Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Inbouwlokatie heteluchtverwarming

Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 11:47 #178850

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Ik heb een Eberspächer heteluchtkachel die ik in onze boot wil bouwen. Nu is zo'n ding niet heel erg stil en ik vroeg me daarom af of het misschien een idee is om de kachel in de geïsoleerde motorruimte in te bouwen i.p.v. in een bakskist?

De ruimte is er daar wel. Ik moet dan wel 4 slangen invoeren (verbrandingslucht / uitlaatgassen / aanzuiglucht / uitblaaslucht), maar behalve misschien de verbrandingslucht moet ik die allemaal toch aansluiten als ik 'm in de bakskist inbouw! Zie ik nadelen over het hoofd?

Misschien zou ik de uitlaat wel op de motoruitlaat kunnen aansluiten? Of krijg ik dan problemen met de tegendruk bij lopende motor of zo.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 12:39 #178857

Bij mij hangt de kachel in de natte cel.separate afvoer zou ik zeker doen in verband met terugslag van verbrandingsgassen...
Ik denk dat de kachel op 2 plaatsen lucht inneemt: voor de verbanding (kan uit compartiment... en de lucht die in de kajuit wordt geblazen.. die wil je niet uit het motorcomaprtiment hebben... stank/ gassen etc... kun je die laatste apart aan laten voeren kun je het overwegen.
Verder je kan er wellicht lastig bij voor onderhoud oid..
en ook kan het daar warm worden met lopende motor maar of dat slecht is..
Ik heb er geen ervaring mee maar dit zouden mijn overwegingen zijn. Geen lucht uit het motor compartiment in de kajuit blazen...

Beewerking: ook al is het een gesloten systeem met 1 inlaat dan nog zal deze intern gesplitst worden in verwarmingslucht en verbrandingslucht. Je kan hem dan wellicht wel in moto
r compartiment hangen mits een goede externe aanzuiging...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 20:30 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 15:54 #178903

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Ik was zeker niet van plan om de te verwarmen lucht uit de motorruimte te laten komen...

Daarom schreef ik ook:
Ik moet dan wel 4 slangen invoeren (verbrandingslucht / uitlaatgassen / aanzuiglucht / uitblaaslucht)
Ik ben het volledig met je eens dat de vebrandingslucht gewoon uit de motorruimte kan komen, een aparte invoer daarvoor is dus niet nodig. De kachel heeft een aanzuigopening waar een slang op kan die ik naar buiten kan voeren, zodat frisse lucht wordt aangezogen en verwarmd. De verbrandingslucht wordt via een andere opening aangezogen.

Ik zie eigenlijk vooral voordelen voor deze plek; een nadeel is hooguit dat de slangen die vanuit het compartiment naar buiten moeten voor een geluidslek zullen zorgen, wat nadelig is voor het geluidsniveau wanneer het dieseltje draait...

Het doorvoeren van de uitlaat is natuurlijk wel wat lastig... het is geen natte uitlaat, dus die wordt behoorlijk warm! Bijprikken op de natte uitlaat zou dat wel een stuk makkelijker maken, maar ik betwijfel inderdaad of dat een goed idee is...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 16:29 #178911

  • esser076
  • esser076's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Het aansluiten van de dieslkacheluitlaat op de natte uitlaat van de motor is m.i. geen optie. Die uitlaat is afgesloten door een soort van waterslot. Omdat je de dieselkachel normaliter gebruikt als je stil ligt, is dat dus geen optie.
Pim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 16:38 #178914

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Bij Hallbergrassy zit de kachel ook in de motorkamer. Kan gewoon.
Maak dan gelijk twee inlaten van verse lucht. Eén van buiten en één met een klep lucht laten zuigen van binnen, warme binnenlucht verwarmen is veel efficiënter!

Oooohhhh, wat zal Hen3 dat kacheltje fijn vinden!!

Groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 16:47 #178915

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
esser076 schreef :
Die uitlaat is afgesloten door een soort van waterslot.
Ha! Natuurlijk, dat gaat niet werken... dat ik daar niet aan gedacht heb!

In die opzet zou de kachel alleen kunnen branden als de pruttel draait... en dat is nu niet echt de bedoeling.. :S

Zonsnel schreef :
Maak dan gelijk twee inlaten van verse lucht. Eén van buiten en één met een klep lucht laten zuigen van binnen, warme binnenlucht verwarmen is veel efficiënter!
Ook wel een idee inderdaad... in het begin moet je uiteraard van buiten aanzuigen om droge lucht te krijgen, maar als het eenmaal op temperatuur is kun je natuurlijk prima de kajuitlucht herverwarmen... Ga ik doen!

En of die kachel bevalt laat ik je hopelijk komend voorjaar weten...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 23 feb 2011 16:50 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 17:01 #178918

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Wij hebben ook een kachel , maar dan een echte ( wallas ) die hoor je wel als iedereen erg stil is en je gaat luisteren.
Maakt dat ding dan zo veel herrie?
Hoe je hem aansluit maakt niet zo veel uit hij geeft altijd warmte.
Maar wat wel belangrijk is waar haal je de lucht aanvoer voor de verwarming vandaan
dus niet de lucht voor de verbranding , maar de lucht die je de kajuit in blaast.
Als de kachel erg sterk is en de lucht goed verwarmd kun je de buitenlucht gebruiken.
En heb je ook gelijk goede ventilatie.
Maar er zijn mensen die dat veranderd hebben en de lucht uit de kajuit nemen en weer terug komt.
Dus geen ventilatie, maar wel beter en sneller warm.
Bij mijn komt het van buiten , de kachel heeft genoeg capaciteit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 17:16 #178925

Iets anders dat ook belangrijk is (voor een webasto dan, ik weet niet of dat voor andere hetelucht kachels ook geld)
Deze dient tussen 0 en 90 graden gemonteerd te worden in de lengte gezien en horizontaal in de breedte. Doe je dat niet dan kun je allerlei problemen krijgen met slechte verbranding ed.
Deze waarden betekenen dus dat je de kachel, indien je hom ook zeilen gebruiken wilt, dwarsscheeps gemonteerd moet worden onder een hoek van 45 graden. Die 45 graden kan dan je helling compenseren met het zeilen.

Nogmaals, ik weet dat dit voor Webasto geld, niet of dat voor andere merken ook zo is.

groetjes
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 18:07 #178941

  • EricV
  • EricV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Hoi Hendri,

Interessant draadje, ik zit met exact dezelfde vraag. Heb ook een Eberspacher kacheltje op de kop getikt en zit te wikken en te wegen waar ik hem in ga bouwen. En hoe ik de aan- en afvoer ga regelen. Dus ik hou dit draadje zeker in de gaten.

Ik heb eerder eens een Eberspacher ingebouwd in een oldtimer Land Rover (heb ik verkocht om een boot te kunnen betalen :blink: ). In discussies op internet destijds werd me afgeraden om binnenlucht te herverwarmen omdat je dan vochtige lucht rond blijft pompen en je als je lucht van buiten haalt ook meteen ventileert en het lekker warm en droog stookt in je bootje. Nou is dat in een blikken auto in het kader van ontwasemen van ruiten enzo misschien belangrijker, maar ik vind het wel een overweging.

Ik zie zelf ook nog een probleempje met het aftappen van de dieselleiding. Ik heb alleen nog maar harde dieselleiding aangetroffen. Op zich mooi, maar daar zet je niet even een T-stukje in. Dus ik denk dat ik dat meteen bij na het brandstoffilter moet doen.

Maar goed, eerst de elektra, walstroom, bekleding van de kussens, kombuis (en veilige gasinstallatie met bun) regelen...wat een werk! :pinch:

Groeten, Eric

PS...ik geloof dat dit zo'n beetje mijn eerst enigszins fatsoenlijke bijdrage is aan dit forum. Tot vandaag heb ik eigenlijk alleen nog maar vragen kunnen stellen...en nu zelfs een beetje inhoudelijk kunnen reageren!!! Ik kom er wel! :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 18:16 #178944

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
EricV schreef :
In discussies op internet destijds werd me afgeraden om binnenlucht te herverwarmen omdat je dan vochtige lucht rond blijft pompen en je als je lucht van buiten haalt ook meteen ventileert en het lekker warm en droog stookt in je bootje. Nou is dat in een blikken auto in het kader van ontwasemen van ruiten enzo misschien belangrijker, maar ik vind het wel een overweging.
In een boot is dat ook zeker een belangrijk argument, anders krijg je namelijk condensvorming. Ik was dan ook zeker van plan om de te verwarmen lucht van buiten te betrekken, maar vind tegelijkertijd de tip van zonsnel erg goed: het plaatsen van een klep waarmee je kunt kiezen of je buiten- of binnenlucht verwarmd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 18:50 #178962

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hen3 schreef :
Misschien zou ik de uitlaat wel op de motoruitlaat kunnen aansluiten? Of krijg ik dan problemen met de tegendruk bij lopende motor of zo.

Levensgevaarlijke voor al niet doen..

Een dieselkachel moet een eigen afvoer naar buiten heb, dit mede omdat die geen tegendruk mag hebben en dit natuurlijke droge uitlaad is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 19:02 #178968

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Erikdejong schreef :
Iets anders dat ook belangrijk is (voor een webasto dan, ik weet niet of dat voor andere hetelucht kachels ook geld)
Deze dient tussen 0 en 90 graden gemonteerd te worden in de lengte gezien en horizontaal in de breedte. Doe je dat niet dan kun je allerlei problemen krijgen met slechte verbranding ed.
Deze waarden betekenen dus dat je de kachel, indien je hom ook zeilen gebruiken wilt, dwarsscheeps gemonteerd moet worden onder een hoek van 45 graden. Die 45 graden kan dan je helling compenseren met het zeilen.

Nogmaals, ik weet dat dit voor Webasto geld, niet of dat voor andere merken ook zo is.

groetjes
Erik

De inbouw hoek geld allen voor de brandstofpomp de kachel zelf mag gewoon recht worden gehangen of beter gezegd liggend, het is maar hoe je het bekijkt. (Webasto)

De pomp is nogal roemoerig en moet in rubber worden gehangen, voor al bij stalen schepen.

De kachel mag gewoon in de motor ruimte

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 19:08 #178970

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Fer schreef :
De inbouw hoek geld allen voor de brandstofpomp de kachel zelf mag gewoon recht worden gehangen of beter gezegd liggend, het is maar hoe je het bekijkt.
Toch klopt het verhaal van Erik wel, volgens de inbouwhandleiding van mijn kachel:

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 19:12 #178971

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik schreef mag, de pomp daar in tegen doen het beste onder een hoek van 45 graden, dit is mijn ervaring tenminste.

Maar volgens de handleiding mag dit 0 tot 90 grande zijn.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 19:48 #178985

Fer schreef :
De inbouw hoek geld allen voor de brandstofpomp de kachel zelf mag gewoon recht worden gehangen of beter gezegd liggend, het is maar hoe je het bekijkt. (Webasto)

Ah en met de kachels die ik gezien/mee gewerkt heb is de brandstofpomp in de kachel behuizing verwerkt, misschien om die reden?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 20:20 #179000

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Kachel, ebersp. is bij mij ook gewoon in de mororruimte, en horizontaal geplaatst.
en de brandstofpomp, een klein ding wat net buiten de kachel hangt in een ruberen beugel.. zit er iets schuins aan, dat hoort inderdaad zo.

en denk er aan, bij de inlaatopening, een muggengaas te zetten,ongedierte enz.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 23 feb 2011 20:59 #179010

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
werner schreef :
Kachel, ebersp. is bij mij ook gewoon in de mororruimte, en horizontaal geplaatst.
en de brandstofpomp, een klein ding wat net buiten de kachel hangt in een ruberen beugel.. zit er iets schuins aan, dat hoort inderdaad zo.

en denk er aan, bij de inlaatopening, een muggengaas te zetten,ongedierte enz.

Goede tip van dat muggengaas! Waarom hebben de leveranciers daar niet aan gedacht?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 05:32 #179020

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Muggengaas is erg fijnmazig. De kans op verstopping en daardoor storingen lijkt mij groot. Als je de kachel niet al te vaak gebruikt en het gaas in de gaten houdt zal het mogelijk wel los lopen maar ik denk dat de leverancier niet zit te wachten op een al die storingen. Overigens neem ik aan dat bij de kachel netjes wordt opgegeven wat zijn maximale externe druk is welke hij luchtzijdig kan opbouwen. Fijngaas heeft een hoge weerstand en zal een aardig deel van die externe druk op soeperen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 06:16 #179022

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Intruder schreef :
Goede tip van dat muggengaas! Waarom hebben de leveranciers daar niet aan gedacht?
Mijn kachel heeft standaard een rooster op de inlaat- en uitlaatopening. Nu zal ik beide met een slang gaan verlengen, maar beide zullen op luchtroosters (buiten en in de kajuit) uitkomen uiteraard.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 08:23 #179043

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Ik denk dat ik er wel uit ben... ik ga de kachel in de motorruimte bouwen.

Alleen zit ik dan wel een beetje met de uitlaatdoorvoer. De uitlaat zal via een spiegeldoorvoer naar buiten gevoerd worden, maar mijn motorruimte grenst aan de achterste bakskist. Dat betekent dat ik eerst dat schot door moet. Uiteraard kan ik niet zomaar een gat boren en dan de uitlaatslang doorvoeren. Ten eerste wil ik de geluidsisolatie in stand houden, ten tweede wordt die uitlaat natuurlijk erg heet! Kan ik deze gewoon met glasvezelisolatie inpakken of zo?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 08:58 #179050

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
groom schreef :
Muggengaas is erg fijnmazig. De kans op verstopping en daardoor storingen lijkt mij groot.

bij mij is het al zo, sinds ik de boot heb, nog nooit storing, verstopping, of wat dan ook gehad,...
lijkt mij een gewone zaak, dat de boot, binnenruimte altijd zo goed mogelijk afgeschermt is, tegen o.a. ongedierte, denk bv. ook aan spinnen,muizen,en wat ernog zo alles vliegd/bewegd... kachel brand soms tijden aan een stuck, probleemloos..
denk dat het een soort ijzer gaasje is..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 09:58 #179058

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Als je een hete lucht kachel in de motor ruimte bouwt en er word op de motor gevaren dan kan je het motor geluid in de kajuit horen.
Dit geluid komt via de slangen naar binnen.
Weg met je geluid isolatie!
Ik heb de kachel ingebouwd onder een zitbank en is zeer acceptabel met geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 11:09 #179075

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Ik ben inderdaad wel wat bang voor geluidslekken, maar blijkbaar wordt dit toch wel vaker zo gedaan!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 13:25 #179088

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
Ik heb ook een Eberspacher op de kop getikt, lijkt wel mode !
ik heb hem vast even aangesloten om vertrouwd te raken met hoe e.e.a. werkt als ik straks ga aansluiten

een paar dingen die me opvielen

1) brandstof pompje maakt veel tikkend geluid , ga ik wel isoleren met iets

2) temperatuur sensor (bij een Airtronic D2) zit bij de verse lucht aanzuiging. als je dus altijd lucht van buiten haalt die verwarmt moet worden en dan warm de kajuit ingeblazen wordt weet de kachel nooit hoe warm het in de kajuit is en hij zal dan ook niet minder gaan verwarmen maar altijd volle warmte . dit is op te lossen door de 'te verwarmen lucht niet van buiten te halen maar vanuit de kajuit. Of door een regelaar met thermostaat aan te sluiten ipv de eenvoudigere bedieningen

3)ik ga luchtuitstroom dempers monteren , de warme lucht maakt toch wel veel herrie door de lange slangen

4) uitlaat wordt heel heet , daar gaat bij mij een "sok" overheen en ook de huiddoorvoer met een hoek omhoog zodat de uitlaat met een bocht omhoog staat , dan kan er geen water inlopen

en de kachel maakt toch wel veel herrie , lijkt me vooral 's avonds en 's nachts geen pretje, dus ik even goed kijken hoe ik e.e.a. goed kan isoleren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwlokatie heteluchtverwarming 24 feb 2011 13:34 #179092

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
ReneK schreef :
1) brandstof pompje maakt veel tikkend geluid
Ik hoor die van mij ook wel tikken, maar echt hinderlijk is dat niet. De ventilator en de vooral de verbranding zelf (uit de uitlaat) is veel luidruchtiger!
2) temperatuur sensor (bij een Airtronic D2) zit bij de verse lucht aanzuiging.
Klopt, maar je kunt een externe sensor aansluiten of inderdaad een thermostaatregeling met interne temp.sensor.
Ik zou zeker buitenlucht willen aanzuigen... als je de lucht uit de kajuit verwarmt krijg je last van condens.
3)ik ga luchtuitstroom dempers monteren , de warme lucht maakt toch wel veel herrie door de lange slangen
Bij mij is het vooral de uitlaat die kabaal maakt. Voor de uitlaat zijn standaard dempers verkrijgbaar. De luchtstroom valt qua geluid nogal mee, maar ik heb nog geen slangen aangesloten.
4) uitlaat wordt heel heet , daar gaat bij mij een "sok" overheen en ook de huiddoorvoer met een hoek omhoog zodat de uitlaat met een bocht omhoog staat , dan kan er geen water inlopen
Je gaat neem ik aan wel een geisoleerde spiegeldoorvoer gebruiken?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 13:35 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl