Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
En: China heeft geen toegang tot de "echte" A4, 316 RVS. Ze hebben een equivalent die ook best prima zal zijn, maar niet de echte.
Dat is niet waar Joop. Ze ebruiken daar inderdaad veel alternatieven, maar als je om 316 of 304 vraagt dan krijg je gewoon 316 of 304. In de scheepsbouw is dat zelfs verplicht met certificaten en laboratorium testen erbij.
Dat weet ik effe niet precies Erik,
Zelf ben ik in de high tech machine bouw meer dan eens tegengekomen dat Chinese dingen gewoon niet kloppen. Meer dan eens wilde een baas goedkoop uitbesteden. Dus een aantal keer een "test" tekening genomen, doorgesproken met de Chinese directie, waarbij men meteen aangaf geen beschikking te hebben over "Westerse" materiaal specs, maar wel een equivalent konden aanbieden wegens handelsembargo's etc. Onderdelen met meetrapporten terug. Doos niet opengemaakt, en meteen door naar een NL meetkamer.
Ik kon in geen van de gevallen de meetrapporten uit China matchen met die uit NL. Ik kon aan de meetwaarden niet herkennen welke bij welke hoorde. Ook klopten de materialen niet eens bij hun eigen specs. Ondanks alle certrificaten etc.
Dat er een afkeur onderdeel gemaakt werd, vond ik niet erg. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat ik de certificaten en meetrapporten niet kan vertrouwen, wel. Zeker met een leverancier waarmee niet te communiceren is vanwege taal, cultuur en tijd-verschillen.
Dit traject ben ik met 3 bedrijven door geweest, met 10 verschillende Chinese leveranciers wie er veel, heel veel aan gelegen was ons als klant te winnen.
Mijn vertrouwen in Chinese leveranciers, als het er echt toe doet, is ehhh... Nul en daar onder.
Dat is klinkklare onzin. 316L is niets anders dan een vrijelijk beschikbaar recept over welke metalen je in de smeltkroes moet mikken. Geneuzel over handelsembargo's, "westerse" materialen etc zijn kolder.
Sterker nog, een riant deel van de RVS welke je in Europa koopt is in China of India vervaardigd. Daar zitten ze dicht op de erts (lage vervoerskosten) en hebben lage energieprijzen. "De grote jongens" halen het merendeel van de commodities gewoon uit China.
Als je je belazerd voelt door een Chinees, ga dan eens machinedelen in baltische staten of Turkije kopen.
Zij leveren heel vaak iets wat meer op 444 lijkt.
Nu is het de tekortkoming van luie engineers om dat niet direct op tekening te zetten. Veel goedkoper en vaak superieur aan 316. In de machinebouw zijn er nog weinigen te vinden die verstand hebben van staalsoorten. "Constructeursstaal" is het. Niet te veel nadenken, gewoon speccen wat je weet dat het doet.
Kijk je naar de industriën die meer moeite in het ontwerp stoppen, dan is de "Ferritic revolotion" een jaar of 12 geleden al gestart.
Ik ben in mijn carriëre letterlijk
nog nooit een situatie tegengekomen waarin we uiteindelijk 316 kozen op basis van specificaties.
Maar het is wel erg herkenbaar. Constructeurs worden altijd erg boos als men niet naar ze luisterd.