Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schoorsteen alternatief?

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 08:11 #997820

peter1 schreef :
zo een waalas 1300 verbruikt 0,12 liter per uur, dus hij brand ruim 8 uur op 1 liter
zou het niet zo zijn dat in 8 uur hete lucht dat water gewoon verdampt onderweg in de uitlaatslang.

een hr ketel is vaak 25 kw en dan heb je in 1 meter uitlaat natuurlijk heel veel water per uur.


Nee , dat water kan juist niet meer verdampen omdat het uitlaatgas door dat condenseren zijn dauwpunt heeft bereikt ( pas dan condenseert er überhaupt water) en dan dus uiteraard is verzadigd met water . Er kan dus simpelweg geen water meer verdampt worden dan er in dat uitlaatgas nog zit .
het gecondenseerde water moet dus ergens heen kunnen anders zamelt het gewoon op in de uitlaatslang en kan zelfs op den duur teruglopen in de kachel , zeker als die naar een lager vermogen regelt of afslaat.

Overigens zit in een VHR ketel geen dubbele pijp maar een echte warmtewisselaar die warmte terugwint uit het verbrandingsgas en daardoor ook condenseert . Een dubbelwandige schoorsteen zou veel te lang moeten worden. Dat condenseren levert overigens ook veel teruggewonnen warmte op omdat de condensatiewarmte van water maar liefst zo'n 25 keer groter is per liter water dan het afkoelen met 100 graden van één m3 verbrandingsgas. Vandaar dat een VHR zelfs een verbrandingsefficientie kan hebben van boven de 100%.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 08:32 #997824

Nee , dat water kan juist niet meer verdampen omdat het uitlaatgas door dat condenseren zijn dauwpunt heeft bereikt ( pas dan condenseert er überhaupt water) en dan dus uiteraard is verzadigd met water . Er kan dus simpelweg geen water meer verdampt worden dan er in dat uitlaatgas nog zit

Ben ik nu abuis? Het gaat toch om het condenseren van gasvormig water (=stoom) en de condensatiewarmte die daarmee teruggewonnen wordt!? In de uitlaatgassen van een Webasto bevinden zich initieel geen vloeibare produkten volgens mij. Hoe kan er dan gepraat worden over “verdamping” terwijl er alleen (eventueel) “condensatie” op kan treden??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 08:59 #997833

Nachtvlinder schreef :
Nee , dat water kan juist niet meer verdampen omdat het uitlaatgas door dat condenseren zijn dauwpunt heeft bereikt ( pas dan condenseert er überhaupt water) en dan dus uiteraard is verzadigd met water . Er kan dus simpelweg geen water meer verdampt worden dan er in dat uitlaatgas nog zit

Ben ik nu abuis? Het gaat toch om het condenseren van gasvormig water (=stoom) en de condensatiewarmte die daarmee teruggewonnen wordt!? In de uitlaatgassen van een Webasto bevinden zich initieel geen vloeibare produkten volgens mij. Hoe kan er dan gepraat worden over “verdamping” terwijl er alleen (eventueel) “condensatie” op kan treden??

Ik denk dat ik je verkeerd begrijp want ik heb juist gezegd dat er beneden het dauwpunt ( waarbij dus water gaat condenseren) geen verdamping meer kan optreden. Boven dat dauwpunt wel natuurlijk0

Ik heb net even (grof) uitgerekend op welke temperatuur dat dauwpunt van het uitlaatgas zal liggen bij ideale verbranding van diesel en dat is tussen de 50 en de 65 graden celcius.
Als dus het uitlaatgas in de dubbelwandige leiding afkoelt tot beneden 50 graden zal er dus water gaan condenseren. M.a.w. het uitlaatgas moet niet verder dan zeg maar 60 graden afkoelen om condensatie gegarandeerd te voorkomen. Wordt dus een kacheluitlaat zover afgekoeld dat je je hand er nog even tegen kunt houden kan condensatie dus al beginnen en als je de slang gewoon kunt vasthouden helemaal.

Ps. Bij kmijn (hetelucht) CV ketel koelt het uitlaatgas af tot ca, 35 graden, vandaar dat er daar vrij veel water condenseert.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 09:01 #997835

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Gaat mij boven mij zeilmuts, al begrijp ik wel wat er wordt bedoeld maar het gaat te ver voor mij.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 09:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 09:54 #997848

Je zult vast niet de enige zijn maar dat geldt zeker niet voor alle forumleden hoor . ;)
Waar het em om ging si uitleggen hoe je zou kunnen vaststellen of er een condensatierisico is in de uitlaatslang of in de demper . Daar is immers al veel vaker wat over geschreven o.a. vanwege dat beruchte gaatje wat meestal in die uitlaatdempers zit en of je dat al dan niet mag dichtmaken.
Ik zou er nog wel een veel simpeler verhaaltje van kunnen maken wat door iedereen te begrijpen is ( wel vaker gedaan voor open chemie dagen en dergelijke) maar dat gaat een beetje erg lang duren dus dat laat ik maar. :dry:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen alternatief? 18 nov 2018 10:15 #997854

Excuus, verkeerd gelezen!
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 10:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl