Erikdejong schreef :
trotti schreef :
De NH1816 gaat geen opvolging krijgen.
Met name in hoge golven (komend van achteren) heeft de bijlboeg het nadelige effect dat die met een kleine koerscorrectie teveel bijt waardoor het schip uit het roer loopt (en dwars op de golven komt te liggen).
Als dat waar is dan zijn er een paar heel erg dure fouten gemaakt tijdens de ontwikkeling van dit ontwerp. Die bijlboeg bestaat al een jaar of 30 en daar is veel informatie over, combineer dat met de modelproeven die gedaan zijn en dan mag zo'n fout toch echt niet voorkomen.
Toch is dat wat er gebeurd is.
Ze hebben nog geprobeerd de koersvastheid in achteropkomende golven te verbeteren met 2 kleine (vaste) vinnen achterop, maar de bijlboeg heeft zo'n "bijtend" vermogen dat die dus erg graag hapt en de boot de hoek om stuurt.
Let wel, dit is dus alleen bij erg grote golven die van achteren komen. In alle andere omstandigheden is er geen probleem.
Ik zou het niet eens zo raar vonden als zo'n stukje in het onderzoek niet meegenomen is omdat dat er zeer specifieke omstandigheid is waar misschien niet direct aan gedacht is...
edit: en ook grote kans dat Damen deze boot vrijwel volledig gedoneerd heeft aan de KNRM voor de marketing en dat er indd geen onderzoek gedaan is naar het vaargedrag in die omstandigheden. Er varen er ook een aantal in Griekenland rond dacht ik en daar hebben ze de problemen niet omdat ze daar niet (vaak) in zulke omstandigheden varen.
Groeten,
Johnnie