Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Ze hebben wel keuzes gemaakt.
- een zo weinig gepiekte gaffel levert een erg inefficiënt grootzeil op.
Hmm.. Daar is misschien wat voor te zeggen, maar ik vermoed dat het een compromis is tussen aspect-ratio en het gegeven dat de boot het met een diepgang van minder dan een meter geheel van binnenballast moet hebben. Een hoger tuig brengt ook het drukkingspunt van het zeil omhoog. Een hoger gepiekte gaffel bij gelijk blijvende totale hoogte betekent minder grootzeil-oppervlak.
- een voorzeil met een aspect ratio uit het jaar kruik is ook niet efficiënt.
Het voorzeil in het filmpje wordt gevoerd op de boegspriet en lijkt mij een soort halfwinder, bedoeld voor ruime koersen. Heeft een code-zero of een spinaker ook een aspect-ratio uit het jaar kruik?
- een gaffel is een lastig ding, en het vermindert de trimbaarheid van het grootzeil.
Gaffels zijn inderdaad tot op zekere hoogte een complicatie en wat de trimbaarheid zul je ook wel gelijk hebben, maar er zijn, zoals ik a schreef, keuzes gemaakt.
Ik snap best dat hij een langzaam zeilend ding wil ontwerpen voor de onthaastende voor-anker-ligger en droogvaller dat daarnaast ook nog een beetje handelbaar is.
Maar dat kan ook met kleine maar efficiënte zeilen. Komt ook de handelbaarheid ten goede: lichtere zeilen, geen gaffel etc.
Ja, hij had er een kits-tuigage op kunnen zetten. Maar of dat veel had verbeterd is de vraag. De boot heeft al twee voorstagen. Echter: vanwege de gewenste korte mast en de vanwege de stabiliteit kan de tuigage niet veel hoger worden. Het blijft noodgedwongen niet erg high-aspect.
En zo'n vaste boegspriet is natuurlijk helemaal afgrijselijk onhandig.
Als Goss in het filmpje op het voordek staat, is goed te zien dat het helemaal niet zo'n ontzettend vaste boegspriet is. Het is meer soort van gennaker-boom, waarmee vele moderne cruiser-racers ook rondvaren. Eén bout losmaken en je trekt hem naar binnen. Bovendien is zo'n boegspriet voornamelijk onhandig in havens. Achter het anker zit ie niet zo snel in de weg.
Kortom: ik ben toch bang dat je deze boot teveel bekijkt met de ogen van een wedstrijdzeiler.