Baasklusje schreef :
Hoger tuig is niet nodig.
Als het niet hoger wordt blijft het te allen tijde weinig HA. Het moet uit de hoogte (meer) of uit de breedte (minder) komen.
Een maximaal efficiënt tuig (fractioneel, HA voorzeil, squaretop grootzeil) levert bij dezelfde hoogte evenveel krachten. Niet meer helling, geen gaffel, handelbaar voorzeil.
De mast is al zo kort en dan nog 's een fractioneel tuig? Een HA-voorzeil krijgt dan wel èrg weinig oppervlak, lijkt mij. Een squaretop grootzeil is misschien een optie. Maar uitbouwen tot de maat die nu met een gaffel mogelik is, lijkt me niet mogelijk.
De voordriehoek icm de lage mast en niet fractioneel levert zeker een laag-aspect gewoon voorzeil.
Leg 's uit wat dat fractionele helpt in de richting van een HA-voorzeil? Zie ook hierboven.
De boegspriet is nodig omdat de rest zo inefficiënt is.
Hij is "onhandig" maar toch "nodig", begrijp ik nu. De argumentatie slingert een beetje, maar
soit.
Ik denk eigenlijk dat die boegspriet er zit om dezelfde reden waarom iedereen die met een code zero vaart er één heeft. Het is de optimale manier om zo'n zeil te voeren.
als de boot een even hoge mast had gehad met een modern tuig erop (HA, fractioneel, squaretop) had het geheel er natuurlijk niet uitgezien. Vlag op een modderschuit, zogezeid.
Dat is weer een plat 'mooi/lelijk'-argument. De werkelijkheid is dat deze boot met HA, fractioneel en squaretop veel minder m2 zeil kan voeren, dan in de huidige setting. Ik denk ook zomaar dat de eigenaar veel minder waarde hecht aan aan-de-windse zeileigenschapppen dan jij. Op ruime koersen doen al de dingen die jij noemt er veel minder toe.
Zoals ik al zei: keuzes. Ik denk dat ze heel bewust zijn gemaakt.