Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De zwakste schakel...

De zwakste schakel... 27 feb 2013 22:27 #373080

Dezelfde ankerketting, twee schakels, slechts een halve meter van elkaar verwijderd...



Laatst bewerkt: 27 feb 2013 22:30 door Jan Westerink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 27 feb 2013 22:33 #373082

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Oei...da's niet best.
Is de hele ketting van zulke kwaliteit of slechts die 2 schakels ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 06:39 #373096

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Jan Westerink schreef :
Dezelfde ankerketting, twee schakels, slechts een halve meter van elkaar verwijderd...
Is nog na te gaan of dit een verzinkte ketting is/was?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 08:35 #373139

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
af en toe de ankerketting omdraaien. En regelmatig inspecteren :)
(ik ken een ankerketting die al bijna 60 jaar roestig is ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 08:46 #373143

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Er is natuurlijk wel enig verschil tussen roestig en weggevreten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 08:57 #373146

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
ja, dat blijkt op de bovenste foto wel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 09:52 #373174

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dat plaatselijk wegrotten van een paar schalmen heb ik ook. Het komt omdat ik een 50 liter rvs biervat als ankerbak heb geinstalleerd. De bak roest niet, maar de gegalvaniseerde ketting des te harder. Bijvoorbeeld 's winters haal ik de ketting eruit, dat scheelt behoorlijk. Verder inspecteer ik de ketting regelmatig, slechte schalmen er tussenuit, en de ketting "keren", d.w.z. andersom aan het anker zetten. Maar het is inderdaad wonderlijk zo snel en zo plaatselijk dat interen kan gebeuren.
Uiteraard is de oorzaak galvanische werking tussen verschillende materialen, mij wel bekend, vooral in een zoute omgeving.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 11:19 #373199

Waarom verf je dat vat niet aan de binnenkant met een paar lagen epoxy?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 12:57 #373243

Als het een anker ketting betreft:
Regelmatig met zoetwater afspoelen, zeker na gebruik op zoutwater helpt ook een hoop om dit te voorkomen. Evenals regelmatig te drogen leggen op een mooie dag op een steiger.
Als het een ketting van een mooring betreft: de shackles die precies op het zeebed hangen verdwijnen tot 20 keer sneller dan de rest van de ketting. Daar is weinig tegen te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 13:51 #373273

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Epoxy .... In die 35 jaar dat ik die ketting gebruik heb ik hem geloof ik 2 keer echt onderhanden genomen en één keer een stuk vernieuwd omdat ik dat van iemand kreeg. Dus al met al valt het bij mij nogal mee, maar toch. De laatste jaren anker ik steeds meer op een dregje. I.p.v. epoxy zouden we er ook weer bier in kunnen gooien. :P
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 14:47 #373300

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Komt inderdaad waarschijnlijk door de positie van de schakel, als deze elke keer om en nabij de waterspiegel hangt dan rot die veel sneller weg!

Als het een dure ketting betreft en nog niet nodig is om geheel te vervangen kan je schakels verwijderen door de schakel er boven of onder aan 1 kant los te slijpen, te buigen en weer vast te lassen, dit klusje heb ik al een aantal keer gedaan, zeker bij lange Rvs kettingen is dit de moeite waard ;)

Uiteraard kan je e.e.a. ook verbinden met een schroefwartel maar die zit in sommige systemen in de weg.
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 14:48 door Lasklus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 16:44 #373344

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Een goede watersport zaak verkoopt ook patent schalmen, die kun je er zo tussen zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 16:47 #373347

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ja als die verdikking niet in de weg zit is dat de goedkoopste oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 17:04 #373355

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Een patent schalm is even groot en dik als een gewone schalm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 20:08 #373442

lodewijk stegman schreef :
Is nog na te gaan of dit een verzinkte ketting is/was?

Het zou heel goed kunnen, Lodewijk, maar de zinksporen zijn vaag. Er vanuit gaande dat het geen verf is, durf ik voorzichtig te zeggen dat 'ie ooit, maar dat moet heel lang geleden geweest zijn, verzinkt is geweest.

Ik heb zo'n twee à drie plekken waar het binnen een meter van goed naar bijna doorgeroest gaat. Ik vermoed dat die plekken lang onderin de polyester bak hebben gelegen tegen of onder het ankertouw. De slechte plekken heb ik er al uit, maar ik vind het niet plezierig werken met zo'n roestige ketting. Los roest op je voordek, aan je knieën, handen en fok. Deze ketting zal spoedig richting de oud-ijzerbak gaan, ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 28 feb 2013 20:47 #373466

Waarom niet een inox ketting?
Is iets duurder bij eerste aanschaf, maar op lange duur veel goedkoper.
Stuwt beter, neemt minder vuil mee de ankerbak in en is veel prettiger wanneer er met de hand iets gedaan moet worden.

Ik zie heel vaak gegalvaniseerde kettingen met een inox wartel aan het anker gezet.
Het ankerstok uiteinde en de eerste schalmen van de ketting zijn dan helemaal vrij van zink en soms behoorlijk aangetast.

Tussen wartel en anker horen overigens ook een paar schalmen te zitten.
Bij wat zijdelings aan het anker trekken, als b.v. de stroom of wind draait, wordt het boutje in de wartel zeer zwaar belast wanneer het direct op het anker is geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De zwakste schakel... 08 apr 2014 05:48 #503163

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6591
JRomkes schreef :
(ik ken een ankerketting die al bijna 60 jaar roestig is ;) )
En ik heb zo'n vermoeden dat dat een ketting van RVS 304 ofzo is, want dat is niet magnetisch :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl