Ongeacht, of ze snel mogen varen, dicht bij je mogen varen, is er ook zoiets, dat waneer een last, overlast is, de politie hiertegen kan en mag optreden.
Zij zullen dat echter lang niet altijd doen.
Niet direct maar wel effectief op lang duur is dat officiële meldingen bij politie, de gemeente, provincies natuurinstanties, watersport en zeilverenigingen zich stapelen en van een last een overlast kunnen maken en handhaving ge-eist kan worden.
Een ander punt is dat veel zeilgebieden ook in beleid gekenmerkt zijn als richtlijn natuurgebied.
Hoewel Rutte 1,2 en 3 natuurbescherming tot op de draad heeft uitgekleed en nog veel meer op stapel staat, gelden richtlijnen en wetten wel.
Provincie en gemeenten zijn middels een officieel handhavingsverzoek van een belanghebbende verplicht daarop te handhaven of binnen 6. weken te motiveren waarom ze dit niet doen.
Ik weet niet precies wat de exacte locatie was, maar zo te zien geldt voor grote delen een volgelrichtlijn en/of zelfs Natura 2000 gebied. Dat is harde EU en NL wetgeving.
E.e.a kan enorm bekrachtigd worden door aanwezigheid en verstoring van een beschermde diersoort/vogel.
Vogelrichtlijn: bescherming en instandhouding (ook door jacht) en seizoens gebonden.
Natura 2000:
www.natura2000.nl/gebieden. let op, soms zijn grenzen gelijk aan percelen, soms doorsnijden deze de kadastrale grenzen.
Waar een snelheid van 20 kmh met een zeilboot wel mag:) zou een herrie makende jetski in strijd zijn met dit beleid en wetgeving.
Daarmee verleg je de handhaving van toegestane snelheid naar geluidsdruk en verstoring, waarop je gemeente en provincie en dus politie en BOA's kan aanspreken.