Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming.

Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 18 jan 2014 18:19 #477738

  • hugo49
  • hugo49's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Op dit forum staan heel wat vragen over kachels. Onze huidige kachel – een Eberspächer D2L van 1981 – met 300 draaiuren heeft wat aanslaan problemen en we willen deze – ook gezien de leeftijd - vervangen. De D2L heeft een gele kleur en volgens de Eberspächer boeken, waren deze “gele”echte “krachtpatsers”, ze zitten ook in VW Transporters. De kachel is 2300 watt met alleen een aan/uit stand en een ventilatie stand. Helaas geen thermostaat.
Onze boot is 10.80 mtr lang, 3,5 mtr breed. Middenkajuit is 3,5mtr lang en ca 15m3, na 20 minuten koken we meestal de tent uit en zetten we hem weer uit. De maximum capaciteit lijkt dus genoeg. Ivm max toegestane lengte warme lucht uitblaaspijp (2 meter) hebben de kachel destijds in een hangkast tussen voorschip en kajuit gebouwd en hebben 1 uitblaaspunt van 90mm, alleen in de kajuit (zie tekening). Dit is voldoende. Max. hoeveelheid warme lucht is ca 67m3/hr.

De Webasto Airtop 2000ST regelbaar van 900 tot 2000 Watt en de Eberspächer Airtronic D2 regelbaar van 850 tot 2200 Watt lijken dus goede vervangers. Ondanks dat deze veel kleiner in omvang zijn (1/3 van de D2L) en zelfs resp. max 78m3 en 105m3 warme lucht uitblazen, hebben ze ook een kleinere warme lucht uitblaaspijp: 60mm.

De beide brochures geven echter voor onze condities aan dat we ruimschoots de grotere Webasto Airtop 3900 (1500->3500watt met 140m3 warme lucht) of de Eberspächer D4 (900W-> 4000 Watt 175m3 warme lucht) moeten hebben hebben, deze hebben uitblaas pijp van 90mm.

We gebruiken de kachel bij koude dagen vanaf 1 juni tot hooguit half september. Zoals gezegd is het aantal draaiuren van de huidige kachel niet veel, 300 uur in 33 jaar.
Aangezien ik erg twijfel of ik nu de brochure moet volgen of de eigen ervaring met 2300Watt ben ik erg benieuwd:
welke type kachel jullie in je boot hebben, wat de lengte van de boot is, hoeveel aftap punten, hoe ver de kachel van de hoofdkajuit zit (bv in de bakskist) of korte leidingen heeft zoals bij ons.

Bijvoorbaat hartelijk voor jullie informatie. Hugo
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 09:12 door hugo49.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming.n 18 jan 2014 18:40 #477742

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Wij hebben een dickinson newport. Totaal ander concept, maar onze 14m wordt daarmee lekker warm ook op (heel) koude dagen. Wel beetje langer tijd nodig om aan te steken maar met het kwakkelseizoen van vorig jaar heeft die regelmatig een heel weekend gebrand. Te warm, dan doe je niet de kachel uit, maar een extra raam open :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming.n 18 jan 2014 18:49 #477745

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Niet gaan voor een overcapaciteit. Bootkachels kunnen beter op hoog vermogen werken, dan branden de branders schoon.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming.n 18 jan 2014 18:50 #477747

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
ik neem aan dat je de eberspacher bedoeld en niet Ebensprecher .

ik zelf heb de eberspacher 2dl aan boord, deze zit gemonteerd achterin het schip om de uitlaat zo kort mogelijk te houden.
de warme lucht aanvoerbuis is ongeveer drie meter lang en verwarmd mijn bijna 8m boot meer dan genoeg.
ik laat hem meestal een half uurtje draaien en doe halverwege dat half uurtje meestal de ramen en deuren op een kier.
vaak hebben opstart problemen te maken met het te kort draaien van de kachel waardoor deze vervuilt, daarom laat ik hem ook altijd flink heet worden voor ik hem uitzet.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming.n 18 jan 2014 18:53 #477750

een Webasto 3500 Air Top in een 36voeter.
Thermostaat bij de kaartentafel, de kachel zelf helemaal achterin, tegen de spiegel, uitlaat door de spiegel.

3 uitstroomopeningen:
1 in elke achterkajuit,(samen 2) ca 1 meter van de kachel, en afsluitbaar, want zelden in gebruik.
1 in de kajuit achterin, bij de keuken, dus ca 5 meter van de kachel vandaan.

Meer dan voldoende capaciteit bij buitentemp tot pakweg 5 graden (kouder nooit geprobeerd).
De thermostaat regelt keurig de hoeveelheid warmte; hij staat zelden hoger dan 1/2 .

Je hebt er geen omkijken naar; thermostaat op pakweg 1/2 zetten, klaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 18 jan 2014 20:03 #477761

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9949
Voor verwarming in 'tussen' seizoen is de +/- 2 kw meer dan voldoende. Een grotere kachel gaat terug moduleren met kans op snellere versmering. Wil je ook in de winter doorvaren en ook dan de binnen temperatuur kunnen garanderen heb je aan de 2 kW te weinig.
Wij hebben in onze (brede) 31 voetjes drie uitblaas punten. Hiervan gebruiken we er vaak maar 1. Tot 0 graden gaat dat uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 18 jan 2014 21:31 #477772

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
webasto 3500 is op 32 ft in de winter met. -10 geen enkel probleem, ( en dan op een slecht geisoleerde beneteau) maar als je niet swinters doorvaart zou ik een 2000 erin zetten. doet wat minder lucht maar draait meer maximaal vermogen en zal daardoor minder snel problemen gaan geven. brandt schoner.
andere merken geen ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 07:59 #477794

Ik heb op de dehler 34 ook een Webasto 3500, wel een aardige overkill, als het buiten als een gek vriest, is het bij mij binnen nog makkelijk 25gr...s'winters wel lekker..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 09:36 #477809

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Voor het idee, type is al oud.
Tegen de achterwand van de kuip op de Proost, 29 voet, zit een Webasto Air Top 24. Vollast 95 m3/h, eerste opening na vier meter buis en tweede opening twee meter verder. Ook wanneer het vriest is het behaaglijk te krijgen.
Niet uitgaan van gebruik alleen op koele zomeravonden of begin van het najaar. Capaciteit moet voldoende zijn, ook voor vriesweer. Een kachel moet datgene doen waarvoor de aanschaf is, als het koud is, verwarmen. Overcapaciteit is niet echt een probleem. Op halflast draaien kan prima. Als het goed is draait de Webasto de eerste minuten op vollast en wanneer de temperatuur het toelaat gaat het vanzelf naar halflast. Wat belangrijk is en Webasto geeft het ook aan, een keer in de maand zo'n tien minuten te laten draaien en het liefst op hoog vermogen.
Met alleen de zorg voor de brandstof draait het al 20 jaar zo.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 14:56 #477897

  • hugo49
  • hugo49's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Iedereen hartelijk dank voor de waardevolle informatie, hopelijk komen er nog wat reacties. Proost, de boot ligt in de winter altijd bij de vereniging op de wal met stroom aansluiting. Onder een dekzeil is het met een 2000watt Gamma ventilator kacheltje, in de middenkajuit prima vertoeven als ik aan het klussen ben. Dat doe ik heel veel. Verleden jaar zelfs de motor fundatie 30cm verlengd en een nieuwe motor erin gebouwd met 10cm dik sneeuw op de tent etc. Vandaar dat 2Kw Webasto/Eberspächer - voor juni/sept misschien voldoende is. Maar je moet achteraf geen (dure) spijt krijgen, als de brochures toch gelijk hadden... Groet Hugo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 15:15 #477905

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Ik heb een oude Eberspacher D3L in mijn boot ingebouwd, 3200W. Groot genoeg om de hele boot aangenaam te verwarmen, de schipperse is nogal kouwelijk aangelegd. Maar zij heeft het met koud weer ook zeer behaaglijk. Ik stook wel vaak met een luik of ramen open om zo binnen de boel droog te krijgen en te houden. Meestal is de kou niet zo zeer het probleem, maar meer de klammigheid aan boord. Maar voor 3 seizoenen is deze kachel zwaar genoeg. Ik gebruik momenteel maar 1 uitblaasopening (in de kajuit tussen keuken en banken), maar ga nog een extra uitstroom realiseren in de voorpunt (op het lijstje voor volgende winter).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 15:15 #477906

Voor een goed geisoleerde boot heb je 1,3 watt per graad per kuub nodig. Voor een matig of slecht geisoleerde boot gaat dat zomaar naar 3 of zelfs 4 watt per graad per kuub.

Dus als je van jezelf weet dat je bij minder dan 10 graden buitentemperatuur niet meer aanboord bent, dan heb je bij 15 kuub en redelijk geisoleerd maar 300 W nodig.

Ga op je ervaring met die andere kachel af, wat er in de folder staat grenst aan onzin omdat er teveel variabelen zijn om vermogen mee te bepalen.

Het maakt bijvoorbeeld al een groot verschil of je boot volglas is of sandwich constructie. Ook een houten boot heeft al en natuurlijke isolatielaag inebouwd zitten die stoken makkelijker maakt.

Aanvulling: de bovenstaande vuistregel is gebaseerd op het vasthouden van een bepaalde temperatuur. Afhankelijk van hoe snel je die temperatuur wilt bereiken heb je meer vermogen nodig.
Mijn advies: reken uit hoveel je nodig hebt, en vermenigvuldig dat met twee om in een redelijke tijd de boel warm te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 15:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 19:23 #478022

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Als de keuze om te vervangen al gemaakt is, heeft deze opmerking niet veel zin. Toch plaats ik hem wel even. De D2L en zijn leeftijdsgenoten trekken korte tijd veel stroom (meen 18A). Als de bedrading vers is en alle connectoren goed, lukt dat wel met de dunne draadjes die voor de installatie gebruikt worden.
Onze D2L kon ook alleen gestart worden met de motor aan. Anders startte hij niet (onderspanning). Ik heb de voedingsdraden vervangen door 6mm^2 en nu start hij altijd en direct.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 19 jan 2014 19:34 #478027

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
als de eerste poster de kachel 300 uur heeft gebruikt in 33jaar en bij gebruik de tent uit smoort kan de kachel dan niet gewoon goed werkend worden gemaakt en er gewoon een thermostaat tussen de bediening worden gemonteerd die de kachel uitschakelt bij een bepaalde temp? Voor die 10 uur per jaar zou je geen nieuwe hoeven aan te schaffen lijkt me. Versleten kan ie eigenlijk niet zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 20 jan 2014 20:04 #478334

  • hugo49
  • hugo49's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Erik, hartelijk dank voor je waardevolle informatie. 2000Watt zou meer dan genoeg zijn, terug gerekend van 2000Watt, zou met een slecht geïsoleerde boot met 5watt per m³ -> Δ 10 (ºC) zijn.

Peter, het gebruik is eerder 200 uur. Tot 2004 voeren we in het voor en naseizoen alleen dag zeiltripjes op zaterdag en/of zondag van 4 a 5 uur, ivm vrouw in het onderwijs, studerende kinderen die allemaal heel graag thuis kwamen in het weekend, etc. Wel zeilden we vanaf 1975 alle (grote) schoolvakanties 4 weken naar de UK zuidkust en noord FR. In juli/augustus gebruik je de kachel daar nauwelijks.
Voor ons is sinds 2003 UK exit. Vanaf 2009 brengen we begin juni in twee weken onze boot naar Hamburg en laten hem daar tot de grote vakantie liggen. De ervaring is dat in juni de temperatuur in die 2 weken varieert tussen 10ºC tot 30 ºC. Bij 10 ºC, dan is een kachel fijn. Dit jaar hebben we de Zibro turbo (met een ventilator) meegenomen. Mooie regelbare kachel maar te groot. Van Hamburg trekken we in de schoolvakantie (nu alleen nog vrouw in onderwijs) we de Oostzee op, daar is het ‘avonds soms kouder dan in UK en FR. Dus zullen we een kachel war meer gebruiken.
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 21:42 door hugo49.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 08 feb 2021 13:46 #1251815

  • Sunny
  • Sunny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Erikdejong schreef :
Voor een goed geisoleerde boot heb je 1,3 watt per graad per kuub nodig. Voor een matig of slecht geisoleerde boot gaat dat zomaar naar 3 of zelfs 4 watt per graad per kuub.

Dus als je van jezelf weet dat je bij minder dan 10 graden buitentemperatuur niet meer aanboord bent, dan heb je bij 15 kuub en redelijk geisoleerd maar 300 W nodig.

Ga op je ervaring met die andere kachel af, wat er in de folder staat grenst aan onzin omdat er teveel variabelen zijn om vermogen mee te bepalen.

Het maakt bijvoorbeeld al een groot verschil of je boot volglas is of sandwich constructie. Ook een houten boot heeft al en natuurlijke isolatielaag inebouwd zitten die stoken makkelijker maakt.

Aanvulling: de bovenstaande vuistregel is gebaseerd op het vasthouden van een bepaalde temperatuur. Afhankelijk van hoe snel je die temperatuur wilt bereiken heb je meer vermogen nodig.
Mijn advies: reken uit hoveel je nodig hebt, en vermenigvuldig dat met twee om in een redelijke tijd de boel warm te krijgen.

Dat is erg interessant.
Ideaal zou dus een kachel zijn met genoeg vermogen om de boot snel warm te krijgen maar ook met de eigenschap om goed te branden op een laag niveau om te boot warm te houden. Wanneer je een kachel koopt voor zeg 25m3 (slecht geïsoleerd) heb je 500 watt nodig om de tempratuur 20 graden te houden wanneer het buiten 15 graden is.
Wanneer de laagste stand van de kachel dan bijvoorbeeld 1500 watt is heb je wel een probleem...
Welke kachels hebben een behoorlijk groot bereik? Van zeg 200 watt naar 3000 watt?
Zo'n refleks kachel spreekt ons wel aan maar kan zo 123 niet vinden wat die minimaal voor een warmte leveren. En pijkt me geen oplossing zo'n ding steeds uit te moeten zetten wanneer gewenste temperatuur is bereikt. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 08 feb 2021 14:07 #1251820

Onze 33 voeter heeft werf-af een Webasto 3900. Ik heb die alleen kunnen proberen in de Turkse zomer en najaar (25-30 graden). Lijkt prima te werken, maar als ik de discussie zo lees, is het wellicht wat overkill, zoals zoveel zaken op deze boot. Overigens wil ik later wel met de boot in NL, in de winter gaan zeilen, dan is het wel lekker denk ik.
Laatst bewerkt: 08 feb 2021 14:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke capaciteit Diesel hetelucht verwarming. 08 feb 2021 15:54 #1251849

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Chinees diesel heater achterin 5kw. 5 uitgangen totaal. Mijn ervaring met het koude weer nu is het warmstoken van je boot dus van 3 graden naar 18 duurt gewoon 3 uur. Daarna kan ie zachter gezet worden. Warmhouden is easy en kan bijna op de laagste stand. Bootje is 36ft.
Eigenlijk zou je een kachel aan het hoofdschot willen om het warm te houden als je aan boord leeft.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl