Ik denk dat er geen condensatie optreedt IN de schoorsteen.
Lucht uit de kachel heeft een temp. van 80º ?
de kachel dus hoger, de body van de kachel 160º?
De uitlaat 200º?
Waar ligt het douwpunt? naar mijn mening ver buiten de uitlaat.
Ik stelde vroeger m´n CV (een ouderwetse) zodanig af dat er ruim een handbreedte boven de schoorsteen condens zichtbaar werd, dus niets IN de schoorsteen.
Moderne HR ketels onttrekken ook warmte uit de schoorsteen, daar ligt het douwpunt dus wèl in de schoorsteen.
Wallas koelt de uitlaat, maar daarmee komt het douwpunt niet IN de schoorsteen te liggen, daarvoor is die uitlaat/inlaat combinatie te kort.
Webasdto komt oorspronkelijk uit de vrachtwagens, waar altijd meer dan genoeg diesel en stroom voorhanden is.
Ze waren destijds niet zuinig, is dat beter tegenwoordig.
Dat was destijds, samen met de hete uitlaatslang binnen de boot, m´n bezwaar tegen Webasto.
Waarom moet die uitlaat onderaan zitten?
Kan die niet gewoon bovenaan zitten?
Dat lijkt me veel meer de natuurlijke gang volgen van de luchtstromen.
Een stukje omhoog en dan aflopend zodat er geen regen in kan komen. En natuurlijk de verbrandingslucht inlaat OM de uitlaatslang.
Mijn wallas, net gemeten 0,64A op minimaal (184Wh) en 20 ltr in een week op minimaal dat is 0,1 ltr per uur.
Wat doet de huidige Webasto?
Bij mij telt vooral het stroomverbruik.
Warm water door zon is in de winter krap, dus via de kachel.
Dat maakt dat die op minimaal permanent kan draaien. Is een beetje warm voor hier, maar ik heb een gruwelijke hekel aan kou, dus laat ik maar permanent de kachel aan.
Het verbruik gedurende de donkere uren is dan alleszins acceptabel, 2,5A.
De kachel, een paar pompjes voor circulatie en een heleboel signaal ledjes die allerlei dingen aangeven.
In ´t donker komt daar dan verlichting bij en overdag de koelkast die alleen op de zonpanelen draait. Geregeld door de loadspanning settings op een regelaar.
Met meerdere Victron MPPT regelaars z kan ik diverse dingen instellen. Op de ene de koelkast op een andere de ventilator die de regelaars koel houdt.
Ze regelen op verschillende spanningen