Komt vaker voor, maar blijft gelukkig uitzonderlijk. Ook waar gebeurd toen ik nog een grote sleep/duwboot had.
Ik werd op een rustige dag gebeld, zo’n heiïge dag met 1000 tot 2000 meter zicht en een waterig zonnetje. Er was een leeg beunschip vastgelopen op de Mokkenbank (die ondiepte buiten Lemmer). Hoe snel kon ik daar zijn met de sleepboot? Het viel de schipper tegen dat ik zei dat dat ruim twee uur zou duren vanuit Warns: koude start, naar Stavoren, schutten en dan helemaal om het Vrouwezand heen (2,20 m diepgang, dus afsteken was er niet bij).
Dik twee uur later legde ik de boot op een kabellengte afstand van het beunschip achter het anker en roeide met het plastic notedopje de sleeptros over.
Een kort rukje, en het schip dreef weer, de tros kon er af. Daarna vroeg de schipper aan mij of ik hem de weg naar Breezanddijk kon wijzen. Huh?!
Wat bleek: hij was een uitzendkracht, voor het eerst op dat schip, zonder matroos, nog nooit op het IJsselmeer geweest en er was geen gps, kaart of kompas aan boord. En dàt op een heiïge dag. Oef!
Ik ben toen voor hem uit gaan varen tot westelijk van het Vrouwezand en daarna zuiver in de richting van Breezanddijk, of eigenlijk: iets ten westen daarvan. Ik zei hem dat hij de zon in precies dezelfde peiling moest blijven houden en dat hij er dan in twee uur zou zijn.
Daarna nam ik afscheid en ging weer naar Warns.
Twee uur later belde hij om te bedanken en dat hij precies recht bij B’dijk was aangekomen.
Wim.