Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 12:35 #1250415

Het blijft ouwe meuk :( . Tijd voor elektrificatie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 15:50 #1250468

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
roozeboos schreef :
Het blijft ouwe meuk :( . Tijd voor elektrificatie.
Zonder die "oude meuk" zoals Stoom en Diesels redden we het niet om met behulp van wind en zon energie al die elektrisch aangedreven vaar- en voertuigen van energie te voorzien ;)
Misschien met nucleaire centrales, maar ook daar wordt stoom mee opgewekt om weer elektriciteit te produceren.
De langzaamste lopers(100 rpm) zijn trouwens hypermoderne motoren in de containerschepen die alle chinese elektrische troep hier naar toe transporteren.
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 16:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 16:19 #1250480

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
roozeboos schreef :
Het blijft ouwe meuk :( . Tijd voor elektrificatie.

Elektriciteit is prachtig! Zolang je een aansluiting op het vaste net hebt. Accu's, generators, zonnepanelen en windmolentjes zijn allemaal maar halve oplossingen. Generators maken herrie, trillen meestal als een gek, en zijn energie-inefficiënt. Zonnepanelen en windmolentjes kunnen niet zonder accu's, en die accu's zijn nog het grootste probleem. Om ze te fabriceren zijn zware metalen nodig, ongeacht welk soort accu. En aan het eind van hun levensduur is er weer het probleem van recycling. Opslag van elektrische energie geeft ook enorme verliezen.

Vloeibare brandstoffen, en dan specifiek bij normale temperatuur vloeibaar, zijn het makkelijkst te hanteren en gebruiken. Gassen en vaste brandstoffen komen daar achteraan, en elektra staat nog weer ver daarachter...

En onbelangrijk, maar toch: er is nog iemand opgewonden geraakt van het geluid van een elektromotor.

PS: ik besef dat dit een simplificatie is, en dat het propageren van brandstoffen in welke vorm dan ook niet "groen" is. Daar hoeft niet nogmaals op gewezen te worden.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 17:56 #1250516

www.binnenvaart.eu/stoomsleepboot/1767-regge.html
Deze sleepboot (varend erfgoed) is van mijn broer. Hij heeft er niet zoveel tijd/zin in dus doe af en toe doe ik er wat mee. Een enkele keer een beetje duwen/slepen, een keer op vakantie ermee geweest naar Denemarken.
Wat in jachthavens opvalt is dat het in mijn oren mooie motorgeluid door sommige watersporters minder gewaardeerd wordt :)

Na een route tussen het vasteland bij Cuxhaven en het eiland Sylt door, hier droog liggend achter het eiland Sylt:
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 18:01 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 20:39 #1250585

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
roozeboos schreef :
Het blijft ouwe meuk :( . Tijd voor elektrificatie.

Ik wist het wel; Cultuur barbaar...... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 21:00 #1250597

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Mijn favoriet kwa geluid is deze. Kan me bijna niet voorstellen dat zo iets ook in schepen is gebouwd maar daar heb ik geen verstand van.
Dit filmpje heb ik als MP3 op de computer en ik draai het als muziek B)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 21:28 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 21:08 #1250599

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
Ik weet dat we in 1985 met een klein slepertje van een klasgenoot vanuit Hellevoetsluis naar Stellendam zijn gevaren. Het slepertje werd volgens hem vroeger gebruikt voor het overvaren van de trossen in de haven en was niet meer dan 5-6 m lang. Het had een luchtgekolede Deutz 2-cilinder en moest met katoentjes met fosfor worden gestart, dat had ik nog nooit gezien. Voor het starten in elke cilinderkop een watje doen uit het blikken busje en dan maar hopen dat hij aansloeg. Het ding maakte een takkeherrie in de motorruimte en de hele opbouw was eigenlijk gevuld met die motor. Als je buiten stond was het een machtig geluid. Op de terugweg van Stellendam stak de wind op en dan is het Haringvliet opeens erg groot water vooral als je bootje zo’n heel lage kort had. We waren allemaal blij toen we weer in de werkhaven waren want met die oplopende golven knepen we hem allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 04 feb 2021 21:25 #1250607

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Etap 28 schreef
Op de terugweg van Stellendam stak de wind op en dan is het Haringvliet opeens erg groot water vooral als je bootje zo’n heel lage kort had. We waren allemaal blij toen we weer in de werkhaven waren want met die oplopende golven knepen we hem allemaal.

Geloof ik best zo'n ding is buiten dat ie laag is ook nog eens loeizwaar. Een kolibri 560 is ook vrij laag van achteren maar niet loeizwaar, die kolibri kont gaat dus omhoog op de golf, terwijl die sleperkont lager blijft liggen. Er is me nog maar een keer een golf van achteren de kont van de kolibri in gerold en die werd veroorzaakt door een groot binnenvaartschip in combi met windkracht 6 in de trechter bij Lemmer.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 feb 2021 21:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 05 feb 2021 08:16 #1250677

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
roozeboos schreef :
Het blijft ouwe meuk  . Tijd voor elektrificatie.

Ja maar, roozeboos, wat krijg je dan? :

Plastic boten die nooit verdwijnen, volgehangen met electrische apparaten die licht geven, bliepen en zoemen, accu's met giftige zuren en exotische metalen, nieuwe motoren die dit alles consumeren, overprikkelde schippers en mensen die dit alles optimaliseren tbv nog meer electrische apparaten, accu's schermpjes en nieuwere motoren.

... Da's toch ook niet alles ;)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 11 feb 2021 20:19 #1252755

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Om een pot koffie te zetten en lamp te laten branden heb je off grid, als t niet waait, een enorme dikke dieselmotor nodig

https://www.youtube.com/watch?v=JfA0GGXU73E
Het blijft ouwe meuk :( . Tijd voor elektrificatie.

Hmm, straalvliegtuigen vliegen al op synthetische kerosine gemaakt met duurzame energie, omdat dit waarschijnlijk niet anders lukt op de lange afstand. Mogelijk draaien er straks ook wel enige motoren op synthetische brandstof. Die is net als een accu ook een soort van buffer.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 feb 2021 20:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 14 feb 2021 10:17 #1253398

Berghout-2 schreef; "Maar met stip op 1 voor het mooiste geluid: de Industrie 2VD6 (een traag fel blaffend tabak-tabak-tabak)"

Vanwege de techniek en het mooie geluid heb ik destijds een sleepboot gekocht met die 2-cilinder.
In die tijd zei ik altijd; "Een schip is een ding om de motor drijvend te houden".
Ruud
Het mooiste van land is het water.
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 10:19 door Wrijfhout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 14 feb 2021 12:18 #1253425

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Je hoeft zo'n mooie oude motor natuurlijk niet IN je polyester zeiljacht te zetten. Je kunt hem ook naar oud binnenschippergebruik in een opduwer (Belgisch: Gatstamperke) ACHTER je schip hangen.

Deze is overigens ook wat minder geschikt voor een winderig Haringvliet

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 14 feb 2021 12:27 #1253428

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Aad77 schreef :
Je hoeft zo'n mooie oude motor natuurlijk niet IN je polyester zeiljacht te zetten. Je kunt hem ook naar oud binnenschippergebruik in een opduwer (Belgisch: Gatstamperke) ACHTER je schip hangen.

Deze is overigens ook wat minder geschikt voor een winderig Haringvliet


Maximum rompsnelheid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 16 feb 2021 18:06 #1254090

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Geen langzaamloper, maar wat doe je met een Groote Boot als de brug net niet past?



Ik heb spitsen dit grapje vroeger wel vaker uit zien halen bij de oude (draai-)spoorbrug over de Gouwe bij Gouda, maar niet met deze maat.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 16 feb 2021 18:30 #1254102

Heb ooit in mijn jeugd 6 weken gevaren op een Dortmündter. We deden het op de Duitse kanalen net zo. Moet er niet teveel water staan onder het schip (en niet te weinig) en het kanaal moet ook niet te breed zijn. Wel handig als je er eerder geweest bent en precies weet hoever je kunt gaan. Veel angst dat het te hard gaat hoef je niet te hebben want vanaf halfgas tot volggas ging je alleen maar verder naar beneden. Daarna wel gauw het gas er weer af. Het stuurt namelijk nogal rottig met al die zuiging in de kont en vermoedelijk zijn de kanaalbeheerders ook niet blij met al te veel zuiging. In Duitsland werd er echt op de snelheid gecontroleerd. Iets dat ik in Nederland op bijvoorbeeld het traject tussen Gouda en Alphen de afgelopen jaren nooit gemerkt heb. Wat zuiging doet daar en tegen kun je daar wel goed bestuderen. Sommige schippers op de containervaart verwarren daar mijlen met kilometers per uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen zeilfilmpje, toch mooi: langzaamlopers 17 feb 2021 10:39 #1254283

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
JotM schreef :
Geen langzaamloper, maar wat doe je met een Groote Boot als de brug net niet past?

Mijn vader heeft dit vroeger in Duitsland een keer mis zien gaan: stuurhuis eraf.
Daarna hoorde hij de schipper brullen: "DAAR heb ik GVD geen loods voor nodig, DAT kan ik zelf ook wel!".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl