Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ardic MiniMax dieselkachel

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 08:34 #173805

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Eddyn je ben weer lekker bezig geweest, mooi zo

Allen de uitlaad door middel van een extra mantel isoleren lijkt mijn niet de best keuze.

Er zijn in de handel speciale kousen tekoop die je kunt gebruiken en ja ook een speciale prijs :angry:




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 08:48 #173807

Wat een afgrijselijk rendement zullen die hete uitlaatgassen opleveren!
Nu begrijp ik ook waarom die dingen zoveel verbruiken!
Dit lijkt eerder iets uit de zeventiger jaren met een CV ketelrendement van < 80%.
Wanneer zouden lui als Webasto hier eens wat aan gaan doen? Voorbeelden genoeg bij de moderne CV ketels.
Misschien mis dat idee van die dubbele wand niet eens zo gek . Als je daar dan de lucht door laat aanzuigen voor die de heater in gaat hoeft die minder bij te verwarmen en omlaag gaat je verbruik.
Jammergenoeg heb ik niet zo'n ding anders ging ik gelijk aan het werk!( miscchien heeft iemmand er een te koop?).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 08:58 #173811

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Yellow Boat

Denk je nu echt dat ze dit expres doen en als er geen beter oplossing was dat ze die dan niet hadden uitgevoerd!

Alles draait om veiligheid en betaalbaarheid en daar maken ze een kachel op, je kunt las je de ruime hen ook een CV aan liggen die worden namelijk ook voor jachten gemaakt maar schrik dan net van de prijs.

Een dieselkachel is een goed en betrouwbaar product waar vele knappen kopen aan hebben mee gedacht, ga dus niet zomaar even wat aapassen of zo dit kan de betrouwbaarheid en de veiligheid van het apparaat verminderen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:14 #173820

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
De lucht die door de heater gaat voor de verwarming komt niet van buiten maar uit het interieur. De lucht voor de verbranding komt van buiten. Wat het opwarmen via een dubbelwandig systeem voor verwarmen dan voor nut heeft?. Dat gebruikt men alleen voor aan- en afvoer van verbrandingslucht. Ook op cv ketels.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:18 #173823

Ja natuurlijk komt die lucht uit het interieur. Die bedoel ik ook. Als die lucht eerst wat wordt opgewarmd hoeft de kachel zelf minder te doen.
Bij een CV gaat dat natuurlijk niet want die heeft alleen verbrandingslucht toevoer. Uiteindelijk gaat het erom de efvoertemperatuur van de rookgassen te verlagen. De verschiltemperatuur van aan en afvoer verbrandingslucht is per definitie verlies!
Als dat verschil afneemt neemt het rendement toe. Hoe je dat doet doet er eigenlijk niet toe .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:24 #173826

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Fer, je hebt helemaal gelijk. Niet zomaar gaan prutsen. Het gas moet vrij weg kunnen, maar de uitstoot temperatuur mag van mij wel naar beneden.
Verantwoorde aanpassingen moet kunnen:) :) :)

De Safire (van KABOLA) en Wallas hebben een ''gelijk'' concept.
Beide met een dubbele uitlaatslang. De verse lucht voor de brander wordt bij het binnenhalen flink opgewarmd door de dubbele uitlaat.
De kachel en de flink hete uitlaatslang in mijn bakkist heeft hetzelfde effect.
Ik wil dat bij mijn kachel gecontroleerd hebben. Volgens mij zijn ze dat bij deze kachel vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:40 #173832

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Het grootste probleem bij deze constructies is veen voldoende hoge uitlaat temperatuur te behouden bij de uitstroom opening van de rookgasafvoer, een te lage temperatuur geeft condensatie en dit geeft weer water in de rook gasafvoer, voor HR CV systemen is dit opgelost door een condensaat afvoer, het niet afvoeren van condensaat is een groot probleem, dit is zeer agressief en tast het verwarmingtoestel zeer snel aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:41 #173833

Beste Fer,
Je hebt wel een groot vertrouwen in die producenten.
dat is heelaas onterecht want een producent ( elke!) produceert alleen wat klanten willen hebben.
Er is kennelijk nooit zo'n behoefte aan dit soort verbeteringen geweest wat ik me ook wel kan voorstellen.
Als je zoiet zou doen moet je natuurlijk wel een beetje kennis van zaken hebben. Door mijn achtergrond van process inginieur had ik ook met dit soort zaken te maken ( voor mijn pensionering) en weet dus wel waar ik over praat.
Om je gerust te stellen ga ik dit voorstel eens naar de diverse fabrikanten sturen. wie weet , levert het nog wat op!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:46 #173839

Het grootste probleem bij deze constructies is veen voldoende hoge uitlaat temperatuur te behouden bij de uitstroom opening van de rookgasafvoer, een te lage temperatuur geeft condensatie en dit geeft weer water in de rook gasafvoer, voor HR CV systemen is dit opgelost door een condensaat afvoer, het niet afvoeren van condensaat is een groot probleem, dit is zeer agressief en tast het verwarmingtoestel zeer snel aan.

Helemaal juist , daarom moet je er wel eerst wat aan ( kunnen) rekenen om de temperatuur boven ca. 70 graden( exacte temperatuur kun je berekenen) te houden en rvs 316L gebruiken.
waarom kun je trouwens op een boot geen condenswater afvoeren ????
Lijkt me een stuk simpeler dan in een CV hok ( heb ik zelf ervaren toen ik een complete afvoer naar het rioolmoest aanleggen).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 09:59 #173844

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ik schreef eerder dat ik de temperatuur in de bakkist gecontroleerd wilde hebben.
Dit voor alle veiligheid en om de warmte van de uitlaat efficiënter te gebruiken en dan niet alleen om de lucht voor de brander voor te verwarmen.

Zolang de uitlaatgas maar ongehinderd weg kan en voor mij met een lagere temperatuur.

Kan ook een computerventilatortje in de wand plaatsen zodat deze opgewarmde lucht d.m.v een slang de kajuit in geblazen word.

Maar eerst het bovenste deel van de uitlaat isoleren!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 10:10 #173852

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ik begrijp de linken naar een CV ketel, zou het voor diesel hetzelfde opgaan?
Moet m.i. voldoende trek houden om ook alle roetdeeltjes kwijt te kunnen.
Hoge temperatuur, hoge trek.
Volgens mij hoef ik daar niet echt bang voor te zijn, het aanjagertje voor de brander zorgt natuurlijk al voor voldoende trek, zeker in de laagste stand
waar de kachel het meest inefficiënt werkt. (rookt dan een beetje!)
Van stand 2 tot 7 geen rook te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 18:53 #173967

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Deze gecombineerde uitlaat/inlaat heb ik gemonteerd. Hij heeft ook geen scherpe delen (bijboot achterop!)

www.technautic.nl/article.aspx...C=TICZ4681&chapter=4
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 19:25 #173979

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
YELLOW BOAT schreef :
Beste Fer,
Je hebt wel een groot vertrouwen in die producenten.
dat is heelaas onterecht want een producent ( elke!) produceert alleen wat klanten willen hebben.
Er is kennelijk nooit zo'n behoefte aan dit soort verbeteringen geweest wat ik me ook wel kan voorstellen.
Als je zoiet zou doen moet je natuurlijk wel een beetje kennis van zaken hebben. Door mijn achtergrond van process inginieur had ik ook met dit soort zaken te maken ( voor mijn pensionering) en weet dus wel waar ik over praat.
Om je gerust te stellen ga ik dit voorstel eens naar de diverse fabrikanten sturen. wie weet , levert het nog wat op!
Ad

Beste Ad

Ik zit al 25 jaar in de scheepstechniek en heb inderdaad meer vertrouwen in de fabriekanten dan in mensen die zelf gaan klussen aan hun installatie,ten zij je echt weet wat je doet


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 jan 2011 19:26 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 30 jan 2011 19:33 #173983

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
eddyn schreef :
Ik begrijp de linken naar een CV ketel, zou het voor diesel hetzelfde opgaan?
Moet m.i. voldoende trek houden om ook alle roetdeeltjes kwijt te kunnen.
Hoge temperatuur, hoge trek.
Volgens mij hoef ik daar niet echt bang voor te zijn, het aanjagertje voor de brander zorgt natuurlijk al voor voldoende trek, zeker in de laagste stand
waar de kachel het meest inefficiënt werkt. (rookt dan een beetje!)
Van stand 2 tot 7 geen rook te zien.

Eddy je ben goed bezig en je gaat zeker niet over een dag ijs, al iedereen zo te werk ging had ik geen werk

De uitlaad van die Intruder aan geeft hoor op een dieselkachel en is en zeer goed tip, je heb ze in nog in iets ander uitvoering maar de werking blijft het zelfde

Dit type uitlaad zorgen er ook voor dat er zo minmogelijk warmte overdracht is naar de romp en dat er ook niet achter de uitlaad blijft hangen.

Succes met het laatste deel van je klus.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 31 jan 2011 08:47 #174071

YELLOW BOAT schreef:
Beste Fer,
Je hebt wel een groot vertrouwen in die producenten.
dat is heelaas onterecht want een producent ( elke!) produceert alleen wat klanten willen hebben.
Er is kennelijk nooit zo'n behoefte aan dit soort verbeteringen geweest wat ik me ook wel kan voorstellen.
Als je zoiet zou doen moet je natuurlijk wel een beetje kennis van zaken hebben. Door mijn achtergrond van process inginieur had ik ook met dit soort zaken te maken ( voor mijn pensionering) en weet dus wel waar ik over praat.
Om je gerust te stellen ga ik dit voorstel eens naar de diverse fabrikanten sturen. wie weet , levert het nog wat op!
Ad

Beste Ad

Ik zit al 25 jaar in de scheepstechniek en heb inderdaad meer vertrouwen in de fabriekanten dan in mensen die zelf gaan klussen aan hun installatie,ten zij je echt weet wat je doet


Mvg Fer

Beste Fer,

Daarmee kan ik het allen maar eens zijn!
Maar je weet ook:
"Het gaat er niet om wat je weet maar waar je het kunt vinden!"
Of zoals Confucius al zei
(2500 jaar geleden!).een beetje vrij vertaald:
"Het gaat niet om wat je weet maar dat je weet wat je niet weet"

groeten,
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 22 feb 2011 11:07 #178570

best ad.wat voor kachel adviseer jij mij om te kopen dan.ik heb nu de safire maar hij draait naar mijn idee prima.het probleem van condensatie in de uitlaat slang.Daar weet ik nog niets op.(weinig ervaring met kachels)Maar mijn maat heeft een webasto maar die gaat ook over op een safire omdat een webasto naa +- 4500 draai uren op is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 22 feb 2011 11:32 #178574

jan de heer schreef :
best ad.wat voor kachel adviseer jij mij om te kopen dan.ik heb nu de safire maar hij draait naar mijn idee prima.het probleem van condensatie in de uitlaat slang.Daar weet ik nog niets op.(weinig ervaring met kachels)Maar mijn maat heeft een webasto maar die gaat ook over op een safire omdat een webasto naa +- 4500 draai uren op is

Tja , ik heb zelf heelaas (nog) geen kachel aan boord , behalve dan een electrische dieik wel eens gebruik in de haven.
De dieselkachels vind wel ik erg duur! Ik heb wel eens wat gelezen over mensen die een (oude) dieselkachel uit de autobranche heben ingebouwd maar dat was ook niet altijd gemakkelijk.
Ook vind ik de inbouw van die dingen nogal bewerkelijk en ze maken nogal wat geluid , zoals ik wel eens in havens hoor als de buurman zo'n ding aan heeft staan.
Daarom kijk ik de laatste tijd verlekkerd naar die kacheltjes die je met vaste brandstof zoals houtskool of zelfs kolen stookt.
Een overzicht ie je bijv. hier:
www.thefind.com/appliances/inf...id-fuel-boat-heaters
Wel een stuk goedkoper dan een dieselkachel!
En houtskool (voor de barbeque) is overla in de supermarkt te koop!

Typisch iets voor een volgende aanschaf maar eerst de dure aanschaf van stuur(wiel)automaat , AIS en plotetr maar eens verwerken.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 22 feb 2011 19:10 #178744

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jan welkom op het forum

Als je tevreden ben waarom zou je dan een ander kachel nemen?

Aan elk type kachel zitten voor en nadelen, je zou voor je zelf na moeten gaan wat je verwacht van een kachel en wat je er mee wilt.

Heb je maar af en toe de kachel aan is een kachel die je nu heb of een los exemplaar voldoende wil je wat meer comfort en heb je maar weinig ruime is een dieselkachel handig

Webasto kachel zijn prima kachels en de kachel van je maat heeft kennelijk al 4500 uur gedraaid, dan is dit ding dus erg oud of hij laat hem dag en nacht draaien

Een webasto kachel gaat op een boot jaren mee, wat wel een moet worden vervangen is de gloeiboogie en de kachel moet om een x aantal draaiuren schoongemaakt worden, dit heet onderhoud en is om meerder kachels en apparaten van toepassing.

Ik kom regelmatig kappot kachels tegen en dit komt vaak omdat de eigenaar er een potje van maakt.

Ik zelf heb al jaren een dieselkachel en ben er zeer tevreden mee maar ik zou dit niet zomaar aanraden hoor, zeker niet als het maar voor een paar nacht per seizoen is want daarvoor is het een erg dure investering.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 22 feb 2011 19:58 #178763

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik denk juist dat dat het grote voordeel is van kachels met vaste brandstof. De meest onachtzame nono kan er mee omgaan zonder dat hij het opgeeft. Daarbij is het stroomverbruik 0

Daar lever je wel op in door bijvoorbeeld vieze as in je kajuit, zeer lokale warmte en zakken met houtskool die vochtig worden (en dan dus scheuren :angry: ).

Ik ben nu aan de webasto maar mijn volgende schip :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 23 feb 2011 08:22 #178809

zeehond schreef :
Ik denk juist dat dat het grote voordeel is van kachels met vaste brandstof. De meest onachtzame nono kan er mee omgaan zonder dat hij het opgeeft. Daarbij is het stroomverbruik 0

Daar lever je wel op in door bijvoorbeeld vieze as in je kajuit, zeer lokale warmte en zakken met houtskool die vochtig worden (en dan dus scheuren :angry: ).

Ik ben nu aan de webasto maar mijn volgende schip :dry:

Ik denk dat dat met die as wel meevalt.
Zo'n vaste brandstofkachelthe is trouwens alleen voor een wat kleinere boot en houdt natuurlijk alleen de "woonkajuit" warm.
dat met die lokale warmte lijkt me wel mee te valle.
Je moet hem natuurlijk niet op een plek installeren vlakbij een zitplaats! Trouwens , je moet ook niet direct voor ee uitblaas van een Webasto gaan zitten!

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 23 feb 2011 08:37 #178813

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
B) Er gaat niets boven mijn Ardic MiniMax.
Na mijn aanpassingen is deze schoon en goedkoop!
Bij de opstart nog geen halve minuut lichte rook en dan alleen maar warmte.
De uitlaatpijp geïsoleerd met een glaswolkous.
Ook de slangen naar de kuip goed geisoleerd.
En wat ook belangrijk is, bijna geluidsloos.

Voor in mijn schuur wil ik er nog wel zo een!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ardic MiniMax dieselkachel 23 feb 2011 18:34 #178953

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Eddyn je heb het maar mooi voor elkaar gekregen, en je uitlaat is nu dus ook in orden.

Super

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 18:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl