Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Forumlid Fer verzamelt handleidingen van allerlei technische componenten (motor, keerkoppeling, kachel) en maakt hier bekend welke hij allemaal in zijn bibliotheek beschikbaar heeft.

Onderwerp: Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 06 jan 2024 11:38 #1532982

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
De accu keuze is anders: twee koperen platen. Bitch om weer in elkaar te krijgen.
Het koper op de schijf is deels vertind en werd bij productie glad gefreesd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 06 jan 2024 11:49 #1532988

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
3Noreen schreef :
Ronaldl schreef :
Grappig.
Wie is verantwoordelijk voor het ce?
Niet de fabrikant in China maar de importeur in de EU.
Jij dus.

Moet Sunday nu bibberend in de hoek gaan staan ? Of lacht die zich rot ?

Het is een keten van grapjes:
Sunday brengt het niet-CE spul niet in de handel, maar gebruikt het voor eigen gebruik. Dat mag.
Zou Sunday een handeltje beginnen, pleegt hij een economisch delict.

Maar:
Sunday heeft een CE gekeurde boot.
Als hij daar een modificatie in aanbrengt met niet-CE spul, verliest de boot de CE status, want de boot voldoet (mogelijk) niet meer aan de CE conformiteitsverklaring van de fabrikant van de boot.
Dan kan Sunday natuurlijk proberen een achteraf-toetsing door een klassificatie bureau te verkrijgen, maar die weigert dat op basis van niet-CE spul aan boord.

Het verlies aan CE status van je boot is in financieel opzicht groter dan het kostprijsverschil in de gekochte producten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 06 jan 2024 12:09 #1532994

Sunday schreef :
De accu keuze is anders: twee koperen platen. Bitch om weer in elkaar te krijgen.
Het koper op de schijf is deels vertind en werd bij productie glad gefreesd.

Ik heb ook al een jaar of 3 die goedkopere ali-variant, verwerkt in het ook zelf gemaakt schakelpaneeltje:





Werkt prima. Maar ik merk wel dat als ik van off naar accu 1 draai het contact niet helemaal lekker is (lampje flikkert een beetje). Eenmaal op 1 (eindstand) geen probleem. Van off naar 2 gaat wel goed, zonder flikkeren als je draait van off naar 2

Misschien gaat dat met een orginele beter.
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 12:57 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 06 jan 2024 12:27 #1532998

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ronaldl schreef :
.........
Maar:
Sunday heeft een CE gekeurde boot.
..........

Haha! Ik heb helemaal geen CE gecertificeerde boot! Ik kijk wel uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 07 jan 2024 02:07 #1533187

Sunday schreef :
Ik ben niet zo erg bang van Chinezen. Kocht wat schakelaars op Ali.
Twee aan/uit, één accu-keuze. Waren €7,25 en €12 resp. Nog heel wat goedkoper dan Noballast z'n Chinezen.
Volgens Ali meer dan 2000st verkocht; zou dan mooi massaal vuurwerk op kunnen leveren.
Waterdichtheid geborgd? met rubber ring. Koperen schakelplaat 3mm. Bouten M10:
[…]

WIE DURFT BEP TE OPENEN??

Dan moet iemand eerst de BEP variant kopen va jouw schakelaar. Toevallig ook typenummer 701.

Maar deze Ali variant lijkt niet geadverteerd te worden met “ignition protected”.
Kan de knop ook verwijderd worden zoals bij de BEP?
Tot 1,8m diep in water te gebruiken?
Voldoet deze ook aan de AYBC eisen?
Materiaalkeuze is ook lastig te beoordelen.
Test Procedures (UL 1107) Continuous (1 hour), intermittent (5 minutes) and Cranking (engine starting - 10 seconds). The test is to determine the maximum current the switch can handle for the stated time, without the rear terminals exceeding 100 deg C (212 deg F) above the ambient temperature. The continuous and intermittent ratings are tested at 110 percent of specified ratings. All BEP switches are tested Independently to this specification by a 3rd party laboratory.
UL 1107 Electric Power Switch Testing Criteria
  • UL 1107 defines the specific testing criteria for electric power switches-this includes marine battery switches. UL 1107 requirements and tests include:
  • Limits the spacing between exposed live parts to reduce the risk of short-circuits between terminals.
  • Limits the spacing between exposed live parts to reduce the risk of short-circuits between terminals.
  • Defines the temperature limits of all housings, knobs or other insulating materials during maximum current consumption.
  • Defines the temperature limits of power terminals during maximum current consumption.
  • Requires that one and only one switch undergo the entire series of rigorous tests in the standard.
  • Requires the product to perform within temperature limits at 110% of rated continuous and intermittent current.
  • Requires a vibration test be conducted for 12 hours in three axis planes while passing 110% of rated current and maintaining temperature limits.
  • Requires a shock test be conducted with 5,000 vertical impacts of 10 g's, following that the product must pass 100% of rated current while maintaining temperature limits.
  • Requires a cold and hot soak test at -40 Deg C and 60 Deg C where the product must be operable.
  • Requires a drop test at a product temperature of -40 C from 3 feet above a plywood floor.
  • Requires a dielectric strength test where 2,000 Volts DC must not be able to pass between open terminals or between terminals and mounting surfaces.
  • Requires that an ignition protection test be conducted per UL 1500 to ensure gasoline fume environments do not present a safety hazard. In order to pass UL 1107, a battery switch must also pass UL 1500 Ignition-Protection Test for Marine Products.
  • Requires a cycling test while the product is under full current and voltage load for a minimum of 1,000 cycles.
  • Requires that switch information be provided on the product such as maximum ratings, knob positions, and rear terminal identifications.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 02:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 12 jan 2024 14:14 #1534447

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Het lijkt erop dat SVB de (chinese) BEP schakelaar nu ook onder een ander merk levert?





www.svb24.nl/nl/seatec-batteri...-belasting-600a.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 12 jan 2024 15:20 #1534452

Als alternatief....mijn leesboekjes die ik 2e hands aanbied
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 12 jan 2024 15:27 #1534453

Hugy schreef :
Het lijkt erop dat SVB de (chinese) BEP schakelaar nu ook onder een ander merk levert?


Van alle markten thuis, dat merk SEATEC :woohoo:
SEATEC - choose quality at an affordable price. SVB's own brand, SEATEC was established in 1998 in order to provide a solution to the desires of water sports enthusiasts - to offer quality products at unbeatable prices.

Wat wil je nog méér!?

Laatst bewerkt: 12 jan 2024 15:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 12 jan 2024 15:33 #1534454

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12583
binnenkort bij de LIDl en ALDI
nog goedkoper
en met CE verklaringen !!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 24 jan 2024 22:51 #1536914

ali als alternatief mits je oplet wat je koopt.
ooit eens een schakelpaneeltje bij ali gekocht en enige tijd later zie ik hetzelfde paneeltje(foto's gemaakt om te vergelijken) bij een zeker winkel in almere liggen voor bijna het 10 voudige van wat ik betaald heb.
Verder is er in de reguliere handel natuurlijk ban alles te koop mits je bereid bent om te zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 24 jan 2024 23:05 #1536917

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27164
Orange Sunset schreef :

Voldoet deze ook aan de AYBC eisen?

Test Procedures (UL 11070
[/quote]

Gelukkig hoeven we in EU niet aan bovenstaande eisen te voldoen, wordt niet geaccepteerd (denk ik).
(Underwriters Laboratory (UL) )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 23:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 09:16 #1536941

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
ISO788 Hans schreef :
ReneK schreef :
zoiets ?
ik heb begrepen dat het zelfs in het ve-netwerk herkend wordt en dat de firmware updates werken ? (geen eigen ervaring dus hang me hier niet aan op)



Ik heb er 2 gehad. Zelfs met nog beter gelijkende opdruk. Be connector app en de update werkten. Maar waren beide binnen paar maanden defect. Nu een gewone victron en werkt gewoon.

En ik heb een Victron IP65 lader gehad die bij de derde keer gebruik de geest gaf en een BMV-712 die af en toe een eigen wil heeft. Dus dat kan ook. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 10:39 #1536958

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
Ronaldl schreef :
Grappig.
Wie is verantwoordelijk voor het ce?
Niet de fabrikant in China maar de importeur in de EU.
Jij dus.
Een chinees A4-tje zegt dus niks en heeft geen juridische waarde.
Het is de importeur die zich moet overtuigen van de conformiteit aan de richtlijnen.

Alleen als de fabrikant zelf in de EU gevestigd is, dient die de CE conformiteit te bewijzen, er is immers geen import. Dan kan je vertrouwen op het A4-tje van de fabrikant.

Leesvoer:
www.chinaimportal.com/blog/ce-...hina-complete-guide/

Waarom zou dat A4-tje geen juridische waarde hebben? Ik heb in mijn werk ook te maken met leveranciers uit China. Zij zorgen zelf voor de CE certificering. Daar doen wij helemaal niets in, anders dan de documenten controleren, oftewel het A4-tje van de fabrikant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 15:32 #1537013

XanderB schreef :
Ronaldl schreef :
Grappig.
Wie is verantwoordelijk voor het ce?
Niet de fabrikant in China maar de importeur in de EU.
Jij dus.
Een chinees A4-tje zegt dus niks en heeft geen juridische waarde.
Het is de importeur die zich moet overtuigen van de conformiteit aan de richtlijnen.

Alleen als de fabrikant zelf in de EU gevestigd is, dient die de CE conformiteit te bewijzen, er is immers geen import. Dan kan je vertrouwen op het A4-tje van de fabrikant.

Leesvoer:
www.chinaimportal.com/blog/ce-...hina-complete-guide/

Waarom zou dat A4-tje geen juridische waarde hebben? Ik heb in mijn werk ook te maken met leveranciers uit China. Zij zorgen zelf voor de CE certificering. Daar doen wij helemaal niets in, anders dan de documenten controleren, oftewel het A4-tje van de fabrikant.

Riskant als jullie verkopen aan bv een consument moeten jullie garanderen dat het product voldoet .

Zeggen joh geen idee , we kregen een CE verklaring en dacht dat zal wel goed zitten , laat je als een baksteen zinken bij de rechter . CE is Europees dus China kan er van alles van maken als ze de EU wetgeving al begrijpen , daar wringt de schoen .

Alle producten die wij importeerden uit China en in opdracht gemaakt zijn volgens opgegeven specificaties en EU wetgeving omtrent bv stoffen in de materialen , ging er uit elke batch een aantal producten naar een lab om te testen of de producten ook conform opdracht zijn gemaakt .

Het is wel eens voorgekomen dat een hele partij zo de container in kon omdat er een stabilisator stof of andere stof was gebruikt die in de EU verboden is en risico brengt op gezondheidsschade .Dat doen de Chinezen gewoon als ze even de andere grondstof op hebben, gebruiken ze een andere .

Ik ben als verkoper verantwoordelijk omdat ik het aan de klant verkoop , en ja uit deze afgekeurde batch zaten keurig de papiertjes en stempetjes incl CE .

Dus als jullie echt in de EU spullen verkopen en de chinezen op de blauwe spleetoogjes vertrouwen , neem je een heel groot risico juridisch gezien , jij verkoopt jij bent verantwoordelijk.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 15:33 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 15:42 #1537015

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27164
En als je het niet vertrouwd, kan je altijd het rapport van de notified body opvragen. Die staat tenminste al vermeld op de CE verklaring. Mits het om elektrische of elektronische spullen gaat.

Weet je wat nu de grap is? Sommige Aziatische overheden kopen in EU in, omdat er dan tenminste CE op zit en verklaring van een notified body.

Ik stond er bij en keek er naar.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 21:21 #1537092

Verschil moet er zijn. Ik zie het alleen even niet



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 21:26 #1537095

Als het exact hetzelfde onderdeel is dan is het aannemelijk dat de ene een Yanmar versie is met Yanmar typenummer gemaakt door Bosch en de ander gemaakt door Bosch met een generiek Bosch typenummer.

Meeste van dit soort onderdelen worden niet door de motorfabrikant zelf gemaakt, maar ingekocht bij Bosch die er dan een Yanmar typnummer op slaat ipv hun eigen nummer. Datzelfde onderdeel wordt door Bosch ook aan andere motorfabrikanten geleverd, maar dan ook weer met merkspecifieke typenummers.

Behalve prijsverschillen zorgt dit er ook voor dat het soms lastig is om onderdelen bij oudere motoren te vinden als je niet weet welke verschillende typenummers eigenlijk hetzelfde onderdeel representeren, ondanks dat het gewoon nieuw te krijgen is onder een ander typenummer. Als je geluk hebt kun je het typenummer van hetzelfde onderdeel voor een automerk achterhalen, dan is het meestal aanzienlijk goedkoper en beter verkrijgbaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 21:35 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 21:34 #1537097

Beide onderdelen zijn specifiek voor Yanmar motoren. Met het merk Yanmar. Alleen is het voor een boot 150% duurder dan voor een tractor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 21:51 #1537109

Als ik een Ford of generieke Bosch variant weet dat hetzelfde is als dit Yanmar branded versie, dan kan ik mogelijk een goedkopere variant in mijn webshop aanbieden. Wellicht dat deze shop dit gedaan heeft.

Maar kan ook simpelweg een foute shop zijn.

Links naar de sites zijn ook wel handig wellicht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 21:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 22:00 #1537115

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Eigenwijs schreef :
Verschil moet er zijn. Ik zie het alleen even niet
Die van vier tientjes doet het niet onder helling, dat lijkt me duidelijk :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 22:53 #1537124

Orange Sunset schreef :
Als ik een Ford of generieke Bosch variant weet dat hetzelfde is als dit Yanmar branded versie, dan kan ik mogelijk een goedkopere variant in mijn webshop aanbieden. Wellicht dat deze shop dit gedaan heeft.

Maar kan ook simpelweg een foute shop zijn.

Links naar de sites zijn ook wel handig wellicht.

De één is oa Abma en onze dieseldoktor. de andere is TracPartz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 25 jan 2024 23:06 #1537126

Tracpartz:
[…]Wij hebben alle motoronderdelen voor de grote Japanse merken in ons magazijn liggen- tevens direct te vervangen voor OEM motoronderdelen. Een ding is zeker: onze motoronderdelen zijn goedkoper dan originele motoronderdelen én onze onderdelen zijn van dezelfde of hogere kwaliteit!
Dus niet originele onderdelen. Gezien “dezelfde of hogere kwaliteit” vermoed ik dat ze hetgeen doen wat ik hierboven schreef: alternatieven aanbieden die niet merk (bijv Yanmar) specifiek genummerd zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 26 jan 2024 09:26 #1537172

Ik zal ze voor de lol eens bestellen en inbouwen in mijn 2gm20. Hij rookt nu erg zwart bij opstarten. Ik zal terugmelden wat de bevindingen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 26 jan 2024 10:28 #1537188

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Kun je niet beter je bestaande verstuiver laten checken en afpersen? Dat kostte me de laatste keer 15 euro ex. btw per verstuiver en dan hoor je wel of er echt iets mis mee is.

Verstuivers voor mijn Yanmar kun je al voor 40 euro voor een setje van 3 krijgen via ebay (dus waasch. chinees). Daar mee vergeleken is tracpartzzts nog duur :P Als ik echter voor het corresponderende Yanmar industrieblokje een originele verstuiver koop, ben ik nauwelijks goedkoper uit dan via de watersport. Het verschil wordt dus niet zozeer bepaald voor watersport vs. niet watersport maar vooral door origineel vs. niet origineel.

Is dat erg? Voor mijn auto koop ik meesta ook niet originele onderdelen. Ook daar een stuk goedkoper. Maar dan kies ik wel doorgaans voor gerenomeerde merken en niet voor het allergoedkoopste wit-merk. Dat is bij deze Yanmar-copy verstuivers wat ondoorzichtiger.
Maar het maakt het wel aantrekkelijk om voor een paar centen een reserve setje aan boord te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternatieven voor (te) duur watersportmateriaal 26 jan 2024 10:57 #1537190

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Wij laten ook AIS transceivers en nog wat andere navigatie electronica in China maken en importeren die naar Europa, maar wij nemen deze alleen af als de apparatuur goedgekeurd is door een Europese certificeringsinstantie.

Dus we hebben expliciet in het leveringscontract staan dat zonder deze certificering ze geen apparatuur kunnen leveren.

Wij houden daarom ook contact met het certificerings bureau en de fabrikant zodat we zeker weten dat het goed zit.

De fabrikant regelt wel zelf de certificering.

Dit kost wat en daarom is de dus die appartuur duurder dan andere spullen uit China die tegen dumpprijzen worden aangeboden.
Laatst bewerkt: 26 jan 2024 10:58 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Moderators: Fer
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl