Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mooie boot, is het geen plaatje?

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 11:43 #1456270

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12667
Nachtvlinder schreef :
Een discussie over meningen lijkt mij weinig zinvol. Daar zijn we het wél over eens toch?
Dat is ook alleen maar een mening. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 11:53 #1456272

Nachtvlinder schreef :
Een discussie over meningen lijkt mij weinig zinvol. Daar zijn we het wél over eens toch?

Wijlen Jules Deelder heeft wel eens het tegenovergestelde beweerd. ;) Discussiëren over feiten is zinloos. Ze blijven de feiten. Meningen daarentegen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:05 #1456274

Is er een speciale reden om, als je een platte, droogvallende, ruime boot wil ontwerpen, dat je dan alle kennis van aerodynamica sinds 1940 gewoon maar negeert?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:12 #1456276

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Baasklusje schreef :
Is er een speciale reden om, als je een platte, droogvallende, ruime boot wil ontwerpen, dat je dan alle kennis van aerodynamica sinds 1940 gewoon maar negeert?

Komt weer zo'n uit de lucht gegrepen premisse.

Ik denk niet dat Goss, c.q. de ontwerper van zijn boot alle kennis van aerodynamica hebben genegeerd. Ze hebben wel keuzes gemaakt.

Misschien kun je aangeven wat jij, wat deze boot betreft, anders zou hebben gedaan, zonder het compromis, dat ook dit ontwerp is, al teveel gaat doorslaan in de richting van optimale aerodynamica?
Laatst bewerkt: 02 feb 2023 12:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:24 #1456279

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18191
Is dat ding ook rolstoel toegankelijk, m.a.w. levensloopbestendig?
Laatst bewerkt: 02 feb 2023 12:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:28 #1456280

Wadloper schreef :
Ze hebben wel keuzes gemaakt.

- een zo weinig gepiekte gaffel levert een erg inefficiënt grootzeil op.
- een voorzeil met een aspect ratio uit het jaar kruik is ook niet efficiënt.
- een gaffel is een lastig ding, en het vermindert de trimbaarheid van het grootzeil.

Ik snap best dat hij een langzaam zeilend ding wil ontwerpen voor de onthaastende voor-anker-ligger en droogvaller dat daarnaast ook nog een beetje handelbaar is.
Maar dat kan ook met kleine maar efficiënte zeilen. Komt ook de handelbaarheid ten goede: lichtere zeilen, geen gaffel etc.

En zo'n vaste boegspriet is natuurlijk helemaal afgrijselijk onhandig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:28 #1456281

JotM schreef :
Even iets heel anders dan de vorige :laugh:
Als ik een boot zou kopen/onbtwerpen/bouwen waar mijn vrouw op mee wil ziet hij er zo uit. Helaas niet genoeg geld om zoiets zelf te laten bouwen (zal wel meer dan een ton in zitten)
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:35 #1456283

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18191
boswachter schreef :
JotM schreef :
Even iets heel anders dan de vorige :laugh:
Als ik een boot zou kopen/onbtwerpen/bouwen waar mijn vrouw op mee wil ziet hij er zo uit. Helaas niet genoeg geld om zoiets zelf te laten bouwen (zal wel meer dan een ton in zitten)
Ik zou denken: Gelukkig niet genoeg geld.... ;)

Overigens vind ik het interieur wel erg leuk op die calvinistische folterwerktuigen na die voor bank moeten doorgaan.
Laatst bewerkt: 02 feb 2023 12:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:54 #1456291

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Ze hebben wel keuzes gemaakt.

- een zo weinig gepiekte gaffel levert een erg inefficiënt grootzeil op.
- een voorzeil met een aspect ratio uit het jaar kruik is ook niet efficiënt.
- een gaffel is een lastig ding, en het vermindert de trimbaarheid van het grootzeil.

Ik snap best dat hij een langzaam zeilend ding wil ontwerpen voor de onthaastende voor-anker-ligger en droogvaller dat daarnaast ook nog een beetje handelbaar is.
Maar dat kan ook met kleine maar efficiënte zeilen. Komt ook de handelbaarheid ten goede: lichtere zeilen, geen gaffel etc.

En zo'n vaste boegspriet is natuurlijk helemaal afgrijselijk onhandig.
Het gaffeltuig was een bewuste keuze om een korte mast te hebben die in gestreken toestand niet langer was als de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 12:54 #1456292

Als het perse zou moeten droogvallen zou ik voor zoiets gaan:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:04 #1456299

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
AndreAzuree schreef :
Als het perse zou moeten droogvallen zou ik voor zoiets gaan:


De intentie van Goss gaan veel verder dan alleen maar droogvallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:05 #1456300

madoc schreef :
Het gaffeltuig was een bewuste keuze om een korte mast te hebben die in gestreken toestand niet langer was als de boot.

Tsja, dat is ook een afweging. Wat mij betreft een nutteloze.
Van die gaffel en dat malle grootzeil heb je altijd last; het voordeel van een korte gestreken mast is slechts zeer zelden prettig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:11 #1456304

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Baasklusje schreef :
madoc schreef :
Het gaffeltuig was een bewuste keuze om een korte mast te hebben die in gestreken toestand niet langer was als de boot.

Tsja, dat is ook een afweging. Wat mij betreft een nutteloze.
Van die gaffel en dat malle grootzeil heb je altijd last; het voordeel van een korte gestreken mast is slechts zeer zelden prettig.
Voor Goss blijkbaar geen punt. Die heeft zijn keuzes zeer bewust gemaakt.De man heeft genoeg kennis van zaken betreffend zeil efficiëntie e.d. maar vond dat niet het belangrijkste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:12 #1456305

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Ze hebben wel keuzes gemaakt.

- een zo weinig gepiekte gaffel levert een erg inefficiënt grootzeil op.

Hmm.. Daar is misschien wat voor te zeggen, maar ik vermoed dat het een compromis is tussen aspect-ratio en het gegeven dat de boot het met een diepgang van minder dan een meter geheel van binnenballast moet hebben. Een hoger tuig brengt ook het drukkingspunt van het zeil omhoog. Een hoger gepiekte gaffel bij gelijk blijvende totale hoogte betekent minder grootzeil-oppervlak.
- een voorzeil met een aspect ratio uit het jaar kruik is ook niet efficiënt.

Het voorzeil in het filmpje wordt gevoerd op de boegspriet en lijkt mij een soort halfwinder, bedoeld voor ruime koersen. Heeft een code-zero of een spinaker ook een aspect-ratio uit het jaar kruik?
- een gaffel is een lastig ding, en het vermindert de trimbaarheid van het grootzeil.

Gaffels zijn inderdaad tot op zekere hoogte een complicatie en wat de trimbaarheid zul je ook wel gelijk hebben, maar er zijn, zoals ik a schreef, keuzes gemaakt.
Ik snap best dat hij een langzaam zeilend ding wil ontwerpen voor de onthaastende voor-anker-ligger en droogvaller dat daarnaast ook nog een beetje handelbaar is.
Maar dat kan ook met kleine maar efficiënte zeilen. Komt ook de handelbaarheid ten goede: lichtere zeilen, geen gaffel etc.

Ja, hij had er een kits-tuigage op kunnen zetten. Maar of dat veel had verbeterd is de vraag. De boot heeft al twee voorstagen. Echter: vanwege de gewenste korte mast en de vanwege de stabiliteit kan de tuigage niet veel hoger worden. Het blijft noodgedwongen niet erg high-aspect.
En zo'n vaste boegspriet is natuurlijk helemaal afgrijselijk onhandig.

Als Goss in het filmpje op het voordek staat, is goed te zien dat het helemaal niet zo'n ontzettend vaste boegspriet is. Het is meer soort van gennaker-boom, waarmee vele moderne cruiser-racers ook rondvaren. Eén bout losmaken en je trekt hem naar binnen. Bovendien is zo'n boegspriet voornamelijk onhandig in havens. Achter het anker zit ie niet zo snel in de weg.

Kortom: ik ben toch bang dat je deze boot teveel bekijkt met de ogen van een wedstrijdzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:16 #1456307

Ik vind het gewoon een lelijk ding in de oer-britse traditie van Cornish Crabber en Shrimper.

Vast wel geschikt voor droogvallen in de Glorious Mud en verder een onding.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:17 #1456308

Wadloper schreef :
Het komt mij voor dat Goss het stadium van "mooi" en "fraaiere romp en opbouw" al vér voorbij is.

Veel andere ontwerpers zijn nog níet zover!? :lol:

Knuppel in het hoenderhok:

Goss wil, na een lang race- en cruisingleven, de rest van z’n leven onafhankelijk zijn, zegt ie. Nieuwe boot moest veelzijdig, goedkoop, opvallend en langzaam zijn. Die laatste twee is mijn indruk. Als je een Atlantic of Noordkaper (of wat dan ook waar een ontwerper uren in stopt…) op maat laat maken ben je
a) veel meer geld kwijt
b) je trekt daar geen volle zalen mee (inkomsten uit lezingen)



Ik lees een romanticus met mooi verhaal. Wil iets nieuws, zélf doen. Dus dan ga je, zonder ontwerpopleiding of -ervaring zelf iets tekenen en bouwen. Dan krijg je iets dat mij aan de schetsen van Robbert Das, in de Waterkampioen destijds, doet denken.

Heeft Goss misschien juist wél ontworpen voor anderen? Het ontwerp móest opvallen en eigenwijs zijn.

Anders waren wij hier al láng over uitgepraat toch!?
Laatst bewerkt: 02 feb 2023 13:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:17 #1456309

AndreAzuree schreef :
Als het perse zou moeten droogvallen zou ik voor zoiets gaan:


Ik zou niet in de kooi in de punt durven slapen
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:19 #1456310

Baasklusje schreef :
Ik vind het gewoon een lelijk ding in de oer-britse traditie van Cornish Crabber en Shrimper.

Vast wel geschikt voor droogvallen in de Glorious Mud en verder een onding.
Vergeet dan de Drascombes niet, mooi is soms niet nodig, als je maar lol hebt. Helaas zijn ze voor wat ze bieden nog steeds behoorlijk aan de prijs.
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:21 #1456311

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
AndreAzuree schreef :
Als het perse zou moeten droogvallen zou ik voor zoiets gaan:

Ik schat dat de boot op de foto zijn waterlijn pakweg 1,5 m. of meer boven terra firma heeft als ie is drooggevallen. Nog maar een paar dage geleden kwam hier iemand langs die wilde gaan droogvallen met een boot met een vergelijkbare diepgang. Lees de commentaren maar is, die daarbij werden gegeven.

Wat die kieltjes en dat roer kunnen hebben weten we niet, maar ik heb liever een boot met een andere configuratie, als we gaan bonken op de bodem in water van 1,50 m. diep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:29 #1456313

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Baasklusje schreef :
Ik vind het gewoon een lelijk ding in de oer-britse traditie van Cornish Crabber en Shrimper.

Ja, zo'n opmerking maakt veel duidelijk. Wij hebben trouwens ook een oer-Nederlandse traditie qua boten. Ook allemaal lelijke dingen? Ik hoopte eigenlijk een beetje dat we de discussie 'mooi of lelijk' een beetje konden ontstijgen. Gaat niet lukken, geloof ik.
Vast wel geschikt voor droogvallen in de Glorious Mud en verder een onding.

Mja. Ga je ook nog reageren op wat ik antwoorde op jouw eerdere opmerkingen, of zijn we afgezakt tot stadium 'meningen zonder verdere onderbouwing'?
Laatst bewerkt: 02 feb 2023 13:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:31 #1456314

Ik vind de kleur wél mooi! Zou die ook om praktische redenen gekozen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:35 #1456318

madoc schreef :
Het gaffeltuig was een bewuste keuze om een korte mast te hebben die in gestreken toestand niet langer was als de boot.

Klopt helemaal, daarnaast is het wel leuk te zien dat er eens afgeweken wordt van de standaard 13 in een dozijn ontwerpen. Het is goed mogelijk dat er een markt is voor dit soort boten. Ik vind het ook "mooi" persoonlijk puur vanwege de duidelijke keuze voor functionaliteit en minder voor conformisme. Als je de link leest hieronder is te zien dat Pete Goss nou niet bepaald wakker ligt van wat het Zeilersforum van zijn boot denkt ;)

zeilersforum.nl/index.php/foru...e?start=1800#1456218
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:37 #1456321

'We discovered that the slower we went, the richer the experience'.

Voila, dat hebben we dan gemeen. Maar dat is alleen voor écht verlichte geesten, de rest zit nog in die post-puberale snelheids/race fase.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:40 #1456322

Precies. Iedereen die “mooi” of “goede zeileigenschappen” belangrijk vindt heeft het licht nog niet gezien :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mooie boot, is het geen plaatje? 02 feb 2023 13:41 #1456323

Wadloper schreef :
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :
Ze hebben wel keuzes gemaakt.

- een zo weinig gepiekte gaffel levert een erg inefficiënt grootzeil op.

Hmm.. Daar is misschien wat voor te zeggen, maar ik vermoed dat het een compromis is tussen aspect-ratio en het gegeven dat de boot het met een diepgang van minder dan een meter geheel van binnenballast moet hebben. Een hoger tuig brengt ook het drukkingspunt van het zeil omhoog. Een hoger gepiekte gaffel bij gelijk blijvende totale hoogte betekent minder grootzeil-oppervlak.
- een voorzeil met een aspect ratio uit het jaar kruik is ook niet efficiënt.

Het voorzeil in het filmpje wordt gevoerd op de boegspriet en lijkt mij een soort halfwinder, bedoeld voor ruime koersen. Heeft een code-zero of een spinaker ook een aspect-ratio uit het jaar kruik?
- een gaffel is een lastig ding, en het vermindert de trimbaarheid van het grootzeil.

Gaffels zijn inderdaad tot op zekere hoogte een complicatie en wat de trimbaarheid zul je ook wel gelijk hebben, maar er zijn, zoals ik a schreef, keuzes gemaakt.
Ik snap best dat hij een langzaam zeilend ding wil ontwerpen voor de onthaastende voor-anker-ligger en droogvaller dat daarnaast ook nog een beetje handelbaar is.
Maar dat kan ook met kleine maar efficiënte zeilen. Komt ook de handelbaarheid ten goede: lichtere zeilen, geen gaffel etc.

Ja, hij had er een kits-tuigage op kunnen zetten. Maar of dat veel had verbeterd is de vraag. De boot heeft al twee voorstagen. Echter: vanwege de gewenste korte mast en de vanwege de stabiliteit kan de tuigage niet veel hoger worden. Het blijft noodgedwongen niet erg high-aspect.
En zo'n vaste boegspriet is natuurlijk helemaal afgrijselijk onhandig.

Als Goss in het filmpje op het voordek staat, is goed te zien dat het helemaal niet zo'n ontzettend vaste boegspriet is. Het is meer soort van gennaker-boom, waarmee vele moderne cruiser-racers ook rondvaren. Eén bout losmaken en je trekt hem naar binnen. Bovendien is zo'n boegspriet voornamelijk onhandig in havens. Achter het anker zit ie niet zo snel in de weg.

Kortom: ik ben toch bang dat je deze boot teveel bekijkt met de ogen van een wedstrijdzeiler.

Hoger tuig is niet nodig.
Een maximaal efficiënt tuig (fractioneel, HA voorzeil, squaretop grootzeil) levert bij dezelfde hoogte evenveel krachten. Niet meer helling, geen gaffel, handelbaar voorzeil.

De voordriehoek icm de lage mast en niet fractioneel levert zeker een laag-aspect gewoon voorzeil.

De boegspriet is nodig omdat de rest zo inefficiënt is.

Maar....
als de boot een even hoge mast had gehad met een modern tuig erop (HA, fractioneel, squaretop) had het geheel er natuurlijk niet uitgezien. Vlag op een modderschuit, zogezeid.

Dan beter maar een complete modderschuit ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.034 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl