Eclips schreef :
[...]
Handig wel, maar ook niet meer dan dat. Dus geen drijfveer. En we hadden het over open source vs closed source.
Precies handig...

Waarom ga je er van uit dat geld voor ieder bedrijf dè drijfveer is. Veel bedrijven is geld niet de drijfveer (ons bedrijf ook niet), maar een middel om visie en passie te kunnen inzetten voor het oplossen van de problematiek van de beoogde klanten en er een boterham aan over te houden. Bevestiging dat je goed bezig bent met je passie zijn dan de inkomsten, die weer ingezet kunnen worden om de visie verder te realiseren.
De keuze tussen open vs closed source heeft niet direct met geld te maken. Het heeft met o.a. principes, verdienmodel en markt te maken. "Commerciële" open source oplossingen werken enorm goed in een grote/brede markt waarbij diensten rondom die open source de inkomsten genereren om mensen te betalen en verdere (snellere) innovatie mogelijk te maken. Maar je hebt ook open source hobby projecten. Dat zie ik als projecten die hierin niet echt commercieel zijn en meer leunen op vrijwilligers met een flinke passie en wat donaties van gebruikers.
Software closed source houden kan een keuze zijn om je bedrijf en medewerkers te beschermen tegen concurrenten in een kleine niche markt. Software open source maken kan een strategische keuze zijn die bedoeld is om andere minder fijne doelen te halen. Denk aan Google met Android bijv, waarbij de drijfveer is/was om Google Ads bereik flink uitbreiden en beter profilen van gebruikers als ze niet achter de PC zitten.
brambo schreef :
inland-ecdis
InlandECDIS is a standard for chart plotters on European (basicly) Inland waterways. Equipment mandatory for commercial boats and barges in those waters.
There are few equipment manufacturers and OpenCPN made an effort some years ago to add the required functionalities to cover the standard. Next we did an auto-certificate of compliance, which is required for the user in order to be legal.
You will find mainly two types of users and skippers on the waterways: Large companies with bigger fleets and hired staff and families running their barge. The latter have a very small margin to survive. This is one reason why InlandENCs are free. They just can’t afford them. OpenCPN fits in that niche.
Een belangrijke bijdrage is hiervoor geleverd door Rooie Dirk. Verdient hiervoor een lintje !
Posts met
bronvermeldingen behoren lintjes te krijgen
Maar zelf dus zelf "gecertificeerd".
Let op dat wat kleuren en icoontjes alleen niet voldoende is, er zijn ook
hardware, indicaties en alarmen, dedicated power supply !
Bijv:
1 (d):
For the navigation mode as specified in Section 4 of these technical specifications, Inland ECDIS (Operating System Software, Application Software and Hardware) shall have a high level of reliability and availability; at least of the same level as other means of navigation.
En voorbeeld van een andere eis is:
The display size of the chart presentation shall be at least 270 mm by 270 mm for equipment designed and admitted for the navigation mode. In information mode ergonomic aspects shall determine the size.
Er komt nog wel wat kennis bij kijken om een juiste Inland-ECDIS installatie voor mode
Navigation op te zetten op een schip.