Nachtvlinder schreef :
Nee , dat water kan juist niet meer verdampen omdat het uitlaatgas door dat condenseren zijn dauwpunt heeft bereikt ( pas dan condenseert er überhaupt water) en dan dus uiteraard is verzadigd met water . Er kan dus simpelweg geen water meer verdampt worden dan er in dat uitlaatgas nog zit
Ben ik nu abuis? Het gaat toch om het condenseren van gasvormig water (=stoom) en de condensatiewarmte die daarmee teruggewonnen wordt!? In de uitlaatgassen van een Webasto bevinden zich initieel geen vloeibare produkten volgens mij. Hoe kan er dan gepraat worden over “verdamping” terwijl er alleen (eventueel) “condensatie” op kan treden??
Ik denk dat ik je verkeerd begrijp want ik heb juist gezegd dat er beneden het dauwpunt ( waarbij dus water gaat condenseren) geen verdamping meer kan optreden. Boven dat dauwpunt wel natuurlijk0
Ik heb net even (grof) uitgerekend op welke temperatuur dat dauwpunt van het uitlaatgas zal liggen bij ideale verbranding van diesel en dat is tussen de 50 en de 65 graden celcius.
Als dus het uitlaatgas in de dubbelwandige leiding afkoelt tot beneden 50 graden zal er dus water gaan condenseren. M.a.w. het uitlaatgas moet niet verder dan zeg maar 60 graden afkoelen om condensatie gegarandeerd te voorkomen. Wordt dus een kacheluitlaat zover afgekoeld dat je je hand er nog even tegen kunt houden kan condensatie dus al beginnen en als je de slang gewoon kunt vasthouden helemaal.
Ps. Bij kmijn (hetelucht) CV ketel koelt het uitlaatgas af tot ca, 35 graden, vandaar dat er daar vrij veel water condenseert.
Ad