nog geen één keer in een situatie ben beland dat ik daar radar voor nodig had. Dat is op de Noordzee/Kanaal natuurlijk wel anders.

Probeer het eens uit in het donker.

Dat zou kunnen. Over het algemeen lukt me Calais - Dover nog wel op een zonnig ochtendje :)
Zonder dollen: het hangt natuurlijk allemaal af van waar je vaart, en wanneer je vaart. Maar dat zal een open deur zijn. Ik begrijp het nut van AIS en radar heel goed. Maar het ging hier over wat je echt nodig hebt in een noodsituatie.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:25 #1457197

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
Als je vaak op zee vaart en even zo makkelijk in het donker of met mist die je overvalt dan snap ik 3Noreen wel. Bovendien vaart de Noreen ook nog eens minimaal 2x zo hard als een monohul. ;)
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:30 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:26 #1457199

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
Dat zou kunnen. Over het algemeen lukt me Calais - Dover nog wel op een zonnig ochtendje :)

Toch benieuwd hoe jij dat voor elkaar krijgt als de haven van Dover voor pleziervaart gesloten is. Verklaar je het een noodsituatie ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:28 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:46 #1457205

Nee zeker niet. Dat is ons in Turkije ook overkomen (door bosbrand). Dan is alleen je tocht wat langer.
Overigens: een oproepje met je marifoon, en je weet ook of je welkom bent in de haven.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 16:47 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 16:59 #1457210

Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Een backup systeem van louter alleen een GPS en een kaart, al of niet in digitale vorm, is denk ik absoluut onvoldoende. Je moet dan verder zonder AIS,radar,meetinstrumenten zoals diepte en afhankelijk van de opzet DSC-marifoon die jou positie in geval van nood kan doorzenden. Zo'n GPS+kaart is heel duidelijk een noodoplossing en verminderd wat mij betreft niet de noodzaak om je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk te hebben.

Ik ben het overigens met je eens dat je je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk moet maken (lijkt me ook niet meer dan logisch).

3Noreen schreef :
Wat mij zelf met name bezig houdt is niet de hardware maar de betrouwbaarheid/kwaliteit van de software. Ik ervaar dat als een blinde vlek. Hardware is in mijn idee veel makkelijker als leek te beoordelen. Je kunt eenvoudig op de reputatie van de maker afgaan.
Intel, apple, samsung hebben een behoorlijk goede staat van diens. Iets anders wordt het met een fanless pc van aliexpress o.i.d. Ook is het inmiddels genoegzaam bekend dat SD-kaartjes die als vervanging van een harddisk gebruikt worden een betrouwbaarheidsprobleem hebben.

Maar hoe beoordelen we software ? Wat is betrouwbaar ?

Ik val hiervoor terug op eigen ervaring. In het begin was het een beetje een gok hoe de navigatie apps op onze iPad zich zouden houden. We hebben lange tijd met vooral iSailor genavigeerd (altijd als tweede systeem naast onze kaartplotter in de kuip), deze app heeft ons nooit in de steek gelaten, is altijd 100% betrouwbaar gebleken. Helaas lijkt iSailor geen toekomst te hebben.
Ik kan me met Navionics op onze iPad destijds ook geen crashes herinneren, maar wij ontgroeiden de beperkte functionaliteit, en de richting waarin de app zich ontwikkelde sprak ons niet aan.
De stabiliteit van onze iOS navigatie apps varieert tot nu toe dus niet bij nieuwe versies.

Met TZ iBoat hebben we nog te kort ervaring om hier al vergaande conclusies aan te verbinden, maar ook die app is tot nu toe rock solid op onze iPad. Dit is uiteraard anekdotisch bewijs (n=1) en onze iPad Pro's zijn ook niet de meest uitgeklede modellen, dus onze bevindingen zijn misschien niet zonder meer door te trekken naar alle iPads en iPhones. Het eerste verhaal over TZ iBoat crash of freeze moet ik overigens nog tegenkomen..

Ipad pro of de basis modellen zijn even betrouwbaar in combinatie met de software, de basis modellen gebruiken een ander scherm. Ik heb met iSailor nog nooit een probleem gehad.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 17:02 #1457211

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
je weet ook of je welkom bent in de haven.

Denk je dat dat werkt als even daarvoor met tussenpozen van een uur op de marifoon is omgeroepen dat de haven dicht zit ?
Wel typisch Nederlands lomp om gewoon te doen alsof je niets gehoord hebt. Engelsen kunnen je dan op ongekend subtiele wijze duidelijk maken wat ze van jou vinden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 17:06 #1457213

pfff ... je haalt er weer van alles bij... Nu ben ik weer typisch Nederlands lomp, omdat ik geen AIS zou hebben. Tuurlijk. Je hebt gelijk Noreen.

On topic: wat is de meest betrouwbare AIS unit, die ik aan mijn RM Axiom 7 zou kunnen koppelen? En dan nog een oplossing voor een back up binnen, bijv. op mijn mobiel.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 17:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 17:13 #1457216

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
pfff ... je haalt er weer van alles bij... Nu ben ik weer typisch Nederlands lomp, omdat ik geen AIS zou hebben. Tuurlijk. Je hebt gelijk Noreen.

Jij doet de suggestie dat ik prima de haven van Dover had kunnen oproepen. Ik niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 17:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 17:17 #1457217

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
On topic: wat is de meest betrouwbare AIS unit, die ik aan mijn RM Axiom 7 zou kunnen koppelen? En dan nog een oplossing voor een back up binnen, bijv. op mijn mobiel.

Gewoon op je telefoon naar MarineTraffic kijken. Betrouwbaar genoeg.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 17:41 #1457226

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
AndreAzuree schreef :
On topic: wat is de meest betrouwbare AIS unit, die ik aan mijn RM Axiom 7 zou kunnen koppelen? En dan nog een oplossing voor een back up binnen, bijv. op mijn mobiel.

Tot voor enige tijd had ik je van harte de Vesper dingen aangeraden, maar las juist dit weekend dat Garmin die recent vesper opkocht met dat spul gaat stoppen en ook de software niet meer zal ondersteunen.
Ook wel enigszins On topic zo'n soort bericht.
panbo.com/garmin-shrinks-vespe...l-only-cortex-remain
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 17:43 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 18:12 #1457232

Ah jammer dat Vesper gaat stoppen, ik hoorde goede verhalen over dat apparaat. Maar goed, ik zit natuurlijk helemaal niet aan RM vast, als het protocol maar werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 18:19 #1457234

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
AndreAzuree schreef :
Ah jammer dat Vesper gaat stoppen, ik hoorde goede verhalen over dat apparaat. Maar goed, ik zit natuurlijk helemaal niet aan RM vast, als het protocol maar werkt.

Het NMEA 2000 protocol is toch universeel werkt dus zonder problemen over verschillende merken. Zou me geen zorgen maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 18:25 #1457235

www.compass24.nl/navigatie/ais...anger-klasse-a-amp-b

Zoiets zou kunnen. Weet iemand of er ook iets bestaat dat direct het AIS signaal op wifi kan delen?

Deze lijkt dat te kunnen?

www.georgekniest.nl/artikel/25...fi-en-bluetooth.html

Ook nog met splitter erbij.
Laatst bewerkt: 05 feb 2023 18:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 05 feb 2023 18:43 #1457240

Vesper
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl