Martijn57 schreef :
Goed Rikken, even op jouw niveau: je weet werkelijk niet waarover je kletst. Die recreatiegeul loopt onder het oostelijk deel van de brug door dat bekend staat als de Ramsgeul. Wij hebben het hier over het Ramsdiep en dat is wezenlijk wat anders. Namelijk de vaargeul voor de beroepsvaart die linea recta van Zwarte Meer via Schokkerhaven naar ketelmeer loopt of omgekeerd. Dat deed het transport van de NiLaya dus ook, zelfs op Google maps is de bocht te zien die je dan zou moeten maken. Als het beweegbare deel van de Ramsbrug is vrij gegeven voor 110 meter dan is dat nog altijd te kort voor dit transport dat bestond uit een duwboot (23 meter), ponton P6 (63,50m) en ponton P9 (43,50m). Je zou denken dat al zonder duwboot dit transport tegen de 110 meter aan loopt, met duwboot gaat het over de door jou genoemde 110 meter best een eindje heen. Als je de foto bekijkt dan zie je dat je een bocht moet maken om door het beweegbare gedeelte van de Ramspolbrug te gaan. In het kort: 1- dit transport gaat niet door de recreatiegeul, 2-het is langer dan 110 meter en 3-het zou een onhandige bocht moeten maken om door het draaibare deel van de Ramspolbrug te varen. Als het al zou passen.
Voor iemand waarvan zijn vrouw o.a. de ramspol en eilandbrug bedient weet ik er inderdaad niet zoveel van.
Maar als dit transport niet door de ramsgeul (de recreatie geul) ging, en volgens jou ook niet door een of andere bocht in het ramsdiep (de beroepsgeul die onder het beweegbare deel van de brug door loopt) past, waar is het dan langs gevaren? Meer keuzes zijn er daar namelijk niet.
Volgens mijn vrouw is dat transport trouwens gewoon als één geheel door het ramsdiep gevaren. De eerste bocht van betekenis is dan het verlaten van het ramsdiep bij Schokkerhaven, maar dat past volgens haar makkelijk.
Het is trouwens niet die brug die specifiek is vrijgegeven voor cemt VA, dat is de gehele vaarweg vanaf de ketelbrug via Zwartsluis naar Zwolle en Meppel.