goed dan maar even verder spitten, je wordt er wel nieuwsgierig van en ach toch niks beters te doen.
Ik kom een rapport tegen van de OVV omtrent een onderzoek naar de dodehoek van schepen.
Bron :
klik
het eerste viel me deze op ;
Vrij uitzicht
Volgens het BSB en en ROSR moet het uitzicht vanuit het stuurhuis voldoende vrij zijn. In hoofdstuk 3 van het BSB en in hoofdstuk 7 van het ROSR wordt omschreven wat in deze regelgeving verstaan wordt onder dit voldoende vrije zicht.
Over de horizon moet de roerganger vanaf de plaats waar hij zich gewoonlijk bevindt, een zicht hebben van minstens 240°, voor een derde van het zichtsveld rondom hoeft de roer- ganger dus geen vrij zicht te hebben. Daarbij moet ten minste 140° van het zichtsveld in de voorste halve cirkel liggen. In de normale zicht-as mogen zich geen obstakels, zoals raam- stijlen, steunen of opbouwen bevinden.
Voor het onvoldoende vrije uitzicht naar achter is alleen geregeld dat voorzieningen kunnen worden geëist, zoals optische hulpmiddelen.
Inmiddels heeft de directeur-hoofdinspecteur van de Divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat door middel van een beleidsregel hieraan invulling gegeven. In deze beleidsregel wordt bepaald wat onder onvoldoende uitzicht verstaan wordt. Als er sprake is van onvoldoende uitzicht, moeten volgens de beleidsregel optische hulpmiddelen gebruikt worden. Volgens de beleidsregel komen hiervoor uitsluitend spiegels of periscopen in aan- merking.
Vervolgens de passage over het zakken van de stuurhut ;
Passeren van bruggen of sluizen
Bij passage van bruggen en andere kunstwerken moet soms het stuurhuis zakken om onder deze obstakels door te kunnen varen. Voor schepen waarbij het zicht dan beperkt wordt door de lading, mogen optische hulpmiddelen gebruikt worden. Wettelijk zijn uitsluitend perisco-pen met vlakke spiegels
of een radarapparaat voor dit doel toegestaan. Ook het plaatsen van een uitkijk op het voorschip is in dat geval toegestaan. Uiteraard moet deze uitkijk in constant hoor- en spreekcontact met de roerganger staan.